Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Mijn dochter wil niet naar BSO terwijl ze kdv erg leuk vond

hi, 
Mijn dochter is 2 weken geleden ( tijdens schoolvakantie) begonnen met BSO. Zoet in de ochtend huilen als ik haar naar bso wil brengen. Daarvoor met kinderopvang had ik nooit probleem. Zelfs na onze verhuizing bij een nieuwe kinderopvang ging ze vanaf dag 1 fluitend daar naar toe. Ze vindt altijd leuk om met andere kinderen te spelen. 
Maar nu zegt ze dat de BSO niet leuk is. Ik probeer uit te halen wat het probleem is maar ben nog niet uit. 
Ze heeft een keer aangegeven dat grotere kinderen haar pijn doen. Dat heb ik tegen de leidsters gezegd maar ze zeggen dat ze het nooit gezien hebben. 
Ze moet echt huilen in de ochtend en ze wil graag naar kinderopvang maar niet naar BSO. 
Wegens corona moeten we bij het hek afscheid nemen en mogen niet naar binnen. Ik weet niet of ze daar echt speelt. Zelfs zegt ze van niet maar de leidsters zeggen dat ze prima doet.  Ik heb een keer meegemaakt dat ze bij het ophalen in de tuin was. Ze stond alleen naar andere te kijken en speelde niet mee. 
Hebben  jullie een tips? Denken jullie dat ze echt verpest wordt daar?
Gr,
Mandy

Wat lastig! Misschien kun je nog een keer in gesprek gaan met leidsters om erachter te komen waar het pijnpunt voor je dochter precies zit? Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen waarmee en met wie je dochter speelt, misschien ziet het spelen op de BSO er wel heel anders uit dan op het KDV en vindt je dochter dat nog lastig.

kon je dochter niet op kdv blijven totdat school zou starten? Dan hoeft ze maar een paar uurtjes naar de bso (en waarschijnlijk) samen met klasgenootjes. 

Of zat ze al op school?

Mandy.sholeh

Mandy.sholeh

24-08-2021 om 11:13 Topicstarter

@bloem 75, nee  dat was helaas geen optie. Ze hadden geen plek. Alleen op vrijdag maar dat paste niet bij ons. En er komen ook geen andere kindjes uit haar groep naar het zelfde school.

Mandy.sholeh

Mandy.sholeh

24-08-2021 om 11:14 Topicstarter

@promethium: dat moet ik idd doen. Het is lastig om achter halen wat het pijnpunt is. Maar denk dat het beste is om in gesprek te gaan met leidsters 

Zijn er wel kindjes van haar leeftijd of uit haar toekomstige klas op de bso? 

Misschien heeft het er mee te maken dan ze nog niet daadwerkelijk daar op school zit. Herken het probleem namelijk wel van mijn dochter. Bij haar hebben zich op de bso "kliekjes" gevormt van klasgenoten. Ze zit zelf op speciaal basisonderwijs waar geen bso bij is. Dus gaat ze naar een bso bij ons in het dorp en mist nu enorm de aansluiting met andere kinderen. Het zou misschien kunnen dat jouw dochter hetzelfde ervaart. En dan is er dus een dikke kans dat het zich vanzelf oplost als ze daar straks klasgenootjes kent.

Op kdv ben je de oudste en op bso ineens de jongste. Dat is echt een enorm verschil. Het is lastig dat je niet even kunt kijken en op het woord van de leidsters af moet gaan. Hier ging dat niet goed. Ik zag zoon altijd in hoekje lezen. Leidsters zeiden: het gaat prima. Hij leest altijd fijn. Dat vindt hij leuk. Ja lekker dan zo'n rustig kind waar je niks mee hoeft als leidster. Terwijl ik dat geen normaal gedrag vond. Zoon was zich duidelijk aan afzonderen omdat hij geen aansluiting had. Hij ging ook niet graag naar de bso. We hebben hem toen op sportbso gedaan en daar werden activiteiten gedaan met de hele groep en minder de hele vrij spelen. Dat ging veel beter. 

Vraag zsm een gesprek aan met een pedagogisch medewerker en manager of mentor. Vraag of er een warme overdracht. Is geweest met het kdv (betekent dat de medewerker van daar vertelt aan BSO medewerker hoe je kind daar was. En ontwikkeling etc doorneemt). Kan ook op papier zijn gegaan, (koude overdracht) misschien dan verschil nog niet in zicht voor hen? Elke BSO wijst meestal voor elk nieuw kind een mentor aan in het team.

Het is soms echt zo dat kinderen heel anders zijn dan wij als ouders het horen van onze kinderen. Dat huilen stopt zodra je weg bent. En inderdaad ben je de jongste ineens. Maar helpt als ze kinderen leert kennen hoor. Vraag de medewerkers of ze filmpjes willen maken omdat je zorg hebt en vraag naar rapportage van je kind haar sociaal emotionele ontwikkeling. En wat het week programma is aan activiteiten. Elke BSO organiseert normaal gesproken dingen. Daar hoef je niet voor naar een sport BSO. Tenzij deze opvang niet zo professioneel is? Op de site staan ook altijd beoordelingen van GGD van deze BSO. Lees daar ook eens in.

Mijn ervaring is dat kinderen even moeten wennen van kdv naar bso, maar ook dat er enorm verschil is in medewerkers en wat ze met kinderen doen op bso's. Als het goed is heb je een pedagogisch werkplan van de locatie in te zien of ontvangen? Wettelijk verplicht. Daar staat ook hoe BSO medewerkers met kinderen om willen gaan.

Hier ook wennen aan de overgang. Ikzelf moet ook wennen. Op het kdv was er veel orde en een duidelijk pedagogisch programma. Op de BSO ligt de focus meer op spelen en gewoon de dag doorkomen. Het ligt ook aan de leiding hoe het gaat.
Ik zou het nog even aankijken en als het niet verbetert inderdaad een gesprek aanvragen met de leiding.

Het is toch een hele andere groep met een ander ritme en andere kinderen. Plus dat ze nu de jongste is en niet meer een van de oudsten. Dat maakt ook echt verschil. 

En de sfeer zal anders zijn en de activiteiten ook. Dat is natuurlijk gewoon enorm wennen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.