Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Anna3

Anna3

16-03-2010 om 21:16

Broertjes/zusjes in dezelfde groep?

Ik hoorde van ons kdv dat als er een broertje of zusje komt, hij of zij in principe in een andere groep wordt geplaatst. Tenzij je zelf per se beide kinderen in dezelfde groep wilt. Dat is hier het pedagogisch beleid. Maar mijn gevoel zegt dat je broertjes/zusjes niet uit elkaar moet halen.
(Kan natuurlijk ook dat zo'n kdv dat als beleid heeft omdat ze dan flexibeler zijn in het plaatsen van kinderen.)
Hoe is dat bij andere kdv's? En wat zijn jullie ervaringen: liever samen of liever apart?
Ik ben benieuwd.
Anna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Femke_

Femke_

16-03-2010 om 22:08

Beiden gehad

Met 4 kinderen waarvan er 3 gelijktijdig op hetzelfde kdv zaten heb ik met beide situaties ervaring. Eerst mijn uitgangssituatie...omdat er minder dan 2 jaar zit tussen de kinderen wilde ik ze liever op aparte groepen (eigen verhalen, eigen benadering door de leidsters, onafhankelijke ontwikkeling etc.)Dat werkt in de praktijk ook zo en is mij dus goed bevallen. Bij mijn 3e was het in verband met de planning handiger om haar te laten overstappen naar de groep van haar broer (dan kreeg ik wel de gewenste dagen). Zij had alle voordelen van de aparte groepen (door de leidsters vooral!) en het gezellige samenzijn met haar broer...in de praktijk kwam het erop neer dat ze elkaar de hele dag niet opzochten
Wat mij betreft maakt het dus niet uit, bij elkaar of apart.
Femke

Hanne.

Hanne.

16-03-2010 om 22:17

Eventjes samen

Hier zijn er voornamelijk horizontale groepen dus tenzij je kinderen kort < 2jaar op elkaar zitten zitten ze altijd in aparte groepen

Mijn kinderen hebben dus ook maar heel even samen gezeten, en ik vond het eerlijk gezegd geen succes. De oudste was ontzettend gefocused de middelste. Hij moest echt afgeleid worden om te zorgen dat ze ook zelf wat kon doen.

Jesse_1

Jesse_1

17-03-2010 om 10:23

Hangt van de kinderen af

Ik denk dat ze tweelingen bijvoorbeeld niet gescheiden zouden plaatsen toch? Afhankelijk van de kinderen zou ik ze bij voorkeur gescheiden houden omdat ze dan niet op elkaar zijn aangewezen (ze moeten zelf hun contacten leggen ipv op elkaar gefocust zijn).
Hier hebben 2 broertjes een tijd gedeeltelijk samen op de peutergroep gezeten (er waren 2 peutergroepen, maar die waren slechts een gedeelte van de dag gescheiden - bij eten/drinken en spec. activiteiten), dat ging wel goed, maar de jongste speelde vaak met de oudste mee en ze gingen natuurlijk altijd samen. Toen de oudste naar school ging is het wel een tijd een drama geweest voor de jongste dat hij nu alleen moest en alleen werd 'achtergelaten'.
Het beleid op het KDV hier is bij voorkeur scheiden volgens mij.
Jesse

vlinder72

vlinder72

17-03-2010 om 10:40

Gescheiden of niet

Wij hadden op een gegeven moment drie kinderen op het kdv. Onze voorkeur was ook de kinderen gescheiden te houden. Bij elkaar is makkelijker met ophalen maar ik merkte dat de oudste steeds op de jongste ging letten. Ze liepen hand in hand en lieten elkaar niet meer los. Op school gebeurde dit trouwens ook toen onze tweede naar school ging en nummer 1 nog in groep 2 zat. In de pauze zaten ze altijd bij elkaar. Terwijl ze anders gewoon hun gang gaan. Ze passen toch hun gedrag aan.

3kidsmam

3kidsmam

17-03-2010 om 20:09

Bij ons

komen broertjes en zusjes juist automatish bij elkaar in de groep, of je moet aangeven dit niet te willen. Mijn oudste 2 hebben 1,5 jaar samen op de groep gezeten, dit ging heel erg goed maar middelste vond het ook prima toen oudste er niet meer was. Inmiddels hebben ze een peutergroep vanaf 3 jaar. Mijn middelste en jongste hebben bijna 1.5 jaar samen op de groep gezeten en nu is middelste naar de peutergroep. Jongste mist haar verschrikkelijk. Als hij niet beter wist zou het misschien anders zijn maar hij snapt heel goed dat zijn zus ergens anders in het gebouw is en vraagt de hele dag naar haar. Buiten speelt zij aan de andere kant van het en staat hij huilend haar naam te roepen. echt zielig. Voor haar is het goed dat ze naar de peutergoep is, maar voor hem is het na 3 maand nog steeds een gemis. Ik ben door mijn ervaringen wel voorstander van broertjes en zusjes bij elkaar. Ik vind dit het meest natuurlijk en ken alleen positieve ervaringen hiermee.

Anna3

Anna3

19-03-2010 om 15:18

Bedankt

voor de reacties, ik kan nu een betere afweging maken.

Linn

Linn

22-03-2010 om 15:59

Reden

Op je gevoel afgaan is natuurlijk altijd het beste!
Mijn ervaring is dat de oudste nogal eens jaloers kan reageren, dit vertoont zich in gedrag als, erg druk worden. Het kleine kind omver duwen of er boven op gaat zitten als deze gaat kruipen.
Als dit voorkomt kan je soms de kinderen beter uit elkaar halen.
Het ligt er natuurlijk aan met welk doel je de kinderen op de opvang doet. Als jij wilt dat ze sociaal gezien meer contacten op doen is gescheiden misschien beter?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.