Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Herfst

Herfst

30-08-2010 om 14:36

Hoe lang wennen op creche?

Hallo

Mijn zoontje van 2 jaar en 3 maanden gaat sinds vorige week voor het derde jaar naar dezelfde creche.

Het eerste jaar, zijn babyjaar, ging het met ups en downs en al met al niet erg goed. Hij had het gewoon niet naar zijn zin.

Het tweede jaar, had hij dezelfde leidsters en ging het een heel stuk beter. Gelukkig! Slechts een kort huiltje bij het afscheid en verder een prima dag.

Nu het derde jaar, heeft hij nieuwe leidsters en ook een nieuwe klasruimte. Sinds vorige week (na 6 weken zomervakantie) gaat hij weer en heeft het opnieuw erg moeilijk, hard huilen al in de auto onderweg naar de creche! En bij het afscheid nemen, hysterisch! De leidsters zeggen dat het nog wel goed komt. Hij heeft gewoon wat meer tijd nodig.

Maar: wat is 'wat meer tijd'? Wat is een normale 'wen-periode' voor kinderen van zijn leeftijd? Hij gaat 3 dagen per week dus niet full-time wat misschien moeilijker is voor hem? Als hij full-time zou gaan, dan zou hij eerder wennen?
Hoe werkt dit op zijn leeftijd? Kan ik iets doen om hem te helpen? Kan de creche iets doen om hem te helpen?
Vorige week is hij slechts 3 halve dagen geweest om te kunnen wennen maar ik heb ook mijn werk. Ik kan niet even een maandje de tijd nemen om elke dag met een half uurtje op te bouwen ofzo.

Ik ben soms ook bang dat hij voor het leven een trauma oploopt maar ik overdrijf dan hopelijk???? Mijn man zegt dat het allemaal wel meevalt, hij houdt er heus niks aan over, en het komt wel goed.

Mijn oudste was ook niet erg makkelijk en had tot 3 jaar nodig, dus het zal ook wel goed komen allemaal. Maar wat breekt mijn hart steeds zeg, en dus de vraag:

Hoe lang is wennen nog wennen? En waar ligt de grens dat het voor hem echt traumatisch zou kunnen worden?

Iemand ervaring, kennis om te delen?
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

31-08-2010 om 09:23

Bijna 3

vriendinnetje van me vertelde van de week dat haar dochter nu eindelijk zonder huilen naar het KDV gaat. Het kind wordt volgende week 3.

Mijn eigen kinderen hebben tot het laatste moment vlagen gehad waar ik ze huilend en krijsend achter liet. Maar ook periodes waar ze me lachend de deur uit duwden.

Zelf sluit ik me bij je man aan. Het komt wel goed. Wat de creche (en jullie) er misschien aan kunnen doen is van te voren al goed bespreken wat er gaat gebeuren.

Dus,
we gaan naar de creche,
dan ga jij lekker < activiteit> doen.
Mama/papa blijft er 5 minuten bij,
dan krijg je een zoen en dan ga ik weg.

Bij ons bleek één van de problemen te zijn dat ze soms niet wisten wat ze moesten gaan doen en daardoor voelden ze zich heel verloren.

Wat ik trouwens niet snap is dat je kind vorige week maar halve dagen is gegaan om te wennen. Is dat standaard bij jullie. Bij ons wennen ze echt alleen maar de eerste keer dat ze naar het kdv gaan (meestal als baby dus). Bij de overgang naar groepen gaan ze tussendoor af en toe kijken. Tegen de tijd dat ze over gaan zijn ze dus al gewend.

liora

liora

31-08-2010 om 22:27

Herken het niet

Hoi,

Ik weet niet of het normaal is. Mijn oudste heeft misschien drie keer in vier jaar een week gehad waarin hij huilde bij afscheid.
De jongste is 14 maanden en heeft een periode van anderhalve week gehad waarin hij huilde bij het afscheid en verder dus nooit.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Janeway

Janeway

03-09-2010 om 22:56

Herfst

Je zoontje is net over van babygroep naar peutergoep? Dat is natuurlijk al even wennen. Helemaal omdat hij 6 weken niet geweest is.. Is dat je eigen keuze geweest of was het kdv gesloten.. Als het even kan zou ik als je zoontje zo moeite heeft niet meer zo lang je zoontje niet naar het kdv brengen.. Dan moet hij toch weer wennen..
Hij huilt nu deze week bij het afscheid, huilt hij op de dag ook, of tussen door heel veel. Iig moet hij daar even door heen, bij het ene kind is het een week, bij het andere duurt het een maand. Wat ik als tip heb. Hou het afscheid kort maar duidelijk.. Vertel je verhaal aan de leidster, geef je kindje over, een kus en dan gaan. Anders blijft je zoontje en jij tegen dat moment van afscheid aan hikken.. Verder op de dag als hij veel huilt troosten als het lukt. Soms laat ik kinderen ook wel even gaan met hun verdriet. Die komen na een tijdje bij je en zoeken dan troost. Probeer de dagen wat korter te houden.. Geven we ook als advies. Bv niet te vroeg brengen en niet te laat halen. Vaak is het het rondom haal tijd wel moeilijk voor wenners omdat ze dan ineens ouders zien en ook wel graag naar huis willen.. Maar ik snap ook dat je dat met je werk niet altijd kan doen.
Na verloop van tijd wennen de meeste kinderen binnen een maand. En vaak ook wel sneller.. Maar sommige kinderen blijven huilen met het afscheid.. Ze houden dat totdat ze naar school gaan. Vaak is het dan al over voordat vader of moeder de voordeur uit is. En spelen ze de hele dag lekker op het kdv..
Sterkte met je zoontje, heb vertrouwen in de leidsters en dat het wel goedkomt..
groet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.