Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Extra factuur wegens logistieke fout

Hey, een vraagje. Mijn zoontje gaat nu al meer dan een jaar naar een creche. Wij krijgen elke maand krijgen wij de facturen binnen betalen deze altijd optijd. Eerst ging hij 4 dagen in de week naar de creche, maar dit hebben we aangepast naar 5 dagen. Toen onze zoon 4 dagen ging waren de facturen best inconsistent en sinds hij 5 dagen gaat betalen we elke maand het zelfde bedrag. Ik had dit met de hoofd begeleider afgesproken en zij bevestigde mij dat ik niks meer moest doorgeven aan haar baas

 Maar vandaag krijgen wij een mail dat wij al een jaar niet genoeg gefactureerd zijn en geven zij ons ook nog de schuld voor hun eigen logistieke fout. 

Wij hebben altijd alle facturen direct betaald, verschillende keren (omdat zij zelf logistiek nooit in orde zijn) moeten bewijzen dat wij werkelijk betalen. 

En nu moeten wij ineens een gigantische factuur betalen, omdat zij logistiek niet in orde zijn. 

Mijn vraag is: Mag dit zomaar? 

Alvadt dankje voor de antwoorden.


ik vind het niet erg netjes maar ik denk zelf wel dat het mag. Je hebt die uren immers afgenomen? Is het je nooit opgevallen dan dat je te weinig betaalde? 

belangrijkste vraag is, klopt de huidige factuur nu. Heb je het nagerekend? Ook nu kan er weer een fout gemaakt zijn

verder beetje vaag verhaal dat je niet eerder bent gaan uitzoeken waarom maandelijks de rekening inconsequent was. 

als je inderdaad te weinig hebt betaald is het redelijk om dat nog na te betalen.  Bij mij is mijn zorgverzekering ook weleens niet afgeschreven buiten mijn fout om. Maar betekent helaas niet dat je dan niet meer hoeft te betalen

Ik vind dat wel erg slordig van de crèche. Natuurlijk moet je betalen voor afgenomen diensten, maar om nu te verwachten dat mensen elke maand de factuur tot op de cent gaan narekenen vind ik te veel gevraagd. Jullie hebben altijd netjes betaald wat er gevraagd werd, ik vind het dan niet echt netjes om in één keer een groot bedrag extra terug te vorderen. Zorgen dat je facturen kloppen is ook belangrijk voor een betrouwbare en stabiele bedrijfsvoering. 

Volgens factuurprogramma.nl:
Jaren later een factuur maken is toegestaan

Er is geen wet die leveranciers of dienstverleners verbiedt om jaren later een factuur te maken. De vordering blijft bestaan en het blijft toegestaan om de factuur enige tijd later op te stellen. De factuur staat namelijk los van de overeenkomst en heeft louter een bewijsfunctie. Ook zonder een factuur of bij een laattijdige factuur blijft de overeenkomst bestaan [...] Wel is het zo dat de bewijskracht van de factuur kan afnemen naarmate de tijd verstrijkt. Het is de rechter die hierover zal moeten oordelen. Hij zal daarbij rekening houden met onder andere de omvang van de factuur, de omstandigheden, de oorzaak van de laattijdigheid. [...] Bij consumenten geldt een kortere verjaringstermijn van twee jaar voor een consumentenkoop. In andere gevallen, bijvoorbeeld als een consument zijn heg laat snoeien door een hovenier of als je een reis bestelt, is deze kortere verjaringstermijn niet van toepassing en zal de factuur pas na vijf jaar verjaren.

Hetgeen overeenkomt met iets wat ik elders ooit vond bij een erg late factuur. Helaas.

Bijtje82

Bijtje82

21-08-2023 om 17:23

Ik snap niet zo goed wat een logistieke fout is. Brengen zij je kind ergens heen? Of komen ze hem thuis ophalen? 

Ik zou vooral heel goed het contract nakijken. 

Verder mag ik aannemen dat er op de facturen het aantal dagen en uren staat aangegeven? En dat je bij verandering van het aantal dagen ook een nieuw contract hebt getekend? 

Ik vind het maar een raar verhaal. 

Ergens vermoed ik dat dit niet in Nederland speelt? 

MamaE schreef op 21-08-2023 om 17:04:

Ik vind dat wel erg slordig van de crèche. Natuurlijk moet je betalen voor afgenomen diensten, maar om nu te verwachten dat mensen elke maand de factuur tot op de cent gaan narekenen vind ik te veel gevraagd. Jullie hebben altijd netjes betaald wat er gevraagd werd, ik vind het dan niet echt netjes om in één keer een groot bedrag extra terug te vorderen. Zorgen dat je facturen kloppen is ook belangrijk voor een betrouwbare en stabiele bedrijfsvoering.

Wat je netjes en/of overdreven vind is alleen niet zo relevant voor wat mag en wat niet.

En dit mag gewoon. Als er niet genoeg betaald is, mag het verschil nog ingevorderd worden.

Bij ons zijn de facturen van het kdv ook altijd slordig. Na een wijziging klopt de eerstvolgende factuur eigenlijk nooit. Maar ik bespreek dat niet met de juf want die heeft er verder niks mee te maken. Wat ik doe is het aantal uren en bedrag zelf uitrekenen en net zo lang mailen (naar het hoofdkantoor dus) tot ik de juiste factuur heb. Ik betaal alleen juiste facturen. De fouten waren altijd in mijn voordeel maar precies het gedoe in de OP was ik dus bang voor. 

Bijtje82

Bijtje82

21-08-2023 om 19:19

Wandelvrouwtje schreef op 21-08-2023 om 17:31:

[..]

Wat je netjes en/of overdreven vind is alleen niet zo relevant voor wat mag en wat niet.

En dit mag gewoon. Als er niet genoeg betaald is, mag het verschil nog ingevorderd worden.

Dan nog is dit geen nette manier van afhandelen. 

TO heeft die administratieve fout niet gemaakt. Ze hadden op zijn minst eerst contact kunnen opnemen en een betaalafspraak kunnen maken. 

Deus

Deus

21-08-2023 om 19:24 Topicstarter

Hey veel vragen en antwoorden. Dankje iedereen voor het antwoord. Ik weet genoeg. Het viel eerder niet op in de facturen omdat de eerste facturen niet consistent waren wegens de opstart en vakantie dagen. Ik had mondeling met de juf afgesproken dat hij voortaan 5 dagen ging gaan in plaats van 4, vanaf dan waren alle facturen exact het zelfde. daardoor dat dit voor ons nooit was opgevallen dat zij zelf alles incorrect hadden gefactureerd. In de mail dat zij sturen melden zij ook zelf dat ze het waren vergeten aanpassen. Vervolgens gaven zij ons de schuld voor hun eigen fout. 

Deus

Deus

21-08-2023 om 19:26 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 21-08-2023 om 17:23:

Ik snap niet zo goed wat een logistieke fout is. Brengen zij je kind ergens heen? Of komen ze hem thuis ophalen?

Ik zou vooral heel goed het contract nakijken.

Verder mag ik aannemen dat er op de facturen het aantal dagen en uren staat aangegeven? En dat je bij verandering van het aantal dagen ook een nieuw contract hebt getekend?

Ik vind het maar een raar verhaal.

Ergens vermoed ik dat dit niet in Nederland speelt?

Mijn excuses bedoelde administratieve fout 😅

Bijtje82 schreef op 21-08-2023 om 19:19:

[..]

Dan nog is dit geen nette manier van afhandelen.

TO heeft die administratieve fout niet gemaakt. Ze hadden op zijn minst eerst contact kunnen opnemen en een betaalafspraak kunnen maken.

Eens. Maar TO vroeg niet of dit netjes was, maar of dit mag.

Wandelvrouwtje schreef op 21-08-2023 om 19:50:

[..]

Eens. Maar TO vroeg niet of dit netjes was, maar of dit mag.

Bijtje82 schreef op 21-08-2023 om 19:19:

[..]

Dan nog is dit geen nette manier van afhandelen.

TO heeft die administratieve fout niet gemaakt. Ze hadden op zijn minst eerst contact kunnen opnemen en een betaalafspraak kunnen maken.

Het staat TO dan ook vrij zelf een betalingsregeling voor te stellen als zij het niet in 1x kunnen betalen, kan me haast niet voorstellen dat dit zal worden afgewezen.

Bijtje82

Bijtje82

21-08-2023 om 20:04

Kersje schreef op 21-08-2023 om 19:58:

[..]

[..]

Het staat TO dan ook vrij zelf een betalingsregeling voor te stellen als zij het niet in 1x kunnen betalen, kan me haast niet voorstellen dat dit zal worden afgewezen.

Als ik er zo eens over nadenk.. extra dagen bespreek je toch ook nooit met de juffen, maar altijd met de administratie. En altijd op contract? 

Bijtje82 schreef op 21-08-2023 om 20:04:

[..]

Als ik er zo eens over nadenk.. extra dagen bespreek je toch ook nooit met de juffen, maar altijd met de administratie. En altijd op contract?

Kan natuurlijk best dat zij hebben gezegd het door te geven aan de administratie en dat je dit als klant voor waar aanneemt. Mooie leerschool.

Ik zou vanaf nu wel even zelf narekenen of wat ze in rekening brengen klopt. 
Zelf heb ik gewoon een contract getekend bij de opvang. Daar staat op hoeveel uren we afnemen per week en wat de uurprijs is. Vervolgens een bedrag per maand. Ik heb dat ook nagerekend toen ik het contract kreeg en later toen ik het wijzigde. Ik wil niet te veel of te weinig betalen.

Verder; als het bedrag klopt zul je gewoon moeten betalen voor de diensten die je hebt afgenomen. Als ze je een boete oid willen geven omdat ze zeggen dat jullie het schuld zijn; dat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.