Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Getekend contract maar geen plek?

Momenteel zijn wij onze ongeboren baby aan het inschrijven bij verschillende opvangen. Gister kreeg ik een contract toegestuurd voor de 2.5 dagen die we zoeken, vanaf de gewenste startdatum. Deze heb ik digitaal ondertekend en teruggestuurd. 

Vandaag belde het verblijf voor een rondleiding. Echter kwam ik er gaarne het gesprek achter dat het nog niet duidelijk was of er uberhaupt plek was op de gewenste dagen. Maar ik heb al een ondertekend contract? 

Van het kinderdagverblijf wat we eigenlijk graag willen horen we in oktober of er plek is. Daar staan we ingeschreven maar nog geen contract gezien of getekend. De rondleiding hebben we wel al gehad.

Kan een KDV na getekend contract mijn kind nog op een wachtlijst plaatsen of heeft onze baby nu sowieso 'recht' op een plek vanaf de gewenste ingangsdatum? 

Dat bedrijf heeft de zaken dus niet voor elkaar. Los van of je er recht op hebt, en ik denk dat als het voor de rechter zou komen je gelijk zou krijgen, is geen plek geen plek. Je kind kan er niet boventallig bij. Gauw op zoek naar een kdv dat geen valse beloftes doet. 

Ik zou het contract zelf ontbinden voordat ze wel geld gaan vragen en je toch al ergens anders plek hebt. Want het is wel een beetje gek, een contract aanbieden terwijl je niet zeker weet of je wel plek hebt.

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

10-09-2021 om 15:07

Gewoon duidelijkheid vragen; is er plek voor je baby of niet. En lees even de voorwaarden over ontbinden en eventuele kosten.

En heb je nou dus een contract getekend bij een verblijf dat niet je eeste keuze is? Wat nou als eerste keuze dan in oktober belt dat er plek is, wat wil je dan doen aangezien je een getekend contract hebt met een ander?

Ik zou via email duidelijkheid vragen. Is er plek of niet? 

> Kan een KDV na getekend contract mijn kind nog op een wachtlijst plaatsen of heeft onze baby nu sowieso 'recht' op een plek vanaf de gewenste ingangsdatum?

Nee, ze kunnen het contract niet zomaar ontbinden. Ze kunnen wel het contract opzeggen als ze de bepalingen en termijnen volgen die daarover in het contract staan (of eventueel in de algemene voorwaarden, als het contract daar naar verwijst). 

Jij kunt het contract ook opzeggen volgens de bepalingen die in het contract staan. Wat staat er over annuleren of opzeggen in het contract en in de algemene voorwaarden? In veel modelcontracten staat dat annuleren meer dan een maand voor de startdatum kosteloos is. Als dat zo is, kun je dus wachten tot een maand voor de ingangsdatum en dan nog kostenloos annuleren.

Een contract ontbinden is iets anders dan opzeggen of annuleren. Bij opzeggen of annuleren gelden de bepalingen en termijnen die daarover in het contract staan. Ontbinden doe je als de andere partij zijn verplichtingen niet nakomt: als de kinderopvang geen opvang biedt, of als de ouder niet betaalt. Ontbinden kan altijd, ook als er niets over in het contract staat. Maar je zit wel met de bewijslast. Daarom moet je schriftelijk om opheldering vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.