Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Nso - extra betalen vanwege vakantie

Mijn zoon heeft 2 middagen NSO. Dat wordt gerekend als 3,5 uur. Dat x2 is 7 uur per week, is ongeveer 28 uur per maand, zou je zeggen.... maar ze rekenen 38 uur per maand!
En dat komt door de 9 weken schoolvakanties waarin je op de opvangdagen, de hele dag recht hebt op opvang. Heel leuk, alleen neem ik die 18 dagen per jaar nooit op (zit in het onderwijs).
Ik heb uitgerekend dat ik zo'n 60 euro per maand EXTRA betaal (dat is dus meer dan 600 euro per jaar EXTRA) vanwege die 18 dagen die ik nooit opneem!!!!
Ik vind dit zooooooo veel.
Is er hier herkenning en zo ja heb je dat zo gelaten of heb je andere alternatieven gevonden? Ik kan hem toch ook niet wekelijks op ma+di bij een vriendje laten spelen (op woensdag heeft hij dat al, broodje eten bij een vast vriendje en ik pik hem daar weer om 13:00 uur op).
Ik ben er nog boos over, grrr. Stom gedoe.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vakantie nso

hoi

bij onze NSO is vakantieopvang optioneel. Je kunt dus ook NSO nemen voor alleen schoolweken. dat zou voor jou ideaal zijn en veel kosten schelen. Misschien toch eens bij andere NSO rondvragen wat hun methode is?

maar, als je bij ons vakantie-nso wil dan zit je meteen aan een minimum van 10 weken vast en daar baal ik dan weer van. Ik maak hooguit gebruik van 4 weken per jaar in de vakanties, meestal minder. Mijn kinderen gaan logeren bij opa en oma bijvoorbeeld, we kunnen hier en daar wat vrij nemen. Maar op opa en oma kan ik natuurlijk nooit 100% rekenen, en ik kan nooit helemaal zonder vakantieopvang.
Ik moet uiteraard daar wel voor gaan betalen 6 weken * 3 volle dagen van 8 uur voor rekenen * 2 kinderen. Ik wil niet weten wat dat extra kost....

Gruffalo

Geerke: bekende truc

Er zijn hier al eerder draadjes over geweest.
Heel veel opvangorganisaties knoeien met uren. Doordat de ouders in de praktijk geen vrije keuze hebben (een kind is geen aardappelzak, daarom is die hele marktwerking ook zo slecht) blijf je toch bij de organisatie.

Er zit een gat in de wetgeving doordat je een proportionele vergoeding per uur krijgt als ouder, terwijl er op geen enkele manier een maximum zit aan het aantal te vergoeden uren. Toen de vergoedingen nog heel erg hoog waren, ergens een paar jaar terug, zijn die organisaties deze truc gaan inzetten. Vaak met toestemming van de OR, maar ja, wat moet die verder. Vervolgens zijn de vergoedingen weer omlaag gegaan en zitten de ouders met de brokken.

Sommige organisaties gaan nog verder. Je kunt wel alleen maar de uren betalen die je nodig hebt in plaats van het totaalpakket, maar dan schiet de uurprijs van rond de 6 euro per uur naar tussen de 12 en de 15 euro. SKON heeft dat een paar jaar geleden gedaan, ik weet niet of ze dat nu nog doen.

Nou ja er valt nog veel meer boeiends over te vertellen, maar ik moet pakken voor de vakantie.... je hebt het idee wel nu

Geerke

Geerke

19-02-2010 om 13:56 Topicstarter

Andere nso

School staat in plaats X en een anders NSO is er wel, in de naastgelegen plaats Y (dorpen zitten tegen elkaar aangeplakt, de school van mijn zoon zit vlakbij de grens). Maar de NSO van plaats Y komt hem dus niet ophalen van school omdat de school in plaats X staat en de NSO van plaats Y is.
Dus moet ik zelf vervoer regelen van school naar NSO. Hm, ik ben dus aan het werk dan, anders zou ik geen NSO nodig hebben En van zijn school gaat er niemand naar de NSO in plaats Y.
Waarom werken de organisaties van plaats X en Y niet gewoon samen, zou je denken. Tja, dat denk ik dus ook

Geerke

Geerke

19-02-2010 om 13:58 Topicstarter

Niettemin

Niettemin ga ik toch vragen in plaats Y wat hun vakantieregeling is. Misschien kan ik wel voor een uitzonderingssituatie zorgen, je weet maar nooit hoe flexibel ze zijn *hard hoofd in, maar wat je niet probeert!*

Linda99

Linda99

19-02-2010 om 16:34

Geerke

Wij hebben onze oudste van de BSO afgehaald mede vanwege de invoering van het hogere tarief met vakantie-opvang die we nooit gebruikten. Werd een verdubbeling van de maandrekening! Is in het arcief nog wel wat over te vinden wat door alle ophef van ouders hebben we de landelijke pers gehaald Helaas bleek het juridisch te mogen......

Janeway

Janeway

19-02-2010 om 22:21

Hier

Betalen we dus ook een vast bedrag per maand, dat is incl de vakantie opvang.. Nu heb ik ook gewoon vakantieopvang nodig dus heb nooit stil gestaan dat er mensen zijn die die opvang niet gebruiken.. In de vakanties is het zelfs zo geregeld dat als ik bv week 1.2.3 van de vakantie de kinderen niet breng, ik ze in de weken 4.5.6. wel breng + evt de uren die we niet afgenomen hebben in week 1.2.3. Misschien kort door de bocht hoor maar je kan je kind dan toch ook gewoon brengen naar de bso.. Ook al werk je niet.. Dat zou ik dan misschien toch een dagje doen. Op een kdv betaal je toch ook voor de dagen dat je kind geplaatst is ook al breng je ze niet. (bv vakantie)

liora

liora

20-02-2010 om 09:29

Bij ons

Hoi,

Bij ons heb je de keuze uit alleen de kleine vakanties, alleen de schoolweken, of alles.

Ik snap de frustratie wel, maar iedereen neemt meer af dan zij daadwerkelijk gebruikt.

Ik betaal standaard tot 18.30 uur, terwijl ik altijd veel eerder kom halen, en zo heeft iedereen wel iets natuurlijk.

Ik ben het eens met de vorige schrijfster dat als je er toch voor betaalt, het misschien een idee is om je kinderen in de vakantie ook een paar dagen te brengen. Meestal is dat heel leuk.

Liora

Geerke

Geerke

20-02-2010 om 12:22 Topicstarter

Ja idd kdv ook

ALs hij dat wil zou ik hem wel brengen, van mij hoeft het niet. Maar hij is liever thuis en dan ga ik hem dus niet brengen.
En ja, mijn jongste zit op het KDV en daar betaal ik ook de vakantiedagen
Alleen maak ik daar nog wel soms gebruik van als ik iets ga doen met de oudste waar de jongste niet mee naar toe kan (zwemmen om echt even extra te oefenen, omniversum, eerste keer schaatsen op de ijsbaan, misschien Corpus, dat soort dingen).

liora

liora

21-02-2010 om 09:49

Geerke

Vind je het niet lekker om af en toe een dagje voor jezelf te hebben?

Ik vind dat heerlijk!

Janeway

Janeway

21-02-2010 om 13:38

Geerke

Nu weet ik even niet hoe oud je jongste is, maar je kan dan toch ook eens iets doen met jongste zonder oudste. Bv baby zwemmen iod. Het klinkt misschien hard hoor maar hier moeten onze kinderen ook wel eens iets ook al vinden ze het niet leuk..
Wat ik ook wel eens doe, is in de vakantie wel vrij nemen maar dan met ieder kind apart iets doen, dus nr 2 en 3 zitten dan op de bso en met kind 1 ga ik iets doen. Dat wissel ik dan af en een andere dag is een ander kind aan de beurt.

Geerke

Geerke

21-02-2010 om 21:49 Topicstarter

Janeway

Ja goed idee de oudste een keer wegbrengen en iets apart met de jongste (2,5 jaar) doen! Een "dagje voor mezelf" is het lekkerst met de kinderen erbij haha Liora, dat voelt nou eenmaal gewoon super als ze bij me zijn.
Maar het idee van Janeway is zo gek nog niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.