Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Juliëtte

Juliëtte

16-03-2010 om 15:43

Kinderopvang en bsn

Hallo,

Onze kinderopvang vraagt om het aanleveren van de BSN-nummers van zowel onze kinderen als van onszelf.

Ik vraag mij af of zij dat zomaar mogen vragen, of beter nog of ik verplicht ben die informatie te verstrekken.

Via de site van BSN kom ik er niet uit, zij geven aan dat je bepaalde bedrijven/instanties deze gegevens moet verstrekken (denk aan gezondheidszorg, de werkgever). Omdat deze organisaties relevante gegevens uitwisselen. Maar het word me niet duidelijk of de Kinderopvang dit dus ook mag. Ik regel immers zelf rechtstreeks met de belastingdienst alles rondom de kinderopvangtoeslag, de opvang zelf zit daar helemaal niet tussen.

Wie weet het antwoord?

Alvast bedankt.
Juliëtte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

16-03-2010 om 18:50

Vragen mag altijd

Vervolgens ben jij degene die beslist of je de gevraagde gegevens verstrekt. Als jij alles zelf regelt, en ook de kinderopvangtoeslag zelf ontvangt, heeft de kinderopvangorg. niets aan de BSN's van jullie.
Dat kun je dus gewoon aangeven.
Er zijn echter heel veel ouders/klanten die de kinderopvangtoeslag laten overmaken naar de kinderopvangorganisatie. In dat geval is het noodzakelijk dat de kinderopvang over de BSN's beschikt, evenals over het nummer van de beschikking van de belastingdienst mbt de kinderopvangtoeslag.

Vic

Vic

17-03-2010 om 15:56

School

Scholen vragen tegenwoordig ook het BSN van de leerlingen. Onze school wilde zelfs de oorspronkelijke brief waarin de Belastingdienst het BSN aan je kenbaar maakt. Die had ik niet meer, dus ik heb ze een kopietje van de zorgpas gegeven. Wat het nummer van de ouders voor nut heeft is me een raadsel, dat zou ik dan ook niet geven.

Juliëtte

Juliëtte

23-03-2010 om 16:50

Gesproken met ko-organisatie

Hallo Minet en Vic,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Uiteindelijk heb ik via een informatiepunt over BSN informatie gekregen dat ik deze info niet hoef te verstrekken.

Nu moppert de ko-organisatie dat ik die gegevens niet verstrek. Hun argument is dat het nodig is voor geval er calamiteiten zijn met het kind en ze naar een zorgverlener moeten (ziekenhuis bijv). Deze vragen dan om het polisnummer en het BSNnr via de identificatieplicht. Mijn antwoord is dat ze dan sowieso een probleem hebben aangezien ze ook geen id-kaart of zoiets hebben van de kinderen waarmee de juistheid aangetoond kan worden.

Daarnaast zijn mijn kinderen inmiddels zeer bekend bij de huisarts, de HAP en de diverse ziekenhuizen in de omgeving en zijn wij als ouders binnen 30 min aanwezig met alle id-bewijzen in onze portemonnee.

Kortom, ik zie het nut nog steeds niet maar het zal ongetwijfeld vervolgd worden.

Overigens dat scholen een BSN vragen, is dat niet ivm het voorkomen van fraude met leerlingenaantallen e/o controle/toezicht op het onttrekken van kinderen van onderwijs ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.