Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Elske

Elske

21-08-2011 om 17:39

(geen) bso [vanaf welke leeftijd?]

Oudste dochter is 9, groep 7, en gaat 1 middag per week naar de BSO. in de vakantie zo nu en dan een hele dag, afgelopen vakantie bijvoorbeeld 3 dagen. Ze heeft het er niet erg naar haar zin, er zijn weinig leeftijdsgenootjes. Kinderen uit haar klas (10-11 jaar) zitten sowieso niet op de BSO, de ouders die ik kennen redden het zonder opvang.

Volgens de leidster van de BSO komt dat doordat veel kinderen vanaf 9-10 jaar alleen thuis blijven en niet meer naar de BSO hoeven.

nu begin ik te twijfelen, ben ik dan te conservatief? Vanaf wanneer stopten jullie met BSO door de week, dus dat de kinderen zelf alleen naar huis fietsen (hier 10 minuten) en daarna 1,5 - 2 uur alleen zijn?
en vanaf wanneer mochten jullie kinderen zelf in de vakantie een hele dag thuis blijven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

21-08-2011 om 18:15

Nogal afhankelijk

Hier valt natuurlijk niets algemeens over te zeggen. Elk kind van 9 is anders, er zijn er die prima deze zelfstandigheid aankunnen, er zijn er ook die nog geen 15 minuten alleen kunnen zijn, en alles wat daartussen zit bestaat ook. Alleen jij kunt dus beslissen wat jouw dochter wel/niet aankan. Ook andere factoren spelen een rol: is er een oma/tante/vriendin in de buurt waar ze op terug kan vallen? Hoe zijn haar contacten in de buurt, heeft ze vriendinnen? Heeft ze een mobieltje waarmee ze in geval van nood iemand kan bellen, en weet ze wie ze dan kan bereiken? En zo zijn er vast nog zaken te bedenken die je met haar zult moeten bespreken.

elske

elske

21-08-2011 om 18:39

daar heb je gelijk in Monet. Mijn 9 jarige is rustig, zou ik wel vertrouwen om 1 tot 2 uur alleen thuis te blijven. Mijn man en ik werken in dezelfde plaats als waar we wonen, kan haar een mobieltje meegeven zodat ze me kan bellen. Familie helaas niet in de buurt, buren eventueel wel maar vooral wij zelf in geval van nood.

ik ben vooral benieuwd hoe jullie het regelen rond deze leeftijd. Vanaf welke leeftijd ze overdag in de vakantie thuis mochten/kunnen zijn (want dat zie ik totaal niet niet zitten, een hele dag).

Hier ook

een 9-jarige die het niet meer naar zijn zin heeft. Hij gaat een middag en dat vind hij (nu nog) prima; er zijn dan meer jongens van zijn leeftijd en dan wordt er heel fanatiek gevoetbald de hele middag.

In de vakantie gaat hij ook een dag per week en dat leverde afgelopen periode problemen op. Zijn voetbal-vriendjes komen niet in de vakantie en er is een hele grote groep nieuwe kinderen bij (4 jarigen dus) die vrij veel aandacht vragen van de leiding en natuurlijk ook om andere activeiten vragen.

Een hele dag alleen thuis vind ik echt te lang. Een uurtje is op zich prima, maar ik weet ook dat hij dan alleen op nintendo/computer/tv bezig is. Andere dingen gaat hij echt niet doen als hij alleen thuis is. Op zich kan hij zich wel redelijk vermaken, maar moet dan wel aangespoord worden (een klusje doen, boodschap halen, vind hij ook wel leuk). Wij hebben nu de afspraak gemaakt dat hij niet meer gaat in de vakanties maar zijn jongere broer en zus wel. Mijn man gaat die dag thuiswerken zodat zoon niet de hele dag alleen is. En verder proberen we die dag een speelafspraak te kunnen maken met vriendjes, of hij dat hij even een kopje thee gaat drinken bij oma of een boodschapje gaat doen voor de buurvrouw.

Succes met het zoeken van een oplossing.

Vic

Vic

21-08-2011 om 22:23

Goede vraag

Mijn oudste gaat over twee weken naar de brugklas en de bso hebben we opgezegd. Vanaf woensdag moet ik weer werken en ik ben er nog steeds niet uit of ik haar de hele dag alleen moet laten. Het alternatief is om een paar uur naar kantoor te gaan en verder thuis te werken. Ik heb pas in groep 8 een dag bso opgezegd (van de drie), en omgezet naar vakantie-opvang. Die dag was ze dan van 15.30 tot 18.00 uur alleen thuis. Ze is dus tot en met eind groep 8 twee dagen naar de bso geweest en in de vakantie drie (maar regelde dan wel vaak zelf speelafspraken of logeerpartijtjes zodat ze niet hoefde).

debby pronk

debby pronk

23-08-2011 om 23:16

Zoon nu sinds mei 9 alleen thuis

hoi hoi,

sinds wij verhuisd zijn is mijn zoon alleen thuis na school(nu 9 jr en groep 6). wij hebben hier buren waar hij terecht kan als er wat is..
we hebben ook de afspraak dat hij even belt als hij thuis is en dan zegt wat hij gaat doen(meestal buitenspelen) en dan ongeveer 1 uurtje later is mijn man meestal thuis..dit gaat heel goed en hij is heel trots dat het zo mag..
in de vakanties gaat hij nog wel naar de vakantieopvang met de afspraak dat als hij rond 16.00 naar huis wil dit kan als ze ons even bellen.. ging ook heel goed..

wel ligt het eraan wat voor kind je hebt..
die van mij is een kind dat geen gekke dingen gaat uitzoeken maar ik ken ook kinderen die ik niet alleen zou laten want die gaan gekke dingen doen...

hopelijk heb je hier iets aan..

groetjes

debby

liora

liora

24-08-2011 om 11:29

Gevraagd

Hallo,

Ik heb het aan onze BSO gevraagd en daar blijven de meeste kinderen tot 11 of 11,5 jaar.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik in Amsterdam woon, of misschien is deze BSO gewoon extra leuk voor oudere kinderen, maar ik ben er wel opgelucht over. Want ik lees steeds 'anderhalf uur alleen thuis', maar de school gaat om 15 uur uit en ik ben op z'n vroegst om 17.45 thuis, dat is toch wel erg lang!

Liora

Annet

Annet

24-08-2011 om 11:49

Hier ook veel oudere kinderen

Eind vorig schooljaar nam een flink groepje afscheid van de bso omdat ze naar het vo gingen.
Het scheelt dat het een 8+ bso is met veel leuke activiteiten, veel buitenruimte en vrijheden.
Jongste is nu 9 jaar en er zijn veel kinderen die ouder zijn dan hij.

Oudste is wel eerder gestopt met de bso omdat die bso niet leuk was voor haar (vooral veel geknutsel) en met heel veel jonge kinderen was.

Hier vaak

eind groep 7,halverwege groep 8 dat ze stoppen,de meesten zijn dan 11, maar ik zag afgelopen zomer erg veel oudere jongens die nu naar het VO gaan( wel van het type dat je toch nog maar even niet thuis laat )
Hier is het een 8+ BSO, dat scheelt ook denk ik.

Elske

Elske

24-08-2011 om 20:46

na een berekening bleek dat we maar 10 euro per maand minder hoeven te betalen als oudste niet meer wekelijks naar de bso gaat. daarna eens met oudste samen gezeten en (ook adhv jullie verhalen) tot de conclusie gekomen dat we de bso aanhouden voor de vakanties, dan moet ze heen want ik zie hele dagen thuis niet zitten. ook door de week houden we de bso voor 1 dag per week aan maar ze mag zelf 's ochtends kiezen of ze op de fiets gaat of dat ze naar de bso gaat. ze moet het wel 's middags de bso laten weten. klinkt ideaal toch?

Dineke69

Dineke69

28-08-2011 om 12:31

2 kinderen

Zowel onze oudste van 9 als de jongste van 8 zou ik best alleen durven laten zijn tussen 15.15 en 17.00 alleen niet beide tegelijk. Ik denk dat ze dus tot oudste naar de brugklas gaat op de bso blijven..........

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.