Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

14-11-2009 om 11:53

Nieuwe gastouderregels (zucht)

Mijn moeder past op verschillende tijden op haar kleinkinderen, zeven stuks in totaal. Twee van de drie moeders hebben onregelmatige diensten en kunnen hun kind niet naar een kdv doen (daar zijn ze om zes uur 's morgens of acht uur 's avonds niet welkom).
Nu moet mijn moeder in verband met de nieuwe gastouderregels een uitgebreide opleiding doen. Ik weet dat zij er niet omheen kan, dus dit is gewoon een klaagposting, maar wat een gigantische onzin is dit. Mijn moeder heeft acht eigen kinderen en vele pleegkinderen grootgebracht, is nu nog steeds pleegmoeder bij Jeugdzorg (heeft nu twee broertjes in huis), is gediplomeerd hoofdverpleegkundige en bezit alle mogelijke diploma's (behalve een MBO-2 vodje waarmee je bewijst dat je je bewust bent van de risico's van een trapgat). Mijn moeder heeft helemaal geen zin in die opleiding en zeker niet in al het gedoe eromheen. Ik heb al met diverse instanties gebeld (gastouderbureau's) en ze kan er evident niet onderuit. Dit wordt tijd- en geldverspilling. En ik dacht nog wel, naar aanleiding van diverse eerdere brieven van de overheid, dat er uitzonderingen zouden komen voor gastouders die konden bewijzen dat ze ervaren waren. "Ach," dacht ik naief, "als mijn moeder niet als ervaren kan worden beschouwd, mogen ze dat hele gastouderschap wel opdoeken, dat zit wel goed." Niet dus.
Sorry voor het mopperen, ik moest het even kwijt . En nu op naar Sinterklaas. Zou die wel een opleiding hebben? Tenslotte komen er heel wat kindertjes heel dichtbij...
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

14-11-2009 om 12:08

Massi

ik hoorde het van de week ja, van een ouder bij school, die ook de opleiding moet doen, en kinder EHBO om gastouder te worden. Op zich vind ik het wel goed dat er regels gesteld worden, aangezien bij gastouders de afgelopen jaren natuurlijk veel fraude werd gepleegd....En de leidsters in de opvang moeten ook een opleiding hebben, ook als daar oudere leidsters zijn die zelf al een gezin hebben....dus in die zin vind ik het wel goed dat er voor gastouders ook regels bestaan. Maar, dat het zuur voor je moeder is, dat snap ik ook....

Kiki

Kiki

14-11-2009 om 13:24

Je moeder kan toch gewoon een evc-traject doen

dat is feitelijk bewijzen dat ze ervaren is. Dan moet ze een port-folio opstellen met alles wat ze gedaan heeft in de loop der jaren. Een commissie gaat dan beslissen of ze aan de eisen voldoet. De overheid komt daarin nog tegemoet in de kosten.

Ze kan ook een MBO2 examen doen, ze hoeft echt geen uitgebreide opleiding te gaan volgen hoor.

De MBO2 examen is een praktijkdeel en een theoriedeel. Ze komen dus nog deels bij je thuis.
Via NIGOS is het met de kosten ook nog wel te overzien.

Haar gastouderbureau kan haar gewoon aanmelden voor dat traject.
Als jouw moeder zo ervaren is zoals je zegt, fietst ze door die testen heen

Massi Nissa

Massi Nissa

14-11-2009 om 20:48

Kiki (ook beetje ot)

Bedankt voor de tip! Wat raar dat mijn gastouderbureau EN dat van mijn zus daar niet mee op de proppen kwamen. Ik ga er woensdag achteraan, eerder kan niet omdat ik op mijn werk dit soort gesprekken niet kan voeren.
Trouwens, even helemaal ot: nog van harte met je nieuwe mannetje (ik zou 'm wel op zijn buik laten slapen, haha, ik lees mee in andere rubrieken), en ontzettend bedankt voor het recept van de brie-paddenstoelen-taart, die heb ik al twee keer gemaakt inmiddels.
Nasha, tuurlijk, er is enorm gefraudeerd, ik kan woest worden als ik eraan denk want daardoor (mede) is het systeem veel te duur geworden. En ik begrijp dat er minimale eisen gesteld moeten worden aan gastouders. Ik begreep alleen niet waarom iemand die zo overduidelijk gekwalificeerd is, ook nog zo'n traject in moet. Ik begrijp nu van Kiki dat er een korter traject is. Hopelijk kunnen we daar iets mee.
Groetjes
Massi

fleur de Smit

fleur de Smit

14-11-2009 om 21:38

Nigos

Kiki Nigos lijkt me een goede keuze voor jouw moeder.
Een EVC traject klinkt simpel maar daarover is nog veel onduidelijkheid.
Zelf ga ik ook Nigos doen en ik heb al 14 jaar ervaring als gastouder.
Nog even wachten tot Nigos erkend wordt want dat is nog niet helemaal rond.
Het gastouderbureau moet jouw moeder daar toch wel informatie over geven want daar zijn ze voor.

Kiki

Kiki

15-11-2009 om 11:09

Hoi massi

Zeker vreemd dat je gastouderbureau nog niets heeft gezegd.
Aan de andere kant zijn ze misschien wel druk bezig met informatie geven. Staat er niets op de website?
Anders idd maar even bellen. Een hoop gastouderbureaus stoppen namelijk aan het einde van het jaar, dus zorg ook dat je zeker weet dat je gastouderbureau doorgaat.

Houdt er ook rekening mee dat als je moeder een EVC-traject gaat doen, je gastouderbureau haar voor eind december moet hebben aangemeld bij stichting BKK http://www.stichtingbkk.nl/

Alleen gastouders die aangemeld zijn bij die stichting krijgen straks die tegemoetkoming in de kosten. Daarom is het nog extra van belang dat je zeker weet dat je gastouderbureau doorgaat.
Wat ik ook begrepen hebt is dat er maar 3 EVC-aanbieders straks goedgekeurd zijn voor de gastouders. Dat betekent lange wachtlijsten. Want ik had begrepen dat de GGD/overheid dacht dat er nog maar 5000 gastouders over zouden blijven. Zoals het er nu uitziet blijven heel wat meer mensen gastouder. Als die straks allemaal het EVC-traject gaan doen.

Want als jouw moeder straks in september 2010 niet aan de eisen voldoet (en de overheid heeft straks geen boodschap aan de wachtlijsten van de GGD/EVC-aanbieders) moeten de vraagouders al de toeslagen van 2010 terug betalen

Persoonlijk zou ik even afwachten wanneer de precieze EVC-aanbieders bekend zijn (die worden bekend gemaakt op de site van de BKK) en zijn dat er inderdaad maar drie, zou ik je moeder richting die toets sturen.
Is je gastouderbureau aangesloten bij de gastouderacademie? Daar kan ze al wat E-learningmodules volgen, alvast als verrijking voor de eventuele NIGOS-toets en als ze dan alsnog besluit het EVC-traject in te gaan, kan ze die certificaten ook gebruiken voor haar port-folio.

Nasha, ik denk niet dat de opa's en oma's alles bij elkaar een half miljard gefraudeerd hebben. Het was de populariteit van die regeling die hen nekte, dat hadden ze nooit gedacht.
En ik vrees dat er veel minder opa's en oma's gaan stoppen als de overheid dacht, want de overheid rekent zichzelf nu eenmaal snel rijk

groentje-30

groentje-30

15-11-2009 om 14:33

Word er ook niet blij van

Hoi Massi,

Ik wordt er ook echt niet blij van. Veel meer eisen, kosten van gastouderbureau omhoog en toeslag voor gastouderopvang omlaag. Ik voel me nu gedwongen om over te stappen naar BSO (als daar voldoende plek is) en dat terwijl mijn kinderen met fijner vinden met de oppas bij ons thuis. Ook betaal ik haar niet in de vakantie en maar tot 18.00 uur en bij de BSO is dat wel anders. Ik ben voor de overheid goedkoper bij een gastouder dan bij een BSO.

Vind ook dat ze erg laat met de definitieve regels komen. Mijn huidige oppas blijft nog maar tot aan de zomervakantie, dus voor haar loont het niet om al die moeite te doen en koste te gaan maken.

Ik begrijp dat deze regels nodig zijn en zo is de drempel voor fraude zeker een stuk hoger en dat is goed. Maar een betere overgangsregeling zou we goed zijn geweest. En door deze regels vraagt mijn gastouderbureau 2,20 per uur aan kosten terwijl ik zelf mijn gastouder gevonden heb!! Wie wil er nou gaan werken voor 2,80 per uur die aan al die eisen voldoet (en geen familie is)??

Spw

Ik heb met goed sucses de spw doorlopen toen het nog gewoon spw was... 3 jaar dus wat nu spw 4 jaar is...(geloof ik)
ik mag met mijn diploma dus gewoon op kdv aan de slag...
ik neem aan dat ik niet nog allemaal dingen moet ondernemen om mijn kunnen te bewijzen????
ik ging er van uit van niet... maar krijg toch weer de kriebels als ik dit allemaal lees...toch maar even bellen vandaag met hetgastouderburo...

Chantelle

Chantelle

16-11-2009 om 08:52

Opleidingseisen

De opleidingseisen zijn helemaal niet zo hoog. EHBO moest dit jaar al, je gastouderbureau kan flink worden beboet als zij gastouders aan het werk heeft die geen EHBO diploma hebben. EHBO diploma was één zaterdagje cursus.

Het EVC traject is enkele opdrachten maken en een interview op de werkplek. Inspanning: 8 uur. Dat vind ik erg meevallen. Mijn gastouderbureau gaat er van uit dat alle huidige gastouders dit EVC certificaat kunnen behalen.

Ik ben klaar

ik heb spw valt binnen kwaliteitseisen en ik heb mijn ehbo voor kids ook gehaald... (en de certifcaten van de gastouderacademie, dat was zo mega simpel die had ik binnen 5 uur helemaal gedaan die gastouderacademi...)

fleur de Smit

fleur de Smit

16-11-2009 om 14:30

Evc

Chantelle nog niemand heeft het EVC traject doorlopen dus het is nog niet te zeggen dat het wel zo eenvoudig is.
Jammer dat er niet duidelijkheid is of een voorbeeld van iemand die dit al heeft gedaan.
Of 1 jaar uitstel zodat iedere gastouder op haar gemak aan alle eisen kan voldoen.

Op deze manier stoten ze een hoop gastouders af en dat is nou net de bedoeling.
Want één ding is me onderhand wel duidelijk, ze willen van de gastouders af.

Minet

Minet

16-11-2009 om 23:30

Evc traject is fors en termijn

Lees hier maar: http://www.gastouderacademie.nl/scrivo/asset.php?id=480205

Daarnaast hebben gastouders tot 1 sept. 2010 de tijd om gekwalificeerd te worden. Daar ligt pas de harde grens, tot die tijd is het voor iedereen mogelijk om op welke wijze dan ook een passend traject te doorlopen.
Dit lees ik op de site van het ministerie:

Ouders hebben in 2010 alleen recht op kinderopvangtoeslag voor gastouderopvang als hun gastouder voldoet aan alle kwaliteitseisen. De gastouder moet dan wel voor 1 september 2010 wordt aangemeld bij de gemeente én voor 1 januari 2011 worden ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang. Ouders moeten hun toeslag over 2010 terugbetalen als dat niet lukt.
Voor nog meer info: http://www.minocw.nl/kinderopvang/635/Gastouderopvang.html

fleur de Smit

fleur de Smit

17-11-2009 om 13:42

Duurt te lang

Ja dat klopt maar de gstouders willen onderhand eens gaan beginnen want wat als je EVC of cursus om welke reden niet haalt hoeveel tijd is er dan over ?
Het wachten en de onzekerheid zijn we onderhand meer dan zat.

tonny

tonny

19-11-2009 om 15:59

Heel wat anders!

'k Had het met een van mijn dochters over dit draadje.

Haar mening:
Zij vond het heeel raar dat grootouders 'verdienen' aan hun kleinkinderen. Die passen toch op omdat ze het léuk vinden en van hun kinderen/ kleinkinderen houden? Je wordt toch ook niet betaald voor het zorgen voor je eigen kinderen?

En als kinderen grootouders iets willen geven, dan doen ze dat toch gewoon buiten alle regels om?

tonny

Minet

Minet

19-11-2009 om 16:21

Tonny ot

Jouw posting is nogal off topic. Het lijkt me slimmer om met deze posting een nieuw draadje te openen, het heeft nl. helemaal niets te maken met de opleidingseisen waarover dit draadje gaat.

tonny

tonny

19-11-2009 om 22:47

Excuus

je hebt groot gelijk!

tonny

Massi

Hoe uitgebreid is die opleiding dan eigenlijk?
En als verpleegkundige hoeft ze natuurlijk geen EHBO te doen.
Sommige gastouderbureaus betalen de opleiding, dat vind ik echt super.

fleur de Smit

fleur de Smit

20-11-2009 om 22:55

Opleiding mbo2

Kijk eens bij www.nigos.nl

Minet

Minet

24-11-2009 om 08:14

De regels gaan alweer anders worden

Dijksma past regels gastouders aan
Uitgegeven: 24 november 2009 07:50
Laatst gewijzigd: 24 november 2009 08:05

DEN HAAG - De lijst met diploma's die geldig zijn voor gastouderopvang wordt uitgebreid. Minder gastouders hoeven daarom een aanvullende opleiding te volgen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven.

Bovendien kondigt ze aan het toezicht op de kwaliteit van de opleidingen te verscherpen. Daarmee wil ze fraude voorkomen.

Dijksma heeft de maatregelen genomen na overleg met ouders, gastouders en gastouderbureaus over de nieuwe wet Kinderopvang die op 1 januari ingaat.

In die gesprekken was haar duidelijk geworden dat er gastouderbureaus zijn die alleen maar uit zijn op gemeenschapsgeld en daarbij de kwaliteit uit het oog verliezen.

Kwaliteitseisen

''De overheid geeft alleen financiële ondersteuning als kinderopvang aan de juiste kwaliteitseisen voldoet'', zegt ze.

Volgens de staatssecretaris is de nieuwe wet er op gericht om kinderen te laten opvangen door gekwalificeerde gastouders. De Inspectie zal volgens haar dan ook scherp toezien op de kwaliteit van de opleidingen en ook letten op de deskundigheid van het personeel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.