Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Lies

Lies

29-12-2010 om 21:53

Hoe zit het nou allemaal wettelijk met het kostenplaatje

Ik ben sinds het afgelopen jaar alleenstaand ouder. Nu Ik ben alleenstaand ouder, en ga vanaf volgende week onverwachts een door de gemeente gefinancieerde opleiding volgen, 3 dagen in de week 14 weken lang en daarnaast 2 dagen werken. Ik ben dus nu aan het zoeken naar een vorm voor de opvang voor mijn 3 kinderen, 2 op de basisschool en 1 peuter. Mijn voorkeur gaat uit naar tussen- en buitenschoolse opvang en het kinderdagverblijf maar aangezien er een (kleine) wachtlijst is voor in elk geval bepaalde dagen en ik nog geen beschikkingen aan heb kunnen vragen bij de belastingdienst moet ik iets gaan verzinnen. alleen weet ik er geen biet van af en kan ik de instanties niet bereiken op het moment omdat het kantoor van de kinderopvang tot 3 januari dicht is en de persoon van de gemeente die mijn belangen behartigd tot 10 januari er niet is. Maar het is al per a.s. maandag!

Nu zou ik dit aan een vriendin kunnen vragen maar mijn vraag is wat daar de, met name financiele, consequenties van zijn, zowel voor haar als voor mij. Vroeger kon dat gewoon, maar tegenwoordig ligt dat volgens mij een stuk lastiger.

Tegenwoordig weet ik dat het verplicht is om diploma's te hebben, maar stel ik heb een hele goede vriendin die dit (tijdelijk) wil doen, in elk geval zolang ik nog niet de beschikkingen heb van de belastingdienst, wat voor consequenies hangen daaraan, behalve uiteraard dat het moet worden opgegeven aan de belastingdienst en ik waarschijnlijk dan geen aanspraak kan maken op terugaaf.

bedankt alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-12-2010 om 22:08

Lies

Als een vriendin van jou tijdelijk de opvang wil verzorgen, en je wilt aanspraak kunnen maken op de kinderopvangtoeslag, dan zal ze zich moeten aansluiten bij een erkend gastouderburo (te vinden in het kinderopvangregister van jouw gemeente). De uitbetaling aan jou moet nl. (wettelijk verplicht) lopen via het gastouderburo, dit mag niet rechtstreeks.
Ze moet inderdaad aan bepaalde opleidingseisen voldoen, het gastouderburo kan je daar meer over vertellen. Ook is er via google vast een lijst met passende opleidingen voor gastouders te vinden.

Betalen of gratis?

Wil die vriendin het niet tijdelijk gratis doen? Tot jij TSO/BSO en KDV hebt geregeld?

Als zij het gratis wil doen is er niets aan de hand. Als zij van jou betaald wil krijgen kan dat op een aantal manieren:

Zwart: jij betaald haar en niemand geeft wat op

Wit: jij betaald haar en je maakt gebruik van regeling 'personeel aan huis' Wat betekend dat jij geen geld krijgt en zij zelf verantwoordelijk is om het op te geven aan de belasting. Je hoeft dan niet aan kinderopvang regels te voldoen want jij krijgt niets

Wit: zij wordt gastouder met alle regels en opleidingseisen en jij krijgt dan geld van de belasting in de vorm van toeslag.

Als je van plan bent om uiteindelijk voor TSO/BSO/KDV te gaan dan kan je proberen of je vriendin tijdelijk gratis wil oppassen tot het voor je kinderen geregeld is. Mogelijk dat je op 3 januari hoort dat je al een paar dagen kan krijgen, dan kan je die alvast gebruiken met belasting toeslag en vriendin kan dan tijdelijk de andere dagen opvangen tot het geregeld is.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.