Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Femke_

Femke_

17-08-2011 om 14:31

Bso activiteiten vakantie

GRaag zou ik van andere ouders willen horen welke activiteiten de BSO/NSO organiseert tijdens de vakanties. Hoe vaak gaan ze op pad voor een uitstapje? Zijn de activiteiten gescheiden voor grotere en kleinere kinderen? Worden er speciale dingen georganiseerd met eten?
De achtergrond van mijn vraag is dat mijn kinderen een matig actieve BSO bezoeken waarin de activiteiten gericht zijn op jongere kinderen. Het gevolg is daardoor dat mijn oudste (9jr) het niet naar zijn zin heeft op de BSO. Ik zit zelf in de oudercommissie en wil graag wat input zodat ze meer ideeën hebben om de vakanties te plannen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Femke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Femke

Bij ons zijn er sowieso 2 onderdelen van de BSO. De BSO voor kinderen tot 9 jaar en daarna schuiven ze naar de Kids Club. In hetzelfde gebouw, maar wel apart.
In de vakantie krijgen we 2 activiteitenboekjes. Het varieert een beetje wat ze doen. Mijn kinderen gaan maar 1 dag in de week en ze gaan nooit elke dag op stap. De grote kids trouwens wel, maar die gaan op de fiets overal heen waardoor ze qua budget niet beperkt zijn. Deze vakantie hadden ze 1 grote uitstap naar het Feyenoord stadion. Voor de rest zwemmen, sporten, workshop op een andere BSO.
De kleintjes doen dingen zoals: met de bus naar waterspeeltuin, met de bus naar de schaatsbaan, met de bakfiets naar het park enz. De dagen op de BSO zelf zijn altijd gevuld met activiteiten rondom een thema. Dit jaar waren de landen aan de buurt, elke week een ander land.

Rosase

Rosase

17-08-2011 om 22:34

Bij ons

Gaan ze denk gemiddeld een of twee keer per week weg. Eigenlijk zo dat alle dagdelen en keer aan de beurt geweest zijn.

Niet alle uitjes zijn overigens even groot en duur.

Wat ze zo in de loop der jaren gedaan hebben is:

- pretpark met fikse eigen bijdrage
- kermis, ook met eigen bijdrage
- sporttournooi
- speciale themabijeenkomsten (sport, knutselen, theater, film maken)
- bioscoop
- bedrijfsbezoek (manege, bakkerij, brandweer)
- kinderboerderij
- speeltuin
- ontdekhoek
- skaten
- doe-museum
- dierentuin

en voor de rest dingen als: speurtochten, spelletjes in het bos, huttenbouwen, vijfkamp, voetbaltoernooi, film maken (van script, tot programma tot filmen en uitnodigingen).

En vast nog wel wat meer.

Ik heb het nu echt over meerdere jaren en meerdere vakanties en ben vast nog wel wat dingen vergeten.

amk

amk

18-08-2011 om 10:48

Overleg

dat wordt bij ons in overleg met de kinderen zelf bepaald.
Ze gaan gewoon om tafel zitten met de verschillende leeftijdsgroepen. Geven het thema aan. Dit jaar Disney en dan wordt er gebrainstormed en een programma gemaakt.

Uitjes zo 1x per week. Of als het lopend kan dan vaker. Dit jaar zijn de kleintjes bv op bezoek geweest bij de brandweer.

Vic

Vic

18-08-2011 om 11:20

Hier

Bij ons zijn er sinds kort ook gescheiden groepen (tot 8, en 8+) en worden de activiteiten afgestemd op de leeftijd. Iedere vakantie worden er activiteiten georganiseerd rond een bepaald thema. Deze vakantie is dat 'winkels', en hebben ze uitjes gehad naar een autodealer, fietsenmaker en achter de schermen bij een schoenwinkel. Op de bso zelf worden er dan knutselwerkjes gemaakt in de lijn van dat thema. De oudsten knutselen (natuurlijk) minder dan de jongeren.
Sinds kort is er ook een ideeëncommissie bestaande uit kinderen. De kinderen mogen voorstellen doen voor activiteiten en de aanschaf van speelgoed. Daar is de afgelopen tijd ook best wat mee gedaan. Naast het thema gaan ze ook gewoon naar het park en de speeltuin in de buurt, en hebben ze kinderbadjes bij mooi weer. Ik denk dat je hoe dan ook niet kunt voorkomen dat oudere kinderen wat uitgekeken raken op de bso. Mijn oudste ging vanaf een jaar of 10 ook met frisse tegenzin. Ik heb dat wel afgebouwd, maar wilde haar niet hele (mid-) dagen thuis laten. We deden het dan zo dat ze zelf op de fiets naar de bso mocht, en rond een uur of 16.00 weer zelf naar huis.

Femke_

Femke_

19-08-2011 om 11:24

Aanvullende vragen

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik al wat mee
Picasso, bij onze BSO hebben ze normaal gesproken ook gescheiden groepen (vanaf 7) maar in de vakantie worden de groepen juist vaak samengevoegd omdat er minder kinderen komen.
Rosase, bij jullie wordt er dus ook wel gewerkt met een eigen bijdrage. Dat is hier nog nooit gebeurd, maar kan natuurlijk wel een idee zijn om de activiteiten een boost te geven Bij dat skaten: ik neem aan dat de kinderen hun eigen skates meenamen? Dingen als speurtochten, hutten bouwen en vijfkamp...dat zijn precies het soort activiteiten die ik bedoel. Leuk voor de oudere kinderen en wat betreft kosten niet al te gek (dat is namelijk meestal het argument om te zeggen dat iets niet mogelijk is).
Amk, in overleg met de kinderen...wauw! Dat zie ik hier voorlopig nog niet gebeuren. Dat zou pas echt een vooruitgang zijn! Ben alleen bang dat de kinderen vooral gaan voor de pretparken e.d.
Vic, ook de ideeëncommissie voor het aanschaffen van speelgoed neem ik mee.
Meer suggesties blijven welkom, ik heb het gevoel dat het lijstje niet lang genoeg kan zijn voor onze BSO. En een nieuwe vraag erbij over het eventueel zwemmen: vanaf welke leeftijd mag je kind mee zwemmen met de BSO, hoeveel leidsters op hoeveel kinderen, mogen ze ook naar natuurwater of alleen het lokale zwembad?
Alle reacties zijn welkom!
Groet,
Femke

Vic

Vic

19-08-2011 om 11:50

Eigen bijdrage

Onze vorige bso deed heel vaak uitstapjes met een eigen bijdrage. Ik was daar geen voorstander van. Voor ouders met een beperkt budget komt het niet altijd uit om 20 euro te moeten betalen voor een bezoek aan bijv. Artis, en kan het ervoor zorgen dat daardoor een eventueel gezinsuitstapje niet kan doorgaan (qua financiën).
Van zwemmen met de bso ben ik ook geen voorstander. Ik heb wel eens toestemming geweigerd (mijn kind had nog geen diploma), waardoor het hele uitje niet kon doorgaan. Daar waren sommige ouders niet zo blij mee (ja, jammer dan).

Monet

Monet

19-08-2011 om 17:48

Femke, zwemmen

Er zijn geen algemene regels rondom zwemmen met de BSO. De BSO dient hiervoor zelf de regels vast te stellen bij het uitvoeren van hun risico-inventarisatie Veiligheid. De oudercommissie kan hierbij ook om advies worden gevraagd. De BSO bepaald dus hoe zij de veiligheid denken te waarborgen, jij als ouder kunt het daarmee eens zijn of niet, en vervolgens je conclusie trekken.

angelina ballerina

angelina ballerina

19-08-2011 om 21:31

Bij onze bso

Bij onze bso wordt er per kind 80 euro per jaar apart gezet voor uitjes. Dit bedrag is opgenomen in het uurtarief. In verhouding is onze organisatie dus misschien iets duurder maar er worden wel heel veel leuke uitstapjes gemaakt. Niet naar grote pretparken want dat is zonde van het geld, maar wel naar kleinere parken waar kinderen zich voor tussen de 5 en 10 euro een hele dag vermaken. Ook worden er heel veel uitstapjes gemaakt die geen geld kosten.
Je zou met de oudercommissie kunnen kijken of het een mogelijkheid is dat ouders een x bedrag per jaar extra gaan betalen (doorberekend in het uurtarief) en dat de organisatie dat bedrag vervolgens gebruikt voor uitjes. Op kosten van de organisatie zal je waarschijnlijk niet lukken. WEl kunnen ze natuurlijk creatiever zijn in het bededenken van uitjes die geen geld kosten, daar zou de OC ook in mee kunnen denken.

Rosase

Rosase

19-08-2011 om 21:46

Skaten

Nee was inclusief. Maar eigen skates meenemen kan de kosten natuurlijk wel drukken.

Hier trouwens ook in overleg met de kinderen.

En zwemmen gaan ze nooit.

Eigen bijdrage is eigenlijk maar een zeldzaamheid. Maar goed ik snap best dat een entree van bijna 35 euro per kind ook voor een BSO-bedrijf wat te begrotelijk is. Dus dan is 20 euro bijdragen wel te overzien niet. Dit trouwens echt een uitzondering. De meeste uitjes zijn niet zo duur. Hoeft ook helemaal niet. Verzin een leuk plannetje, zet een hoop kinderen bij elkaar en voila: je hebt gegarandeerd een leuke tijd.

Wat ze ook wel eens gedaan hebben is een kaplawedstrijd.
Wie maakt de hoogste toren? Of zo iets.

Het is vaak meer gebrek aan kennis volgens mij. Bij deze BSO zijn er speciale cursussen geweest voor bso-leidsters en zijn er activiteiten voorgekookt. En dat scheelt een hoop. Vroeger hadden wij dezelfde klachten als jij.

Valkyre

Valkyre

20-08-2011 om 12:59

Sportbso

Zoon (4) zit op een sportBSO. Het is een vrij jong bedrijf, met ook jonge medewerkers, en ik vind dat er behoorlijk veel leuks wordt georganiseerd. Alleen heb ik natuurlijk niet veel zicht op hoe dat is voor de oudere kinderen...

Wat ik van deze zomer heb meegekregen (zoon ging 3 dagen p/w):
- speurtochten (de oudere kinderen zetten 'm uit, de jongere kinderen volgen de pijlen naar bijv een grote speeltuin in de buurt)
- elke week een ander thema (beroepen, met bezoek van de wijkagent, een brezoek aan de brandweer, een topsporter), sprookjes (knutselen, "heksendrank" maken, ook zelf sprookjes schrijven dacht ik), piraten (hutten bouwen, schatzoeken), etc, gezondheid (fruitkraam knutselen, elke dag "ochtendgymnastiek" op muziek, uitleg over gezond eten van een dietiste)
- elke dag sport en spel op het sportveld
- binnenspeeltuin (met trampolines, ook leuk voor grotere kinderen)
- waterspeeltuin
- kinderboerderij, zorgboerderij
- bos (met spelactiviteiten)
- bibliotheek

Vooral de sportactiviteiten worden aan de leeftijd aangepast (kleintjes doen spelletjes, spelen vrij met materiaal, grotere kinderen spelen echt tennis/hockey/voetbal etc, en krijgen clinics over straatvoetbal, acrobatiek, etc etc).

Alle activiteiten gaan per (bak-)fiets, en geen dure dingen, geen eigen bijdrage. Er wordt niet gezwommen. In rustige weken worden twee locaties samengevoegd, waardoor de leeftijdsgroepen weer een redelijke grootte hebben.

Ik ben erg tevreden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Koken

Het meeste is wel genoemd in de vorige reacties. Wat ik nog mis en wat bij ons de oudste kinderen veel doen is koken. Vaak 's morgens en rond een bepaald thema zodat ze het met z'n allen als lunch opeten. B.v. zelf nasi, hamburgers etc. maken. En wat over is krijgen ze mee naar huis. Vooral als ze bakken, eten wij thuis dat weer als toetje.

Hier ook

De grote kinderen hebben een eigen keuken waar ze regelmatig iets lekkers maken. In de vakantie maken ze af en toe een heel gerecht.

liora

liora

21-08-2011 om 08:50

Activiteiten

Hier een echt niet bijzondere bso, maar ze doen in de vakantie wel erg leuke dingen. Artis, Tunfun, bieb, speeltuin, park, strand.

Ik zou het echt heel idioot vinden als ik daar extra voor moet betalen, dit is natuurlijk doorberekend in de uurprijs.
En normaal, op de korte middagen, gebeurt er niks. Van school naar bso, dan crackers eten, dan binnen of buiten spelen en dan worden ze al gehaald!

Liora

Annet

Annet

26-08-2011 om 20:39

Ook op gewone dagen een leuk programma

Hieronder het programma van onze bso (8+ thema bso, thema = geschiedenis).
De onderdelen zijn heel gevarieerd per dag van de week. Deze komen in andere weken weer terug maar dan op een andere dag van de week.
Meedoen is vrijblijvend.

Week 35; Thema: Leuke dingen rondom geschiedenis.
Donderdag 1 september: “ Opgravingen” vind waardevolle schatten uit de geschiedenis.
Vrijdag 2 september: “ Te gekke geschiedenisquiz”.

Week 36; Thema: Leuke dingen rondom geschiedenis.
Maandag 5 september: Vuursteen verzamelen en gebruiken.
Dinsdag 6 september: Speurtocht door de geschiedenis.
Donderdag 8 september: Vuur maken in de Ijzertijd.
Vrijdag 9 september: Maak je eigen pijl- en boog/speer!

Week 37; Thema: Te gekke experimenten.
Maandag 12 september: Maak je eigen wolk!
Dinsdag 13 september: Hoe werkt een kompas?
Donderdag 15 september: “Bakpoederraket”
Vrijdag 16 september: Hoe maak je een ´lavalamp´?

Week 38; Thema: “...en toen kwamen de Romeinen...”.
Maandag 19 september: De Romeinse school!
Dinsdag 20 september. Romeinse spelletjes.
Donderdag 22 september: Romeinse tafelmanieren.
Vrijdag 23 september: Romeinse “miniatuur” katapult.

Week 39; Thema: Sport en voetbal.
Maandag 26 september: Voetbalwedstrijd
Dinsdag 27 september: ... van alles rondom de bal...
Donderdag 29 september: Sport-spelletjes waar we blij van worden...
Vrijdag 30 september: Sport en spel!

Week 40; Thema: Het buitenleven.
Maandag 3 oktober: Buiten koken/bakken.
Dinsdag 4 oktober: Vissen het het waterleven.
Donderdag 6 oktober: “ Jagen en gejaagd...”
Vrijdag 7 oktober: Kampvuur en bbq.

Week 41; Thema: Verrassende proeven.
Maandag 10 oktober: “ Vulkaan in een fles”.
Dinsdag 11 oktober: “ Laag op laag”.
Donderdag 13 oktober: “ Verdwijnende kleuren”.
Vrijdag 14 oktober: “ Vingerafdrukken maken”.

amk

amk

05-09-2011 om 13:28

Femke: overleg met de kinderen

dat is hier zo'n vanzelfsprekendheid dat ik er van op kijk dat het niet overal gebeurt. Wij hebben dan ook een kinderraad die officieel gekozen wordt door de andere kinderen.
De kinderraad mag ook 1x per maand het menu van de warme maaltijd bepalen. En dat zijn nou net niet de frietjes (die worden gewoon niet geserveerd) die ze vragen maar vaak iets van salade of vis.

De kinderen weten de beperkingen ook wel, die komen niet aan met 'de efteling' Maar wel met koken, zeepjes maken, bezoek aan de brandweer etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.