Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
mamma van een bijna kleuter

mamma van een bijna kleuter

31-03-2016 om 17:07

is 5 dagen vso teveel

Onze zoon gaat volgend jaar naar school, school heeft een continurooster, 5 dagen van 8:30 tot 14:00. We hebben kunnen regelen op ons werk dat we allebei 2 dagen om 14:00 bij school kunnen staan, grootouders staan op de 5e dag bij school.

ALleen de ochtend krijgen we niet geregeld, want 's morgens om 8:30 op school brengen betekend 9:00/9:30 op het werk en pas laat thuis en laat aan het avondeten, daarom willen we hem 's morgens naar de vso hebben. We twijfelen alleen of 5 dagen vso niet erg lang is. Hij kan dan vanaf 7:30 gebracht worden, gedurende 2 dagen zal dat zeker 7:30 zijn de andere dagen meer richting 7:45/8 uur.


Pimpelpaars

Pimpelpaars

31-03-2016 om 17:12

Mooie oplossing

Lijkt mij een mooie oplossing. Goede structuur en voorspelbaar dus hij zal er snel aan wennen. De vso zal niet zo druk zijn als de naschoolse opvang (?).
En 's middags is de schooldag om 2 uur al weer afgelopen voor hem. Andere kinderen moeten dan tot 6 uur op de na schoolse blijven. Dus hij heeft helemaal niet zulke lange dagen.

@Emma

@Emma

31-03-2016 om 17:29

Vso

Het is erg fijn dat er vso is. Maak er gebruik van, je kind zal er snel aan wennen en elke ochtend hetzelfde geeft veel structuur. Ik heb jaren zitten schipperen met buren, vriendinnetjes, gastgezinnen, de ene dag weer wel en dan weer niet, dat was echt erg.
Is de vso in het schoolgebouw? Ideaal!

marie

marie

31-03-2016 om 17:34

al gewend aan vroeg?

Hij is al gewend om 's morgens vroeg naar de kinderopvang te gaan? Dan is VSO geen probleem toch?

echt waar?

Gaan de kleuters echt 5 dagen van half 9 tot 14 uur? Dat vind ik best wel veel voor een 4 jarige.

Verder hangt het erg van je kind af. Die van mij zouden dat -zelfs zonder VSO/BSO- niet hebben getrokken. Daar zou ik wel rekening mee houden, dat er ook kinderen zijn die in het begin nog geen hele weken school volhouden. En vergeet in je planning vooral ook alle studie/onderbouw-dagen niet...

geen probleem

Kwestie van wennen en om 14 uur gewoon lekker naar huis en eventueel op de bank!

Rekening houden met studiedagen en vakanties is wel handig!

bij mij

Gingen E allebei vanaf het begin gewoon hele dagen naar school inclusief overblijf geen probleem!

MarSy

"kwestie van wennen"

Inderdaad, sommige kinderen hebben daar alleen wel een paar jaar voor nodig...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-03-2016 om 18:57

Die van mij niet Jippox

Maar dat was alleen de eerste maanden.

Jongste ging met 3 jaar 10 maanden naar school en die heeft dat totdat ie 4 werd halve dagen gedaan. En twee middagen dagopvang. Vanaf dat ie 4 werd zijn we dat gaan uitbouwen naar hele dagen school en 2 middagen bso.

Meestal duurt dat wennen 2-3 weken.

Verder lijkt vso mij veel minder heftig dan bso. Ik zou het dus gewoon proberen TO, als het niet werkt kun je altijd nog kijken of je iets anders kunt regelen.

Ginny

Ik zei ook: "sommige kinderen".

En hoe kom je eigenlijk aan die 2-3 weken? Zijn daar ergens cijfers van te vinden dan? Ik ken namelijk ook heel veel verhalen waarbij je meer aan 2-3 maanden, of een half jaar moet denken dan aan een paar weekjes. Ook dat is niet uitzonderlijk ofzo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-03-2016 om 19:19

Mijn ervaring

Jippox

Van drie uit drie.

Ah, baas boven baas!

Ik spreek vanuit mijn ervaring: van vier uit vier

Jaina

Jaina

31-03-2016 om 19:44

Fijn schema

Lijkt mij een heel fijn schema. Korte schooldagen, heerlijke lange middag om te spelen, veel regelmatig. VSO 5 dagen lijkt me ook prima. De tijd is daar maar kort en ze zijn dan nog ook nog fris en uitgerust.

Ideaal

Als alles goed gaat is er geen vuiltje aan de lucht. Maar ook, je doet het zo goed mogelijk als het kan, meer is er niet.
Vanwege de problemen van mijn kinderen op school was ik vaak 's morgens op school, ik had ook regelmatig gesprekjes om 8.00 uur of er was een vraag, of het was nuttig dat ik even zag hoe het ging op het schoolplein en naar de klas.
Gelukkig heb ik steeds werk kunnen vinden in de buurt van opvang en later de scholen van mijn kinderen en een werkgever waar ik zonodig ook even weg kon of later kon komen. Of even wegkon tijdens de lunch. Dat was nodig met mijn kinderen. Een uurtje eerder wegkon voor een afspraak met hulpverlening aan de randen van de dag, wat ik inhaalde op mijn vrije middag of anders.
En hulp van familie en oppasbiedende buren toen bleek dat zoon een hele schoolweek aanvankelijk niet aankon.
Maar je kunt niet alles voorzien en je handelt navenant denk ik.
Ik heb zelf ook buurkinderen meegenomen naar school omdat het kon, ik ging toch altijd. Maar ook hulp gehad toen ik zelf te ziek werd.
Je kunt niet alles voorzijn dat heb ik wel geleerd. Als het zover is is er ook veel mogelijk op dat moment.

jippox

Ik denk wel dat jou kinderen een uitzondering zijn, als ik in de kleuterklassen van mijn kinderen kijk, gaat bijna iedereen gewoon in het programma mee, een enkeling heeft een wat rustigere opbouw, maar als dat toevallig jouw kind is, dan is het wel belangrijk om te weten dat het kan!

Triva

Triva

01-04-2016 om 08:51

Ik kan me niet voorstellen dat kleuters zulke lange dagen maken, toen mijn kinderen klein waren hadden ze regelmatig een vrije vrijdag en waren ze ook vrijdagmiddag vrij. Is dit niet het rooster voor hogere groepen?

Die VSO is geen probleem, elke dag hetzelfde ritme is heel fijn en om 14 uur thuis is lekker vroeg. Veel kinderen beginnen dus 3 kwartier later maar zitten tot zes uur onder de pannen voor drie dagen in de week.

Ik zou dus nog wel even vragen of jouw kind vanaf groep 1 al alle dagen tot 14 uur gaat en of er nog extra vrije dagen zijn in het jaar voor de jonge kinderen. Dan kun je daar in je planning alvast rekening mee houden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-04-2016 om 09:02

Triva

Elke dag tot 14.00 uur is vrij normaal hoor. Het is hier in de buurt wel zo dat groep 1 dan bijv. op woensdag vrij is.
Maar dat kleuters bijv. standaard halve dagen gaan ken ik echt niet.

lieverdje

lieverdje

01-04-2016 om 09:06

elk kind verschillend

Ik heb twee kinderen waarvan de tweede nog tot bijna zijn 5e jaar middagdutjes deed als het kon. En dan niet eventjes, maar echt tot half 4 slapen na de lunch (en gewoon weer om 7 uur naar bed. De andere was meer gemiddeld, die ging wel vanaf het begin de hele week naar school; maar daarvan waren wel de woensdag- en vrijdagmiddag vrij.

Gesteld dat je een kind hebt dat van zichzelf altijd vroeg wakker is (de mijne wel) lijkt mij 5 dagen VSO niet persé het probleem. Het is inderdaad meer de vraag of je kind die 5 dagen in de week tot 14.00 op school gaat trekken; mochten daar moeilijkheden zijn, is het wel heel fijn om iets/iemand achter de hand te hebben.

Kleuterklassen hebben wel vaak een inloopkwartiertje/half uurtje 's ochtends, waar je als ouder rustig met je kind in de klas kan rondkijken en samen spelen; het zou denk ik wel leuk zijn als je tenminste 1x in de week daarbij kan zijn. Mijn ervaring is dat je als je je kinderen ophaalt er meestal geen gelegenheid is om in de klas te kijken, je haalt ze op bij het schoolplein en niet binnen, zoals op een kdv. Maar goed, dat is bijzaak natuurlijk.

vlinder72

vlinder72

01-04-2016 om 09:19

hier wel hoor

Ook vier kinderen. Geen van mijn kinderen heeft ooit een probleem gehad met schooltijden. vanaf 4 jaar gewoon alle dagen naar school inclusief overblijven en 2 middagen BSO.

Halve dagen school, dagen thuis houden zie ik nauwelijks gebeuren. Kan ook niet. De meeste ouders werken allebei en doen hun uiterste best om het zo te regelen dat ze kinderen zelf naar school kunnen brengen of zelf 1 of 2 dagen op kunnen halen.

Schylger Famke

Schylger Famke

01-04-2016 om 10:49

5-gelijkedagenrooster

De school van mijn kinderen is een paar jaar geleden overgestapt naar een 5-gelijkedagenrooster. Daarbij is het rooster voor de hele school gelijk: 8.30-14.00 uur. Ook zijn er geen extra vrije dagen voor de kleuters meer. Vroeger hadden ze een rooster van 8.45-15.15, met een uur pauze en woensdag 8.45-12.30. Daarbij waren de kleuters (en groep 3?) op vrijdagmiddag vrij en hadden de kleuters eens in de maand een vrije vrijdag. Dat kan volgens mij niet bij een 5-gelijkedagenrooster, want dan wordt niet voldaan aan de urennorm.

Schylger Famke

Schylger Famke

01-04-2016 om 11:29

minder vrij voor de kleuters

Of in ieder geval kunnen de kleuters minder vrij zijn: de school van mijn andere kind met een vergelijkbaar rooster, heeft nu nog vier vrije vrijdagen voor de kleuters en nog zeven studiedagen voor de hele school.

Triva

Triva

01-04-2016 om 12:21

dendy

Dat zei ik dus niet (dat kleuters standaard halve dagen gaan) maar dat elke dag tot 14 uur betekent dat ze veel meer uren maken dan de kleuters hier die drie lange dagen hebben en twee korte en dan nog eens regelmatig een dag vrij.

Moni

Moni

01-04-2016 om 12:37

Er zijn meer systemen Triva

Het klassieke systeem is dat de onderbouw minder uren maakt dan de bovenbouw.
Het alternatieve systeem is dat de hele school hetzelfde schema heeft. In de onderbouw maken ze dan wat teveel uren en in de bovenbouw te weinig. Dat middelt zich uit over de acht jaar.

Mijn jongste had geluk. Hij is van school gewisseld in groep 5. De nieuwe school had het alternatieve systeem. En dat betekende op die school twee middagen vrij per week, ook voor de bovenbouw.

Theeleut

Theeleut

01-04-2016 om 12:45

Maar

Is het niet te regelen dat jij of je man later begint en de ander het kind naar school brengt? Je noemt wel in je bericht dat je dan later vrij bent en later eet maar is die mogelijkheid er wel?

Wij hebben daar wel voor gekozen. Mijn man begint altijd vroeg (had geen keus overigens) en ik begin sinds de kinderen er zijn later. Ik ben meestal rond 9.00 uur op het werk. Voordeel is dat mijn man om half vijf vrij is, toen de kinderen jonger waren de kinderen ophaalde en alvast aan het eten kon beginnen. We aten (en nu nog steeds) tussen 18:00 - 18:30 uur.

Jaina

Jaina

01-04-2016 om 14:41

Niet te lang

Verreweg de meeste kinderen gaan gelijk prima in het ritme mee van de school. Ik ken in mijn omgeving maar weinig kinderen die meer dan een paar weken nodig hadden om te wennen aan het schoolse ritme. Bij tot 14h les is er nog een lange middag om te spelen en uit te rusten. Kinderen kunnen dan ook wat vroeger naar bed om 's ochtends vroeg weer fit te zijn.
Als ik zou moeten kiezen tussen 5 dagen VSO en elke dag zelfde tijd vrij of een combinatie met VSO en BSO en lange en korte dagen zou ik voor het eerste model gaan. Lijkt me voor de kinderen een stuk relaxter. Ook voor mezelf trouwens. Gelijke schema's 5 dagen in de week is veel prettiger dan van die rommelige schema's waarbij elke dag anders is.

Jaina

Jaina

01-04-2016 om 14:43

Oh ja

Als je meerdere kinderen hebt dan is het heel fijn dat de schooltijden gelijk zijn voor onderbouw en bovenbouw. Dat scheelt heen en weer geloop en opvang geregel. Je hebt wel eens scholen waarbij de onderbouw bijvoorbeeld een kwartier of een half uur eerder uit is dan de bovenbouw. Voor mij vielen die scholen gelijk af. Veel te onhandig.

Moni

Moni

01-04-2016 om 15:46

Theeleut

In jouw voorbeeld hoeft de kleuter niet naar VSO maar wel naar BSO.
Dan lijkt me VSO toch beter omdat de totale tijd op school/opvang dan korter is.
En het is ook nog goedkoper.

Theeleut

Theeleut

01-04-2016 om 16:43

Moni

Inderdaad in het geval van TS wel maar ik denk dat het in de meeste gevallen een EN EN situatie is. Of de ouders werken weinig uren cq kunnen thuiswerken. Als ik ook vroeg wat begonnen destijds en de kinderen naar de VSO had gedaan dan had ik het nog niet gered met de uren die ik moet werken.

Maar idd. als dat de keus is dan zou ik ook voor VSO kiezen.

Schylger Famke

Schylger Famke

01-04-2016 om 19:47

Vso

Nou vinden de kinderen hier volgens mij de vso minder leuk dan de bso, maar dan nog kan ik me voorstellen dat ts voor vso kiest. Al zou de bso waarschijnlijk maar twee dagen zijn, vermoed ik. Op de vso kun je eigenlijk niets doen (te weinig tijd, het is maar maximaal één uurtje) en er zijn maar heel weinig kinderen, omdat de meeste ouders de vso trachten te vermijden, want in hun geval zou het dan en bso en vso zijn. Dus de kinderen die er wel zijn balen wel een beetje dat zij als een van de weinigen daarheen moeten en treffen ook weinig leeftijdsgenootjes, omdat er zo weinig kinderen zijn dus van alle leeftijdsgroepen maar enkele. Voor iets oudere kinderen, die al een beetje gewend zijn op school is de bso leuker. Daar kun je spelen met je vriendjes. En als ze dan nog weer ouder zijn, is dit rooster weer fijner, want dan willen ze niet meer naar de bso, maar vermoedelijk ook niet naar de vso, maar dat kan dan ook, want je laat je kind makkelijker een uurtje alleen dan een hele middag, al is alleen weggaan weer lastiger dan alleen thuis komen.

lieverdje

lieverdje

02-04-2016 om 16:04

bso leuker dan vso

dat denk ik ook, maar zo in het begin maakt dat voor zo'n kindje niet veel uit natuurlijk. Die weet toch nog niet hoe leuk het eventueel is op de bso en meestal heeft het de eerste tijd wel genoeg aan de kinderen op school.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-04-2016 om 16:15

Vso

5 dagen vso zou ik zelf niet trekken Ik heb met beide kinderen zeer incidenteel gebruik gemaakt van vso. Dat ging dan vaak maar om een half uur tot hooguit een uur, en is eigenlijk van vrij weinig toegevoegde waarde behalve vanuit logistiek oogpunt met je werk.
Als het niet anders kan, is het niet anders, zo sta ik er dan ook wel weer in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.