Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Kinderopvang tijdelijk stoppen

Ik ben benieuwd wat jullie van het volgende vinden.
Ik wil het komende jaar graag een middag ouderschapsverlof opnemen. Bij mijn werkgever zal dat geen problemen opleveren. Maar waarschijnlijk wordt het moeilijker bij de kinderopvang en BSO. Ik heb die middag namelijk niet meer nodig op het KDV en BSO gedurende een jaar, en dus word ik opnieuw op een hele lange wachtlijst geplaatst, zonder garantie op plaatsing na het jaar ouderschapsverlof. Ik heb al gevraagd of de plek "gereserveerd" kan blijven (kan niet), of ik hoog (dicht bij nr. 1) op de wachtlijst geplaatst kan worden aangezien we al 5 jaar klant zijn ( kan niet).
In feite wordt mijn ouderschapsverlof alleen door de KDV/BSO belemmerd, en dat steekt behoorlijk.
Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

30-10-2010 om 19:19

Anja

Jouw ouderschapsverlof wordt niet belemmerd door het feit dat de kinderopvang niet precies aan jouw wensen kan voldoen. Je kunt er immers voor kiezen om die middag te houden, dan is er straks niets aan de hand. Daarmee reserveer je in feite de plek. Je kunt niet verwachten dat de org. die plek gewoon een jaarlang niet opvult, dus daar geen inkomsten op heeft, omdat jij straks weer terug wilt komen.

In het plaatsingsbeleid van bijna elke kinderopvangorg. staat dat uitbreiding van opvang van een reeds geplaatst kind voor gaat op een nieuw te plaatsen kindje.
Jij weet nu al precies wanneer je die middag weer wilt hebben voor beide kinderen. Je hebt daarnaast nog meer opvang, dus komt behoorlijk bovenaan de wachtlijst, omdat je straks uitbreiding wilt. Daarbij gaat het om een middag op het kdv, die is al veel makkelijker te krijgen dan een ochtend of hele dag.

Het is in mijn ogen niet eerlijk om nu de kinderopvang de schuld te geven. Jij maakt zelf een keuze, zo simpel is het.

Anja75

Anja75

30-10-2010 om 19:56 Topicstarter

Niet de schuld geven

Ik wil de kinderopvang ook niet de schuld geven dat ik hier tegenaan loop bij hetmaken van mijn keuze om ouderschapsverlof op te nemen. Maar het feit dat ik al gebruik maak van kdv en bso is geen reden voor deze opvangorganisatie om mij hoger op de wachtlijst te plaatsen. Ik kom net als elke nieuw ingeschrevene onderaan de wachtlijst te staan, en dat is natuurlijk wel balen. Want daardoor is het niet zeker dat ik na het jaar ouderschapsverlof wel weer die middag kan afnemen. En dat werkt dus wel belemmerend op de keuze om ouderschapsverlof op te nemen. Ik ben nu aan het kijken of ik voor die middag een zogenaamd flexibel contract kan aanvragen die ik na een jaar weer om zet in een vast contract. Hopen dat dat wel kan.

Minet

Minet

31-10-2010 om 10:05

Huh?

heb je dan niet meer kinderopvang dan 1 middag KDV en BSO per week?

Anja75

Anja75

31-10-2010 om 10:22 Topicstarter

Nee, wel wat meer kdv/bso

we hebben dinsdag- en donderdagmiddag en woensdag de hele dag kdv en deze middagen ook bso. 1 middag ouderschapsverlof gaat er gedurende 1 jaar vanaf, en er valt niets te onderhandelen helaas.

Minet

Minet

31-10-2010 om 13:30

Plaatsingsbeleid

Anja, staat er in het plaatsingsbeleid niet gewoon de regel dat je voorrang hebt zodra je je plaats wilt uitbreiden met 1 of meer dagdelen?
Dat is nl. in (bijna) alle kinderopvangorganisaties een standaardregel in het plaatsingsbeleid.

Hanne.

Hanne.

01-11-2010 om 10:56

Ga eens rekenen

Optie is natuurlijk om het gewoon door te laten lopen. Toen wij de rekensom gingen maken bleek het stopzetten van een BSO plek 15 euro per maand te schelen.

Als ik 1x opvang moet inhuren omdat ik een doktersafspraak heb (of gewoon een middag voor mezelf wil) ben ik dat geld ook kwijt.

Mamvantwee

Mamvantwee

01-11-2010 om 15:01

Hier juist opgezegd

Ik heb ook net sinds twee maanden 1 dag ouderschapsverlof per week, en heb juist de middag bso voor beide kinderen opgezegd. Er blijven nog twee bso-dagen over.

Hier scheelt het bruto 58 euro per week aan opvangkosten: zelfs al krijgen we ruim 60% vergoed, dan nog scheelt het 20 euro per week. Da's toch best een bedrag op jaarbasis vind ik. Dus ik kan me best voorstellen dat anja de bso voor die middag wil opzeggen. Daarbij weet ik niet waarom zij ouderschapsverlof opneemt, maar als ze in die tijd juist de kinderen de rust thuis wil geven, dan is het ook logisch om de bso daarvoor op te zeggen.

Blijft haar probleem wel staan: ik heb idd ook overwogen om de bso door te laten lopen, omdat ik niet op de eindeloze wachtlijst wil komen. Hier geldt in principe wel de regel dat je voorrang krijgt bij uitbreiding van het aantal uren, maar niettemin staan we al 3 jaar (!) op de wachtlijst voor de dinsdag... Ik houd mezelf voor dat ik tegen die tijd wel weer zie wat handig is. Misschien kun je dan je uren anders verdelen over de werkweek en een middag thuis zijn? Of ruilen met je partner?

groet, Mamvantwee

soepstengel

soepstengel

01-11-2010 om 19:22

Is het mogelijk

om de woensdagmiddag ouderschapsverlof op te nemen?
Dan is er wel meer kans dat je weer plaats hebt?
Of is dit geen optie?

Anja75

Anja75

01-11-2010 om 19:25 Topicstarter

Ik ga aan de slag

ik neem inderdaad ouderschapsverlof op om die middag m'n twee kinderen lekker thuis te houden, 3 middagen bso is zwaar voor de oudste en de jongste hou ik dan natuurlijk ook thuis dus ik wil ze allebei dan wat rust gunnen. Maar n.a.v. van jullie berichtjes ga ik twee dingen doen: rekenen! en nog eens goed het plaatsingsbeleid spellen of ik toch niet een of andere vorm van voorrang heb op nieuwe ouders!
bedankt voor de suggesties

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.