Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

07-12-2009 om 22:28

Kdv/bso versus thuisopvang

Op dit moment gaan onze kinderen drie dagen in de week naar het kdv/bso. Mijn oudste zit op de bso, mijn tweede zal vanaf mei naar de bso gaan en zit nu nog op het kdv, net als mijn derde. Mijn vierde zal vanaf februari naar het kdv gaan.
Ik ben op zich wel redelijk tevreden over de opvang. Maar ik ben het geren ('s ochtends en 's avonds) wel een beetje beu aan het worden. Mijn oog viel op een advertentie van een nannybureau. Thuisopvang dus.
Aan beide vormen van opvang kleven voor- en nadelen. Mijn vraag: zn er ouders die thuisopvang hebben via zo'n nannybureau en wat zijn de ervaringen? Zijn er ouders die tussentijds zijn overgestapt van kdv/bso naar thuisopvang? Alle input is welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astrid

Astrid

08-12-2009 om 16:03

Ik heb beide, een nanny en bso

Mijn kinderen gaan 1 dag in de week naar de BSO en ik heb voor 2 middagen in de week een nanny. Ik denk dat de voor en nadelen eigenlijk wel voor zich spreken. Een BSO is gestructureerd en opvang is gegarandeerd, met een nanny ben je afhankelijk van 1 persoon. Als zij 's ochtends belt dat ze ziek is heb jij een probleem. Ik maak inmiddels al 11 jaar gebruik van nannies of gastouders. Toen mijn kinderen klein waren bij een gastouder thuis en vanaf dat ze naar de basisschool gaan komt er een nanny bij ons thuis. Daarvan heb ik wel geleerd dat een nanny niet voor eeuwig is. Er komt een moment dat je adfscheid neemt omdat zij dat wil of omdat jij dat wilt. De zoektocht naar een neiwue nanny is tijdrovend en onzeker. Je kinderen moeten weer aan een nieuw iemand wennen en je moet elkaar weer "aftasten"

De voordelen zijn ook vvor de hand liggend: je kinderen kunnen gewoon naar hun eigen huis na school, vriendjes of vriendinnetjes mee naar huis nemen of ze kunnen bij iemand anders thuis spelen. Sporten kunnen doorgaan, ook als jij werkt en als je wil kan de nanny het eten al vast voorbereiden. Wat dat betreft is het veel flexibeler als de BSO. Ikzelf vindt de combinatie perfect, ik wil ook de BSO niet opgeven omdat ze daar erg leuek sportieve dingen doen en omdat het me een back-up geeft als de nanny niet kan.

Het is voor mij overigens wel zo dat vanwege de nieuwe regels ik geen vergoeding meer krijg in 2010. Mijn ananny heeft alle benodigde papieren maar ze heeft wel meerdere oppasadressen nodig om een goed inkomen te kunnen krijgen en dat mag dus niet meer. betekent voor mij dat de nanny een stuk duurder wordt dan de BSO.

Succes met je keuze!

Groetjes,

Astrid

Annet

Annet

08-12-2009 om 20:06

Net zo'n verhaal als astrid

Wij hebben een oppas aan huis op één dag per week. De andere dag hebben we BSO.
Eerst hadden we twee dagen oppas aan huis, toen jongste jonger was (nu 7).
De voordelen heeft Astrid al goed beschreven.
Ook wij hebben er last van dat onze oppas meerdere oppasplekken heeft en dat mag niet meer volgens de nieuwe regels. Wij zijn het gezin dat de minste uren afneemt dus formeel blijft ze niet bij ons. We kijken nu of ze zwart kan oppassen.
Het maximale tarief is gewijzigd naar 5 euro per uur per kind. Bij ons gaat het nog maar om 1 kind. Dat is niet haalbaar voor een oppas aan huis. Jij hebt veel meer kinderen, dus dan kan het wel haalbaar zijn.
Zoek dus uit hoe vergoeding en betaling werkt in jouw situatie. Ik zou zeker gaan voor een oppas aan huis, maar niet voor alle uren. Kdv/bso is om andere redenen ook heel handig.
Kijk niet alleen naar nanny bureaus. Die zijn nogal prijzig. Als je zelf je oppas zoekt, kun je veel besparen. Kijk ook eens op www.eigenoppas.nl Maar er zijn meer van dit soor bureaus.

Chippie

Chippie

08-12-2009 om 21:05

Hier ook combi...

Wij hebben zelf een oppas gezocht en zij vangt 1,5 dag bij ons op en ontvangt 10 euro per uur. Hiervan krijgen wij een groot gedeelte terug. Daarnaast gaan de kidneren 1 dag naar bso/kdv. Die combi bevalt ons heel erg goed. De kinderen vinden 1 dag in de week BSO erg leuk. Maar drie dagen BSO zou betekenen dat ze halverwege de week afgeknapt zijn, dat de voetbaltraining en drumles niet meer door gaan, etc.

Astrid

Astrid

09-12-2009 om 09:36

Wat erg (typfouten)!! en annet

Ik lees zojuist mijn stukje nog even door en ik schaam mij diep! Veel te snel getypt natuurlijk en niet nog een keer doorgelezen....sorry!

Trouwens, Annet, bij ons precies dezelfde situatie, nanny heeft meer uren bij het andere adres, dat blijft ze doen via het gastouderbureau en bij ons gaat ze zwart werken. Dit mag trouwens gewoon hoor, met een maximum van 2 dagen per week, maar je krijgt geen vergoeding meer van de Belastingdienst. Dat betekent wel dat we haar minder kunnen gaan betalen (ze krijgt nu 12 euro per uur) en daar zijn we nu over aan het onderhandelen. Ook dat vind ik eigenlijk wel een nadeel van gastouders/nannies er is altijd wel wat, je moet altijd wel iets regelen, zucht... Maar aan de andere kant het lost zich ook altijd wel weer op.... En ze is wel hartstikke lief en leuk met de kinderen!!

Astrid

Annet

Annet

09-12-2009 om 20:10

Zwart werken mag niet

Astrid, je schrijft dat zwart werken mag voor max 2 dagen per week. Dat is natuurlijk onzin. Wat wel mag is iemand wit betalen zonder dat je sociale lasten betaalt. Zo iemand valt dan onder huispersoneel. Je betaalt dan minimaal het minimumloon.
Het personeelslid is dan zelf verantwoordelijk voor afdracht aan de belastingdienst. Op die manier huren wij oppas nu ook in. Dat is dus niet hetzelfde als zwart werken.
Wij betalen nu 10 euro per uur (is overigens ongeveer gelijk aan een kdv-medewerker). Via belastingdienst krijgen we daar een deel van terug. Die bijdrage valt straks weg. En dan wordt het gunstiger (of tenminste betaalbaar) om zwart te gaan betalen.
Als we met oppas afspraken gaan maken over zwart werken, dan valt het uurbedrag daaronder. We hebben nog geen bedrag afgesproken.
Voor 2 kinderen lijkt me 10 euro per uur wit een redelijk bedrag. (dan tel ik oudste niet mee omdat hij al op het vo zit)

Sascha2

Sascha2

14-12-2009 om 22:51

Dank

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er inmiddels over uit. Een gastouder, nanny oid is in ons geval een stuk goedkoper dan het kdv/bso. Alleen, ik vind het risico te groot. Bij ziekte en vakantie heb je niet zomaar een vervanger en inderdaad, als er opgezegd wordt, begint er weer een onzekere zoektocht naar een geschikte gastouder. Tel daar de waardeloze wetswijziging per 2010 bij op en ik vind het een te groot risico. In geval van afwezigheid van een gastouder zal ik toch vier kinderen moeten zien onder te brengen. We hebben dan ook besloten om het bij kdv/bso te houden. Wel jammer, want ik keek er al naar uit om niet meer te hoeven haasten. Maar zekerheid van opvang voor onze vier kinderen is een groot goed. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.