Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Brave burgers diep in schulden

Ik heb gelukkig zelf geen kinderopvang meer nodig, maar ik moet het soms wel regelen voor andere vrouwen. Onlangs bleek dat het helemaal mis is gegaan met het beƫindigen van de kinderopvang. Gevolg: de belastingdienst heeft 8 maanden doorbetaald aan de kinderopvang en er is nu een grote schuld ontstaan. In deze situatie zal het zich hopelijk wel oplossen, maar ik was toch benieuwd wat er nu mis is gegaan.

Wat blijkt: de kinderopvang is stopgezet op 16 november. Maar dat kan dan in dat jaar niet meer verwerkt worden, dus dat jaar wordt nog doorbetaald. De belastingdienst zet echter de computers stil op 15 november en gaat dan voor het jaar daarop alles regelen zoals het op die datum was. Om te zorgend at alles soepel doorloopt, snap ik.

Gevolg is dat de belastingdienst keurig kon aangeven dat we op tijd de toelage inderdaad stopgezet hadden, maar dat ze toch zowel over het vorige jaar als over dit jaar alles zijn blijven doorbetalen. Gevolg is een schuld van duizenden euro's. Het geld staat nog bij de kinderopvang voor een groot deel, dus daar kunnen we het waarschijnlijk terughalen. Maar ik snap nu beter hoe mensen die braaf alle papieren invullen toch in de schulden kunnen komen.

En het loopt heel snel op met kinderopvang.

Ik hoorde later nog zo'n verhaal, de mensen zijn jarenlang aan het terugbetalen.

Herkennen jullie dit?

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

17-07-2010 om 09:58

Snap het wel

De aanvrager van de kinderopvangtoeslag, de ouder dus, blijft verantwoordelijk voor het geld, ook al geeft de ouder aan de bel. dienst door dat het geld op een derdenrekening gestort moet worden.
HElaas voor deze ouder zal hij/zij er dus voor moeten zorgen dat het geld weer bij de kinderopvangorg. vandaan gehaald wordt en terug wordt betaald aan de bel.dienst.
In deze maakt de kinderopvangorg. ook een grote fout, zij boekt blijkbaar niet op een juiste manier de ontvangen toeslagen weg, want anders hadden ze allang aan de bel getrokken bij de bijbehorende ouder, of het geld was steeds aan deze ouder overgemaakt, simpelweg omdat de kinderopvangorg. geen recht meer had op dit geld.

tsjor

tsjor

17-07-2010 om 10:40 Topicstarter

Precies

Minet, en de kinderopvanginstelling werkt ook wel mee. Alleen als burger weet je dat allemaal dus pas achteraf en dat maakt dat er maanden voorbij gaan, waarin je een schuld opbouwt zonder het te weten.
Het lastige is, dat dit het gevolg is van interne werkprocessen bij de belastingdienst: als je na 15 november wijzigingen doorgeeft worden die niet meer verwerkt voor het jaar dat loopt en de oude situatie wordt automatisch voortgezet in het nieuwe jaar.
De belastingdienst verwerkt de opzegging dus niet, noteert het wel en kan het wel terugvinden in het systeem, maar het wordt niet verwerkt.
15 november schijnt daarvoor een cruciale datum te zijn.

Tsjor

joer

joer

18-07-2010 om 22:50

Heel vreemd

Ook ik heb dit jaar mensen geholpen met hun aanvraag kinderopvangtoeslag.

In 2010 heb ik 2 wijzigingen aan de belastingdienst doorgegeven. Eerst van 4 naar 3 dagen en later van 3 naar 2 dagen.

De verminderingen ruim vante voren door gegeven. Beide keren alles op tijd verwerkt. Beide keren dus niet nog langer voor meerdere dagen toeslag ontvangen.

Altijd gedacht (mits je het op tijd doorgeeft, belastingdienst heeft ongeveer 8 weken tijd nodig voor verwerken?)dat dat voor iedereen zo ging.

Maar blijkbaar dus niet.

Groeten JOER.

tsjor

tsjor

19-07-2010 om 10:12 Topicstarter

15 november

Joer, 15 november schijnt een cruciale datum te zijn. Daarvoor wordt alles goed verwerkt, daarna niet meer.
Ik was verbaasd dat men keurig de datum van opzegging in de computer had staan, maar ook dat er doorbetaald werd. Bij navraag bleek dat het probleem dus in die datum van 15 november zat.

Tsjor

tsjor

tsjor

19-07-2010 om 10:20 Topicstarter

Schulden

Ik verbaasde me eerder over verhalen van iemand die 10.000 euro schuld had, iemand die 9.000 euro schuld had en een verhaal bij 'dubbeltje op zijn kant' waar het ook over zulke bedragen ging. Ik dacht: dat zal mij als ondersteuner niet overkomen, dus ik zat er bovenop.
De schuld zou inderdaad overeen moeten komen met het bedrag wat de kinderopvang heeft staan. Ik hoop dat dat ook zo is. Het blijft wel ingewikkeld, omdat ook de gemeente een deel betaalt en de ouders een deel zelf moeten betalen, dus hoe het precies uit zal pakken weet ik nog niet.
In dit geval heeft de kinderopvang eerder een bedrag van zo'n 1000 euro aan de ouders overgemaakt 'van de belastingen'. Ik hoop maar dat die ouders het apart hebben gezet en niet dachten dat het een teruggave was over vorig jaar. De rest zou dan nog te achterhalen moeten zijn.
Het gaat hier om ouders die de Nederlandse taal niet goed beheersen. Ze begrepen pas dat er iets mis was toen de belastingdienst om een opgaveformulier vroeg van de pel waar hun kinderen kinderopvang kregen. Die plek was er niet. Toen pas werd duidelijk dat er iets niet klopte. Of ze dat eerder hadden kunnen weten uit een begeleidende brief weet ik niet.
Blijft staan dat het wel belangrijk is om superalert te zijn: ook al denk je dat je alles goed hebt doorgegeven en wordt dan nog bevestigd ook, dan nog kunnen er problemen ontstaan.
De gang van zaken rond 15 november is bevestigd door een consulente van de gemeente, die dit ook 'door schade en schande' heeft moeten ervaren.
Als je alles weet is er geen probleem. Dan zet je inderdaad het geld apart, ga je nog een keer bellen en vul je nog een keer de formulieren in. Maar er zijn blijkbaar veel mensen die niet alles weten, zowel mensen die gebruik maken van de kinderopvang als mensen die er beroepshalve bij betrokken zijn. De datum van 15 november is zo'n cruciaal weetje.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.