Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

normaal? even vraag aan ouders met kind op kdv

Elke donderdagmiddag haal ik mijn kleinzoon op bij kdv. Afgelopen x zat hij in kinderstoel met tuigje aan, hij is 2 jaar. Leidster zei dat hij die ochtend slecht geluisterd had (geen oortjes) dus ik maak grapje oh, daarom zit hij vastgebonden. Leidster kijkt me aan en zegt echt serieus: ja als er echt niets mee te beginnen is, dan zetten we ze zo even vast ...
Voor een professioneel kdv vind ik dit zelf vreemd.
Maar mss anderen op dit forum niet ?!

Stickertje

Stickertje

26-10-2020 om 11:45

Kinderstoel in? Tuigje aan!

Mijn kinderen zaten in de kinderstoel altijd met een tuigje aan, ik in de wandelwagen zaten ze vast. Om te voorkomen dat er geklommen ging worden met alle ongelukken vandien.
Kinderstoel werd ook gebruikt om te tekenen aan tafel, spelletjes te doen. Tuigje wel aan met eten maar niet met een spelletje is verwarrend op die leeftijd dus altijd aan is dan beter.
Als de leidsters hem even apart zetten vanwege slecht luisteren vind ik een tuigje logisch. Ze hebben met kindjes om op te letten dus veiligheid voor alles.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-10-2020 om 14:06

Veiligheid

Voor de veiligheid zeg ik ja, maar een 2-jarige apart zetten wegens niet luisteren vind ik belachelijk. Van geschoolde pedagogisch medewerkers mag je meer verwachten.

rutiel

rutiel

26-10-2020 om 14:22

Phryne

Ik lees nergens dat hij apart gezet is (?)

Dees

Dees

26-10-2020 om 14:32

Ja het is op de nee nee nee leeftijd heel logisch dat kinderen in een tuigje in de kinderstoel zitten.

Watervrouw

Watervrouw

26-10-2020 om 14:38

Ja vind ik ook vreemd

Ik kan me bij mijn kinderen geen tuigjes herinneren op het kdv maar neem aan dat er voor de hele kleintjes toch iets is geweest voor de veiligheid. Maar zeker niet om apart te zetten als een soort straf! Als ze in zitjes of op de bankjes zaten dan was dat voor eet- en drinkmomenten of om iets te doen met een groepje er zat eigenlijk bijna nooit een kind alleen aan tafel.

Chiquita

Chiquita

26-10-2020 om 15:06 Topicstarter

nee

nee, kleinzoon zat niet apart, kindjes zaten op tablet even filmpje te kijken, hij dus in kinderstoel met tuigje (zit hij thuis en bij ons al lang niet meer in, en op kdv jaar geleden in babygroep inderdaad tijdens het eten).
Dus voorzover is begreep was het wel een strafmaatregel (omdat hij druk was/niet luisterde), maar niet apart (want daar hebben ze een zgn. strafstoeltje voor)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-10-2020 om 15:28

Vreemd

Ik vind dat toch wel een beetje vreemd, vooral het film kijken. Dat gebeurde op ons kinderdagverblijf (jaren geleden) alleen bij hoge uitzondering, met de wakkere kinderen tijdens het middagslaapje van de rest.
Maar ja, misschien is het tegenwoordig gebruikelijker. Zo’n strafstoeltje komt me ook heel vreemd voor.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-10-2020 om 15:41

liever vastzetten dan valpartijen

ik zou dat geen straf noemen, maar een veiligheidsmaatregel.
Ik denk dat de kinderopvang ook weleens handen tekort komt, zeker nu in een tijd van testen en quarantaine.

Dat filmpjes kijken op een tablet lijkt me gevaarlijker, daar zou ik erg op tegen zijn. Erg slecht voor oogjes, die korte afstand. Zet de kijkers dan op een normale afstand voor de TV!

Kleinkind

Het betreft je kleinkind, dus het lijkt me vooral van belang wat de ouders ervan vinden. Als Zijn er moeite mee hebben, kunnen zij het aankaarten.

Eva

Eva

26-10-2020 om 22:03

Niet gek

De tuigjes zijn denk ik verplicht.
Wat betreft het in de kinderstoel zetten. Je zou kunnen zeggen dat ze een kind voor straf vastzetten maar het zou ook anders kunnen zijn. Op een groep met meerdere kinderen kunnen kinderen overprikkeld raken. Het kan zijn dat ze bijvoorbeeld rondrennen, elkaar duwen of ander druk gedrag laten zien. Op zich niet erg natuurlijk maar sommige kinderen pakken zelf geen rust en rennen maar door. Een kind wordt dan niet voor straf in een kinderstoel gezet maar om even tot rust te komen. En misschien mogen ze dan gewoon tekenen, een puzzel maken of iets anders doen aan tafel.

Eva

Eva

26-10-2020 om 22:05

Een strafstoel

Vind ik overigens wel vreemd en ook een filmpje kijken vind ik niet echt passend.

@Emma

@Emma

26-10-2020 om 22:17

Eens met Ysieux

Bespreek het eens met de ouders, misschien hebben die er iets over te zeggen of hebben ze dit vaker bij de hand gehad?

Chiquita

Chiquita

27-10-2020 om 09:57 Topicstarter

even reactie terug

@Eva: ik denk dat jouw eerste bericht goed aansluit: overprikkeld en daarom even tot rust laten komen.
Voor de veiligheid: nou, ik hield even mijn hart vast toen ik aan kwam lopen, hij begon dusdanig te bewegen in dat tuigje dat ik dacht dat ie met kinderstoel en al naar voren zou vallen !
Filmpje kijken op tablet: gebeurt vgm alleen net voordat kinderen opgehaald worden (wisselmoment tussen de middag) én zo rond 17 uur, na warme maaltijd zodat er even gepoetst kan worden. Ja een tv zou wellicht beter zijn, maar die hangt er geen.
Ouders: ja natuurlijk zeg ik deze dingen; thuis wordt hij ook wel eens voor straf in hoek gezet, op trap of zo. Ook bij mij, hooguit 15 seconden en dan mag hij bij me komen om te knuffelen. Het vastzetten in kinderstoel daarbij trokken ze even wenkbrauwen op 'oh, doen ze dat toch, dan is het wel heel erg geweest' en ik denk dat ze 't misschien ter sprake brengen..maar het is het enige kdv daar in de buurt en ze zijn wel huiverig dat commentaar gevolgen kan hebben

Chiquita

Chiquita

27-10-2020 om 09:58 Topicstarter

iig dank

voor iedereen die gereageerd heeft. Mijn kinderen hebben nooit op een kdv gezeten (30 jaar geleden) en 't zijn vaak andere dingen nu.

Ja hoor. Onze peuter. Zit regelmatig in het tuigje. Omdat hij anders telkens van tafel klimt, enz en aangezien ze nog 14 peuters hebben. Zit hij regelmatig even in het stoeltje met een tuigje. Thuis doen we dat ook regelmatig anders valt hij zo uit zijn stoel 

Ik vind het niet zo gek voor een tweejarige, die zitten vaak nog vast ivm veiligheid. Ik kan me voorstellen dat je een rustig plekje creëert voor een kind aan tafel als het op een andere plek voor problemen zorgt. 

De manier van dit communiceren had beter gekund, maar niet iedereen is even tactvol. Ik zou er niet van opkijken, maar het zou voor mij wel een reden zijn om hier meer op te letten. Als ik meer signalen krijg waar ik me niet 100% prettig bij voel, zou ik een gesprekje aangaan. 

Maar dat is meer iets voor de ouders. Niet voor oma, opa. Ik zou het wel bespreken met je (schoon) dochter /zoon. 

Als je een kinderstoel gebruikt is het zowieso belangrijk om de kleine voor veiligheid met de tuigjes vast te zetten.

Maar om dat te gebruiken als strafstoel, of om rustig te laten worden vind ik absoluut geen goed idee en geen goede aanpak.

Beetje o.t. Vinden jullie het oké dat kleine kinderen op het KDV 'even' op de tablet een filmpje kijken? Lijkt me funest voor de oogjes die volop in ontwikkeling zijn, en ze houden zo'n ding meestal dicht bij hun gezicht (weet ik van m'n kleinkinderen). Waarom niet gewoon met de hele groep voor een TVscherm/digibord? 

Bij ons op 't kdv zijn we verplicht de kinderen vast te zetten als ze in een kinderstoel zitten. 

Lijkt me ook goed om te kijken waarom ze het doen, of wat hij dan gedaan heeft tijdens het niet luisteren.

Bijvoorbeeld: Als hij steeds andere kinderen speelgoed afpakt of slaat en dat blijft doen. Ook na zeggen dat het niet mag en alles wat er normaal gedaan wordt op zo'n moment, kan ik me voorstellen dat ze hem even in de kinderstoel zetten. Niet direct als straf, maar met een boekje of iets om mee te spelen. Als hij daar dan uitklimt, ja, dan maar even vast.

Maar goed, we weten niet wat er aan vooraf gegaan is, dus dan is het lastig oordelen.

Chiquita

Chiquita

10-07-2021 om 10:53 Topicstarter

't Was beginbericht van oktober 2020. Ik als oma haal elke week kleinzoon op, dus ook met mij spraken de leidsters gewoon dingen door. En info gaf/geef ik door aan ouders. Dat hij toen als 2-jarige soms even vastgezet werd was omdat hij heel prikkel-gevoelig is en dan erg druk kon worden. Met hun professionele begeleiding komt alles goed!

Jij maakt een grapje en je denkt dat de reactie daarop serieus was. 

Chiquita

Chiquita

10-07-2021 om 11:12 Topicstarter

Viva-amber schreef op 10-07-2021 om 10:56:

Jij maakt een grapje en je denkt dat de reactie daarop serieus was.

?? op wie reageer je?

TO, waarom zou de reactie van de leidster niet ook een grapje kunnen zijn?

Wilgenkatje- schreef op 06-07-2021 om 15:00:

Beetje o.t. Vinden jullie het oké dat kleine kinderen op het KDV 'even' op de tablet een filmpje kijken? Lijkt me funest voor de oogjes die volop in ontwikkeling zijn, en ze houden zo'n ding meestal dicht bij hun gezicht (weet ik van m'n kleinkinderen). Waarom niet gewoon met de hele groep voor een TVscherm/digibord?

Ik wil überhaupt niet dat mijn 2 jarige tv kijkt of op de tablet zit. 

Dan had ik een ander kdv uitgezocht. 

Natuurlijk is het normaal als een kind in een kinderstoel vast zit, helemaal als er meer kinderen zijn, of wil je dat hij in een ongezien moment lekker uit die stoel kiepert. Geloof helemaal niets van dit.

Mosterd.

hier zitten alle kinderen in een tuigje.

En wat betreft tv kijken, dat vind ik (voor eventjes) echt geen enkel probleem in tegenstelling tot de meeste dames blijkbaar.  
Vind dat ouders tegenwoordig ook wel erg veel eisen van een kdv en ook van leerkrachten trouwens. Alles moet perfect voor hun schatje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.