Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Niet in zandbak mogen

Ik ben lid van de oc van het kindcentrum van mijn kinderen (een kdv en BSO.) Mijn eigen kinderen zitten al op de BSO.

Gisteren OC vergadering gehad en vestigingsmaneger bracht een casus in:
Een moeder heeft de leisters van het kdv nadrukkelijk verboden dat haar kind nog langer in de zandbak gaat. Dat zand in zijn haar vind ze vies.

Wat info: het gaat hier om een afgedankte zandbak die alleen open gaat als de kinderen er zijn.

Wat vinden jullie?
Wij hadden zoiets van je kunt wel aan de medewerkers vragen het kind niet actief uit te nodigen om in de zandbak te spelen maar voorkomen dat het kind in de zandbak beland of uberhaupt zand in zijn krijgt! Daarvoor hoef je namelijk niet speciaal in de zandbak te spelen!

Ben beniewud wat jullie vinden.

Groetjes Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik denk

dat de ouder dan een verkeerde keuze heeft gemaakt om voor een KDV te kiezen. Je kunt het niet voorkomen denk ik,dat er een keer zand in het haar komt. We deden het in ieder geval niet, die eis inwilligen.

Hanne.

Hanne.

04-10-2011 om 14:35

Niet in mee gaan

Ik denk dat je hier niet in mee moet/hoeft te gaan.

Een kinderdagverblijft is gericht op het opvangen en opvoeden/vermaken/begeleiden van kinderen. Daarbij kan je ook aannemen dat er een aantal, gebruikelijke, activiteiten plaats vinden. Eten, drinken, spelen. En als je speelt kan je vies worden, of een gat in je broek vallen, of .....

Een zandbak valt m.i. onder de categorie gebruikelijke activiteiten. Net zoals bijvoorbeeld eten en drinken en schilderen. Als je als ouder geen gebruik wil maken van dergelijke 'gebruikelijke activiteiten' kan dat als het niet ten nadele van het kind gaat en mits het redelijk binnen de groep toepasbaar is.

Zorgen dat een kind geen zand in de haren krijgt is onmogelijk zonder daar verregaande maatregelen bij te treffen. Je bent er nl niet door het kind bij de zanbak weg te laten. Je moet ook de anderre (zanderige) kinderen bij het kind weghouden, en het kind, een andere activiteit aanbieden. Eigenlijk is buitenspelen nl niet meer mogelijk.

Conclusie: dit valt onder de categorie niet toepasbaar binnen de groep.

Ik zou overigen wel kijken of een gesprek met de ouders iets oplevert. Misschien dat het zo simpel is als zorgen dat het kind schoner wordt afgeleverd (ik schrik hier ook altijd van de hoeveelheid zand die op/aan het kind mee naar huis komt).

Monet

Monet

04-10-2011 om 19:09

Uitleggen

Deze moeder heeft uitleg nodig waarom het onmogelijk is om een jong kind uit de zandbak te houden en het al helemaal onmogelijk is om het kind zandvrij te houden, zelfs al zou het er niet voor kiezen om in de zandbak te spelen.
Je zou haar tegemoet kunnen komen door het kind even te kammen voordat het wordt opgehaald, en 'uit te schudden' zodat het meeste zand van het kind afvalt.

Ely

Ely

04-10-2011 om 22:30

Jeutje...

Dan maar niet meer buitenspelen? Want dat zand ligt ook vaak naast de zandbak...

Sjongejonge

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ineke

Ineke

06-10-2011 om 17:47

Zelfde categorie

Ik ben vrijwilliger bij een kinderboerderij en op een zondagmiddag komt een moeder met haar dochtertje van een jaar of 4-5, in prachtig wit gekleed: wit jurkje, witte sokjes, dito schoenen etc. Een plaatje, echt. En dit kind wil naar de beestjes, cavia op schoot, lekker knuffelen. Begint moeder te krijsen: niet vies worden, let op, de beesten zijn vies, niet in de poep lopen, pas op voor de geiten etc. Wat doe je dan op de kinderboerderij?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

07-10-2011 om 08:54

Zwart kindje?

Wel eens geprobeerd zand te halen uit het haar van een zwart kindje? Dat is echt een drama voor dat kindje en heeft niets te maken met ongepaste netheid van de moeder.

Ik zou als dat het geval is aanbieden een badmutsje op te doen als er buiten gespeeld wordt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-10-2011 om 15:19

Haha

Met een badmuts op in de zandbak? Dat is pas echt zielig... doe dan een gewoon mutsje

Maar eerlijk gezegd zou ik hier niet aan meewerken, lekker is dat als alle kinderen in de zandbak spelen en pietje mag er niet bij omdat hij vies wordt...

Pham

Pham

07-10-2011 om 15:50 Topicstarter

Bedankt

Voor jullie reacties. Weet niet of het om een nederlands of buitenlands kindje gaat. Casus is anoniem ingebracht (prima ook, juist goed.)

Gr Pham

Rosase

Rosase

08-10-2011 om 15:56

En de oplossing zou dan toch zijn:

Een muts of pet op....

Monet

Monet

10-10-2011 om 08:01

Rosase

Dan heb je nooit goed gekeken hoe jonge kinderen in de zandbak spelen, daar helpt geen pet of hoed tegen, echt niet.

Rosase

Rosase

10-10-2011 om 11:08

Monet

Je bedoelt dat een petje nooit lang blijft zitten en dat je het risico loopt dat het petje vol met zand gestopt wordt en weer op het hoofd (eigen of van een ander) gezet wordt?

Ja, die mogelijkheid had ik even over het hoofd gezien....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.