Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2011 om 22:31

Kinderopvang aan huis

Gezien de omstandigheden op mijn werk ben ik gaan nadenken over ander werk. Bij een andere werkgever solliciteren voor ditzelfde werk zie ik eigenlijk niet zo zitten. Weer dat gedoe van tijdelijke contracten, weer die onzekerheid... Daardoor is er een oud idee naar boven komen drijven. Kinderopvang aan huis. Inmiddels zijn de regels behoorlijk aangescherpt. Ik heb mij er al een beetje in verdiept. Ik zou een mbo-2 diploma moeten halen, ehbo gericht op kinderen, stage lopen, het huis moet aan allerlei veiligheidseisen voldoen, etc..
Mijn vraag: wie heeft dit al gedaan en wat zijn de ervaringen?
Het zou voor ons een behoorlijke investering vergen. Ik wil er dus echt goed over nadenken en bekijken of het realistisch is voor ons. Ik heb er nu ook nog geen haast mee. Qua lokatie wonen we eigenlijk ideaal voor mensen die al een kind op de basisschool hebben, ook voor als ze naschoolse opvang nodig hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 09:22

Ervaring,maar....

Ik doe dit al jaren, maar onofficieel. Het begon met een vriendin, wiens oppas, heel tragisch, plotseling overleed. Dat was afschuwelijk, met voor mijn vriendin een plotseling practisch probleem, namelijk de opvang na school drie keer per week voor haar drie kinderen.
Dat heb ik toen overgenomen, en jaren lang was het hier driemaal per week heel gezellig en druk, ik heb ook drie kinders..)
Alleen haar jongste, die nu in groep 8 zit, luncht hier nog tweemaal per week. Ik vang nu op do-middag twee kinderen uit hetzelfde gezin op, tot 18.00/18.30.
Ik denk dat het best wennen zal zijn voor je, als je zelf al zolang uit de kleine kinderen bent!

Goed te doen

Mijn schoonmoeder is gastouder en heeft een kinderopvang aan huis. Ze had ook geen opleiding en ehbo en moest dit dus ook nog doen. Dit mocht ze echter doen terwijl ze al gastouder was. Je kunt dus al wel beginnen. Daarnaast zijn de aanpassingen in huis ook niet echt veel. Je moet zorgen voor een brandblusser en rookmelders. Een complete verbanddoos en van die stopcontact afdichters (ben even het woord kwijt, maar dat is zo gepiept), traphekjes en de schoonmaak spullen moeten buiten bereik van de kinderen staan. (ik ben vast nog wat vergeten, maar eigenlijk zijn het de 'standaard' spullen) Bij mijn schoonmoeder heeft het gastouderbureau heel goed geholpen. Volgens mij zou je zo om een gesprek kunnen vragen en komen ze dan bij je thuis om alles uit te leggen. De vraag naar gastouders is groot dus ze zullen je zeker goed willen ondersteunen.

Succes!

Monet

Monet

11-04-2011 om 10:01

Kaaskopje

Tamara schrijft:Ze had ook geen opleiding en ehbo en moest dit dus ook nog doen. Dit mocht ze echter doen terwijl ze al gastouder was. Je kunt dus al wel beginnen.
Dit was vorig jaar voor de al aan het werk zijnde gastouders. Nu kun je niet meer beginnen voordat je de opleiding hebt afgerond.
Kaaskopje, ik zou zeggen: neem contact op met een gastouderburo, of zelfs verschillende, want elk gastouderburo heeft contact met een ROC waarbij je de opleiding in heel korte tijd kunt volgen. De verschillende ROC's hebben de opleiding op verschillende manieren vormgegeven, dus vraag bij de gastouderburo's hoe zij het hebben geregeld etc. Ook de KinderEHBO kun je via het Gastouderburo volgen.

Je huis aanpassen is inderdaad een kwestie van een aantal voor de hand liggende zaken weer voor elkaar maken. En even een tip: bij naschoolse opvang heb je maar enkele uren per dag kinderen, waarbij de inkomsten dus ook aanzienlijk minder zijn dan dat je de hele dag voor enkele jongere kindjes zorgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2011 om 12:23

Reactie

Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik heb van een gastouderbureau al gehoord dat onze katten een probleem zijn, maar ik hoorde van een ander bureau dat daar gastouders zijn met meerdere honden, dus daar zit blijkbaar ook een verschil in opvatting. Als het zover mocht komen dat ik echt mijn inkomen eruit moet halen ben ik in het uiterste geval wel bereid om voor 2 (van de 5) katten een ander onderdak te zoeken, maar meer ook niet. Ik ben dus alleen beschikbaar voor kinderen zonder kattenallergie.
De rookmelders had ik inderdaad al gezien. Schoonmaakmiddelen staan nu onderin. Daar stonden ze ook toen onze kinderen klein waren. Toen was het nooit een probleem, maar nu moet ik het volgens de regels doen uiteraard. Traphekjes heb ik nog wel in huis, maar het ophanggedeelte zou wel eens zoek kunnen zijn. Ik las dat ik meubels in bruikleen kan krijgen. Dat is wel handig. Zo zijn er een aantal dingen die aangepast moeten worden. Ons huis moet sowieso een opknapbeurt hebben voor ik me als gastouder durf te presenteren. Nieuw verfje op de muren e.d..
Ik heb ook bedacht dat het lichamelijk best zwaar zal zijn, inderdaad omdat ik het niet meer gewend ben, maar natuurlijk ook wat betreft 'drukte'. Als ik met 2 kinderen begin, is het te overzien lijkt mij. Dan zou ik eventueel ook naschoolse opvang ernaast kunnen doen.
Ik ben zo'n hark dat ik bij voorbaat al bij de pakken neer ga zitten, maar als dit de moeite loont moet ik mezelf toch eens een schop onder de k... geven.

Monet

Monet

11-04-2011 om 16:29

Dieren

Ik ben het laatste jaar bij heel veel gastouders thuis geweest, en heb daar vaak honden en/of katten aangetroffen. Het ligt aan het gedrag van deze dieren of ze een risico vormen voor de gastkinderen. Is dat zo, dan moet je ze uit de ruimte houden waar de gastkinderen verblijven. Maar tijdens het doen van de risico-inventarisatie samen met de bemiddelingsmedewerker komt dit vanzelf ter sprake, en kun jij je dieren het beste inschatten. En dan inderdaad maar hopen dat een kleine baby die net bij jou gewend is, geen allergie blijkt te hebben, want dat weet je natuurlijk niet direct al.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2011 om 02:11

Holden

Ik word helemaal warm van je reactie. Heel lief
Mijn man staat er wel achter. Ik heb er vandaag toevallig nog nadrukkelijk naar gevraagd. Als dit ervan gaat komen, moet er echt wat veranderen in ons huis. Dan moet de zolder opgeruimd, zodat wij daar kunnen slapen. Onze kamer kan dan weer tot baby/peuterkamer gemaakt worden.
Als je niet snel leest dat ik er al mee bezig ben, komt dat echt omdat alles bij elkaar even tijd zal vergen. En ik hoop niet dat je teleurgesteld bent als ik voorlopig toch bij mijn werkgever blijf

Kiki

Kiki

12-04-2011 om 13:26

Hoi kaaskopje

je mag niet, zoals Tamara zegt, al beginnen met gastouder voordat je aan de eisen voldoet. Dat mocht in 2010, dat was een overgangsjaar. Maar in 2011 moet je eerst geregistreerd staan bij de gemeente en een registratienummer hebben voor de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag.

Je moet een EHBO - diploma voor kinderen hebben, maar niet elk EHBO - diploma voldoet. Er zijn er maar 5 die aan de eisen voldoen namelijk:

* een geregistreerd certificaat Eerste Hulp aan kinderen van het Oranje Kruis;
* een geregistreerd certificaat Spoedeisende Hulpverlening bij Slachtoffers (SEHSO) of Spoedeisende Hulpverlening bij Kinderen (SEHBK) van NedCert;
* een geregistreerd certificaat Acute Zorg bij kinderen van Nikta;
* een geregistreerd certificaat Acute Zorgverlener Module Kind en Omgeving van Nikta
* een geregistreerd certificaat Eerstehulpverlener van Nikta.

Je moet een MBO2 helpende zorg en welzijn hebben of een vergelijkbaar diploma die op een vrijgestelde lijst staan. Die MBO - opleiding kan je via het ROC halen, de prijzen lopen hier nogal van uiteen, maar tussen de 250 en 450 euro moet je wel rekenen. Zo;n opleiding duurt in 2011 iets van 10 weken.

Je kan ook een EVC-traject doen (erkenning verworven competenties) maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat je daarvoor in aanmerking komt als je al zo lang uit de kleine kinderen bent. Dat is rond de 700 euro

En jij en alle meerderjarige huisgenoten, dus je dochters en je man moeten een bewijs van goed gedrag aanvragen en dit moet goed getimed worden qua datum, want de datum van het bewijs van goed gedrag mag niet ouder zijn dan twee maanden op het moment bij aanmelding bij de gemeente.

Als je al die dingen hebt wordt je door je gastouderbureau aangemeld bij de gemeente en dat traject mag tien weken duren. Er komt dan iemand van de GGD bij je langs die de risico-inventarisatie van het gastouderbureau checkt en je map met papieren die je op de opvangplek paraat moet hebben controleert.

In je map hoort te zitten:

VOG gastouder
VOG huisgenoten ouder dan 18 jaar
EHBO-diploma gecertificeerd door het Oranje Kruis
Overeenkomst gastouder/gastouderbureau
Overeenkomst met de vraagouder
Inschrijving KvK, indien aanwezig.
Een MBO2-certificaat Helpende Zorg en Welzijn (origineel)
Pedagogisch beleid gastouderbureau (de gastouder heeft ook kennis van dit beleid)
Protocol kindermishandeling + stappenplan (de gastouder heeft ook kennis van dit protocol)
Een risico-inventarisatie niet ouder dan een jaar
Een verslag huisbezoek niet ouder dan een jaar
Rookmelders op iedere verdieping die geïnstalleerd zijn en werken

Eventueel
Pedagogisch werkplan
Medicijncontract
Presentielijst
Plan van aanpak bij de Risico-inventarisatie

Gastouders worden niet afgekeurd op honden en katten, wel op gevaarlijke situaties met honden en katten.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2011 om 01:25

Pffff

Met zo´n opsomming vergaat je de lust bijna. Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen opvangwerk voor gezien hebben gehouden toen de nieuwe regels ingingen.
Maar dan nog een vraag... Manlief heeft ruim 20 jaar terug een dommigheid uitgehaald door zijn schoen tegen een auto te planten. Deuk erin, eigenaar boos genoeg om man aan te klagen en daarmee heeft man een strafblad. Als die man mijn man beter had gekend had hij zijn schade gewoon zonder aanklacht met ons besproken, maar ja... zo is het maar net. Voor de NS was dit voldoende om mijn man niet aan te nemen als conducteur, zou het voor kinderopvang ook nadelig zijn?

Fiorucci

Fiorucci

14-04-2011 om 08:59

Kaaskopje

Nee hoor, velen houden het niet voor gezien, maar doen het onofficieel. De juf van mijn huidige oppaskinderen wist dat ik weleens kinderen opvang, ze kent mij al jaren, en tipte de moeder..

Kiki

Kiki

15-04-2011 om 21:58

Kaaskopje, het is heus wel te doen

De hele opleiding, duizenden gastouders gingen je voor. Je moet er wat voor over hebben, het lijkt veel, maar het is te doen. Ik zou het niet zwart gaan doen, want dan hebben de ouders geen recht op kinderopvangtoeslag en doe je hun (en jezelf) een beetje tekort.

Wat betreft het bewijs van goed gedrag

Indien er geen enkel justitieel verleden is, wordt het bewijs van goed gedrag snel afgegeven, binnen 14 dagen. Uit een zo snelle afgifte kan dus worden afgeleid dat er geen justitieel verleden is.

Indien de aanvraag bewijs van goed gedrag langer duurt is er meer tijd nodig geweest en kan worden aangenomen dat er een nadere screening heeft plaatsgevonden aan het functieprofiel van de functie waarvoor het bewijs van goed gedrag is aangevraagd.
Ze zullen dan screenen op seksueel misbruik, mishandeling en dat soort dingen. Ik vraag me af of een misstap van 20 jaar geleden zal resulteren in het niet verkrijgen van een VOG

Het gaat dus niet om je strafblad, maar of dit strafbaar feit in het screeningsprofiel van een bewijs van goed gedrag van een gastouder (of huisbenoot) valt

Chippie

Chippie

15-04-2011 om 22:00

Kaaskopje!

Wat goed, in een ander draadje vroeg ik je wat je morgen gaat doen om je arbeidsleven wat leuker te maken. Nou je bent meteen aan de slag gegaan.

Wij hebben een oppas aan huis en met drie kinderen tikt dat best leuk aan (gemiddeld verdient onze oppas 9,5 euro per uur. Daarvoor moet ze vanaf 2 uur 's middags de oudsten van school ophalen en doverdag past ze op onze jongste. Ze gaan naar de kinderboerderij, boodschapjes doen, rondje fietsen. Lijkt me eigenlijk een geweldig leuke job.

Laat je niet heel erg afschrikken door de opsomming van Kiki. Een goed gastouderbureau gaat je daar mee helpen. Onze oppas heeft haar gastoudercertificaat gehaald door een map met suffige opdrachten te maken (1 avond werk) en een gesprekje. EHBO is in één zaterdag gehaald en nu moet ze ieder jaar een avondje op herhaling. Al die andere zaken doet het gastouderbureau voor ons. Gastouderbureau vergoedt de cursus en ook de EHBO avonden. VOG verklaring man lijkt me niet een heel erg groot probleem worden maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Onze oppas past bij ons op, ons huis is goed aangepast natuurlijk. Je hoeft niet de hele zolder te verbouwen om gastkindjes op te vangen. Een rustige slaapplek is natuurlijk essentieel voor kleintjes maar dat kan ook een reisledikant dat op een gewone slaapkamer staat. Een veilige tuin is wel enigszins belangrijk. Voor oudere kinderen oeft dit natuurlijk al helemaal niet. Aanpassingen zijn afhankelijk van de leeftijd van de kinderen die je op dat moment opvangt. Als je thuis kinderen opvangt kun je een flinke smak geld aftrekken (ik geloof tot 2000 euro) omdat je extra kosten maakt inzake gas, water, licht, etc.

Chippie

Chippie

15-04-2011 om 22:07

Ik zou het trouwens niet zwart doen...

Er zullen weinig mensen zijn die 5 euro per kind per uur betalen voor een zwarte oppas. Juist omdat wij veel terug krijgen van de belasting (zelfs met ons inkome n is dat voor onze jongste nog steeds meer dan de helft en voor de oudste twee is het 90%!) en we een leuke oppas doen we niet zo moeilijk (oppas krijgt bv 10 uur per dag betaald maar meestal werkt ze niet zo lang, ze krijgt pauzes en onze vakanties doorbetaald).

Let wel op; je bent een soort zelfstandig ondernemer. Je bent niet verzekerd tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2011 om 01:20

Vic

Je weet me zowaar weer enthousiast te praten. Ik ga binnenkort toch eens een gesprek aan. Ik kan inderdaad bij mensen thuis beginnen en later overstappen naar bij ons thuis. Ik ben niet zo'n held, dus ik moet dit even overdenken

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2011 om 08:16

Even over zwart

Dat is zo van die toeslag, maar bij de kinderen op wie ik pas, gaat het om welgeteld 2 uur per week. Hun moeder vindt het makkelijker om 1x per maand wat over te maken, ipv duiken in de wereld van formulieren..
Voor die twee uur, twee kinderen, krijg ik 15 euro.

Gas water en electra niet meer aftrekbaar sinds dit jaar!

ik heb net de hele handel ingevuld voor d ebelasting, er mag een heleboel niet meer afgetrokken worden van de meneren van de beslatingdienst...
dus die flinke smak valt inmiddels erg tegen!
wel mag je geld aftrekken voor eten, voor aangeschafte spullen als ehbo koffer, speelgoed knustelspul enzv...
en reiskosten

Sancy

Sancy

16-04-2011 om 17:49

ik zie dat het erg lange links zijn.
Heel in het kort: normaal gesproken is de 'terugkijkperiode' 4-8 jaar, maar er zijn uitzonderingen hierop. Zie de Beleidsregels 2010.
Als je bij Screeningsprofielen kijkt, kun je zien onder welke jij zal vallen als gastouder.

Welke regio woon je?

Wij zijn namelijk nog op zoek naar een leuke gastouder bij ons thuis in de 010 regio!! Een kind van 4 en een baby, interesse?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2011 om 21:14

Jammer marsy

Ik woon in Noord Holland.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2011 om 21:15

Tot zover

al heel erg bedankt voor het meedenken.

Vic

Vic

16-04-2011 om 23:16

Kaaskopje

Graag gedaan Ik kan alleen even niet terugvinden wat ik gezegd heb.

Inderdaad jammer, maar

ik denk dat er genoeg ouders zijn die in NH ook opzoek zijn naar een leuke gastouder bij hun thuis! Dus toch eens informeren bij verschillende organisaties bij je in de buurt, wie weet!!

Kaaskopje

Als je als gastouder bij een familie thuis gaat werken, ben je er wel echt helemaal uit, anders blijft het een beetje "thuiswerken".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.