Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Angela

Angela

20-08-2018 om 12:11

ontbijten voorschoolse opvang


Pluis

Pluis

21-10-2019 om 17:02

Francine

Nou ja, ik schrijf ook niet altijd alle details kloppend op. Jij wel? Ik wil toch graag wel een beetje privacy, ook hier...
Maar het is wel zo dat ze vanuit die details nogal hoog van de toren blaast, en dat is wel heel erg naar ja.

Hilde

Hilde

21-10-2019 om 17:10

Boek schrijven

Ik ga er nog eens een boek over schrijven: werk in het onderwijs en in je eentje een kind opvoeden. En dan alleen over de ochtenden dat je zelf om 8:30 voor de klas staat, stof genoeg om een boek meetevullen.
Ik heb het nog niet eens over mensen als Lanza die niks beters te doen hebben dan de hele dag op een forum rondlummelen en anderen veroordelen. Ik heb het over overheid, financiėn, logistiek en werkgevers.
Eigenlijk is het praktisch onmogelijk, ook zonder het oordeel van andere moeders.

Half a twin

Half a twin

21-10-2019 om 17:11

Leven is niet maakbaar

Bij jou niet maar bij sommige andere gezinnen gaat niet alles in een keer fantastisch. Komen er hobbels en kuilen op het levenspad.
Dingen waar wij zelf niet voor gekozen hebben maar die nu wel bepalend zijn voor de keuzes die we maken. Ga ik hier niet over uitweiden, want dan heb jij weer oplossingen die niet werkbaar zijn.

HET LEVEN IS NIET MAAKBAAR!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2019 om 17:44

Inderdaad op de kast

En dat enkel omdat ene Nadah en ene Lanza gezellig samen flink uit de bocht vliegen.
Was het jullie al opgevallen dat het herfstvakantie is?

Dees

Dees

21-10-2019 om 17:47

Nee joh

Herfst vakantie? Nee joh niet in heel Nederland.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2019 om 17:49

Vast niet

Andere helft was vorige week?

Lanza

Lanza

21-10-2019 om 17:55

Ik heb inderdaad

niet alle details altijd precies kloppend om herkenbaarheid te voorkomen. We hebben net een periode van jaren achter de rug dat het 6 uur/ half 7 was en nu neigt het de laatste weken meer naar half 7/7 uur. Maar het ligt ook aan wintertijd/ zomertijd.

In ieder geval hebben wij er al 2 tot 3 uur tijd opzitten die wij doorbrengen als gezin en kan iedereen rustig wakker worden en eten, zonder stress.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-10-2019 om 18:07

Mwah

Hier heeft niemand behoefte aan gezelligheid voor 10 uur ‘s morgens en liefst zouden we ook tot zo laat onder de wol blijven. Helaas is de Nederlandse samenleving en het schoolsysteem niet ingericht op avondmensen.

Eva

Eva

21-10-2019 om 18:10

Keuzes

De meeste ouders maken weloverwogen keuzes als het gaat om werken en de opvang voor hun kinderen. Vso, en eventueel daar ontbijten, kan een keuze zijn die er er voor zorgt dat er geen bso nodig is of dat er minder dagen opvang nodig is.
Ik werk zelf in de kinderopvang en heb ervaren dat veel kinderen zelf juist liever bij de vso ontbijten. Bij onze vso hebben we de tafel gezellig gedekt, staat er een pot thee klaar, in de winter een kaarsje aan, kortom een gezellige plek om je dag te starten. De meeste ouders maken in eerste instantie geen gebruik van de ontbijtservice totdat ze zien dat de kinderen het heerlijk vinden om de dag rustig en gezellig met de andere kinderen aan tafel te starten. Natuurlijk kan dat ook zonder ontbijt maar veel kinderen ontbijten bij ons gewon voor de tweede keer en zeggen vervolgens thuis dat ze wel bij ons eten. Voor die 1 of 2 keer in de week is dat echt niet schadelijk voor een kind hoor. Zelfs al zouden ze elke dag bij ons eten, dan nog zijn het niet direct verwaarloosde kinderen, kom op zeg.

Fransien

Fransien

21-10-2019 om 18:16

Op een natuurlijke tijd opstaan...

Probeer dat eens met pubers, dan zie je ze niet voor tienen op z'n vroegst.
Hier was zelfs tijdens de basisschool ontbijt gezellig rustig. Ouders met een krantje, kinderen met een Donald Duck, scheelde heel veel ochtendhumeur.
Overigens was een vriendin van mij zo'n slechte moeder. Haar man ging er met een ander vandoor en wilde absoluut meer dan een weekend per twee weken, en dan nog alleen als het uitkwam. Had een eigen bedrijf en nagenoeg geen salaris en in ieder geval niet genoeg om zelfs maar kinderalimentatie te betalen (wel een dikke auto). Zij heeft toen een opleiding van twee maanden gedaan om meer te kunnen verdienen en tijdens die twee maanden is haar dochter naar de VSO gegaan. Tsja, beide hebben er geen trauma aan over gehouden hoor.

Dees

Dees

21-10-2019 om 18:17

Vso

Als hier vso met ontbijt vanaf 7:30 mogelijk was geweest hadden we dat gedaan. Maar dat is hier vanaf 7 uur en dat vind ik dan weer te vroeg en is er voor ons geen winst. Zoonlief eet namelijk nogal langzaam en moet dus om 6:40 aan de boterham zitten willen we km 7:25 klaar zijn voor vertrek naar de BSO, dus als hij op de BSO kan eten zou hij gewoon om 7:10 wakker kunnen worden dat zou echt zoden aan de dijk zetten voor ons. Want ik gun hem die 40 minuten extra slaaptijd wel.

Lanza

Lanza

21-10-2019 om 19:47

Hier staat de

ontbijttafel iedere ochtend klaar om een uur of 7, 7.15 dan zitten we een half uur samen aan tafel. Heerlijk om de dag zo te beginnen. Krantje, koffie, warme melk voor de kinderen en een broodje/ yoghurt. Kaarsje aan als het nog donker is en eens rustig de dag doorspreken.

Dat soort momenten vind ik echt belangrijk om je kinderen mee te geven.

Ik vertrek om 7.30 uur naar mijn werk

Ik rukte mijn kind dus om 6.45 uur uit bed, 6.50 aan tafel, 7.05 tanden poetsen, 7.15 naar opvang, waar we 7.30 uur voor de deur stonden, kon ik 7.35 naar de trein

Slechte moeder ben ik dus....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-10-2019 om 19:58

Gezellig

Ik ben er trots op dat wij altijd een vlot en gemoedelijk ochtendritueel hebben gehad, zelfs toen de kinderen klein waren. De kinderen om 07.30 uur aangekleed en wel voor de tv met hun cracker/pap/cruesli en ik met de krant. Om 8 uur iedereen klaar bij de voordeur en dan het rondje kdv, school, werk.
Inmiddels zijn ze nog efficiënter. Aan drie kwartier hebben ze genoeg om gevoed, gewassen en gekleed de deur uit te kunnen. En niemand moppert op elkaar of gaat op de verkeerde tijd de badkamer in.
Oh ja, en ook nog als alleenstaande werkende ouder

O en..

Mijn peuter at dus heel vaak haar boterham op de opvang verder op, omdat ze thuis te weinig tijd had om te eten...

Floria

Floria

21-10-2019 om 20:06

In het echte leven

Heb je bijvoorbeeld een kind dat om 6 uur in het water moet liggen, een man die om 5 uur de deur uit moet, een kind dat vandaag iets meer slaap nodig heeft en je om 7.45 moet wakker maken....

Lanza

Lanza

21-10-2019 om 20:24

Want wij hebben geen echt leven? Zo bijzonder is het toch niet om allebei rond half 9/9 te beginnen en voor die tijd de kinderen op het kdv/ school te brengen?

En dan hebben wij nog twee locaties, dat wordt over een jaar nog makkelijker. Nooit gedacht dat ons leven niet echt is X-)

Floria

Floria

21-10-2019 om 21:01

bijzonder

Juist wel, denk ik. Ik vind het niet heel efficiënt om allebei laat te beginnen, tenzij één of beide ouders in de catering werkt of zo. Dan ben je om 14.00 wel klaar.

Lanza

Lanza

21-10-2019 om 21:18

Moet alles

efficiënt zijn dan? Wij genieten van de momenten samen, dat gaat voor efficiëntie.

Ik vind het trouwens wel erg prettig dat we allebei een kind naar een locatie kunnen brengen ipv dat een iemand allebei moet doen. Misschien dat dit over een paar jaar anders is wanneer de jongste ook naar school gaat.

Wij werken niet in de catering.

Hanne.

Hanne.

22-10-2019 om 07:58

ieder kiest zijn eigen weg daar in

Iedereen kiest toch zijn eigen weg daar in. Jij hebt het zo geregeld dat jullie beiden - relatief - laat starten en dus ook wat later thuis te zijn. Dat betekent geen VSO, maar - uitgaande van een 8 urige werkdag- dus wel een relatief lange NSO dag.

Dolly Parton zong wel zo leuk 'working 9 to 5' maar in de praktijk komt daar nog een half uur pauze in de eigen tijd bij en ga je op z'n vroegst om half zes weg om rond 6 uur bij de NSO te zijn.

Een ander regelt (of overkomt) het zo dat er vroeg wordt gestart, dat de kinderen wel naar de VSO gaan en korter naar de NSO.

En daar kunnen allerlei argumenten voor zijn, die zowel afhankelijk kunnen zijn van het kind als van de ouder als van de omstandigheden.

Zo neemt mijn reistijd exponentieel toe als ik later weg ga. 7.30 uur wegrijden is 8.00 op het werk. 8.30 wegrijden betekent pas 9.30 aanwezig. En mijn werkgever besloot - midden in de crisis- 30 km verderop te verhuizen, wat me dagelijks dik een uur reistijd extra oplevert. Andere baan zoeken heb ik nog overwogen, maar ja, crisis, dus man kreeg net te horen dat zijn baan ging verdwijnen. En dan klinkt een paar keer naar de VSO toch een hele reele oplossing. En om mijn kinderen een plezier te doen laat ik ze dan 's morgens zo lang mogelijk liggen en daar ontbijten. Ik heb nl (deels) avondmensen voortgebracht die het vreselijk vinden om vroeg te ontbijten. Elke 5 minuten uitstel wordt erg gewaardeerd.

een stuk aantrekkelijker

Lanza

Lanza

22-10-2019 om 08:59

Wij kunnen

om 5 uur, kwart over 5 bij de nso zijn. De oudste gaat daar maar twee middagen heen overigens. Dus nee, zulke lange dagen zijn het niet. Bijzonder hoe iedereen hier van alles over onze situatie invult zonder deze te kennen.

Half a twin

Half a twin

22-10-2019 om 09:19

Zozo

===Bijzonder hoe iedereen hier van alles over onze situatie invult zonder deze te kennen.===

Volgens mij heb jij dat concept uitgevonden hoor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-10-2019 om 09:33

Dus

Jullie werken beide 32 uur per week en beginnen na 08.30 uur. Je hebt maar 2 dagen BSO nodig tot uiterlijk 17.15 uur.
Dus of iemand werkt het hele weekend of je haalt je uren (bij lange na) niet. En begin niet over ‘s avonds uren inhalen want niemand doet dat structureel en bovendien gaat het ten koste van jullie tijd als (ideale) partners.

Lanza

Lanza

22-10-2019 om 09:48

Wij werken

regelmatig uren vanuit huis in de avond en in het weekend.

vlinder72

vlinder72

22-10-2019 om 09:59

Dat is een keuze

Ik werk ook 32 uur. Maar altijd op kantoor.

Persoonlijk vind ik het juist niet prettig om thuis te werken als de kinderen thuis zijn. Als ik thuis ben dan ben ik ook echt thuis.

'S avonds ga ik sporten, met mijn man wandelen. Kletsen met de kinderen (die liggen er niet zo vroeg in), the walking dead kijken op maandag etc.

Hanne.

Hanne.

22-10-2019 om 10:17

Invullen

===Bijzonder hoe iedereen hier van alles over onze situatie invult zonder deze te kennen.===

Als je goed had gerlezen had ik de optie dat geen dagen van 8 uur maakt open gelaten. Niets ingevuld dus.

Essentie blijft het zelfde. Als je werkt zijn dat uren die je niet aan je gezin kan besteden. Hoe je dat regelt is voor iedereen anders en hangt van veel factoren af. Tenzij je er voor kiest om je kind met een korst beschimmeld brood in de kelderkast op te sluiten (of iets vergelijkbaars) is een optie niet goed of fout. Er zij alleen verschillende manieren.

Lanza

Lanza

22-10-2019 om 11:13

Maar het is nogal

een verschil of je soms nog kunt werken als je kinderen liggen te slapen, of dat dit nooit een optie is. Die tijd zou je immers anders ook niet met hun kunnen doorbrengen.

Wij vinden ons werk erg leuk, dus het is geen probleem om er s avonds regelmatig aan te zitten vanuit huis.

Lanza

Lanza

22-10-2019 om 11:15

Die dingen

die jij 's avonds doet, die doe ik ook graag Vlinder, maar er zitten zeven avonden in een week, dus stel dat ik 3x 2 uurtjes aan mijn werk zit, dan zijn er nog 4 avonden over om televisie te kijken, te sporten en uit te gaan met mijn man of vrienden.

Hanne.

Hanne.

22-10-2019 om 13:00

uren die je werkt besteed je niet aan je gezin

"Maar het is nogal een verschil of je soms nog kunt werken als je kinderen liggen te slapen, of dat dit nooit een optie is. Die tijd zou je immers anders ook niet met hun kunnen doorbrengen"

Ik moest even nadenken wat je hier mee bedoelt. De tijd dat mijn kinderen 'slapen' breng ik inderdaad niet samen met ze door. In theorie kan ik dan gaan werken en merken ze dat niet. In de praktijk zit er minder dan 2 uur tussen het moment dat het jongste kind naar bed gaat en het moment dat ik dat doe. Bovendien doe ik op die momenten andere belangrijke dingen (administratie, opruimen, opvoeding met partner afstemmen, avondje niets doen, sporten, sociale contacten, mantelzorgen, vrijwilligerswerk). Dus als ik ga werken moet ik die dingen weer gaan doen op het moment dat de kinderen wel wakker zijn.

Blijft dus staan: Als je werkt zijn dat uren die je niet aan je gezin kan besteden of dat nu overdag of 's avonds is.

Lanza

Lanza

22-10-2019 om 14:02

Zo zie ik dat niet

Hanne. Ik vind het trouwens heel normaal om dingen met elkaar te combineren. De kinderen zijn onderdeel van ons leven en gaan dus mee naar opa en oma als ik daar mantelzorg verleen, sporten doen we regelmatig samen, administratie doe ik vaak als zijn aan het knutselen zijn. Opruimen doen we samen, schoonmaken ook, dat vind ik alleen maar goed, dat kinderen dat zien en leren. Het gewone leven. Het leven is namelijk geen pretpark.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.