Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 07:55

Nog een opvangvraag maar nu vakantie

Een vraag:
Hoe pakken jullie vakantieopvang aan?

Wij hebben een excel gemaakt met daarin alle vakantiedagen van onze bijna kleuter, en daar ingezet wanneer we vakantie op willen nemen en wanneer onze zoon naar de vakantieopvang gaat.

Maar is het werkbaar als je kiest voor:
2 keer 2 weken samen vakantie
1 keer 1 week samen vakantie
restant van de vakantiedagen verdelen, elke vakantieweek van onze zoon nemen we dan ieder 1 dag vakantie op en gaat hij 1 dag naar de opvang. Omdat we deels halve dagen werken zullen we dan 2 keer een halve dag opnemen en dat is per saldo 1 dag.


vlinder72

vlinder72

06-04-2016 om 09:02

bij ons

Een keer twee weken samen op vakantie in de zomer. Een keer een week in februari. De andere vakanties kijken wij wie er vrij kan nemen. Verder 2 dagen bso per week. En logeren bij opa en o m a, neefjes etc. Meestal komen wij uit op maximaal 10 bso vakantiedagen per jaar.

zo'n vaste planning per jaar is leuk maar weet je wel zeker dat je vrij kan krijgen? Op mijn werk is het altijd maar weer afwachten en puzzelen tijdens de vakanties. En een schooljaar vooruit plannen gaan ze niet mee akkoord. Elke vakantie wordt een maand of drie van te voren in de groep gegooid.

Beertje37

Beertje37

06-04-2016 om 09:10

Halve dagen vakantieopvang

Is vaak niet handig. Er worden juist in de vakantie vaak activiteiten buiten de opvang gepland, en dan zijn de kinderen bijna de hele dag op pad.

Triva

Triva

06-04-2016 om 09:12

Hebben jullie allebei VIJF hele weken vakantie en dan nog dagen over? Twee keer twee weken en één keer één week lees ik? Als je dat al zou hebben zou ik het echt anders verdelen: maximaal drie weken allemaal samen thuis en de overige weken zo verdelen dat je alleen thuis bent met je kind.

Helena

Helena

06-04-2016 om 09:15

Meer opvang

Uit je verhaal lees ik dat je je kind zo min mogelijk naar de opvang wil, maar juist in de vakantie doen ze daar heel leuke dingen als een dagje weg.
Verder heeft je kleuter meer vrij dan je man en jij samen. Officieel heeft een basisschool 12 lesvrije vakantieweken, tel daar gerust tien vrije dagen bij op die ze studiedag noemen. De docenten werken dan wel of hebben een cursus of bijscholing, maar kinderen zijn thuis.
Verder zul je in het jaar ook weleens naar de tandarts, dokter, begrafenis moeten. Of een onverwachte dag moeten vrij nemen omdat de verwarming stuk is. O ja, kinderen worden ook ziek!

Ik zou het dus minder strak plannen. Je kleuter in de vakantieweken zeker twee dagen naar de opvang doen.

Ook handig is als je bevriend raakt met andere ouders van school en je kinderen kunt ruilen in de vakantie. Jij neemt maandag hun kind bij jou en op dinsdag ga jij werken en breng je jouw kind bij hen. Gratis en voor niks en de kinderen vinden het leuk.

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 09:19

Vlinder en triva

@ vlinder
We hebben ook geen halve dagen opvang maar ik ga 2 halve dagen werken naast 3 hele dagen, dan neem ik dus de 2 halve dagen op dat kost per saldo 1 hele dag, en dan ben ik 2 dagen thuis.

@Triva ja wij hebben nog over, mede ook omdat we vakanties plannen in weken waarin vrije dagen vallen, in 2017 vallen kerst en oud en nieuw redelijk gunstig, dan hebben we geen hele weken nodig.

Daarnaast hebben we 7 om 6 weken vakantie omdat onze cao een 38 uur werkweek heeft en we in de praktijk bij full time 40 moeten werken het verschil wordt dan in vakantiedagen uitbetaald.

Schylger Famke

Schylger Famke

06-04-2016 om 09:24

Oprechte vraag

Waarom zou het niet haalbaar zijn? Het hangt er inderdaad van af hoeveel vakantie dagen jullie hebben.

Ik probeer de alle vakanties minimaal een week vrij te zijn. Dus de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie helemaal, in de kerst- en de meivakantie een week en in de zomervakantie twee weken. De andere weken gaan de kinderen maximaal twee dagen per week naar de bso, vroeger ook wel drie dagen. En soms gaan ze ook in mijn vrije weken, bijvoorbeeld omdat ik geen vrij heb of omdat ze dat willen.

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 09:28

Helena

We houden nog dagen over bij de planning juist voor bijzondere situaties. Ik heb de vakantieplanning van de school erbij gehouden en zo kwamen we uit, daarnaast heb ik mogelijkheden tot thuiswerken bij ziekte en studiedagen (dan ruil ik eventueel mijn 8-uur dag met een 4 uur dag en werk ik in de avond). Studiedagen op deze school zijn er 7.

Wij komen uit op 8 dagen opvang nodig, en bij elkaar nog 7 dagen vakantie overhouden en dan willen we 15 dagen vakantieopvang kopen. Dus totaal hebben we zo'n 14 dagen over voor noodgevallen. Ik wil nog niet rekenen met opvang voor andermans kinderen, gewoonweg omdat ik mezelf niet rijker wil rekenen dan ik ben.

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 09:58

Maar stel

Maar stel je brengt je kleuter wel 2 dagen per week naar de vakantie opvang, krijg hij dan wel genoeg rust in die vakantieperiode, immers de schoolweken zijn zwaar en vermoeiend.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 10:07

3 weken

Ik neem in de zomervakantie drie of vier weken vrij en de weken tussen Kerst en Nieuwjaar. Vroeger gingen de kinderen dan soms wel naar de opvang zodat ik ook 'echt' vakantie had. Nu zijn we gewoon allemaal thuis.
Opvang is niets mis mee. Dat hoef je niet dwangmatig te minimaliseren (afgezien van de kosten).

Helena

Helena

06-04-2016 om 10:17

Rust

Kinderen zijn niet van suiker.
En rust geef je ze zelf als je thuis bent.

Onze kinderen zijn nu bijna twintig, begin studie, eind middelbare school. Wij hebben zelf altijd een rustig levengehad. Toen de kinderen klein waren, gingen we af en toe naar een voorstelling met ze, zondagsmorgens weleens naar Artis want we hadden een abonnement toen ze klein waren. Even wandelen, naar de speeltuinen als het druk werd weer naar huis. Spelletjes doen, lezen, koken. Voetballen op het grasveld, naar oma met de tram.
Op de basisschool zaten ze op muziek en turnen, niet overdreven veel, alleen onderlinge wedstrijden met turnen, geen gepush op wedstrijdniveau (omdat ze die aanleg helaas niet hebben, ik was districtkampioen toen ik 13 was, dus de drijfveer was er van mijn kant wel hoor), lekker samen op de piano pingelen en ze een muzikale basis geven.

We wonen in Amsterdam en kennen ze van dichtbij die bakfietsouders die zaterdag en zondag in weer het nieuwste hippe cafe samendrommen en hun kinderen laten loslopen en die moeten zichzelf maar zien te vermaken. Sterker nog, wij hadden zulke vrienden, maar als je niet meedoet verwatert dat contact. Die kinderen zijn meer een aanhangsel van de hippe ouders en als ik dan hoorde wat sommige van die kinderen allemaal moesten en deden. Opvang, clubjes, speelafspraakjes, mee met de ouders naar cafes, nooit een moment rust. Als dat je schrikbeeld is, snap ik wel dat je bang bent voor rust voor je kleuter. Maar als je zelf niet al te druk doet, zal je kind niks overhouden aan twee dagen opvang.

Triva

Triva

06-04-2016 om 10:21

zwaar en vermoeiend?

Hoezo? We leven niet in de jaren vijftig waar ze na school ook nog moesten werken ofzo in huis.

Je moet het niet overdrijven, zeker als je geen BSO gebruikt tot zes uur 's avonds en dan ook nog van alles moet en dat vier/vijf dagen per week. Ik denk dat het voor de meeste kinderen wel fijn is om niet van 8-6 met leeftijdsgenoten te zitten maar dat heb jij al geregeld dus bijtanken kan gewoon doordeweeks en wat is er mis met vroeg naar bed en eens wat leuks doen in de vakantie? De hele dag lamlendig zijn dan is nog veel vermoeiender.

Ely

Ely

06-04-2016 om 10:37

Onze kinderen

Hebben geen last gehad van het (mogelijke) fenomeen dat bso (te) vermoeiend zou zijn. Sterker nog, die van vijf wilde laatst na school op de bso blijven spelen want het was zo gezellig terwijl ik klaar stond om naar huis te gaan. En thuis wordt er vrijwel altijd met vriendjes (buiten) gespeeld. We wonen in een kinderrijke buurt en daar draaien ze vol overgave in mee. Ik lees weleens van kleuters die een dagje bijkomen bij mama op de bank en dat lijkt me reuze knus maar met de mijne heb ik het (tot nu toe) alleen maar meegemaakt als ze echt ziek waren. Ook wordt er volop gesport enzo al let ik er op dat er genoeg tijd over blijft om vrij in te vullen. Heb ik zelf ook behoefte aan want man en ik hebben druk werk en ik wil niet alleen maar 'moeten'.
Natuurlijk zijn niet alle kinderen zo, ik ken ook tegenovergestelde verhalen, vaak is er dan ook één ouder die niet werkt.
Wat ik wil zeggen is: kijk naar je kind en probeer gewoon dingen uit. Niet op voorhand al bubbeltjesplastic eromheen wikkelen. Niet op voorhand al alles vastleggen. Mogelijkheden ophouden en creatief zijn. Maar goed, zo doen wij t dus.

Marie

Marie

06-04-2016 om 10:54

hier ook geen probleem

Onze kinderen gingen (ze zijn nu 18 en 19) vanaf 3 maanden, 3 hele dagen naar het kdv en later 3 middagen naar de bso. In de korte vakanties gingen ze 3 dagen naar de vakantie-opvang.

In de zomervakantie gingen ze 3 tot 4 weken naar de vakantie-opvang en de andere weken 2-3 gingen we op vakantie of waren we thuis.

Nooit een probleem geweest. Ze vonden het juist wel leuk op de vakantie-opvang. Vooral als veel buurkinderen en vriendjes op vakantie waren, dan vonden ze het maar saai thuis.

Trouwens onze kinderen gingen op di, wo, do naar kdv en bso.
Veel ouders vonden de woensdagmiddag zielig voor ze. Vonden de kinderen zelf helemaal niet, was er tijd om leuke dingen te doen die wat langer duurden. En het was veel minder druk.

Dingen als een excell-sheet maken voor de opvang hebben wij nooit gedaan. Wij moesten gewoon werken en zij gingen naar de bso, klaar.
En daardoor hebben zij dat ook gewoon geaccepteerd, ze wisten niet beter.

Maak je dus niet zo druk van te voren, het komt toch vaak weer anders.

Marie

Marie

06-04-2016 om 10:58

3 dagen werken

O, ja ik werk 3 dagen (8.30-17.00) en partner full-time.

Heb dus nooit halve dagen opvang nodig gehad en ben heel blij dat ik dat nooit gedaan heb (wat een geren en gevlieg).

En over die vele vakantie-uren. Dat is bij mijn werk nog erger. Bij ons is er een 36-urige werkweek en full-timers werken meestal 40 uur (dat hoeft dus niet).
Zij bouwen dus 4 uur compensatieverlof op in de week. Wat dus bij de vakantie-uren opgeteld mag worden.

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 11:18

Marie

Ah ja, dat halve dagen hebben we juist zo ingesteld, sowieso kunnen die in de vakanties omgezet in 1 hele dag. Ons lijkt het maar niets om hele dagen thuis te zijn terwijl een dag later je op je werk zit en je kind in de opvang. Voor hem misschien niet zo erg als ik hierboven lees maar dat zou ons dan nog eens 200 euro per maand kosten. En van rennen en vliegen is geen sprake, ik heb na mijn werk van 4 uur, nog ruim 2 uur de tijd om hem van school te halen, tussendoor een uurtje huishouden en een uurtje rust.

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 11:22

Er speelt ook nog

Dat we vermoeden dat het voor ons ook fijner is, gedurende de schoolvakanties hebben we ook een beetje vakantie, immers we werken in die weken ieder maar 3 dagen en op de vrije dagen van je partner kun je iets langer blijven liggen en is het huishouden klaar als je thuis komt.

Daarbij scheelt het nogal wat in geld als hij minder naar de opvang gaat, geld wat we dan weer aan leuke dingen kunnen besteden om samen te doen.

Angela67

Angela67

06-04-2016 om 11:25

halve dag

ik snap niet wat precies je schema is (dan zou ik moeten teruglezen) maar een halve dag opvang is niet handig voor een jong kind. Veel te onduidelijk. En dan kan je net niets doen bijvoorbeeld. Of ze hebben iets op de NSO gedaan en jij bent dan 's middags niet in staat om met je kind op stap te gaan omdat er 's morgens al een lange wandeling is geweest bijvoorbeeld. Of je kind baalt als een stekker dat het niet mee kan met uitje omdat je halve dag hebt geregeld, etc.

gr Angela

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 11:36

Angela67

Een halve dag is tijdens de schoolweken, 's morgens school en 14:00 is hij vrij dus dan werk ik halve dagen zodat ik hem 2 dagen uit school kan halen in plaats van 1 dag wel uit school halen en de andere dag naar de opvang.

Tijdens de schoolvakanties zal ik geen halve dagen werken, ik zal of vrij nemen of een dag dat ik normaal 4 uur werk 8 uur werken om zo de andere dag van 4 uur vrij te kunnen nemen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 11:40

Simpel

Het gaat om een kindje en twee ouders, toch? Lijkt me totaal geen probleem om het rond te krijgen en elke vorm is prima.
Het wordt pas echt leuk als je er meer hebt, op verschillende scholen, met verschillende aanvangstijden/vakanties/studiedagen. En dan geen partner.

Angela67

Angela67

06-04-2016 om 11:48

halve dag tijdens schoolweken

dat moet je niet een halve dag noemen, dan maak je het meteen zo 'groot'.
Het is gewoon naschoolse opvang, of dat nou om 15:15 uur start zoals bij ons, of om 14 uur.
gr Angela

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 11:50

Angela67

Nee hij hoeft juist niet naar de naschoolse opvang, omdat we beiden een paar halve dagen werken.

bloemetje

bloemetje

06-04-2016 om 12:32

zwaar en vermoeiend

Ha ha , ik moest wel lachen om wat je schreef. Dat schoolweken 'zwaar en vermoeiend' zijn. Toe zeg! Kinderen hebben geen vakantie om bij te moeten tanken. Dan zou het wel treurig gesteld zijn met ons onderwijssysteem. Nee joh, je maakt het veel te zwaar. Kinderen gaan iedere dag ca 5 uur naar school. Dat betekent dat ze nog zo'n 19 uur hebben om 'bij te tanken'. (maar eh... school is voor de meeste kinderen gewoon ontzettend leuk en geeft juist energie)

Jaina

Jaina

06-04-2016 om 12:47

Vakantieopvang

Mijn kinderen vonden vakantieopvang juist altijd heel leuk. Tijdens de vakantieopvang doen ze namelijk heel veel leuke dingen, ze gaan dagjes weg en ze doen altijd van alles. Als ik tijdens de vakantie een dag thuis ben waarop ze normaal naar de opvang gaan dan mogen ze altijd kiezen: gaan of thuis. 90% van kiezen ze dan voor naar de opvang want dan zien ze hun vriendjes en staan er allerlei leuke activiteiten gepland.
Toen ik een paar jaar niet werkte door de omstandigheden vonden ze het best jammer dat ze niet naar de vakantie opvang konden (maar financieel was dat geen optie)
Ik zou er dus geen enkel bezwaar tegen hebben ze 2 of 3 dagen naar de opvang te laten gaan in de vakantie.

Overigens weet je al zeker dat je precies de vakantie data kan krijgen die je wil? Dat verschilt natuurlijk per werk maar bij sommige banen is het best wel moeilijk om iedereen de data te geven waar ze de voorkeur voor hebben.

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 12:48

bloemetje

Het is wat ik hoor van anderen he, ik heb nog geen schoolgaand kind. Ik hoor van meerdere mensen dat zij hun kind de eerste tijd een paar keer hebben thuisgehouden.

Overigens ik zie bij de bso weleens hele vermoeide kleuters zitten dus ben blij dat mijn bijna kleuter niet naar de bso hoeft.

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 12:50

Jaina

Ja ik schat in dat de vakantiedata niet zo moeilijk zijn om te krijgen, ik ben redelijk flexibel qua vakantie opnemen en op mijn man zijn werk juichen ze het alleen maar toe als je in de schoolvakantieweken vrij neemt.

Jaina

Jaina

06-04-2016 om 12:50

Bijkomen

Een schooldag is soms vermoeiend, zeker voor de hele kleintjes maar na een goede nachtrust zijn ze weer vol energie. Vakantie om bij te komen is niet meer nodig. Op het moment zelf zijn ze soms even moe en dan even vroeg naar een bed een avond en dan de volgende dag kunnen ze er prima weer tegen. Mijn kinderen zijn in elk geval altijd erg energierijk geweest en altijd in voor actie.

Ely

Ely

06-04-2016 om 13:09

Tsja

Je ziet weleens een vermoeide kleuter op een bso *dus* je bent blij dat de jouwe niet hoeft? Begrijp me niet verkeerd, jij mag voor mij met alles blij zijn waar je blij van wordt maar qua redenatie is ie natuurlijk zo krom als een hoepel. Je leest hier in meerdere posts dan er zat kinderen zijn die bso (&evaluatie bso) heel leuk vinden en geen last hebben van vermoeidheid oid. Dat er ook weleens een kind is die het kinder vindt kan natuurlijk. Maar dat is geen voorbehouden recht aan de bso hoor, ik kan me zat andere situaties voor de geest halen waar ik een vermoeid of minder happy kind zie zitten. Maar ik denk dat het daar niet in zit. Ik lees wat aannames in jouw posts en daar handel je naar. Lijkt me prima. Maar vergeet niet zelf dat het dus aannames zijn waarop jij je keuzes baseert en geen feiten.
Volgens mij heb je het dichtgetimmerd op een manier die jou past. Kans is groot dat die ook bij je zoon past. Gaat vast helemaal goedkomen dus.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 13:14

Slapen

Mijn neefje gaat volgende maand naar school. Momenteel zit hij nog in de overgangsfase van wel/niet slapen overdag, eerder afbouwen ging niet. Toch gaat hij drie dagen per week naar de bso (moeder werkt in onderwijs, vader heeft aanwezigheidsdiensten). Mijn zus zit er gelukkig vrij relaxt in, en de insteek is om het gewoon te gaan doen. Mocht het echt niet lukken, dan wordt daar wel weer een oplossing voor gevonden.
Zo kun je er ook naar kijken

Moeder van een bijna kleuter

Moeder van een bijna kleuter

06-04-2016 om 13:28

Ely en Vesper Lynd

Ja Ely, ik zie ze weleens want ik kom er niet zoveel aan het einde van de dag. De leidsters geven het wel aan, meerdere malen geven ze het aan dat veel kleuters het erg zwaar hebben de eerste tijd, zodra ze in de midden/bovenbouw terecht komen hebben ze die conditie wel. En ja ik begrijp dat er dus ook veel kinderen zijn die het wel aankunnen maar ik hoor van de leidsters dat de meeste kleuters het moeilijk hebben. Daarbij hoor ik om mij heen van 4 van de 5 ouders die ik ken met kinderen die net naar school gaan of al wat groter zijn dat ze het in de kleutertijd wel zwaar hebben (gehad) daar baseer ik me op. Blijkbaar is dat met kindjes met ouders op ouders online niet het geval.

Vesper Lynd, dat lijkt me een pittige tijd voor je neefje. Hier is het slaapje er als hij naar school gaat al 2 jaar af dus wat dat aan gaat is hij hele dagen wakker al gewend.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 13:32

'Zwaar'

Die van mij gingen de eerste periode in groep 1 wel meestal voor 19.00 uur al naar bed. Waren we thuis van de opvang, en dan gelijk koken, wassen en naar bed. Gelukkig was dat maar 4 dagen per week

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.