Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Kinderopvang 5 december

Enkele weken geleden heeft de NTR bekend gemaakt dit jaar behalve de roetveegpieten ook zwarte pieten in de verhaallijn te laten spelen. Zelf ben ik al jaren fanatiek tegenstander van zwarte piet en wil ik mijn kind ook niet blootstellen aan dit racistische figuur. De kinderopvang volgt de verhaallijn van de NTR. Dus ben ik genoodzaakt mijn kind te beschermen tegen het sinterklaasfeest op het kdv.

Eerst had ik besloten dat ik 5 december a.s. mijn kind thuis moet houden, wat nu niet mogelijk blijkt omdat mijn vrouw en ik allebei moeten werken en geen oppas kunnen vinden.

Zijn er meer ouders die 5 december hun kind thuishouden of op een andere manier een oplossing hebben gevonden?

Guera

Guera

02-12-2018 om 21:49

Tja

Ga je helemaal de straat niet op deze periode?
Als je echt heel principieel was dan zou je vast wel iets rondom je werk kunnen regelen. M.a.w ik vind het nogal overtrokken
Ik ben ook tegen de rascistische uitingsvorm van zwarte piet. Dat geeft ons gespreksstof thuis. Mijn kinderen zijn al wat ouder dus dan kan dat ook. Ik zou daar meer op inzetten (je eigen opvoedvoorbeeld) dan op he5 feit dat er op een kdv een piet rondloopt. Je kunt straks je kind ook niet van school thuishouden.

vlinder72

vlinder72

02-12-2018 om 21:58

Jermaine

Als er al een Zwarte Piet komt. Op de kdv's van mijn kinderen kwamen nooit zwarte pieten. Veel te spannend voor die kleintjes.

Gewoon laten gaan. Je kind krijgt er niks van. Behalve een cadeautje.

Die pieten veranderen vanzelf van kleur. In grote steden gaat dat wat sneller dan in de kleinere steden. Ik heb in onze stad met 130.000 inwoners nog nooit een roetveeg piet gezien. Maar ook hier zullen ze uiteindelijk wel komen.

Dees

Dees

03-12-2018 om 12:22

Piet

Ik ben ook tegen de zwarte Piet. Maar ik ga mijn kind geen feestje ontzien. Kinderen vinden trouwens sommige zwarte pieten heel erg op de (roetveeg) Piet snot lijken.

Hanne

Hanne

03-12-2018 om 12:45

Niet voor of tegen

Toen deze discussie net begon was ik me van geen kwaad bewust, het was niet eens in me opgekomen om Zwarte Piet discriminerend te vinden. Toen ik hoorde dat kinderen er last van hadden en zich wel degelijk gediscrimineerd voelen, vroeg ik me oprecht af waarom je een feest in stand wilt houden als er delen van de kinderen van Nederland er last van hebben. Het aanpassen van tradities is helemaal geen probleem voor kinderen, het verandert namelijk niets van de inhoud van het feest. En daar sta ik achter, voor mij geen Zwarte Piet.

Vorig jaar was ik rond Sinterklaas bij het Martin Luther King Memorial en kwam ik in gesprek met een oudere man die daar aan voorlichting gaf. Hij zei tradities die al eeuwen bestaan kun je niet in één generatie veranderen. In plaats van er tegen te vechten kun je juist dit soort volksgebruiken inzetten om voorlichting te geven over discriminatie en slavernij. Dan ontstaat de verandering op een gegeven moment vanzelf, met het verschil dat hij geen of veel minder weerstand zal oproepen. Ik vond hem een wijs man.

Je kind zal in allebei de gevallen zich niet bewust zijn van Zwarte of Roetveeg of Witte pieten. Wel van het Sinterklaasfeest. Dus hem doe je niets aan als hij/zij wel naar een KDV gaat en ook niet als hij/zij niet gaat.

Weerbaarheid

Ik snap dat je hem bij het feest weg wil houden en dat kan ook een belangrijk signaal zijn. Maar je kunt er ook voor kiezen om hem of haar gewoon mee te laten doen en als het moment daar is, er zijn vragen, ze zijn er mee bezig, dat je ze uitlegt dat het bedoelt is als een leuk feest voor kinderen, er is iemand die elk jaar weer speciaal is voor elk kind. Met helpers die er vrolijk omheen helpen met lekkers en grapjes.
Echter de figuur Zwarte Piet stamt uit een tijd toen het nog gewoon was om donkere mensen als slaven en tweederangs burgers te behandelen. Dat is figuur die nog steeds moeilijk uit te roeien is en je kunt het nog steeds voelen.
Daarom is het belangrijk dat de figuur van zwarte piet uiteindelijk verdwijnt. Sinterklaas heeft andere helpers nodig, geen knechten of slaven die herinneren aan de slavernij en de ernstige narigheid die mensen hebben moeten ondergaan daardoor.

Maar omdat het voor veel mensen die betekenis niet heeft, ze hebben zwarte piet in hun kindertijd ervaren als vrolijk en gezellig en niet als discriminerend, kunnen ze er moeilijk afstand van doen. Maar dat gaat uiteindelijk wel gebeuren.
Niemand wil een ander opzettelijk pijn doen.

Tot het zo ver is is het belangrijk dat je dit weet. Je kunt rustig en gezellig dit feest meevieren maar als er kinderen gepest worden of je ziet dat ze het niet fijn vinden om 'zwarte piet' genoemd te worden, steun ze dan met wat handig is op dat moment.

Bevestig dat het een heet hangijzer is op dit moment maar dat het gaat veranderen. En dat het toch ook een gezellig feest is waar je als kind plezier in kunt hebben.

Ik hoop dat je zelf in elk geval wel Sinterklaas viert met cadeautjes want kinderen vinden het ook erg om ergens buiten gehouden te worden.

Patty

Patty

03-12-2018 om 17:18

Eens

Eens met voorgaande schrijvers. Geen hartstochtelijke strijder tegen Zwarte Piet hier, maar ik begrijp de argumentatie.
Ik vroeg me altijd af of Piet zwart was van de schoorsteen, of omdat hij een 'donkere medemens' was - dus ik denk dat veel kinderen van de huidige generatie dit ook niet weten.
Waarom zou je Piet dan persé zwart willen houden als je weet dat er mensen zijn die je hiermee kwetst, vraag ik me dan af.
Maar als je weet hoe sterk destijds een deel van de Amerikanen de slavernij in stand wilde houden, dat kun je je nu eigenlijk ook niet meer voorstellen.
Maar goed, dat was niet de vraag.

Ik ben best geschokt hoeveel zwarte Pieten je nog ziet en met wat een fanatisme mensen de Piet zwart willen houden. Ik denk alleen niet dat je iets bereikt door je kind thuis te houden, je kind hoeft niet beschermd te worden, omdat die niet het verschil ziet tussen zwart en roetveeg (althans, bij een KDV denk ik aan een kind onder de 4).

Triva

Triva

03-12-2018 om 23:00

Piet

Een zwarte piet wordt veel minder snel herkent dan een roetveegpiet. Op scholen spelen toch vaak ouders de piet. Een moeder van mijn klasgenootje bijv. Die zat gewoon bij haar moeder op schoot en ze had het niet door.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.