Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Tineke

Tineke

27-09-2009 om 14:02

Gastouderbureau vergoeding

Het gastouderbureau alhier zoekt met spoed nieuwe gastgezinnen. Op hun website staat ook een lijstje met baby's die nog zoekende zijn (of hun ouders).
Kom maar op, is mijn eerste gedachte. Maar de vergoeding is 4 euro per uur. Waarom is dat zo ontzettend ieniemienie weinig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fatima

Fatima

27-09-2009 om 15:07

Omdat

Omdat je met vier baby's 16 euro kunt verdienen misschien?

ook gastouder

ook gastouder

27-09-2009 om 15:55

Je kunt ook zelf meer vragen

je kunt ook zelf gastkinderen zoeken en aansluiten bij een gastouderbureau dat de gastouder vrij laat in het bepalen van de vergoeding. Er zijn grote verschillen tussen gastouders en afhankelijk van wat je te bieden hebt kun je ook een hoger uurtarief rekenen. Zelf hanteer ik een bedrag van 6,50 per uur (excl. gastouderbureau).

4 euro = bedrag per kind

Je kunt maximaal 4 kinderen opvangen. Dan is het 16 euro per uur. En dat is ruim boven het minimumloon van 8,07 euro.
En je kunt dan inderdaad gewoon boodschappen doen in de tijd van de baas en je hebt geen reistijd. Verder hoef je geen opvang te regelen voor je eigen kinderen.

ook gastouder

ook gastouder

28-09-2009 om 19:58

Onderschat het niet

Als je vier gastkinderen hebt van 0-4 jaar en daarbij nog eventueel je eigen kinderen dan is het echt niet simpel je gewone huishouden daar even bij te doen en gewoon boodschappen te doen hoor (zie je het voor je met 6 kleintjes erbij je boodschappen doen of de vloer dweilen?). Je vergeet dat die gastkinderen heel veel aandacht en verzorging nodig hebben en je huishouden ook een stuk intensiever maken. Extra was, extra afwas, extra schoonmaken, extra slijtage van je meubels etc, extra boodschappen doen. Als je buitenshuis werkt en kinderen naar een opvang brengt wordt je huis die dag ook niet vies. Bovendien is je huishouden/leven thuis als gastouder veel minder privé doordat je dagelijks allerlei ouders en kinderen over de vloer krijgt. Ik heb vaak van ouders gehoord dat ze een dag op hun werk (vaak bureauwerk) minder vermoeiend vinden dan een dag thuis met hun kinderen (en dat zijn er dan meestal maar 2 of 3). Ik vind het gastouder zijn erg leuk maar de dagen voelen wel als échte stevige werkdagen en niet als iets 'voor erbij'. Tegelijk draag je een heel erg grote verantwoordelijkheid. Hoe je met de kinderen omgaat en wat je met ze doet heeft allemaal invloed op hun ontwikkeling. Ook nog even vergeleken met een 'gewone baan': als je ziek bent is er voor de gastouder geen geld, vakantiedagen en feestdagen worden niet betaald, je krijgt geen vakantiegeld en je bouwt geen pensioen op en betaalt nog belasting over het bedrag. Dus zoveel vind ik 16 euro per uur voor een goede gastouder, die de opvoeding serieus neemt, professioneel is en veel met en voor de kinderen doet, echt niet.

fleur

fleur

28-09-2009 om 21:35

Ook ik ben gastouder

Ik ben het helemaal eens met "ook gastouder."
Zelf ben ik ook gastouder en vind dat er vaak veel te makkelijk over wordt gedacht.
Vergeet inderdaad niet dat er nog heel wat kosten bijkomen en niet te vergeten dat je je eigen woonhuis voor een groot deel inlever. niet alleen voor je zelf maar voor het hele gezin.

Tineke

Tineke

29-09-2009 om 08:05

Plus voeding

Poeh hé, het blijkt dat je zelf moet zorgen voor de voeding. Dan blijft er helemaal maar weinig over. En inderdaad, je zit behoorlijk vast in je eigen huis. Ook vind ik het jammer dat je maar éen baby mag opvangen (onzin ook, meerling moet toch ook kunnen?). Ik wilde gewoon veel baby's!
Nou ja, voor mij nu teveel haken en ogen. Dank voor alle bijdragen!

liora

liora

29-09-2009 om 09:12

Kaatje

Hoi Kaatje,

Je kunt wel zelf in contact treden met ouders en op hun baby passen. Lijkt me dat er veel ouders zijn die daar heel wat voor over hebben!

Liora

Terpi

Terpi

01-10-2009 om 15:58

Een jaar gastouderopvang

Ik heb een jaar gebruik gemaakt van gastouderopvang en moest voor mijn zoon zijn eten gewoon meegeven zelf. In het prille begin alleen melk maar daarna ook de klaargemaakte boterhammetjes en de fruithappen en warme potjes toen die om de hoek kwamen. Ik moest trouwens overal zelf voor zorgen, ook voor een kinderstoel die ze daar gebruikten etc. Achteraf bezien vond ik dat eten vrij normaal (ofwel een vergoeding, vind ik ook acceptabel) maar alle andere zaken die ik mee moest nemen niet.
Moeten gastouders tegenwoordig niet ook een cursus volgen ofzo? Beetje offtopic misschien maar ineens vraag ik me dat af, daar was toch ooit sprake van ook?
Groet Terpi

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-10-2009 om 17:37

Certificaten

Niet iedereen kan zomaar meer gastouder zijn, maar moeten eerst terug naar school. Alleen gediplomeerde oppassen worden toegelaten in een speciaal landelijk register kinderopvang. Als je oppas op z'n laatst eind 2010 niet ingeschreven staat in dat register, moet jij alle toeslag over 2010 terugbetalen aan de Belastingdienst.
Elisabeth.

Zijn hier ook

gastouders die kunnen leven van hun inkomen als gastouder? En dan met name gastouders zonder werkende partner..

Minet

Minet

03-10-2009 om 17:26

Nesile

Dat is simpel uit te rekenen.
Ga uit van 4 euro per uur per kind, maar met de nieuwe regeling mag je maar 3 dagen pw een kind opvangen.
Je moet dan al 4 kinderen 3 dagen pw (9 uur per dag) opvangen om rond de 1600 te ontvangen. Onduidelijk is mij of je over de verdiensten nog premies en belasting moet afdragen. Die zouden er dan nog afgaan, waarmee je netto ca. 1150 overhoudt per maand.

Gastouder mag 7 dagen werken

Een gastmoeder mag 7 dagen per week kinderen opvangen als ze dat wil. Alleen mag je maar drie dagen per week kinderen uit 1 gezin opvangen. Werk je meer dagen voor 1 gezin dan krijg je een ander soort dienstverband wat voor vraagouders niet interessant meer is, gaat ze dan teveel kosten.

Ik kom uit op

1728 euro Minet. Maar wat je zegt, er gaat dan heel wat af betreft premies, zorgverzekering, vakantiegeld ( moet je ook ervan zelf opzij zetten).

Ziektedagen moet je ook zelf reserveren denk ik, anders mis je die dagen dus. Al met al een bak geld wat er nog allemaal af gaat lijkt me. Vraag me af of je daar wel 1150 aan over houdt of daar dan nog onder kom te zitten.

En dan moet je inderdaad zeker wel 4 dagen per week 4 kinderen 9 uur per dag opvangen. In je vrije dagen werken aan je administratie, pr etc. Nee als ik het zo bekijk niet een volwaardig inkomen om ( zonder partner) van rond te kunnen komen. Vandaar dat ik dit altijd vrouwen met een werkende man zie doen.

En dan ook

nog de kosten voor het gastouderburo, lijkt me ook een behoorlijk bedrag? die gaan ook nog van je inkomsten af toch?

Minet

Minet

04-10-2009 om 13:49

Kosten

De kosten voor het gastouderburo mag de vraagouder betalen, daar ben je als gastouder niets aan kwijt

Annet

Annet

04-10-2009 om 19:32

Nu nog wel

Mijn oppas werkt 4,5 dag per week als oppas aan huis, via een gastouderbureau. Ze verdient daarmee 10-12 euro per uur bruto. De dagen zijn relatief lang, van 8-10 uur per dag. Hoewel ze geen alleenstaande is, is hier wel van te leven.
MAAR, met de nieuwe regelingen voor gastouders gaan de vergoedingen omlaag en mag ze nog maar op één adres opvangen (dit mag wel bij de ouder thuis zijn). Zij zal dus adressen moeten laten vallen. Ik vermoed dat zij een andere baan zal moeten zoeken. En dat vind ik toch zuur, alleen omdat de overheid vindt dat je niet op meerdere adressen gastouder kunt zijn.

Annet

van die nieuwe regeling wist ik niks, 1 adres opvangen? wat vreemd daar wist ik echt niks van. Dat betekent dus dat elke gastouder met meerdere kinderen van verschillende ouders kindplaatsen weg moet doen, ze mag maar 1 kindplaats dan in feite hebben? ( of ze moet geluk hebben dat dat kind broertjes/zusjes heeft wat ook bij de gastouder opgevangen worden)

Tja vind het nog erg lage verdiensten hoor, als ik zo bereken volgens jouw gegevens en ik ga uit van een bruto uurloon bedrag van 10 euro, waar je dan laten we zeggen 8 euro netto aan over houd, kom ik op een maandloon van 1152 euro, waar nog alles van af moet!

ik ben hier geinteresseerd in omdat ik zelf met plannen loop om een gastouderopvang te beginnen maar jeetje..als ik die bedragen zo lees graaf ik mijn eigen financiele graf

Annet

sorry ik las het niet goed, ik lees nu dat je een oppas aan huis bedoeld....

Annet

Annet

04-10-2009 om 23:28

Nesile

Een bruto uurloon van 10 - 12 euro per uur komt volgens mij overeen met het uurloon van een medewerkster op een kinderdagverblijf.
Als er minimaal twee kinderen worden opgevangen, heb je met een oppas aan huis dus evenveel kosten als een bso. (er komen ook nog kosten voor het gastouderbureau bij, vakantie wordt doorbetaald, ziekte ook tot bepaalde hoogte).
Eén adres betekent inderdaad adres waar de kinderen worden opgevangen, niet waar ze vandaan komen. Theoretisch mogen mijn kinderen opgevangen worden bij een andere ouder thuis, waar toevallig dezelfde gastouder (oppas aan huis) werkt. Oja, een andere gastouder mag ook. Zolang mijn gastouder maar niet op twee verschillende plekken werkt. De zin daarvan ontgaat mij volledig.

Bruto uurloon

Zo,n vorm van gastouderopvang is loondienst, als de gastouder vakanties doorbetaald krijgt, ziekte dagen etc.

Een zelfstandig ondernemende gastouder moet zelf haar premies etc afdragen en krijgt niet doorbetaald bij vakantiedagen en ziektedagen.

Vervelend hoor al die onduidelijke veranderingen, zowel voor gastouders als vraagouders!

Annet

Annet

05-10-2009 om 18:30

Geen gewone loondienst

wel een contract. Onze oppas valt onder de regeling huispersoneel (als het zo nog heet). Dat betekent dat zij zelf verantwoordelijk is voor afdracht aan belasting. Ik betaal geen premies e.d. bovenop haar bruto loon. Op deze manier kun je ook een witte werkster inhuren of een tuinman.
Vakantie is 4 weken per jaar (wettelijk minimum), ziekte is doorbetaling max 6 weken, ik heb het recht om minder uren af te nemen op bepaalde dagen zolang ik dit tijdig meld.
Een gewone loondienst is het dus niet.
Het mooie van deze regeling is dat je via een gastouderbureau dit soort contracten kunt sluiten. Daarmee val je onder de kinderopvangregeling en krijg je als ouder een deel van het betaalde loon terug. Dit principe blijft bestaan alleen wel met een hele serie beperkingen.

Jessy69

Jessy69

05-10-2009 om 20:32

Meer dan 3 dagen

Ekiem schreef dat je max 3 dagen per week op dezelfde kinderen mag passen. Waarom is dat ongunstig voor de vraagouder als het om meer kinderen gaat? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wil er wel graag wat meer over weten.

Annet

dat bedoel ik, er blijft niet veel over dan van die 10 a 12 euro bruto per uur als ze daar nog zelf alle premies van af moet dragen. Toch blijft het een apart verhaal, als zij dmv een contract werkt voor dat buro, en zij met het buro afspraken maakt wb vakantiedagen, ziektedagen etc, is dit toch echt loondienst.
In belastingtermen heet dit : verkapte loondienst.
Daarbij heeft het buro het helemaal goed voor elkaar want zij dient daarbij ook nog zelf haar administratie bij te houden en te organiseren ( premies ed).
Als zij dan volgens jou niet in loondienst is en overduidelijk uit je verhaal ook geen zelfstandig onderneemster ( want de belastingdienst bepaald uit deze gegevens dat zij dat niet is) , wat is zij dan wel???

Nog even

als freelancer en zelfstandig ondernemer mag je ook geen gezaghebbende relatie met een buro hebben, en zo te lezen is dat zeer zeker aanwezig. Excuses voor mijn nieuwsgierigheid hoor

Annet

Annet

06-10-2009 om 10:02

Oppas heeft contract met ons

Wij betalen haar uit.
Wil je meer weten, kijk dan op de site van de belastingdienst (regeling huispersoneel) of kijk op:
http://www.eigenoppas.nl/aanhuis.php

Annet

aaahh die regeling!

snap m !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.