Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
P

P

02-03-2012 om 13:34

Mannen verlaten de kinderopvang...

http://www.nationaleonderwijsgids.nl/ANP/kov/9396/Mannen-verlaten-kinderopvang?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

Toch wel maf dat we zo graag mannen in het basisonderwijs en mannen op de BSO willen en mannen die je kind trainen voor voetbal maar als daar iets mis gaat zie je dit fenomeen niet. Hoe komt dat? Waarom is het verzorgen van kinderen van 0-4 iets wat blijkbaar alleen vrouwen mogen doen en waar mannen niet wenselijk zijn? Wat verandert er na het vierde jaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

02-03-2012 om 15:38

Uhm p

Weet je het echt niet of lijkt het je gewoon wel een boeiende discussie?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

02-03-2012 om 22:46

Is dat zo?

Op het kdv van mijn kind werkt een man. En echt niet dat die door iemand uitgekotst wordt.

Kan je vraag dus niet beantwoorden, P.

Monet

Monet

03-03-2012 om 08:38

Ook ik herken het niet

Ik kom bijna dagelijks in een kinderopvanglocatie, kdv en/of bso, en kom zeer geregeld mannen tegen. Niet alleen in de bso, maar echt ook op het kdv. Met hen heb ik eigenlijk altijd wel een gesprekje over de actuele berichtgeving. Bij het kdv hoor ik steevast dat ze toch echt graag op het kdv willen blijven, dat is hun keus, daar ligt hun hart, vaak al jaren. Bij de bso hoor ik in 99% van de gevallen hetzelfde verhaal, ze werken er heel graag, hebben niets met jongere kinderen, dus bewuste keus voor de bso. In 1 geval hoorde ik dat de betreffende jongen door de negatieve berichtgeving met zichzelf in de knoop kwam doordat ouders voor hem lastige vragen stelde. Hij voelde zich daardoor niet meer op zijn gemak op zijn werkplek en is daarom op zijn verzoek overgeplaatst naar een bso. Het komt dus voor, maar echt minimaal.

Ely

Ely

04-03-2012 om 01:03

Tuurlijk

Waar mijn reactie vandaan kwam is dat er laatst ook een draadje in die denktrant is geweest. Maar misschien heb ik dat gedroomd , iig geen zin om op te zoeken nu.
Ik denk dat we hier weer een typische gevalletje hebben van: met een generalisatie doe je iedereen te kort.
Ik denk dat in het algemeen de pedo-angst in de kinderopvang er goed inzit. En kinderen op het kdv zijn tov de kinderen op de bso kwetsbaarder. De zorg is intensiever, de tijd er doorgebracht langer en minder of helemaal niet in staat iets zelf aan te geven. Maarrrr ik denk dat dat een algemene angst is, gebaseerd op krantenberichten en akelige verhalen. Zodra het gaat over een persoon die je kent en meemaakt worden dit soort dingen anders, lijkt mij. Want dan heb je er een gevoel bij. Dus als je een man op het kdv hebt werken die je kent is het makkelijker voorstander zijn.
Als je mij zou vragen: liever een man op kdv of bso zeg ik trouwens ook bso. Heeft denk ik te maken met dat kinderen in die periode zich bewuster worden van hun omgeving en ik dan die diversiteit erg leuk vind.
Irl merk ik trouwens niet dat mannelijke pm-ers het moeilijker hebben, ze zijn wel schaarser. Maar -wat schreef je ook alweer?- uitkotsen? Dat herken ik niet.
Erg warrig? Slaap een beetje weinig de laatste tijd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

04-03-2012 om 09:14

Je moet gewoon reeël zijn

De kans dat de man op jouw kdv daar staat omdat hij verkeerde ideeën heeft is niet zo heel erg groot, het merendeel staat daar gewoon omdat hij graag met kinderen werkt (en niet rommelt). En als het kdv het dan ook nog goed geregeld heeft (dus geen rare slaapfeestje bij de directeur thuis) is er niet zo gek veel aan de hand.

Op het kdv van mijn kinderen is alles open, en lopen er de hele mensen rond. De kans dus dat er een leidster of leider de mogelijkheid krijgt om rare dingen te doen met een van de kinderen is gewoon niet zo heel erg groot.

2 jaar

Ook bij 2 jaar had mijn zoon veel steun aan een mannelijke invalleider, de vrouwelijke leiding vond zoon toch wat te wild, de mannelijke leiding ging stoere dingetjes doen of gaf instructie. In de ideale wereld dus ben ik blij dat mijn zoon die aandacht heeft gehad. Ik denk overigens dat vrouwen dat ook kunnen ik had zelf ook de neiging om mijn zoon instructie te geven op die leeftijd of flink beweeglijke dingen te laten doen op die leeftijd.

Ely

Ely

05-03-2012 om 21:06

Jonge kinderen kunnen dan wel kwetsbaarder (?) --> bedoel je met (?) dat jij vindt van niet?

zijn maar er is veel meer controle op een kdv. Dat hij bij dat hofnarretje zo zijn gang heeft kunnen gaan vind ik heel apart omdat het altijd zo open is en je toch met meer mensen op 1 groep staat.---> altijd zo open en met meer mensen op 1groep? Ik ben niet bij alle kdv 's over de vloer geweest. Sowieso staan ze bij ons niet altijd met meerdere. De staartjes van de dag worden vaak door 1 pm-er gedraaid. En dat van die openheid: veel kdv's zitten in bestaande gebouwen waarin je niet alles makkelijk zo open krijgt. En iemand die kwaad wil is helaas vaak erg creatief.

Natuurlijk zijn er zat andere gelegenheden. Daar is ook heel veel over terug te vinden in de media, helaas. Het 1 sluit het ander toch niet uit?

Het is helaas gewoon weer het oude liedje: de goeden zijn de overgrote groep en lijden onder de kwaden (godzeidank de minderheid).
Nogmaals ik ben voorstander van mannen in de opvang maar ik heb wel begrip voor de angst in het algemeen. Ik hoop en denk dat die angst zelden of nooit persoonlijk wordt of is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

06-03-2012 om 16:13

Goed ely

Op zoek naar een goed kdv dan maar, hè.

Vind het overigens wel een beetje onzinnig om alleen in te zoomen op mannen. Kinderen kunnen op vele manieren beschadigd worden, zowel door mannen als vrouwen....

Hombre

Hombre

08-03-2012 om 15:52

Toch

...zijn mannen van het zorgen voor kleine kinderen hun beroep willen maken een hoge uitzondering. Ik ben er tenminste nog nooit een tegengekomen. Iemand die dat wel wil is dus al snel een vreemde eend in de bijt.

Het is bekend dat pedofielen juist vaak functies en posities opzoeken waarin ze hun gang kunnen gaan. Alternatieve verklaring: er zijn meer mensen met pedo-aanleg dan men denkt en de gelegenheid maakt de dief.

Het is begrijpelijk dat iedereen inzoomt op het Amsterdamse incident, maar volgens mij komt dergelijk seksueel misbruik op kdv's e.d. wel heel erg weinig voor. Kent iemand nog meer voorbeelden?

Wat je volgens mij veel vaker ziet zijn sportcoaches, scoutingleiding en zwemleraren die de fout in gaan. Veelal dus met veel oudere kinderen.

Nu op ned2 mannen in de kinderopvang

Debat op 2

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.