Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
tonny

tonny

19-11-2009 om 22:50

Kleinkinderen en verdienste

Ik vertelde mijn dochter (zelf nog geen moeder) over het gastouderdraadje en de veranderende verplichtingen.

Haar mening:

Zij vond het raar dat grootouders 'verdienen' aan hun kleinkinderen. Die passen toch op omdat ze het léuk vinden en van hun kinderen/ kleinkinderen houden?

Je wordt toch ook niet betaald voor het zorgen voor je eigen kinderen?

En als kinderen grootouders iets willen geven voor hun goede zorgen, dan kan dat toch gewoon buiten de regels om?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

20-11-2009 om 11:09

Dat kan

Tuurlijk kan dat zoals jij het schetst en zo ging het tot een paar jaar geleden ook. Tot werd bedacht dat grootouders ook gastouders zijn en men opeens een aanzienlijke vergoeding kon krijgen van de belastingdienst. Heel veel mensen zijn de tot dan toe gratis oppassende grootouders gaan betalen omdat ze het toch terug kregen van de belastingdienst. Sommige grootouders gaven het geld ook gewoon weer terug of zetten het op een spaarrekening voor kleinkind. Dat is denk ik wel de belangrijkste reden dat de regeling nu aangescherpt wordt, vantevoren had men niet in de gaten hoeveel grootouders eigenlijk oppasten en dat de overheid het zoveel geld ging kosten. Overigens zijn er ook grootouders die vanwege deze regeling hun baan hebben opgezegd omdat het oppassen op de kleinkinderen nu ook een inkomen opleverde. Voor deze mensen is het wel zuur dat de regeling nu in gevaar komt.

Vic

Vic

20-11-2009 om 11:09

Wat vind jij?

Ga jij oppassen, Tonny?
Ik vind dat als grootouders aanbieden om op te passen, ze dat belangeloos zouden moeten doen. Of voor een incidentele bos bloemen of etentje. Als ze gevraagd worden is het anders.

Rieke

Rieke

20-11-2009 om 15:52

Structureel of incidenteel?

Als jij een vaste dag of dagen in week gaat oppassen omdat je dochter gaat werken, mag daar best een vergoeding tegenover staan. Maar af en toe een dagje omdat ze wil winkelen of naar de kapper, daar hoeft nou niet zo nodig een beloning tegenover staan.

Ik vind

als ik structureel op mijn (hopelijk toekomstige) kleinkinderen ga passen,dan vind ik het normaal dat daar een vergoeding tegenover zou staan.
ik zou het dolgraag doen,maar dan zou ik mijn huidige baan (gedeeltelijk)op moeten gaan zeggen.( dat heb ik er ook voor over)
als mijn kinderen in nood zitten,een dagje willen winkelen,of eens een weekendje weg,dan pas ik graag op ,en daar hoef ik niets voor terug.

tonny

tonny

21-11-2009 om 14:16

Oppassen

Nog geen idee of ik ga oppassen.

Maar ik heb het al wat helderder. Als ik zou oppassen vanwege werk (geld verdienen) zou ik een vergoeding redelijk vinden, maar zou het zijn wegens uitgaan (geld uitgeven...) dan niet.

In de praktijk denk ik dat ik niet bovenaan de oppaslijst sta; de aanstaande baby heeft naast grootouders verscheidene jonge tantes (dichterbij) die vast met liefde tijd vrijmaken. Maar we zullen zien!

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.