Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
job-je

job-je

07-02-2011 om 19:03

Is 3 dagen nso veel?

Binnenkort begin ik waarschijnlijk na 5 jaar thuisblijfmoeder te zijn geweest in een nieuwe baan voor 28 uur. Ik werk dan 3 volle dagen en 1 dag van 5 uur. Het zou dus betekenen dat mijn drie kinderen 3 dagen naschoolse opvang zouden moeten hebben. Mijn man is als zelfstandig ondernemer redelijk flexibel en kan ze wel een keer naar school brengen, maar het is uitgesloten dat hij een vaste middag per week de kinderen uit school haalt. Oma's hebben aangegeven niet te willen oppassen, een flexibele oppas is moeilijk aan te komen (we wonen op auto-afstand van school en wij/oppas moeten dus veel heen en weer rijden met vriendjes en zo), de nso heeft momenteel niet voor 3 dagen plaats.

De kinderen hebben nooit eerder naschoolse opvang gehad (vroeger wel kinderdagverblijf) maar zien het niet als een probleem; veel klasgenoten en vriendjes/vriendinnetjes zitten er ook. Maar ik twijfel nog of 3 dagen naschoolse opvang niet erg veel is. Geen speelafspraken kunnen maken, goed moeten plannen met sporten en eventuele muzieklessen/andere clubjes...
Wat zijn jullie ervaringen? Is 3 dagen voor de kinderen niet te veel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kwestie van lifestyle

Dat hangt van zoveel dingen af! Niet in de laatste plaats van je kinderen. Maar ook van je kindertal, hebben ze al zwemles gehad, hoeveel hobbies hebben ze, gaat je man wel aanpoten met sport/muziekles, is het allemaal een beetje bij elkaar in de buurt zodat kinderen ook op bso dagen kunnen afspreken met vriendjes, hoe druk is jullie weekend, moet je werken of wil je werken (dat kleurt je blik maar ook je boodschap aan de kinderen)...

Om iets concreter te worden: ik heb kinderen die het niet altijd makkelijk hebben op school, een vader die erg meewerkt, ze hebben allebei 1 hobby die wel intensief wordt beoefend, allebei ook behoefte aan rust en afspraakjes. Vaak is er met vriendjes maar 1 dag beschikbaar om af te spreken, dat vind ik erg weinig.

Onze conclusie: we hebben 2 dagen bso en af en toe gaan ze niet, doordat we allebei ook werken op onze mama- of papadag.

maar het blijft persoonlijk en 3 dagen hoeft niet fout te zijn!

Plannen

Zeker zal het plannen worden maar er is dan ook weer een aantal nieuwe mogelijkheden.
Zoon werd door de opvang naar de sport gebracht in de sportschool vlakbij tot hij zelf kon gaan. Dan haalde ik hem daar weer af.
Op woensdag had dochter een theaterclubje tegenover de opvang. Kon ze met een groepje van de opvang heen.
Opvang biedt soms ook extra activiteiten aan voor groepjes kinderen.
Zoon speelde gitaar met een van de opvangbegeleiders.

Rosase

Rosase

07-02-2011 om 23:25

Ik vind

2 dagen genoeg.
Maar dat ben ik.

Toen mijn kinderen klein waren hadden ze 3 dagen ook vast niet erg gevonden. Nu ze 12 en 9 zijn, vinden ze zelfs 2 dagen al te veel.

BSO is best leuk, maar beperkt ze wel heel erg in hun sociale leven. De meeste van hun vriendjes gaan namelijk niet naar de BSO, hier.

Bovendien wil de oudste liever hangen in het park, en dat kan dan dus niet.
En je bent inderdaad beperkt in het aantal clubjes en activiteiten. Ik zie nu al zoveel dingetjes die me leuk lijken voor ze, wat dan weer niet kan omdat het weer op zo'n onmogelijk dag is. En met sporten is het ook altijd passen en meten.

Wat een klaag zang hè. Ik heb trouwens een hele tijd 2 dagen bso en een dag een gastouder gehad. Kan dat niet? En dan in de buurt van de school?

dc

dc

07-02-2011 om 23:52

Nee

Ik vind het niet veel. Integendeel, het zijn maar 3 dagen. Ze spelen daar toch met kinderen, dan zijn speelafspraakjes die dagen ook niet meer nodig.

Marie

Marie

08-02-2011 om 13:12

Nee hoor

Hallo
Onze meiden gingen ook 3 middagen (di, wo, do). Vanaf groep 7 nog op woensdag en donderdagmiddag.
Was helemaal geen probleem, kwam ook omdat er meer kinderen van de klas gingen.
En ja ze gingen ook op woensdagmiddag. Vonden ze helemaal niet erg. Lekker een lange en rustige! middag om vanalles te kunnen doen. Juist op die lange middagen werd er vanalles ondernomen, zoals naar een grote speeltuin of de kinderboerderij.
Dus ik zou zeggen - probeer het gewoon!
succes

angelina ballerina

angelina ballerina

08-02-2011 om 20:19

Hier ook 3 dagen

Mijn kinderen gaan ook 3 dagen en zowel ik als de kinderen vinden het geen probleem maar dat hangt natuurlijk wel van de bso af.
Bij onze bso hebben de kinderen veel vriendinnen waar ze buiten de bso ook mee afspreken dus afspreken wordt daardoor niet gemist op de bsodagen en daarbij gaan ze maandag, dinsdag en donderdag naar de bso en dat zijn toch geen afspreekdagen. Ook mogen ze naar de bso een vriendje of vriendinnetje meenemen en ik vind het ook goed als ze een keer op een bso dag met iemand anders mee gaan. Spelen wordt hier dus niet beperkt door de bso.
Ook gaan ze beiden naar een sport waar ze door de bso naar toe worden gebracht, dus ook op dat gebied is het geen beperking.
Verder vinden ze het gewoon heel leuk en worden er veel leuke dingen gedaan dus hier is het echt niet teveel.
Alleen voor dochter van net 4 merk ik wel dat het vermoeiend is. Wij proberen haar daarom nog, indien mogelijk, vroeg op te halen (rond 17.00). Het enige probleem is dat ze meestal niet mee wil omdat het nog veel te leuk is maar als we later komen is ze thuis niet meer te handhaven en eet ze ook niet meer.
Ik zou het zeker gewoon proberen en als het toch teveel is kan je altijd nog kijken naar alternatieven.

Hanne.

Hanne.

09-02-2011 om 09:48

4 dagen niet

Probeer het eens om te draaien, je kinderen gaan 4 dagen per week niet naar de BSO, op die dagen is er dus van alles en nogwat mogelijk.

En de dagen dat ze wel naar de BSO gaan is er niet per definitie niets meer mogelijk. Afspreken kan prima, alleen niet bij jullie (en van te voren afspreken of ter plekke bellen). Clubjes en sporten kan ook, maar alleen niet om 15.00 maar pas om 18.00.

Hier gaan de kinderen ook 3 dagen (ma.di.do) naar de BSO en ze vinden het geweldig. Zeker de jongste wil over het algemeen niet meer mee naar huis. Afspreken op BSO dagen gebeurt ook, alleen dan niet bij ons thuis. Bij ons thuis afspreken kan op de andere 4 dagen. Ook sporten ze beiden nog 1x per week na een bso dag.

En eerlijk gezegd vind ik dat prettiger dan die vriendjes en vriendinnetjes die op woensdag middag om 15.00 naar zwemles moeten. die kunnen op die dag ook nooit afspreken.

Enige nadeel is hier dat er een aantal vriendjes en vriendinnetjes zijn die een omgekeerd rooster hebben (wo en vrij naar de bso). Daar is het dus moeilijker om mee af te spreken. Maar goed, die gaan zelf maar 2 dagen en hebben dus het zelfde probleem.

Al gezegd

Wat al gezegd werd ligt het aan je kinderen of ze dit trekken. Ook ligt het aan de leeftijd. En inderdaad, sporten en afspraakjes gaat niet op die dagen. Betekent dat niet-bso-dagen daarmee vol zullen zitten.
Mijn dochters gaan maar 1 dag (oma haalt ze ook 1 dag en twee dagen week ik onder schooltijd) en vooral voor de jongste van net 5 is dit meer dan genoeg. Oudste van 9 zou prima 3 dagen kunnen gaan.

Vic

Vic

09-02-2011 om 21:35

Tja

Mijn jongste gaat ook drie dagen naar de bso. Oudste (11) inmiddels nog maar twee, ter voorbereiding op het v.o. Ze gaan al vanaf de eerste schoolweek van groep 1, en blijven ook nog alle dagen over op school. Drie dagen bso betekent voor jongste 9 uur, en voor oudste 7 uur. Als je het zo bekijkt valt het reuze mee, vind ik. Jongste gaat ook nog op woensdagmiddag naar een sportclub. Dan wordt ze gebracht en gehaald door de bso (sporthal zit naast de bso). Speelafspraakjes bij andere kinderen zijn ook altijd mogelijk, maar dan moet je wel vooraf even bellen.

job-je

job-je

10-02-2011 om 14:05

Dank

Bedankt voor jullie reacties!

Ik werk nu ook thuis, doe werk voor de zaak van mijn man (en dat levert op zich meer op in minder tijd dan de baan waar ik nu voor ga). Maar ik heb ook behoefte om weer de deur uit te gaan en onder de mensen te zijn en er dus een 'echte' baan naast te hebben.

Natuurlijk ligt het ook aan de kinderen. Ze zijn 10, 7 en 4 en vooral de twee jongsten komen de tijd op de bso wel door. De oudste hoort van zijn vrienden dat het 'saai' is, dus bij hem heb ik zo mijn twijfels over die vorm van opvang. Maar ja, wat mot dat mot. Hij is nog te jong om alleen naar huis te fietsen (vrij ver en gevaarlijke weg). En hem elke middag bij een vriendje stallen kan ik ook niet maken.
Anyway, voorlopig kunnen ze toch maar 2 dagen naar de bso omdat er nog geen plaats is. Voor die derde dag zullen we dan toch een alternatief moeten vinden...

dc

dc

10-02-2011 om 18:47

Afspraak

"En hem elke middag bij een vriendje stallen kan ik ook niet maken. "

Bespreek met de ouders van vriendje of ze bereid zijn hem die ene dag te nemen voor een financiële bijdrage?

Ik zou er zo voor gaan hoor!

Sportbso?

Is er een sportBSO in de buurt? Lijkt me veel leuker voor je oudste - lekker actief bezig, dus de tijd gaat snel, en vaak kunnen ze verschillende sporten uitproberen. Maar kinderen die al bijna naar het vo gaan, moeten misschien ook alvast 1 middagje per week wennen aan zelf naar huis gaan? (Vanaf 11 jaar ofzo? Ik kan het me nu nog niet voorstellen...)

job-je

job-je

16-02-2011 om 13:14

Baan binnen!

Ik heb de baan gekregen, en met voor mij beter nieuws: het is niet voor 28 maar voor 24 uur. Dat betekent dat mijn kinderen met 2 dagen opvang toe kunnen, en ik met 2 hele werkdagen en 2 dagen van 5 uur prima uitkom. Helemaal goed!
@ Ueberhilde: die sport-bso klinkt goed, maar voor een ander kind. Mijn oudste heeft mijn genen en is dus absoluut niet sportief .

amk

amk

16-02-2011 om 15:19

Gefeliciteerd

Dat je zelf tevreden bent met het aantal uren maakt al heel veel uit hoe je naar je werk gaat.
Voor jullie gezin is dit de juiste aanpak.

Heel veel succes en plezier in je nieuwe baan.

Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd job-je!!

Wat een geweldig nieuws, en nog geweldiger dat het binnen de door jou gewenste uren kan! Hoera!

Wat heerlijk zeg. Succes met je nieuwe baan!

Gefeliciteerd!

Klinkt super.

zo zie je maar... het wordt altijd beloond als je je nek uitsteekt... je moet gewoon even durven!

Ik heb nl. veel vaker gezien dat vrouwen ertegen aan hikten om weer-gaan-werken geregeld te krijgen. Lekker als het dan meevalt.

job-je

job-je

19-02-2011 om 19:38

Dank!

Lekker ja, dat ik na een paar jaar bewust thuis te zijn geweest zonder probleem weer de arbeidsmarkt op blijk te kunnen. Het is voor velen vast anders... Ik had ook niet verwacht er weer zo makkelijk in te rollen. Ik ben door een familielid die er ook werkt op deze vacature gewezen vlak voordat ie extern ging, maar ik heb het verder helemaal zelf gedaan en da's goed voor het ego

De bso is inmiddels geregeld. Volgende week nog een indiensttredingsgesprek en dan over een maandje starten.

Bedankt voor jullie reacties, ik had er veel aan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.