Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
netwerkendemoeder

netwerkendemoeder

29-12-2010 om 20:16

Mijn dochter vindt bso niet leuk

Ongeveer een maand ben ik weer aan het werk. Mijn dochter van 5 was eerst heel enthousiast over de bso, maar dat duurde maar een week. Ze gaat er met een steeds grotere tegenzin naartoe. Oppas aan huis is te duur. De bso is echt heel leuk en goed, ik zou echt niet weten hoe ze het beter zouden moeten doen. Niet werken is geen optie. Vinden jullie kinderen bso wel leuk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bso medewerker

bso medewerker

29-12-2010 om 21:05

Paar vraagjes

Hoe is je dochter als je haar komt ophalen? Mijn ervaring is dat de meeste kinderen 's ochtends niet naar de bso willen, (opzien tegen een hele lange dag?) maar aan het eind van de dag ook niet mee naar huis willen. Dan zijn ze te druk met spelen.

En als ze het echt niet leuk vindt, kaart het dan aan bij de medewerkers. Aan hen de taak om te zorgen dat ze het naar d'r zin heeft. Heeft ze leeftijdgenootjes in de groep? Mogen ze vrij spelen (ik merk dat de jongsten daar veel behoefte aan hebben) zijn er activiteiten die haar aanspreken?

Als laatste: ga geen dingen zeggen als 'ik kom je op tijd ophalen', of andere 'verzachtende' dingen. Als ze merkt dat jij medelijden met haar hebt, kan ze dat ook tegen je gaan gebruiken. Misschien niet bewust, maar toch. Niet teveel discussie over wel of niet naar de bso, of hoe laat je haar ophaalt. Vandaag is het bso dag en ik kom je halen als ik klaar ben met werken. Zoiets.

Hopelijk gaat het snel beter, want een kind dat met tegenzin naar de bso gaat is niet leuk, ik weet er alles van...

Groetjes, Saskia

Achterhalen

Probeer te achterhalenwat ze niet leuk vindt; misschein zijn er geen/weinig bekende kinderen op de BSO dat ze zich daardoor wat verloren voelt? Of misschien vindt ze iets anders niet leuk?
Mijn dochter had de eerste weken wat verdriet met de TSO, maar we kwamen erniet achter wat het probleem was. Na veel vragen en proberen in haar hoofd te kruipen, bleek dat ze te weinig tijd kreeg om te eten en dat ze hup hup naar buiten moesten. Ze vond de overblijfmoeder ook een beerje raar maar kon niet uitleggen wat er nou was. Bleek later dat het een oudere surinaamse dame was. Helemaal niet erg, maar mijn dochter had nog nooit een donkere mevrouw van zo dichtbij meegemaakt, om het zo maar te zeggen

Na een gesprek voor nadere kennismaking en wat aanpassingen in het schema, blijft ze fluitend over.
Gelukkig gaat BSO vanaf dag 1 goed en daar ben ik heel blij mee.
Hopelijk kom je er snel achter wat er aan de hand is.
Succes!

netwerkendemoeder

netwerkendemoeder

30-12-2010 om 20:25

Moeilijk te zeggen

Mijn man haalt haar altijd op. Hij maakt zich vooral ook zorgen. Ze zegt zelf dat ze het alleen maar leuk vindt als een bepaald vriendinnetje er is, maar dat is maar 1 van de 4 dagen dat ze gaat. Ook lijkt er op school een beetje een anti-tso/bso sfeertje te zijn. "Ik hoef lekker niet naar de TSO" heb ik wel vaak gehoord toen ik nog overblijfmoeder was. De moeder van een ander vriendinnetje werkt niet en daar speelt ze nu natuurlijk ook een stuk minder en dat meisje komt nu natuurlijk ook nauwelijks bij ons. Dat is natuurlijk wel erg jammer. De meeste moeders van de kinderen uit mijn dochters klas werken niet en een paar hebben er maar een kleine parttime baan.

Julia64

Julia64

03-01-2011 om 13:10

Vriendinnetje mee?

Bij onze BSO is het gebruikelijk dat je af en toe een "introducé(e)" mag meenemen. Dus een vriendje of vriendinnetje wat zelf niet op de BSO zit maar waar je gewoon eens mee wilt spelen. Misschien is dat ook bij jullie mogelijk?
En je dochter kan toch op haar BSO-dag(en) evengoed wel eens bij haar vriendinnetje spelen...? Gebeurt hier ook regelmatig, dan word ik gebeld door de BSO met de vraag of mijn zoon met Pietje meemag.
Dit lost je probleem niet echt op, natuurlijk. Maar wie weet kun je er wat mee.

netwerkendemoeder

netwerkendemoeder

03-01-2011 om 20:23

Goed plan

Goh, nooit geweten dat dat kan. Ik zal het eens navragen. Dat zou geweldig zijn want dan kan ze weer vaker met haar oude vriendinnen spelen.
Het gebrek aan vriendinnetje en het eenzaam voelen is wel wat speelt volgens mij. (Ik heb natuurlijk flink doorgevraagd) En het meisje dat haar ophaald van school met de bus is een beetje een koele tante. Dat helpt ook niet echt. Onze docher is nogal gewend doodgeknuffeld te worden, dus dat is best wennen voor haar. Maar je kan natuurlijk niet van een bso-juf verwachten dat ze dat ook gaan doen.

De ophalende juf

Nou, doodknuffelen hoeft niet, maar ik vind dat iemand die kinderen uit school haalt om ze naar de BSO te brengen geen 'koele tante' mag zijn, maar iemand die laat zien dat ze hart voor kinderen heeft. Kom op zeg. Ze zou zelf voor een eigen kind (wat ze nog niet heeft misschien) toch ook een hartelijk persoon wensen?

jippa

jippa

05-01-2011 om 17:10

Alternatief?

Misschien went het wel als ze daar wat meer vriendinnetjes krijgt, misschien is er ook een alternatief in de vorm van een uitwisseling met een ander kind aan huis. Mijn dochter is er nog altijd heel blij mee, al moet ik zeggen dat ik 1 kind heb en dat ik me kan voorstellen dat het met meer kinderen wat lastiger te regelen is (al ken ik ook daar geslaagde voorbeelden van). En het voordeel is dat het met gesloten beurzen en zonder formulieren kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.