Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Ontevreden over kdv

Op het kinderdagverblijf waar mijn zoontje van 3 op zit, is het vaste personeel om de haverklap afwezig en komen er dus invallers. Het komt eigenlijk wel elke week voor dat er een invaller is! Mijn zoontje lijkt er niet veel last van te hebben, maar het lijkt me voor met name kleine kindjes op de groep wel vervelend en onrustig (verticale groep van 16 maanden tot 4 jaar).

Eigenlijk begint het me nogal tegen te staan. Het is dat de leidsters (als ze er zijn) heel aardig zijn en we ze al lang kennen (oudste ging ook naar dit kdv), en bovendien onze oudste met heel erg veel plezier naar de bso gaat daar (leuke groep kinderen en bovendien nooit invallers), maar anders zou ik andere opvang zoeken. Het zal elders niet anders zijn maar de kinderopvang is niet alleen duur, maar ook bijzonder inflexibel. Dagen die je niet bent geweest kunnen niet geruild worden want het is op alle dagen volle bak, als je op vakantie bent moet je doorbetalen, als de opvang op een officiele feestdag of een studiedag valt is het dicht maar moet je toch betalen voor de niet ontvangen diensten en onlangs hebben ze de openingstijden verruimd, waardoor je standaard 2 uur extra per dag moet betalen, die je niet afneemt. (want de opvang is nu open van 7.30 tot 18.30). En als je op een andere dag opvang wil kom je op een wachtlijst van gemiddeld een half jaar (afhankelijk van welke dag je wil). Eerder kon je ook halve dagen opvang afnemen, maar dat is afgeschaft, net als flexibele opvang. Daarbovenop geldt ook nog een opzegtermijn van 3 maanden!

Als ik het zo lees is het wel een erg onklantvriendelijke instelling, maar er zijn hier nauwelijks alternatieven... iemand een idee wat je er aan kan doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-05-2012 om 21:49

Oudercommissie

Hebben jullie geen oudercommissie? Ik weet niet hoe het wettelijk zit, maar bij ons (bso) moet de Oudercommissie instemmen met prijs- en andere wijzigingen. Zo is onlangs tegen de vervroegde openingstijd voor vso en vakantieopvang, en vooral het doorberekenen aan alle ouders, gestemd. Nu kun je wel opvang krijgen vanaf 7 uur, maar voor dat halve uur extra betaal je dan dubbel (dus een uur).

Monet

Monet

18-05-2012 om 10:14

Inderdaad, maar.....

Dit zijn inderdaad wettelijk vastgelegde onderwerpen waarover de organisatie aan een oudercommissie (als die er is) advies moet vragen. Een oudercommissie kan het niet eens zijn met een voorgenomen wijziging, maar dat houdt niet in dat de ondernemer dat advies moet opvolgen. Die kan met een schriftelijke onderbouwing de OC laten weten waarom hij het advies van de OC niet opvolgt.

En mamahippie, waarom staan er steeds andere leidsters op de groep? Is er veel ziekte? verloop? En zijn die andere leidsters dan ook echt elke keer anderen, of zie je regelmatig dezelfde gezichten? En is er naast die nieuwe wel een vaste leidster aanwezig, of staan er ineens twee vreemden?

Hanne.

Hanne.

21-05-2012 om 13:53

Adviesrecht oudercommissie

Vind je dit echt zo klantonvriendelijke instelling?

Eerlijk gezegd vind ik het vrij standaard. Ik weet niet beter dat feest en vakantie dagen doorbetaald moeten worden en dat je op dagen dat een kdv vol is niet kan ruilen. Vol=vol. Laatste keer dat ik opvang op een andere dag wilde heeft mijn dochter 9 maanden op de wachtlijst gestaan! Nu al weer ruim een jaar.

Maar goed de vraag is wat je er aan kan doen. Ik denk dat je vooral je onvrede kan uiten. Bij de leiding van het kdv en (ook) bij de oudercommissie.

Over zaken over openingstijden en tarieven heeft een oudercommissie inspraak. Dat wil overigens niet zeggen dat er naar het advies geluisterd wordt. 'Mijn' OC heeft een negatief advies gegeven ten aanzien van de laatste tariefswijziging (met een flinke onderbouwing).

Desondanks zijn de tarieven toch verhoogd.

100%mama

100%mama

22-05-2012 om 15:50

je zou over kunnen stappen naar een gastmoeder....

Zoon (11 mnd) heeft tot januari op het KDV gezeten. Vaste personeel zag je nooit want ziek of vrij dus telkens weer uitleggen wat de behoeftes waren. Nu had zoon medicatie (puffers) en telkens moest ik aan weer een ander uitleg geven. Ook zag ik aan de benummering dat er een dosis met regelmaat was "vergeten". Hoofdkantoor opgebeld en uitgelegd dat ik op deze manier niet vind dat ze de zorg en veiligheid kunnen waarborgen en dat ik per direct op wilde zeggen. Geen probleem en nu...zit hij bij de beste gastmoeder ter wereld! Over het algemeen is gastouderschap flexibeler, ik kan hem brengen wanneer ik wil, extra dagen zijn geen probleem, minder dagen ook niet, zelfs een nachtje over zou geen probleem zijn. En de kosten? Hier is ze 1,90 per uur goedkoper dan het KDV....

Fransien

Fransien

24-05-2012 om 15:41

Gastouder

Hier ook iemand die heel tevreden is over de gastouder. Het KDV waar de oudste tot ze 1,5 jaar was opgezeten heeft, was echt niet leuk, leidsters die met koppen thee en zakken snoep op tafel zaten en nooit eens een activiteit met de kinderen ondernamen, er werd zelfs door de oudere kindjes bijna nooit getekend...
Wij zijn overgestapt en zijn daar heel erg tevreden over. Geen gedoe als de treinen uitvallen, op het oude kdv werd ik uitgescholden door de leidster dat ik kwart over 6 er pas was terwijl er een enorme treinstoring was, en ik bepaald niet de enige was waarvan de ophalende ouder gebeld had met vertraging (was in ruim een jaar de eerste keer te laat ook nog). In de afgelopen 7 jaar dat mijn kinderen bij de gastouder zitten is het wel vaker voorgekomen dat er een treinstoring was, daar was het geen enkel probleem, zeker niet als het nog op het journaal was ook, de kinderen bleven gewoon lekker sesamstraat kijken en anders was er nog wel een dvd-tje. Ook toen de derde onverwacht naar het ziekenhuis moest, kon ik de anderen gewoon brengen, dan was het maar een volle bak, en zijn ze uiteindelijk blijven slapen, zonder problemen, dat deed je voor elkaar, derde ging immers niet voor haar plezier naar het ziekenhuis.
Onze gastouder onderneemt ook veel met de kinderen, samen boodschappen doen, speeltuintje, kinderboerderij. Als ze wat groter zijn, gaat ze ook rustig naar het nijntje-museum of het spoorwegmuseum. Zwembad doet ze alleen als iedereen z'n diploma heeft, da's anders niet te doen.
Als je echt niet blij bent met het kdv, gastouders zijn echt een heel fijn en volwaardig alternatief, en je weet tijdens de kennismaking direct wel of het iemand is die het doet omdat ze zo'n lol heeft in kinderen, of iemand die net inkomsten te weinig heeft.

Dank je fransien!

Je maakt reclame voor mij en voor alle gastouders die het hier voor doen!
Ik vind het heerlijk om gastouder te zijn. Ik heb nu 1 baby en tso en bso (leeftijd 4 en 5 jaar) en het is zo gezellig! Hier kunnen ze heerlijk spelen, knutselen of zoals de kleintjes even lekker in alle rust op een eigen kamertje slapen. Lekker knuffelen als ze even hun dag niet hebben...Heerlijk ik geniet van mn beroep en ik hoop dat er nog vele zijn die zo positief spreken over het gastoudergebeuren!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.