Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Niet mee op uitstapjes mogen

Ik ben lid van de oc van het kindcentrum van mijn kinderen (een kdv en BSO.) Mijn eigen kinderen zitten al op de BSO.

Gisteren OC vergadering gehad en vestigingsmaneger bracht een casus in:
Een BSO ouder heeft aangegeven dat haar zoon niet langer mee mag met uitstapjes "buiten het hek." BSO gaat nog wel eens wandelen, in een buurtspeeltuintje spelen etc.

De reden is niet bekent waarom deze ouder deze keus maakt. Het praktische probleem is nu dat per medewerker er 10 kinderen aanwezig moeten zijn. Meestal zijn er 15 kinderen verdeeld over 2 groepen, twee medewerkers dus. Als één kind niet meer mee mag moet er dus altijd 1 medewerker achter blijven, maar ook kinderen! de medewerker die de wijk in gaat mag maximaal 10 kinderen meenemen, moeten er dus 5 achter blijven!

Wij vonden het lastig. Kwamen er uiteindelijk op uit dat dat kind wat niet mee mag op zo'n moment bij het kdv ondergebracht moet worden zodat beide BSO medewerkers mee de wijk in kunnen.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Idd bij kdv

onderbrengen bij de andere groep als hij/zij niet mee mag met de uitstapjes die gepland staan. Zo is het bij ons op de BSO ook. t Gebeurt zelden maar het kan wel eens dat een ouder het niet wil.

Hanne.

Hanne.

04-10-2011 om 14:18

Wel beetje raar

Ik vind het wel een beetje raar, een basisschoolkind bij een kinderdagverblijf onderbrengen.

Geen idee hoe oud het kind is, maar hoe zie je dat voor je, een (wellicht niet zo enthousiaste) 10 jarige bij een groep babies of peuters neerzetten. Hoe krijg z'n kind dan de aandacht waar hij of zij recht op heeft? Hebben kinderdagverblijf leidsters uberhaupt genoeg vaardigheden om met een kind van die leeftijd om te gaan?

Ik denk dat als je als BSO uitstapjes verzorgt waar ouders toestemming voor moeten geven je vooraf ook moet bedenken wat er gebeurt als een ouder geen toestemming geeft en daar een volwaardig alternatief voor moet aanbieden (dat vind ik dit dus niet).

Monet

Monet

04-10-2011 om 19:07

Eens met hanne en

er zou altijd keus moeten zijn uit wel/niet meedoen met een activiteit. Er is dan altijd 1 medewerker die de voorbereidde activiteit doet, en de ander is er voor de kinderen die gewoon lekker zelf willen spelen, binnen of buiten bij de BSO.

Hoe lang, hoe vaak

Vraag: wat doen jullie als 1 of meer kinderen "gewoon" geen zin hebben om mee te gaan? Verplicht mee of wordt de groep dan ook gesplitst?
Als het om incidentele uitstapjes gaat, zou ik de kdv oplossing prima vinden. Het wordt anders als er dagelijks dit soort uitstapjes zijn. Hetzelfde geldt voor de tijdsduur: een half uurtje bij de peuters lijkt me geen probleem (mijn dochter van 9 zou het zelfs prachtig vinden), maar een hele middag?

Jillian

Jillian

05-10-2011 om 22:21

Uitstapjes

Hier op de BSO gaan gewoon alle kinderen mee met uitstapjes. Staat in het reglement dat je moet ondertekenen. Anders moet je een andere BSO zoeken. Overigens stellen die uitjes niks voor hoor, inderdaad speeltuin/kinderboerderij/bibliotheek/park, allemaal gewoon in de buurt en op loop afstand.

Ik weet wel van het voorjaar dat er twee kinderen waren met ernstige hooikoorts en dat deze kinderen toen niet meegingen naar het park. Dat was dus eenmalig. Toen moest de leiding inderdaad splitsen. Omdat het park vlakbij was durfden ze dat wel aan. Normaliter gaan echter alle kinderen dus gewoon mee.

Eenmaal per jaar is er een vrijwillig reisje op zaterdag waar ze een hele dag met elkaar op stap gaan. Maar dat is dus helemaal apart van de opvang en betaal je ook gewoon apart voor.

Pham

Pham

07-10-2011 om 15:58 Topicstarter

Bedankt

voor alle reacties.

Het kindje zit in de jongste groep dus van 4 tot 7. Er zijn pas een aantal kinderen door geschoven en veel nieuwe kinderen bij gekomen. Het zal dus om een jongste kleuter gaan.

De uitsapjes komen wisselend voor. zo weken niet en dan wekelijks. Hangt ook van de kinderen af. Het vervelende is dat dit kind juist geniet van de uitstapjes. Ik heb het dan over "uitstapje" naar het speeltuintje 2 straten verderop. Mee naar de winkel koekjes kopen voor het koekmoment. Een wandelingetje etc. Meestal opperen de kinderen zelf dit soort ideeën. Eigenlijk zijn alle kinderen er enthousiast over. Als 1 kind roept "Zullen we naar de speeltuin" staan bij wijze van spreken alle kinderen al bij de poort.
Afgesproken met ouders is dat kinderen altijd om 16:30u weer op de BSO zijn, in het contract staat dat ook als vroegste ophaal tijd.

Blijft lastig omdat je met 2 personeelsleden meestal 15 kinderen hebt. Je komt dus leiding te kort.

Er wordt nu gekeken of er wat te regelen valt met de stagiaire die er nu is. Dit is een hele goede en medewerkers durven het aan om met haar met de groep mee te gaan. Medewerkers hebben wel aangegeven dat er goed verder gekeken moet worden. Als de stagiaire straks weg is, doet het probleem zich weer voor.

Groetjes Pham

Tango

Tango

09-10-2011 om 13:23

Ouders

Misschien kun je toch eens met de ouders bespreken wat precies hun bezwaar is, zeker omdat je ziet dat het kind er juist zo van geniet, van die uitstapjes. Misschien kun je wat twijfels o.i.d. wegnemen bij ouders.
Hier op de bso, doen ze momenteel niet veel uitstapjes. Pas verhuisd van locatie en zo'n leuke buitenspeelplaats (lees: schoolplein van onze eigen school) dat er (nog) niet echt behoefte is. Voorheen op de andere locatie heb ik juist weleens aangegeven dat het niet te verplicht moest worden dat kinderen meegingen. Ze gingen dan weleens spelen op een naburig schoolplein omdat hun eigen buitenspeelplaats te klein was. De hele groep moest dan mee. Omdat Tangozoon dit echt niet leuk vond, was toen een van de kleinste en werd gewoon onder de voet gelopen door grotere kinderen die aan het voetballen waren, heb ik toen gevraagd of ze niet wat meer konden splitsen. Dat hebben ze toen wel gedaan. Er bleven toen gewoon een of twee leidsters bij de BSO voor de kinderen die daar wilden blijven en de anderen gingen met een groepje naar het schoolplein.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.