Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Bezuinigingen: minder leidsters

Op het kinderdagverblijf van mijn kinderen merk ik dat er bezuinigd moet worden. De leidsters staan vaker alleen en de groepen worden vaker samengevoegd.
Is dit op meer kdv's het geval en wat vinden jullie hiervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
toezichthouder

toezichthouder

24-03-2013 om 11:59

Helaas vaker

Ik zie in mijn werk helaas veel vaker dat deze maatregel wordt genomen omdat veel kinderopvangorganisaties het water aan de lippen staat.
Wat ik ook veel vaker zie is dat kinderen uit bv. 3 groepen worden verdeeld over 2 groepen waardoor er minder personeel ingezet kan worden.
Bezuinigen op personeel levert de snelste/grootste bezuiniging op, op korte termijn. Doet een kdv dit langer/vaker, dan volgen reusachtige bedragen aan boetes zodra dit bij een inspectie bij herhaling wordt geconstateerd.
Ik snap dat een kdv voor deze maatregel kiest, het is alleen wel een overtreding van de wet Kinderopvang.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2013 om 15:16

Nou toezichthouder

Is dat niet een beetje te kort door de bocht?

Het zou toch best kunnen dat groepen samengevoegd worden zonder dat de wet Kinderopvang overtreden wordt. Zover ik weet is het grootste probleem dat de bezetting terugloopt, en dan is het toch logisch dat groepen anders ingedeeld gaan worden?

Hanne.

Hanne.

26-03-2013 om 09:24

Herkenning

Ik herken het wel, maar snap niet waarom samenvoegen van groepen (zoals toezichthouder zegt) een overtreding van de wet kinderopvang zou zijn.

Als je 3 volbezette groepen opsplitst in 2 groepen dan snap ik het wel, maar wat ik zie gebeuren is dat groepen met een te lage bezetting worden samengevoegd.

Als je 2 baby groepen met elk 4 kinderen hebt zou je daar 4 man personeel op in moeten zetten (leidsters mogen niet de hele dag alleen staan toch?). Waarom zou je die niet samen mogen voegen tot 1 groep met 2 leidsters?

toezichthouder

toezichthouder

27-03-2013 om 11:32

Ginny en hanne

Natuurlijk mag je groepen samenvoegen, zolang je binnen de regels blijft die daarvoor gelden. Helaas zie ik steeds vaker dat het niet binnen de regels past, begrijpelijk vanuit het oogpunt van de kinderopvang, maar helaas niet passend binnen de wet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-03-2013 om 15:59

Je bedoelt

Qua bezetting? De beroepskracht-kind ratio ofzo?
Ja dat is dom en slecht.

toezichthouder

toezichthouder

27-03-2013 om 16:08

Dat niet alleen

de beroepskracht-kindratio wordt niet alleen overtreden, maar er wordt ook met kinderen geschoven waardoor ze in een andere stamgroep worden opgevangen dan waarin ze horen te zijn, zonder dat een van de eigen beroepskrachten met die kinderen meegaat.
Daarmee kan al snel een leidster minder worden ingezet wat aanzienlijke kosten bespaard.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-03-2013 om 22:36

Ja okee

Ik heb er nu beeld bij.

marije123

marije123

28-03-2013 om 06:58 Topicstarter

Toezichthouder

Het valt mij vooral aan het begin en aan het eind van de dag op. Het laatste uur zit mijn baby op de peutergroep, omdat de babyleidster al naar huis moest. Ze mogen niet allebei tot 18 uur blijven. Voor de ochtend, onder de middag(pauzes) en aan het eind van de dag mogen ze wel samenvoegen toch? Of is dat ook tegen de regels?

toezichthouder

toezichthouder

02-04-2013 om 19:05

Marije123

Gedurende de openingstijd van het kdv kunnen ten hoogste 3 uur per dag, niet aaneengesloten, minder beroepskrachten ingezet worden dan volgende de beroepskracht-kind-ratio vereist is.

Deze 3 uur afwijkende inzet betreft uitsluitend de tijd voor 9.30 uur en na 16.30 uur, en tijdens de voor dat kdv gebruikelijke middagpauze.

De afwijking betreft max. anderhalf anderhalf aaneengesloten uren voor 9.30 en na 16.30 uur en tijdens de middagpauze gedurende max. 2 uur aaneengesloten. De middagpauze dient te liggen tussen 12.30 en 15.00 uur.

Minstens de helft van het aantal vereiste beroepskrachten wordt ingezet wanneer er tijdelijk wordt afgeweken van de beroepskracht-kind-ratio.

Indien als gevolg van het afwijken van de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kdv ingezet wordt, dan is er ten minste één andere volwassene in het kdv aanwezig.

Toelichting: smorgens en savonds zijn natuurlijk niet alle kinderen vanaf de eerste minuut tot de laatste minuut aanwezig. Er is dus op beide tijdstippen een periode waarin er dusdanig weinig kinderen zijn dat 1 leidster voldoet. Die tijd telt dus niet mee, er is dan nl. geen afwijking.
Tussen de middag telt de hele periode, ook al ligt een groot deel van de kinderen in bed. De beroepskrachten hebben ook dan gewoon de zorg voor de kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.