Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Bri

Bri

19-06-2020 om 10:51

Huisdieren bij gastouder

Hallo,
Als beginnend gastouder wil ik graag de vraag voorleggen wat jullie vinden van de aanwezigheid huisdieren bij gastouders.

Zelf ben ik moeder en oma en heb ik altijd in de opvoeding van mijn eigen kinderen het opgroeien met huisdieren een belangrijk deel van de opvoeding van kinderen gevonden. Het besef van verzorgen en liefde geven en ontvangen behoort bij onze basis behoeften. Dit word onderschreven door diverse wetenschappers en opvoedkundigen.
Kinderen die met huisdieren omgaan voelen zich vaak veilig en hebben een goed zelfbeeld, dit alles door de affectie en de ‘vriendschap’ van huisdieren richting kinderen.

De vraag concreet is; zou je als vraag ouder je kind bij een gastouder met huisdieren willen aanmelden?

Monica

Monica

19-06-2020 om 11:02

Nee

Ik zou dat niet doen als ik zelf geen huisdieren heb, ook omdat ik geen allergieën wil opwekken op vroege leeftijd. Als ik keuze had zou het dus een nee zijn. Als ik geen keuze had zou ik willen zien hoe men omgaat met de dieren (en natuurlijk wat voor dieren het zijn). Ik ben over het algemeen geen groot fan van hoe sommige mensen met dieren omgaan.

Geweldig

Mijn zoon heeft er de gastouder op uitgekozen.

Lou

Lou

19-06-2020 om 11:12

Ik zou het juist wel een pre vinden. Mits het geen enorme hoeveelheden enorme dieren zijn natuurlijk. Maar een kat en een aquarium bijvoorbeeld, alleen maar leuk.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-06-2020 om 11:16

Hangt er van af

Een kat hebben we thuis ook, dus geen probleem. Hond, hangt af van t ras. Andere dieren, geen problemen ook. Maar eea hangt ook sterk af van de hygiëne verder. Bv kat prima, maar niet op tafel, aanrecht, slaapkamer.

Flavia

Flavia

19-06-2020 om 11:34

graag

ik zou het een pre vinden.
En dan hoeft het echt geen kat of hond te zijn. Slang, tarantula, of baardagaam (allemaal eigenlijk veel leuker want die zullen de meeste kinderen thuis niet hebben) ook prima, als er maar duidelijk beleid is wat er mag en niet mag en waar de dieren zich bevinden. Niet alleen voor het welzijn van de kinderen maar ook voor het welzijn van de dieren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-06-2020 om 11:37

Wij hebben zelf huisdieren en zijn ook veel in het plaatselijke hertenkamp te vinden. Jongste helpt er veel als vrijwilliger. Dus als ik mijn kind naar een gastouder zou brengen dan zouden huisdieren een pre zijn. Omdat wij liefhebbers zijn. En onze kinderen kunnen goed met dieren omgaan.

Een heel sportief of biologisch verantwoord gastgezin zou dan weer niet bij ons passen.

Ik denk dat ik als gastouder zelf huiverig zou zijn voor gastkinderen die niet aan dieren gewend zijn.
Als hier kinderen komen die het niet zo kennen merk ik het direct aan de honden, die worden wat onrustig. En mijn eigen kinderen laat ik vanzelfsprekend wel alleen met de dieren, dat heb ik met andermans kinderen nooit gedaan.

Yaron

Yaron

19-06-2020 om 11:51

Ja en nee

Oppas van onze oudste had twee katten, onze zoon was er helemaal dol op. Voor onze tweede zoon werd geboren moest ze helaas stoppen met opvang en gingen onze kinderen naar een kdv, voor tweede maar goed ook, hij bleek erg allergisch voor katten te zijn, een uurtje bij mijn vriendin met katten was al een probleem. Dus op zich heb ik er geen probleem mee, maar je weet van tevoren nooit of je kind allergisch is of niet.

Bri

Bri

19-06-2020 om 13:15

Alergieen en aanpassend gedrag

Het is natuurlijk niet wenselijk dat bij alergishe reacties of anderzins aandoeningen om een kind dan tussen huisdieren te laten spelen.
Zelf vind ik dat de gast ouder dan ook de plicht heeft dit bij constatering uiteraard direct te melden aan de ouders en eventueel van advies te voorzien hoe verder te handelen.

In mijn geval gaat het om wat oudere katten en een kleine chiwawa die heel graag met de kleintjes speelt. Wat ik interresant vind is wel dat de katten zich hebben aangepast. Als ze er genoeg van hebben trekken deze zich terug op een hogere plek (krabpaal) die ik in de kamer heb staan. De chiwawa zoekt dan altijd een plek op vlak bij mij dus zelfs de dieren passen zich aan.
DAn hoef ik alleen maar uit te leggen dat de kinderen nu even niet met de dieren mogen spelen omdat ze even willen rusten en dat gaat eigenlijk best goed.

Dank jullie voor jullie reacties.

Bianca

Bianca

04-07-2020 om 19:58

Nee

Nee, ik zou mijn kinderen niet naar een opvang sturen waar huisdieren zijn.
Vindt huisdieren in huis niet hygiënisch.

Eva

Eva

04-07-2020 om 23:25

Alleen buiten

Buiten kippen, konijnen of een ander dier lijkt me erg leuk maar in huis zeg ik nee. Vanwege hygiëne, mogelijke allergieën en veiligheid.

Tooske

Tooske

05-07-2020 om 20:28

Nee

Niet bij dieren in huis of die niet in een afgesloten ruimte kunnen. Kinderen en dieren zijn gewoon een combinatie die oplettendheid vraagt, het kan fout gaan in een seconde met nare gevolgen. Hoe lief kinderen en dieren ook zijn.
Voor de duidelijkheid; we hebben zelf ook huisdieren (en kinderen maar daar is iedereen veel meer op elkaar ingespeeld dan bij een gastouder.
Deze zin maakt dat ik iig niet voor jou als gastouder zou kiezen; ‘DAn hoef ik alleen maar uit te leggen dat de kinderen nu even niet met de dieren mogen spelen omdat ze even willen rusten en dat gaat eigenlijk best goed.’
Ik neem aan dat jouw oppaskinderen op z’n hoogst basisschoolleeftijd hebben, waarschijnlijk onderbouw en jonger. Ik neem aan dat je ook meer dan twee kinderen tegelijk hebt. Ik geloof niet dat je met ‘even uitleggen’ er bent, kans is reeel dat een kind dat vergeet.
Twee voorbeelden; onze dochter aait de ‘O zo lieve’ kat van mijn nichtje. Kat haalt ineens uit, rats in haar gezicht, haal van meer dan een decimeter, op mm afstand van haar oog. Doettieandetsnooit zegt de man v nichtje die erbij was. Nee maar nu deed hij het wel.
Ander voorbeeld; kleuter speelt in zelfde kamer als hond. Zijn kort even alleen, opeens gehuil, hond heeft kind gebeten. Hond moet worden afgemaakt want vals. Op de tafel bij de dierenarts ziet dierenarts dat hond vijf nietjes in z’n oor heeft....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-07-2020 om 20:49

Broodje aap

Volgens mij is dat verhaal van die hond met nietjes in zijn oor een broodje aap.

Triva

Triva

05-07-2020 om 21:45

Foei Tooske

Je doet of je het zelf hebt meegemaakt (eerste verhaal nicht) maar dat van die nietjes is inderdaad een broodje aap.

Tooske

Tooske

05-07-2020 om 22:45

Foei bestaat dat woord nog 😂

Ik doe helemaal niet of ik het zelf heb meegemaakt, het eerste voorbeeld heb ik zelf meegemaakt en dat staat er ook duidelijk, het tweede niet, ook duidelijk. Of het broodje aap is, het beeld is duidelijk, dieren en kinderen is een grillige combinatie en het is niet altijd te voorkomen of voorspellen.
Deze dan ook broodje aap?
https://forum.fok.nl/topic/1999520
Feit blijft dat er genoeg echt gebeurt om voorzichtig te zijn. En ik lees bij ts niet dat ze de dieren in een andere ruimte heeft en alleen bij de kinderen laat als de setting /begeleiding daarnaar is. Ze beschrijft een situatie dat de dieren zichzelf uit de voeten moeten maken om aan de kinderen te ontkomen. Als ts dus even naar het toilet moet of een boterhammetje gaat smeren kan het voorkomen dat haar oppaskinderen alleen in de ruimte zijn met de dieren. Ik zou er niet voor kiezen. Maar ieder voor zich toch

ElenaH

ElenaH

06-07-2020 om 06:19

Tooske

'Ander voorbeeld; kleuter speelt in zelfde kamer als hond. Zijn kort even alleen, opeens gehuil, hond heeft kind gebeten. Hond moet worden afgemaakt want vals. Op de tafel bij de dierenarts ziet dierenarts dat hond vijf nietjes in z’n oor heeft....'

Volgens mij is de boodschap anders: laat nooit een kleuter alleen met een nietmachine. Kies je daar ook een gasthouder op uit? Vraag je eerst waar hij/zij de nietmachine bewaart?

Tooske

Tooske

06-07-2020 om 07:52

Serieus?

Voel je je zo gepikeerd door mijn schrijven dat je dit soort vragen gaat stellen? Zo’n bizar standpunt heb ik toch niet? Ik ben dol op dieren en heb er zelf ook maar ben wel zorgvuldig in de combinatie met kinderen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een ervaren ouder met huisdieren dat niet beaamt, het kan soms raar lopen en daarom is het fijn als je je zo kan organiseren dat bv de dieren en kinderen in gescheiden ruimtes zijn. Dat hoor/lees ik ts niet erkennen en dat vind ik niet handig. Dat één vd voorbeelden die ik gebruikte een broodje aap is doet daar niets aan af.

Maar om jouw vraag je beantwoorden; als ik bij een gastouder zou komen waar de tafel vol zou liggen met spullen zoals een nietmachine met de mededeling dat het er altijd ligt en de kinderen alleen verteld hoeft te worden dat ze er af moeten blijven zou ik ook mijn twijfels hebben...

ElenaH

ElenaH

06-07-2020 om 10:40

Juist wel

'Dat één vd voorbeelden die ik gebruikte een broodje aap is doet daar niets aan af.'

Natuurlijk wel! Eén van de twee voorbeelden is nooit gebeurd. Is verzonnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.