Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Facturering kinderopvang

Hallo,

ik ben erachter gekomen dat de kinderopvang factureert op basis van gemiddeld aantal uur. Mijn zoontje gaat twee dagen en ze rekenen 11 uur per dag, dus in een maand van 4 weken dienen ze 88 uur te factureren. Maar er wordt altijd 95:20 uur gefactureerd. In de eerste instantie dacht ik dat dit wordt vereffend met maanden met meer opvangdagen, maar dat is helaas niet het geval. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld al €136 teveel betaald. Naast het feit dat mijn zoon nooit 11 uur opvang krijgt (daar kies ik zelf voor dus à la dat ze dat alsnog factureren) vind ik het dus echt niet terecht dat ze op jaarbasis nog eens €136 extra factureren terwijl ik geen recht heb op die extra opvanguren. Ik geef dat geld liever aan een goed doel aan het einde van het jaar. Bij een waterrekening nemen ze in de eerste instantie ook het gemiddelde verbruik, maar later komt een afrekening. Ik denk dat de opvang ook die afrekening zou doen als je te weinig betaald, maar ik vermoed dat iedereen zo teveel betaald.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan me ook niet herinneren dat dit ooit met ons is afgestemd. Ik zou hier nooit goedkeuring op geven. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee.

Groet,
MyTilly


Christel

Christel

03-01-2017 om 13:44

Maar

een maand heeft geen vier weken. Als ik reken met 22 uur per week maal 13 weken (een kwartaal) kom ik uit op 286 uur per kwartaal. Deel dat door 3 om het aantal uren per maand te krijgen en je krijgt 95,3333333. Het klopt dan dus precies.

Mytilly

Mytilly

03-01-2017 om 14:41 Topicstarter

Dat klopt

Dus ik reken ook niet met vier weken, maar ik bekijk per maand hoeveel dagen opvang mijn kind heeft. De realiteit dus en niet het gemiddelde. Daarom vind ik het vreemd.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-01-2017 om 14:48

Logisch

Ze factureren dagen of dagdelen ongeacht of je kind (de hele dag) komt, dus het sommetje wat Christel maakt klopt precies. Zo gaat het bijna overal. Bij opvangbedrijven die werkelijke uren factureren betaal je meestal een veel hoger uurtarief.

Lente

Lente

03-01-2017 om 15:19

Een vast bedrag is juist logisch

Die kosten kun je opgeven voor de toeslag van de belastingdienst. Die toeslag is dan elke maand hetzelfde. Net zoals je salaris. Dat is ook niet per maand verschillend.

Mytilly

Mytilly

03-01-2017 om 15:29 Topicstarter

Ik betaal sowieso voor de gehele opvangdag

Ik betaal dus al voor 11 uur per dag, dus dat stoort mij ook niet. Het stoort mij dat ik over het gehele jaar genomen 17,5 uur meer gefactureerd krijg terwijl ik daar geen opvang voor terug krijg. Dus ik betaal €136 voor diensten waar ik geen aanspraak op heb. Dat is hetzelfde als dat je 100€ meer voor je waterverbruik zou betalen terwijl je het niet verbruikt.

En wat tarief betreft, onze opvang heeft sowieso een hoger tarief dan de meesten en dat is niet erg, daar heb ik voor gekozen. Maar hiervoor niet.

Lente

Lente

03-01-2017 om 15:36

En volgend jaar betaal je misschien minder

De berekening is correct. Die houdt alleen geen rekening dat er in een bepaald jaar een maandag minder is dan het aantal donderdagen (als voorbeeld). Een jaar heeft 365 dagen, = gemiddeld 21,14 dagen per dag van de week.

Volgend jaar kan het voor jou 136 euro gunstiger uitpakken.

Hanne.

Hanne.

03-01-2017 om 15:41

snap het niet

ik snap niet wate er precies fout gaat. Of je factureert per maand het aantal dagen dat er opvang is of het gemiddelde leeftijd aantal dagen per maand.

Met uitzondering van februari zijn er geen maanden van 4 weken dus precies 88 uur zal het vrijwel nooit zijn.

Met welke berekening kom je er op uit dat ze op jaarbasis 17.5 uur te veel factureren. Het sommetje van Chistel lijkt mij nl ook te kloppen.

Op jaarbasis mag je zoon 52x 22 = 1144 uur komen. Dat is per maand gemiddeld 95,33 uur.

Welke uren worden er volgens jou berekend die niet worden afgenomen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2017 om 15:49

Je leest niet

88 uur per 4 weken is 4576 uur op jaarbasis. Per maand is dat 4x 95,33 uur.

Je zegt dat je dit jaar 136 euro teveel betaald hebt.
Als ik jouw berekening volg, kom ik op ca. 7,33 x 12 uur teveel, dat is dan 1,55 euro per uur. Dat een heel laag bedrag. Ik denk dat je ergens een rekenfout maakt.

Als het goed is zou je op maandbasis 381,33 uur moeten betalen.

Dat het uurbedrag hoger is dan bij andere kdvs heeft hier niets mee te maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2017 om 15:51

Uh 1144 uur per jaar

Bedoel

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2017 om 15:53

En 95,33 uur per maand

Berekening uren

De berekening is correct. Het kinderdagverblijf rekent 52 weken x 22 uur opvang. Dan kom je uit per maand op 95,33 uur gemiddeld.
Ik vind het wel bijzonder dat er geen rekening wordt gehouden met vakantieweken waarin geen opvang nodig is.
Bij een gastouderopvang betaal je die weken namelijk niet. Plus dat je slechts betaalt voor de uren die je afneemt.

Mytilly

Mytilly

03-01-2017 om 17:17 Topicstarter

Mijn analyse

Ik heb een excel lijst gemaakt met daarin het werkelijk aantal uren dat mijn zoon verwacht wordt op de opvang per maand (dus rekening houdend met het aantal dagen die maand) en welk aantal zij hanteren. Zij hanteren altijd een vast aantal. Helaas kan ik dat hier niet plakken want de opmaak klopt dan niet meer.

Iemand zei: je zoon heeft dus recht op 52x 22 uur maar dat is niet zo. Want ze zijn tussen kerst en o&n een week dicht en tussendoor zijn er een paar vaste vrije dagen.

Vanuit mijn analyse blijkt dat hij 935 uur wordt verwacht, maar in rekening wordt gebracht 953 uur ongeveer. Dus er wordt bijna 20 uur teveel in rekening gebracht, maar ik kan geen aanspraak maken op die 20 uur. Om mij heen hoor ik dat iedereen het aantal uur gefactureerd krijgt wat daadwerkelijk afgesproken is. Dat is de reden dat ik hier even navraag wat jullie gewend zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2017 om 17:23

Oke

Ja dat is vreemd ja.

Hier heb je wel pech op nationale feestdagen, maar betaal je nooit voor andere sluitingen.

Taruh

Taruh

03-01-2017 om 18:04

Slim van de opvang

Anders gaat de uurprijs omhoog en moeten de ouders meer zelf betalen.
Het totale kostenplaatje voor de opvang moet toch kloppen.

Bij gastouderopvang heb je bv niet te maken met lokatiekosten of door te betalen personeel. Wel met een schraperig inkomen net op of boven het minimum bij een maximum aantal uren en kinderen.
Flexibiliteit is vooral leuk voor de ouders niet voor de gastouder.

Kaplablokje

Kaplablokje

03-01-2017 om 18:55

@jacqui

Bij onze BSO kun je kiezen: vakantie opvang min het wettelijk minimale verlof (8 weken), alleen vakantieopvang (12 weken), alleen opvang in de schoolweken (40 weken), rekening houden met het wettelijk minimale verlof (48 weken) of het hele jaar opvang (52 weken). En trouwens ook tussen opvang tot 17.00 uur en opvang tot 18.00 uur en bij opvang alleen in de schoolweken ook tot 15.00 uur. En dan nog flexibele opvang op wisselende dagen.

Hanne.

Hanne.

03-01-2017 om 19:07

hier ook

Hier zijn feestdagen ook doorbetaald. Vrije vakantieweek niet. Dat wil zeggen. Toen ik begon met de opvang was er geen vaste vakantieweek. Deze is op een gegeven moment ingesteld.

Dat is toen verrekend met het uurtarief. Dat is omlaag gegaan omdat dat gunstiger was voor de ouders. Maar voor 'nieuwe' ouders lijkt het inderdaad alsof je deze betaalt.

Mytilly

Mytilly

03-01-2017 om 22:20 Topicstarter

Ik heb het probleem ontdekt

Om tot het gemiddelde aantal uur per maand te komen rekenen zij met 52 weken opvang. Dat is natuurlijk onterecht omdat zij één week geen opvang bieden. Dus ik heb gelijk doorberekend dat als ze van 51 weken zouden uitgaan de maanden elkaar precies ophevelen.
Ik heb dat gelijk gemaild, dus ik ben benieuwd naar de reactie. Wellicht hebben ze er een reden voor...

bij ons kun je kiezen

uit een aantal pakketten 40,48 0f 52 weken.
Daarop wordt gefactureerd. Vaak kiezen mensen 48 weken pakket ( dan ben is je kind 3 weken bouwvak en 1 week kerst niet aanwezig)

Taruh

Taruh

04-01-2017 om 10:44

waarschijnlijk

omdat dan het uur bedrag lager is dat ze rekenen en de ouders dus minder zelf hoeven te betalen.

uurbedrag is vaak net wat hoger

maar t aantal weken is lager waardoor je toch lager uitkomt. Geen probleem als je altijd die weken vrij bent, nu willen er vaak ouders toch de week tussen kerst en nieuwjaar komen. Wat soms kan tegen extra tarief, want het is een week extra voor hen. Dan ben je weer duurder uit.

bieb63

bieb63

04-01-2017 om 14:04

sportclub

Op mijn sportclub betaal ik ook elke maand (12x per jaar) hetzelfde. De lessen die ik volg zijn op maandag en donderdag. In sommige maanden valt er wel eens een feestdag op een maandag of donderdag. En tussen Kerst en O&N zijn ze dicht. Maar ik betaal elke maand hetzelfde, en dat is ook vrij gebruikelijk.
Ten eerst zou het een hele administratie voor hen worden om de exacte dagen voor ieder lid te berekenen (kost ook tijd en geld), ten tweede, áls ze dat zouden doen, zou gewoon het maandbedrag iets hoger worden, want ze willen dezelfde kosten/winst verhouding hanteren uiteraard.

V@@s

V@@s

04-01-2017 om 15:43

vind dit toch anders

Deze opvang wordt in feite per uur door de overheid (dus door ons allemaal gesponsord). Daarbij hoort wel dat er alleen uren gefactureerd worden die inderdaad geleverd worden.

Maar goed het kan nog erger. Mijn kinderen die ooit alleen op korte dagen kwamen, moesten ook meebetalen aan lange opvangdagen. Voor het gemak waren die uren gemiddeld, zodat een lange dag net zo duur was als een korte dag.

bieb63

bieb63

04-01-2017 om 15:51

v@@s

Dat is op zich wel zo. Maar die opvang is gewoon een bedrijf. En een bedrijf hanteert een kosten/winst systeem, net als elk ander bedrijf. En dat een deel van het tarief door de overheid wordt betaald is voor hen niet van belang. Als zij, anders dan bijv. een sportclub, een ander systeem gaan hanteren, kost hen dat tijd en geld. En zullen ze gewoon het uurtarief verhogen.

Hanne.

Hanne.

04-01-2017 om 15:54

administratie

Op zich mee eens. Maar administratie kost ook geld. En vaak is het dan voordeliger (voor alle partijen) om uit te gaan van een gemiddeld bedrag.

Net zoals ik elke maand even veel salaris krijg. Of ik nu op vakantie was of niet. En als een jaar 53 weken heeft en februari 29 dagen krijg ik ook geen cent meer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2017 om 17:52

Het kost wat het kost

Als ze nog maar 51 weken in rekening brengen hebben ze echt niet minder kosten, dus dan komen ze qua budget niet uit.
Dat zou dus alleen maar betekenen dat het uurtarief voor die 51 weken omhoog gaat.
En met een beetje pech boven de norm uitkomt.
Netjes is het misschien niet om 52 weken in rekening te brengen en maar 51 open te zijn, maar vermoedelijk wel de goedkoopste optie voor Mytilly.

V@@s

V@@s

04-01-2017 om 18:49

Fraude

In dit geval is het gewoon fraude. Dit benoemt de minister ook in een brief van 5 juni 2015.

Quote uit de brief:
Kwaadwillende ouders en instellingen hebben op dit moment gelijkgerichte belangen. Als ouder en instelling een contract afsluiten voor meer uren dan er daadwerkelijk aan opvang wordt afgenomen, krijgt de ouder meer kinderopvangtoeslag op zijn rekening gestort en de instelling meer betaald door de ouder. Ouder en instelling delen in dit geval vaak de onterecht ontvangen toeslag, waardoor de ouder netto geen extra kosten heeft en de instelling meer verdient, gefinancierd uit een onterechte claim op de kinderopvangtoeslag. Daarbij komt dat ouders zich niet altijd bewust zijn van wat wel en niet mag. Instellingen met frauduleuze bedoelingen kunnen hiervan profiteren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2017 om 19:51

Is niet helemaal hetzelfde V@@s

Maar wat de opvangorganisatie doet is inderdaad niet helemaal in de haak.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2017 om 20:02

Overigens

Betaal ik al jaren voor meer uren dan ik werkelijk afneem.
in principe doet iedereen dat. Ik betaal immers ook voor 52 weken terwijl mijn kind ook heus weleens een weekje niet gaat. Als we op vakantie zijn enzo.
Dat krijg je met die 52- weken contracten.

Verschil met het voorbeeld van Mytilly is dat er bij ons geen directe opzet van het kdv in het spel is. Ze zijn wel 52 weken open en draaiend.

V@@s

V@@s

04-01-2017 om 20:14

het wordt zelfs goedgepraat in deze draad

Het gaat hier in dit draadje echt om uren die niet eens geleverd worden (dus die niet eens afgenomen kunnen worden). Ook al gaat het niet om heel veel uren het blijft fraude.

In een van de reacties wordt gezegd dat door meer uren te factureren dan er daadwerkelijk worden geleverd de uurprijs lager blijft(wellicht in iets andere woorden. Op die manier krijgen ouders dus een hogere kinderopvangtoeslag dan waar ze eigenlijk recht op hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.