Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
mark

mark

17-01-2012 om 16:48

Mannelijke medewerker op een opvang

Zelf ben ik een alleenstaande vader van 26 met 2 heerlijke dochters, mijn beroep keuze is misschien vreemd. Heb als beroeps keuze genomen parttime pedagogisch medewerker en ben inmiddels begonnen op een kinderopvang voor 5 halve dagen. Ik doe hetzelfde als mijn vrouwelijke collega's doen dagelijks en heb er zelf geen problemen mee.

De ouders hebben gemende, soms negatieve, gevoelens erover al hebben ze wel alle al een vertrouwd gevoel met een man op een opvang zo kort in de week.

Hoe denken jullie over een man op kinderopvang en is het gepast.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-01-2012 om 17:00

Leuk juist

Mijn zoon heeft soms ook een 'meester' op de bso, die doet hele leuke dingen zoals voetballen en meedoen met spelletjes buiten.

Ik vind je woordkeus ('heerlijke dochters') wel wat ongelukkig gekozen in dit verband, maar dat zal wel onbewust zijn gegaan.

Ely

Ely

17-01-2012 om 19:51

Echt prima

Fijn als de opvang geen puur vrouwenbolwerk is, zeker voor de leeftijd vanaf dreumes.

Wat ik wel met je wil delen is dat een vriendin van mij haar kindje ook mannelijk pm-er heeft die bij ons wat vragen opriep toen hij erg nadrukkelijk alle kindjes op de mond bleek te zoenen (ook bij tegenkomen op straat). Ergens vind ik dat gewoon niet zo prettig, maar hoeft voor mij ook niet zo door de dames. Maar als mannelijke pm-er ligt het -helaas- toch wat gevoeliger.
Ik denk dat 'men' wel bij zal draaien. 'we' zijn gewoon allemaal erg geschrokken van de pedo-ellende en dan lijden de goeden altijd onder de kwaden.
Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

17-01-2012 om 21:46

Prima!

Zeker op de bso zijn mannelijke pm-ers echt een aanwinst wat mij betreft.

Als anderen mijn kind knuffelen vind ik ook altijd wat moeilijk. Maar goed, ze brengen natuurlijk wel heel wat uurtjes door samen. En het is eigenlijk niet eens zo zeer dat ik dan aan pedo-ellende denk. Het is meer een soort van jaloezie. Het is mijn kind en dat hoor ik mee te knuffelen en niemand anders.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-01-2012 om 08:51

Gezond

Zo krijgen jongetjes ook eens een rolmodel op de opvang in plaats van alleen maar vrouwelijke verzorgers.

Groet, Mamvantwee

Hier

ook mannen op de BSO, vooral mijn zoon vond het geweldig! Die mannelijke pm-er deed ook echt leuke dingen waar zijn vrouwelijke collega niet eens aan dacht (of wist hoe het moest, hahaha.) Zoon is weken in de ban geweest van pijltjes schieten! Hij heeft geleerd hoe hij pijlen moet draaien en hoe hij moet richten (en hem is geleerd waar hij wel en niet mag schieten.)
Ook werden er van boomschommels gemaakt en dat soort dingen. Die man durfde net wat wilder te zijn dan zijn vrouwelijke collega.

Zowel mijn zoon als dochter vinden het nog steeds jammer dat deze man weg is, missen hem nog steeds na ruim een ½ jaar.

Gr Pham

Fiorucci

Fiorucci

19-01-2012 om 18:22

Prima

Ik zie graag meer mannen in opvang en onderwijs.

Mannen

Ik vind het heel vervelend voor de mannelijke leiding zelf dat er toch wat achterdochtig naar gekeken wordt. Zelf hebben we alleen maar leuke ervaringen. Van de mannelijke crecheleider van zoon heb ik geleerd dat zoon/kinderen niet vervelend zijn als ze zich niet vervelen. De juffrouwen vonden zoon nogal druk en deze crecheleider wist er genoeg uitdaging in te brengen bij zoon van 2.
Op de opvang had zoon een ' meester' die gitaar speelde, ook met zoon, die nam dan zijn gitaar mee, en zoon naar de judo bracht en met de kinderen ging voetballen, zo iemand die je gunt aan je kinderen.
En zoon werd vreselijk gepest op school tot hij mannelijke leerkrachten kreeg in de bovenbouw die de jongens in de pauze aan het voetballen zetten en veel aan beweging deden.
Jammergenoeg heeft dochter nooit mannelijke crecheleiding of leerkrachten gehad behalve nu op het voortgezet onderwijs.
Mijn vader kwam zelf uit het (voortgezet) onderwijs en was als grootvader en met zijn pedagogische inzichten over het onderwijs een geweldig rolmodel voor mijn kinderen.
Natuurlijk is er ook geweldige vrouwelijke crecheleiding en leerkrachten en zijn het niet allemaal tuttige types, sommigen juist zeer voortvarend en stevig maar ik denk dat voor iedereen gewenst is dat er meer mannen in onderwijs en zorg op de werkvloer werken (worden mannen nog steeds al snel de directeur, afijn)

Man op bso

hier sinds een half jaar een man op de BSO 7+ groep. Vooral de jongens zijn superenthousiast, want er is nu een werkbank aangeschaft en de "mannen" kunnnen lekker timmeren enzo. Dat is voor de vrouwelijke leiders kennelijk toch niet weggelegd
Gevoelsmatig vind ik mannen op een BSO gepaster dan op een KDV, maar wellicht is mijn visie verkleurd door alle nare gebeurtenissen.

dc

dc

25-01-2012 om 17:41

Hier wel

Mijn zoon heeft op de crèche ook een mannelijke leider, en ik vind dat alleen maar goed. En het is sowieso hun beleid dat kinderen nooit lang bij 1 persoon gelaten worden, of dat nu een man of een vrouw is. En dat vind ik ook prettig om te weten.

Ellen69

Ellen69

16-11-2013 om 13:55

Op de mond zoenen?

Dat zou ik van zowel een man als een vrouw niet accepteren, waarom doet iemand dat in vredesnaam?
Sommige ouders doen dit niet eens bij hun eigen kinderen.

Ik ben leerbedrijf

Ben gastouder en heb 4 "mannen" in de opvang.

Ik vraag specifiek naar een mannelijke stage student.

De laatste keer had ik een mannelijke student van de opleiding Zorg en Welzijn voor volwassenen.

De kinderen en ik vonden hem geweldig, hij kon voetballen als Romario en Gullit, en paste daar qua uiterlijk ook lekker bij.

Ook zijn Afrikaanse gerechten vielen zeer in de smaak.

Als man in een vrouwenwereld.

Er wordt ook nog steeds raar gekeken naar een timmervrouw in de bouw en mannen die werkzaam zijn in de thuiszorg. Jij werkt in een vrouwenwereld en de kinderopvang ligt altijd wat gevoeliger. Er zijn natuurlijk de laatste jaren veel mannen veroordeeld voor kindermisbruik en zedenmisbruik die werkzaam waren in de kinderopvang. Moeders zijn net leeuwinnen en laten hun kind met moeite bij iemand (vreemd) achter. Tja, en dan is het feit dat je een man bent een extra onrustfactor.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

22-12-2013 om 14:53

wat ik pas gek vind...

Is deze zin:'Ik doe hetzelfde als mijn vrouwelijke collega's doen dagelijks en heb er zelf geen problemen mee.'
En wat ik hier zo bijzonder aan vind is dat het niets bijzonders is. Een trambestuursterlegt toch ook niet uit dat ze ook een tram bestuurt, net als haar mannelijke collega's en dat ze er geen problemen mee heeft?

bibi63

bibi63

22-12-2013 om 15:23

En dit vind ik nou weer zo typisch

In een andere draad (waar iedereen blaast dat mannen net zo goed voor de kinderen kunnen zorgen en het huishouden doen) is dit dan ineens een issue: een man op een BSO o.i.d. Heel typisch! En het zegt mij genoeg. Blijkbaar vinden wij dat mannen onze 'vrouwen' taken moeten kunnen overnemen, maar................. tot een bepaalde grens, want dan is het ineens anders, raar, verdacht. Blijkbaar vinden we iets prima als het ons uitkomt, maar als het voor de vrouw niet persoonlijk noodzakelijk is (een man op de BSO), dan is het blijkbaar ineens anders. Meten met 2 maten noem ik dat. Ik hou het dan ook maar bij m'n nuchtere zelf.
Bibi

Prima!

Laten we de wereld van de kinderopvang vooral niet als een wereldje apart gaan beschouwen! In het primaire onderwijs zitten toch ook meesters?

Daphne

Daphne

22-04-2014 om 10:49

Normaal, maar, toch.....

Ik ben juist blij met een meester (op school, de bso of op sportles), omdat er al zo veel vrouwen in het onderwijs en op de bso op de groepen staan. Maarrrr... toen mijn dochter een mannelijke zwemleraar kreeg, werd ik toch een ietsje kriebelig. Niet netjes van mij, want het was zonder reden, maar toch betrapte ik mezelf erop dat ik het niet leuk meer vind dat de zwemlessen achter gesloten deuren plaats vinden.
Lastig hoor!

Jasmijn

Jasmijn

22-04-2014 om 11:00

zwemmen

Oh daar heb ik nou geen moment bij stilgestaan, mijn dochter en zoon hadden allebei een badmeester. Hier werkten 2 mannen op de A en B zwemgroep en een vrouw op de C groep. En er was nooit één badmeester in het zwembad, maar altijd meer, alle groepen zwommen tegelijk in een eigen deel. Veel kan er m.i. niet gebeuren in een zwembad vol kinderen en bij het omkleden waren de ouders er gewoon.

Jessica.Maren.Manouk

Jessica.Maren.Manouk

05-01-2015 om 11:50

Meer mannen in de kinderopvang

Hallo,

Wij zijn van mening dat een man in de kinderopvang zeker geen kwaad kan. Mannen zijn vaak makkelijker dan vrouwen, begrijpen jongens vaak beter en Mannen zijn veel directer wat de sfeer op de groep dan weer ten goede komt. Daarom vinden wij ook dat er meer mannen in de kinderopvang moeten komen!

Groetjes Maren, Manouk en Jessica

Hortensia

Hortensia

05-01-2015 om 12:46

mannen vs vrouwen

Bedenk dat ook krengerige (opvang)juffen heel veel schade aan kunnen richten. In de onderwijsrubriek staan meerdere voorbeelden van vrouwen die dat werk beter niet hadden kunnen kiezen en dat geldt ook voor een aantal vrouwen in de opvang.

Ik denk dat de media hier wel eens wat terughoudender in kunnen zijn. Ik zit ook niet te wachten op een pedo naast de deur, maar weet jij wat er achter de deur van je keurige buren afspeelt? De media smullen van de heksenjacht en het is al een paar keer gebeurd dat er per ongeluk expres werd gehint naar het nieuwe verblijf van een veroordeelde en weer vrijgekomen pedo. De bewoners kwamen pek en veren tekort!

Ik snap het, maar nogmaals: weet jij wat er achter de deur van je keurige buren gebeurt? Gaan we nu ook vriendelijke ooms en opa's uit de buurt van onze kinderen bannen omdat je ook verhalen dáárover hoort?

Ik heb wel eens een jonge weduwnaar gesproken, vader van een klein meisje, die niet welkom was in een overdekte speeltuin. Bij het speelplaatsje in het park werd hij ook al weggekeken of scherp ondervraagt ("is dit uw dochter, we kennen u niet, waar woont u dan?") door wantrouwende moeders. Dan zijn we toch wel ernstig aan het doorschieten, vind ik.

Ik heb vroeger zwemles gehad van zowel "juffen" als "meesters" en ik vond het prettiger bij de meesters, die schreeuwden niet zo snel en hadden niet zo'n scherpe tong tegen de kinderen die niet zo goed mee konden komen met de rest of watervrees hadden.

Ja, het gaat soms wel eens fout. Dat is afschuwelijk en richt veel schade aan.
Net zoals het fout kan gaan met een vrouw in de opvang, zwemles en zo. Die doet dan misschien geen vieze spelletjes, maar ze kan een kind ook diep beschadigen met krengerig gedrag. Wees eerlijk. Zulke verhalen kennen we ook, van kinderen die door een vrouwelijke opvang- of leerkracht behoorlijk beschadigd is.

Wees alert maar sla niet door.

JanetEE

JanetEE

20-03-2015 om 22:59

beetje laat ...

Waarom stel je die vraag nu en niet voordat je hebt gekozen voor je beroep?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.