Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Laatste loodjes kdv

Ik schrijf dit maar even bij de ouders van kleuters, omdat jullie er al ervaring mee hebben...

Ueberzoon wordt eind april vier jaar. Hij speelt het liefst met (veel) oudere kinderen en heeft op het KDV dus al vaak afscheid moeten nemen van vriendjes die naar school gingen. Nu is zijn beste vriendje in december naar school gegaan, en zijn beste vriendinnetje gaat volgende week. Sinds december is het elke morgen "welke dag is het vandaag? Moet ik naar de creche? Is S er vandaag niet? Ik wil niet naar de creche!" en een huilbui. Ik vind het zo zielig! Voorheen hadden we nooit problemen.

Nu moet hij nog tot eind april naar het KDV, en ik vraag me af: hoe komen we die tijd door? Hoe hebben jullie dat gedaan? Vaker thuis houden? Eerder wennen op school? Alle tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

13-02-2011 om 14:49

Lotgenoot

Ik zit met hetzelfde probleem. Sinds zoons vriendjes van het KDV naar school zijn vertrokken zet hij het op een krijsen als hij daarheen moet. Hij is nu al 2 keer gaan wennen op school, wat ook wel met kabaal gepaard gaat trouwens. Maar nu hij een vriendje heeft gemaakt in de nieuwe klas wil hij alléén nog maar naar school, zegt hij. Joepie, nieuw probleem, want hij moet nog tot half april wachten. :-S
Het KDV denkt goed mee. Ze hebben hem al eens naar de BSO gebracht om daar te spelen met de oudere kinderen, waar hij heel blij mee was. Verder was ik helaas genoodzaakt een stickersysteem in te stellen voor elke keer dat hij NIET krijsend weggebracht hoeft te worden. Dat gekrijs liep namelijk de spuigaten uit, niet een beetje huilen, maar trommelvliesscheurend kabaal, een half uur lang.
Ik ben wel blij dat hij nu deels op school zit, dat is veel uitdagender voor hem dan tussen de baby's en dreumessen rondhangen.

buzz

buzz

13-02-2011 om 15:31

De peuterspeelzaal

was hier DE oplossing. Maar ja dat moet maar net gaan
Misschien tegen de leidsters zeggen, die je kind kunnen koppelen aan de wat oudere in de groep

buzz

buzz

13-02-2011 om 15:32

Hier

kunnen tegenwoordig de kinderen vanuit het kinderdagverblijf naar de peuterspeelzaal, worden door de opvang gehaalt en gebracht, dat maakt het voor een hoop kinderen een stuk uitdagender heb ik gehoord

Mamvantwee

Mamvantwee

13-02-2011 om 17:27

Laten helpen en bso

Mijn zoontje begon zich te misdragen uit verveling, die laatste weken/maanden. Op de crèche mocht hij toen meehelpen: een boodschap doen met de leidsters, de borden en bekers klaarzetten voor het eten, dat soort dingen. En vooral erbij vertellen dat dat alleen door de grote kinderen gedaan kon worden. Ook mocht hij wel eens bij de bso spelen, maar ten eerste was die in een aangrenzende ruimte dus dichtbij en ten tweede zat zijn zus daar al.

Verder brachten we hem wel eens een paar dagen uit logeren bij opa en oma. Tot verdriet van zus, maar het gaf iedereen wat rust.

Eerder wennen op school lukt vaak niet: of de school wil het niet, of het duurt te lang ( je kunt niet 6 weken lang gaan wennen) en daarbij kun je vaak maar een ochtend wennen en dan zit je met je eigen werk.

Groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

13-02-2011 om 17:42

Mamv2

Zeker kun je vaak wel 6 weken lang wennen op school. Sterker nog, dat kan 10 weken lang, liever gezegd: 10 dagdelen die je zelf kunt uitsmeren. Onze bijna 4-jarige went dus een halve dag per week, 10 weken lang, op mijn vrije dag.
Niet elke school gaat hierin mee, maar formeel kun je geloof ik gaan wennen vanaf 3 jr 9 mnd, en dan de genoemde 10 dagdelen.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-02-2011 om 18:43

Maar dan

Zit je zelf wel al die tijd met je werk, en het is maar de vraag of je kind die andere dagdelen op de crèche nog leuk vindt. Ik bedoelde dus dat je niet zoveel hele dagen op school kunt wennen. Persoonlijk vond ik het ook onzin, dat langdurige wennen: als je kind zo toe is aan school dan is het eindeloos om zo lang half-half school te mogen doen. Die van mij wilde met drie jaar naar school en toen hij eindelijk mocht, hebben we niet 'gewend' maar hem gewoon direct de hele week naar school en overblijf en bso gestuurd. Ging prima.

Groet, Mamvantwee

rozenstruikje

rozenstruikje

13-02-2011 om 19:20

Andere groep op de creche?

Hier heeft de creche 5 verticale groepen. In elke groep zitten dus een paar oudste kinderen. Misschien is dat bij jullie ook wel en kan hij misschien op een andere groep een vriendje vinden? En dan om en om een uurtje van groep ruilen? Hier kan dat wel en dat is erg leuk voor ze.

Rozenstruikje

ueberhilde

ueberhilde

13-02-2011 om 22:21 Topicstarter

Bedankt...

Bedankt voor de reacties! Aan psz had ik nog niet gedacht, maar de school waar hij straks naartoe gaat heeft geen psz. Bovendien zit de creche aan de andere kant van de wijk, en de school aan deze kant (we zijn verhuisd toen hij net twee was, dus de keus voor kdv was beperkt..).

Hij speelt op de creche wel met een jongetje uit de andere peutergroep, maar die is verbaal een stuk minder ver, en slaat erop als het niet naar zijn zin gaat. Niet zo'n goeie match voor mijn gevoelige, praatgrage puzzelaar!

Bij de bso spelen kan ook niet - hij gaat straks bij een andere organisatie naar de sportBSO - dichter bij huis en lekker rennen na school. Bso zit sowieso op een andere locatie.

De school zou contact met ons opnemen over het wennen, maar dat doen ze hier pas 1 maand voor de 4e verjaardag. Ik zal de schoolgids er nog eens op naslaan! Ik denk dat ik maar eens langsga om te kijken of vroeger wennen een mogelijkheid is...

Ook mag ik een ochtendje mee naar de creche (initiatief om de ouders te betrekken bij de uitvoering van het pedagogisch werkplan) en dat ga ik ook zeker doen, gewoon voor de afleiding.

Ook al vindt hij de creche niet meer leuk, ik denk wel dat hij het in 't begin best lastig gaat vinden op school - vooral omdat de groep eind april behoorlijk groot is. Verstandelijk is hij er wel aan toe, maar emotioneel is hij een heel zacht kind.

Ik werk trouwens freelance (gedeeltelijk thuis) dus ik kan hem op sommige dagen best van school naar creche brengen en andersom, dus dat is geen punt.

Als er nog meer suggesties zijn dan graag! Ik dacht aan lievelingsboek meenemen, maar dat is nog wat moeilijk voor de amdere kinderen (Pluk van de Petteflet, veel tekst...). Misschien zijn lievelingsmuziek (het Zwanenmeer, met verhaal).

ayla

ayla

14-02-2011 om 07:31

Gewoon uitzitten

peuterzoon wordt in maart 4 en het is al maanden kwakkelen, heb in het najaar als eens voorzichtig gepolst of hij niet eerder mocht komen maar helaas. Hier mogen ze 5 dagdelen komen wennen voor hun 4e verjaardag. Hij begint dus deze week, psz heeft niet veel meerwaarde omdat dat ook maar kinderne tot 4 zijn, hij is het gewoon echt ontgroeid.

Tango

Tango

14-02-2011 om 14:55

Herkenbaar

Tangozoon zat destijds ook op de creche en had daar een beste vriendje dat anderhalve maand eerder 4 werd en naar dezelfde school ging als waar Tangozoon uiteindelijk ook heenging. Ik heb ook geprobeerd of Tangozoon eerder zou kunnen starten met school, maar dat deden ze echt niet. Hij mocht ook maar 2 keer wennen (is hier op school gebruikelijk) kort voordat hij 4 werd.
Hij ging met zoveel tegenzin naar de creche dat zelfs oma het zielig vond en twee keer heeft aangeboden dat hij bij haar mocht komen logeren. Dus dat scheelde enorm.
Wat ons tegenviel was de weinige medewerking van de creche. De BSO zat in de ruimte ernaast, maar meespelen daar mocht niet (omdat hij daar uiteindelijk niet naar de BSO zou gaan, want ze hadden geen plek voor hem, ook zoiets). Kon hij dus ook als vriendje er was, niet met hem spelen.

Leandra

Leandra

14-02-2011 om 16:40

Drie plusgroep

Binnen onze organsiatie hebben bijna alle dagverblijven een drie plusgroep. Hier gaan kinderen van 3 jaar en ouder van alle groepen enkele dagdelen heen. Hier doen ze activiteiten voor 3 jarigen om hen meer uitdaging te beiden. Kinderen vinden het super en kijken er echt naar uit. Vaak is dit in de bso-ruimte (soms ook met bso-leidster) zodat ze ook alvast hier aan kunnen wennen.

Groeten Leandra

ueberhilde

ueberhilde

14-02-2011 om 23:19 Topicstarter

Drieplus en ouder

Wat een goed idee, van die drieplus groep! Mijn zoontje zit op een peutergroep (2- en 3-jarigen) maar toevallig zijn de meeste kinderen minimaal een half jaar jonger. Ik denk ook dat hij de creche hoe dan ook ontgroeid is hoor... Hij speelt altijd met oudere kinderen (z'n drie vriendjes hier in de wijk zitten al op school). Z'n beste vriendje in de wijk is 1 1/2 jaar ouder, en ze vermaken zich altijd prima samen.

Dat van het niet op de BSO mogen spelen vind ik echt stom trouwens... Toevallig gaat ueberzoon's vriendje elders naar de BSO, maar ik weet zeker dat onze creche in zo'n geval echt niet moeilijk had gedaan.

Nou ja, we proberen er nog wat leuks van te maken... Misschien inderdaad een logeerpartijtje bij oma ofzo. En ik ga toch de school maar bellen - niet geschoten is altijd mis, nietwaar?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.