Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

13-01-2010 om 22:30

Kinderopvangtoeslag bij studie

Tot nu toe hebben wij nooit gebruik gemaakt van kinderopvang, omdat ik thuis werkte als freelance vertaler. Ik moet er dan ook helemaal inkomen. Het gaat om de volgende situatie.

Mijn man werkt, voltijd. Ik wil een studie gaan doen (deeltijd, bij ROC, 1 dag per week), gecombineerd met stage (2 dagen per week). Als we onze kinderen nu naar de BSO laten gaan, kunnen we dan een deel van de kosten terugkrijgen? Zo ja, van wie dan? Ik kan verzinnen; belastingdienst (maar volgens de rekenhulp op de site krijg je alleen toeslag als je allebei werkt), baas van mijn man, of gemeente? Ik krijg verder geen stagevergoeding, studiefinanciering of uitkering of zo. We moeten het (mijn studie+bijkomende kosten en de opvang van de kinderen) dus betalen van het loon van mijn man en onze spaarcentjes.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

13-01-2010 om 22:49

Kan wel

ja, als je studeert kun je in bepaalde gevallen recht hebben op kot.
Even het belangrijkste artikel uit de wet gekopieerd. (ik heb er delen uitgehaald)

Artikel 6
1. Een ouder heeft voor een tegemoetkomingsjaar aanspraak op een tegemoetkoming van het Rijk, indien de ouder in dat jaar:

j. is ingeschreven bij een school of instelling als bedoeld in paragraaf 2.2 of 2.4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten dan wel als bedoeld in de artikelen 2.8 tot en met 2.11 van
de Wet studiefinanciering 2000,

3. Een ouder met een partner heeft slechts aanspraak, indien ook de partner een persoon is als bedoeld in het eerste lid.

Aan het eerste deel voldoe jij als je een erkende opleiding volgt, aan het 2e je man als hij werkt.
Er staat dus niet dat je studiefinanciering moet ontvangen. Het moet een erkende opleiding zijn.

Et voila het recht op kot volgt hieruit.

mar-ank

mar-ank

13-01-2010 om 22:56

Ik neem aan...

... dat een ROC dan een 'school of instelling is als bedoeld in paragraaf 2.2 of 2.4'?

Weet je ook nog waar ik dat dan zou moeten aanvragen?
En maakt het dan niet uit dat ik ooit al een studie heb gevolgd (met studiefinanciering) en dat ik dit helemaal zelfstandig doe (dus niet via CWI of gemeente of zo)?

amk

amk

14-01-2010 om 12:33

Toeslagen programma

ja, het ROC is erkend daar kun je wel vanuit gaan.
gewoon in het toeslagen programma.
volgens mij hoef je alleen het gezinsinkomen in te vullen en dan kun je aangeven of je partner werkt. In dit geval moet je gewoon ja zeggen, want je voldoet aan de regel.
Dat kun je bij controle aantonen door het inschrijvingsbewijs dat je zult krijgen van het ROC.
Anders even de afdeling toeslagen bellen.

mar-ank

mar-ank

14-01-2010 om 13:22

Belastingdienst?

Ik neem aan dat je het toeslagen programma op de site van de belastingdienst bedoelt? Dat vond ik nogal verwarrend, want zodra je invult dat je niet werkt, is het antwoord dat je dan ook geen recht hebt op toeslag. TENZIJ je een toeslag van het UWV of gemeente krijgt. En tot nu toe krijg ik die niet (ik wist niet dat die bestond), maar ik ga nu de gemeente maar eens bellen om te vragen hoe ik daar gebruik van kan maken.

Toch een beetje werken

Veel gemeenten geven geen bijdrage in de kinderopvang. Ze mogen daarvoor namelijk eigen beleid toepassen. En dat is vaak recht op bijstand of recht op stufi.

Maar een tip in deze is: ga toch nog een paar klusjes freelancen of werk in 2010 een dagje via het uitzendbureau. Dan heb je gewoon voor het hele jaar recht op kot. Zelfs al verdien je maar 100 euro in dat jaar.

mar-ank

mar-ank

14-01-2010 om 15:41

An-ka

Dat had ik zelf ook bedacht, maar kon me nauwelijks voorstellen dat het zo zou werken! Idioot toch eigenlijk?!

Nog wel

Het werkt inderdaad (nog) zo. Ik verwacht zelf dat het in 2011 over is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.