Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Hoeveel betaal je de oppas?

Wat vind jij een goed bedrag per uur voor een 16 jarige? Ik hoop niet alleen van mensen te horen die veel geven, maar ook van mensen die minder geven.

Peiling

Wat zou jij een 16 jarige oppas per uur geven?
71 stemmen
0%
0%
35%
13%
3%
18%
3%
6%
23%

Annieniem schreef op 10-06-2025 om 09:37:

Ik blijf me toch altijd verbazen om die hoge bedragen die hier geroepen worden.
Ik vond vroeger oppassen toen ik jonger was erg leuk, ik was zelf nog een half kind dus speelde graag met die kinderen. Later gebruikte ik het oppassen om lekker tv te kijken wat ik zelf wilde (ipv thuis gebonden aan het gezin) én de voorraadkast te plunderen. Soms leren/huiswerk maken in alle rust en werd het een latertje dan lag ik te slapen op de bank.
Ik kreeg 2,50 tot 4 euro per uur of een vast bedrag per avond, vaak zo'n 20/30 euro, passende bij hoe laat het werd.
Ik deed daar zelf nooit zo moeilijk over eerlijk gezegd, mijn bankrekening werd goed gespekt door kinderen op bed te leggen en voor de tv te zitten. Ik deed dat veel liever dan mijn bijbaantje in de supermarkt.
Nouja, ik was niet zo'n uitgaanstype én ik werk nu ook in het onderwijs, dus wellicht is affiniteit met kinderen dan wel belangrijk?

Ik vind het wel een verschil met overdag en 's avonds oppassen. Overdag is pittiger dan in de avond. In de avond denk ik aan 5 euro per uur. Overdag zal het meer zijn, afhankelijk van het aantal kinderen en activiteiten.

Toen jij een puber was, ja. Heb je wel eens van inflatie gehoord?

Ik heb 5,- gestemd maar dacht dat het om de avond ging. 2/3 kinderen overdag, daar vind ik een 16-jarige te jong voor. That being said, vind ik 10,- het minimumbedrag.

Onze oppas is 17 en krijgt 8 euro per uur, ongeacht of kind slaapt of niet. Overdag is het hard werken maar 's avonds besteedt ze net zo goed haar vrije tijd om op te passen en daar mag naar betaald worden. Verder vind ik de vergelijking met wat ze in de supermarkt verdient wel goed maar het is dan natuurlijk wel bruto en netto vergelijken..

Afhankelijk van de omstandigheden idd.

In de schoolvakanties past sinds dit jaar ons nichtje op op de dag dat mijn man een halve dag thuis werkt. Mijn kinderen komen rustig uit bed en ontbijten zelf, nichtje komt op een gegeven moment en speelt lekker met ze, maakt een keer wat fruit voor ze of gaat een ijsje met ze halen, maar mijn man regelt de lunch voor allemaal. Mijn nichtje krijgt 5 euro per uur en dat vindt ze ruim, want ze komt ook wel eens gewoon langs en doet hetzelfde maar dan krijgt ze niet betaald....

We hebben ook een oppas die echt voor onze kinderen zorgt als we er niet zijn, die vraagt 7 euro per uur en dat ronden we altijd ruim naar boven af, hoe meer ze moet doen hoe meer we ruim afronden. Dat tarief is in de 8 jaar dat we haar hulp gebruiken niet omhoog gegaan, misschien moeten we dat eens doen realiseer ik me nu. Dus het was wel eens 2 uurtjes terwijl de meiden klaar zaten om voorgelezen te worden en te gaan slapen en dan is 15 euro echt prima. Maar ze heeft ook wel eens van 12.00 tot 24.00 opgepast en toen hebben we het afgerond naar 100 euro.  

We kiezen er als ze komt steeds vaker voor om eerder weg te gaan. Dus niet om 7 uur naar de stad om te eten, maar om 5 uur naar de stad voor een drankje een wandelingetje en dan eten en dan na het eten weer naar huis, kinderen blij want leuke dingen doen met de oppas, wij blij want leuke dingen doen samen, oppas blij want geld verdienen. Wel jammer dat ze bijna is afgestudeerd, moeten we een nieuwe oppas zoeken.

Mamavan4schatjes schreef op 09-06-2025 om 11:49:

Het gaat om 2/3 kinderen. Eigenlijk bijna altijd overdag. Eten geven, naar buiten gaan, slaapjes, met ze spelen.
Het is niet dat ik weinig wil betalen, maar ik zag op een ander forum dat alleen mensen die meer dan €10 betalen per uur reageerden. Ik wil graag een realistisch beeld krijgen en ben ook benieuwd wat anderen een 16 jarige zouden geven.

Een vriendin van mij heeft een dochter van 16. Zij past ook op, maar niet bij ons. Zij krijg €6 per uur. Ze heeft gezinnen met 1, 2 en 3 kinderen. Bij sommige gezinnen is het vanaf een uur of 7 en dan alle kinderen op bed brengen. Bij andere gezinnen is het juist overdag. Is de €6 die zij krijgt dan heel weinig? Het wordt ook nooit door de ouders naar boven afgerond, altijd precies €6. Dochter durft ook niet goed meer te vragen en weet ook niet goed of dat terecht zou zijn.

Onze oppas krijgt 7,50 per uur. 
We hebben 3 kinderen, allemaal in de leeftijd dat je kan zeggen 'ga maar je tanden poetsen en je pyjama aandoen', dus geen echte luiers ofzo. Maar natuurlijk moet je wel meelopen, het begeleiden, etc. 
Ze past regelmatig op als ze nog wakker zijn en vermaakt ze dan ook, want ze willen dan graag spelletjes met haar doen of samen tv kijken. Als ze op komt passen terwijl ze allemaal al in bed liggen, krijgt ze hetzelfde bedrag. Ik rond het bedrag altijd af naar boven en als ze tijdens etenstijd komt, zorg ik natuurlijk dat het eten klaar staat en dat ze mee kan eten (meestal iets lekkers als een pizza oid).

DeOnbekende schreef op 10-06-2025 om 10:06:

[..]

Toen jij een puber was, ja. Heb je wel eens van inflatie gehoord?

Absoluut! Daarom maak ik er al RUIM 5 euro van, maar 6 euro kan ik ook mee leven hoor 😉 Oh en ik gaf daarna ook nog aan: overdag zou het meer zijn. 

Rond de 5 euro is overigens wat ik hier in de buurt voornamelijk hoor... Zal wel een plattelandsdingetje zijn. 

Annieniem schreef op 10-06-2025 om 16:59:

[..]

Absoluut! Daarom maak ik er al RUIM 5 euro van, maar 6 euro kan ik ook mee leven hoor 😉 Oh en ik gaf daarna ook nog aan: overdag zou het meer zijn.

Rond de 5 euro is overigens wat ik hier in de buurt voornamelijk hoor... Zal wel een plattelandsdingetje zijn.

Nee hoor, kijk maar naar de pol Ca 50% van de forummers geeft 5,6 of 7 euro. 70% geeft 7.50 of minder. 

Het is een beetje een Via/Oo dingetje, dat tegen elkaar op bieden met deugzaamheid; nee hoor wij geven 10, oh echt wij 15, wij minstens 20, want voor óns zijn onze kinderen wél dierzaam. Net zoals iedereen hier 400gram groenten per dag eet, max 1x/jaar patat (en dan alleen zelfgesneden van biologische aardappels in de oven gebakken zónder zout), alleen bij de kringloop koopt, nooit boos wordt op zijn kinderen, nooit alcohol drinkt, 6 maanden met een reep chocolade doet en op zolder een assielzoeker onderdak biedt. Daarom vind ik de pol's hier vaak verhelderend, dat geeft vaak een heel ander beeld dan de reacties. 

Meesje schreef op 10-06-2025 om 17:35:

[..]

Nee hoor, kijk maar naar de pol Ca 50% van de forummers geeft 5,6 of 7 euro. 70% geeft 7.50 of minder.

Het is een beetje een Via/Oo dingetje, dat tegen elkaar op bieden met deugzaamheid; nee hoor wij geven 10, oh echt wij 15, wij minstens 20, want voor óns zijn onze kinderen wél dierzaam. Net zoals iedereen hier 400gram groenten per dag eet, max 1x/jaar patat (en dan alleen zelfgesneden van biologische aardappels in de oven gebakken zónder zout), alleen bij de kringloop koopt, nooit boos wordt op zijn kinderen, nooit alcohol drinkt, 6 maanden met een reep chocolade doet en op zolder een assielzoeker onderdak biedt. Daarom vind ik de pol's hier vaak verhelderend, dat geeft vaak een heel ander beeld dan de reacties.

🤣 nou precies!

[..]

Ik vind de pol juist onzinnig, ik heb wel gereageerd, maar niet gestemd. 😄

De reageerders en stemmers hoeven niet uit dezelfde hoek te komen.

Max88 schreef op 10-06-2025 om 18:56:

[..]

Ik vind de pol juist onzinnig, ik heb wel gereageerd, maar niet gestemd. 😄

De reageerders en stemmers hoeven niet uit dezelfde hoek te komen.

Precies. 

Ik ben zelf 16 en krijg bij elk gezin altijd €6, of ze nou slapen of ik ze een hele ochtend en/of middag moet vermaken, of het 1 of 3 kinderen zijn, altijd precies €6 per uur. 
Is dat dan dus echt extreem weinig? Dat idee krijg ik wel als ik dit zo lees. Maar wat ik dan zou moeten vragen.. geen idee 🤷‍♂️

[..]

Hardop gelachen hierom😂

Mijn 17 jarige dochter verdient netto 9.80 per uur in de horeca inclusief fooi.  Dat is ook de reden dat ze niet meer oppast omdat ouders vaak veel minder willen betalen.  Meiden die nog geen bijbaantje kunnen nemen omdat ze te jong zijn willen best voor 5,- per uur komen maar als ze wat ouder worden zijn ze dief van hun eigen portomonee als ze dan gaan oppassen voor een schijntje.  

Kimdekim schreef op 10-06-2025 om 22:14:

Mijn 17 jarige dochter verdient netto 9.80 per uur in de horeca inclusief fooi. Dat is ook de reden dat ze niet meer oppast omdat ouders vaak veel minder willen betalen. Meiden die nog geen bijbaantje kunnen nemen omdat ze te jong zijn willen best voor 5,- per uur komen maar als ze wat ouder worden zijn ze dief van hun eigen portomonee als ze dan gaan oppassen voor een schijntje.

Ik begrijp je dochter wel. En dat is haar goed recht. 

Tegelijkertijd zit ik anders in elkaar: een hele avond de benen uit mijn lijf lopen voor 10 euro per uur? Of 5/6 euro per uur en de hele avond op de bank hangen en chips vreten?

Ik wist het wel 😂 

Ik was een luie puber.

Annieniem schreef op 11-06-2025 om 06:49:

[..]

Ik begrijp je dochter wel. En dat is haar goed recht.

Tegelijkertijd zit ik anders in elkaar: een hele avond de benen uit mijn lijf lopen voor 10 euro per uur? Of 5/6 euro per uur en de hele avond op de bank hangen en chips vreten?

Ik wist het wel 😂

Ik was een luie puber.

In dit geval is het overdag oppassen op 3 kinderen.  Dan werk ik liever in de horeca denk ik.  Heb je ook nog leuke collega's. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.