Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
M

M

19-09-2013 om 20:09

Gastouderopvang

Beste (aanstaande) ouders,

Binnenkort verwachten wij ons eerste kindje.
Daarmee zijn we op zoek naar opvang voor als ik weer ga werken.
Mijn man werkt 5 dagen in de week en ik zal 4 dagen gaan werken.
Daarom zoeken wij gastouderopvang voor 3-4 dagen in de week.
Kinderdagverblijf vinden wij niet wenselijk voor 4 dagen.
Nu lijkt het erop dat we een gastouder gevonden hebben en willen alles gaan regelen via het gastouderbureau.
De tarieven per uur zijn zeer wisselend en ik kan maar moeilijk terug vinden wat normaal is om een gastouder te betalen voor 1 kind bij ons in huis. Zelf wilt zij nu 7 euro per uur (zij is ongeveer 23 jr en heeft alle vereiste diploma's). Ik zou dan wel graag zien dat hier ook huishoudelijk werk bij zit.

Graag jullie ervaringen hieromtrent.
Hebben jullie nog verder ideeën en tips?
Is dit bedrag reëel/teveel/te weinig?
Wij zullen aan bemiddelingskosten per maand 50 euro betalen aan het gastouderbureau (dus niet inbegrepen in de uurprijs).

Mvg
m

wizzer

wizzer

19-09-2013 om 20:19

pff

Zeven euro per uur voor oppassen bij jezelf thuis? Als je iemand voor vier dagen per week inhuurt bij jezelf thuis dan zul je minimaal het minimum loon moeten betalen.

Wil je goedkoper uit zijn dan zul je een gastouder moeten zoeken die bij haar zelf thuis oppast (zodat ze meer kinderen tegelijk kan opvangen, en zo een redelijk salaris kan verdienen).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-09-2013 om 20:23

In combi met licht huishoudelijk werk

Is dit zeker niet al te veel. Ik betaal 3 euo per uur voor oppassen en 12,50 voor poetsen. Waar kom jij op uit als je de werkzaamheden middelt?

wizzer

wizzer

19-09-2013 om 20:41

Het mag niet

Zeven euro per uur is te weinig, daarmee zit je onder het wettelijk minimumloon, dus dat kan je uiteindelijk duur komen te staan. Je valt met deze constructie onder de regeling dienstverlening aan huis. Voor meer info: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/dienstverlening-aan-huis

(en pas op, met deze constructie heeft de oppas ook recht op betaalde vakantie en doorbetaling bij ziekte).

Wettelijk geregeld

Deze constructie loopt normaal gesproken via een gastouderbureau.
De kosten liggen dan "legaal" tussen de 11 en 13 euro + bureaukosten.
De oppas geeft zelf haar verdiensten op aan de belasting.
Kies je voor een gastouder die bij haar thuis oppast, dan betaal je tussen de 5 en 6 euro per uur + bureaukosten.

M

M

27-09-2013 om 23:46

Dank

Dank voor jullie reactie.
We hebben inmiddels besloten om bij een gastouder thuis de opvang te regelen.
mvg

ilsepilse

ilsepilse

04-10-2013 om 12:42

tip

gastouderbureau's goed checkken (on line googelen) voor je je aansluit !

verschil

Er zit nogal wat verschil in betalingen door ouders en aan gastouders

het ene bureau rekent een tarief per uur per kind, het andere een vast maandbedrag per kind, soms 2e en 3e kinderen goedkoper, weer anderen rekenen een vast maandbedrag ongeacht de hoeveelheid kinderen.

Neem je weinig uren af, dan is een bedrag per uur goedkoper.
Neem je veel uren af, levert een vast maandbedrag veel voordeel op

Daarnaast krijgt de oppasouder bij het ene bureau soms wel tot een euro meer per uur, wat voor de vraagouder niets meer kost. Het bureau maakt dan wat minder winst.

Voor beide partijen is het raadzaam om je goed voor te laten lichten.

Eline

Eline

20-11-2013 om 12:08

Ideetje?

Misschien een oppas een idee?

In zulk soort gevallen is gewoon een betrouwbare oppas die ook wat extra dingen uit handen neemt misschien handig. Ik heb bijvoorbeeld 2 jaar terug voor Hulpstudent.nl gewerkt waarbij ik ging oppassen bij mensen thuis. Het verdiende goed en het was heel flexibel, zowel voor de ouders als voor mij. Ik dacht dat zij rond de 12 á 13 euro per uur betaalde voor het werk wat ik deed dus dat is ook best een goede prijs.

In mijn werkzaamheden vielen ook huishoudelijke dingen, zodat de moeder niet ook nog eens schoon hoefde te maken als ze eindelijk thuis was voor de kinderen. Op de website van Hulpstudent staat wat ze allemaal voor je kunnen doen. Hoop dat men hier ook iets aan heeft.

Groetjes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.