Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-04-2011 om 14:50

Oppassen

Een buurvrouw van mij vroeg of ik wellicht twee dagen in de week op haar twee kinderen zou kunnen passen omdat zij net een fulltime baan gevonden heeft. Ik ken haar (nog) niet goed maar ze lijkt me erg aardig. Ze heeft een dochtertje van 1 en een dochtertje van bijna 3. Haar man verdient niet zoveel en na aftrek van vaste lasten en schulden houden ze maar net genoeg over om van te leven dus heeft zij een baan gezocht. Ze is erg gemotiveerd om die baan te houden, zich verder te ontwikkelen en er iets van te maken maar de rest van haar familie vindt het maar niks dat zij gaat werken. Haar schoonmoeder, die ook bij hen in huis woont wil desnoods ook drie dagen in de week oppassen. Er is dus geen geld voor de creche of de dagopvang.
Ik zou bij hun thuis gaan oppassen, twee dagen in de week van 10 tot 5 of 6 uur. Uiteraard tegen een kleine vergoeding maar wat zou een realistische vergoeding zijn? Zeker gezien het feit dat ze weinig geld hebben (zij verdient nog niet zoveel; het is werk op commissie-basis).
Daarnaast; zal ik het wel doen? Zeker omdat haar man en schoonmoeder het er totaal niet mee eens zijn dat zij werkt. Zij woont boven ons in de flat met een aantal van haar familieleden en ze zullen me niet met open armen ontvangen. Maar ik sta volkomen achter haar en wil haar natuurlijk graag helpen. Haar kinderen zijn schatjes maar wel handenbinders.
Voor mij betekent het weer wat te doen te hebben voor twee dagen en toch een extra zakcentje wat ik heel goed kan gebruiken. Plus dat ik vlakbij huis ben zodat ik snel thuis kan zijn mocht er iets met mijn zoon zijn (hij is tien dus kan prima alleen thuis zijn, al dan niet met vrienden).
Graag jullie advies! Bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-04-2011 om 18:16

Pelle

Nee, de rest van de familie is er dan niet dus ik zou alleen zijn met de meisjes.

Monet

Monet

10-04-2011 om 19:56

Niet op deze manier

Elisa, ik zou het niet op deze manier doen, maar via de formele weg. Jij wordt dus gastouder via een gastouderburo, zij worden de vraagouder. Zij hebben recht op kinderopvangtoeslag, en met een laag inkomen zoals je schrijft zijn ze zelf zeer waarschijnlijk per uur minder kwijt, en hebt jij een normaal inkomen voor die uren.

Gastouderconstructie

als je kiest voor een gastouderconstructie dan dien je wel de juist opleiding etc. te hebben. Dan moet tevens het huis waar je oppast "gastouderproof" zijn. Zo makkelijk lijkt mij dat niet.

Veder denk ik dat het oppassen op twee kleine meisjes best intensief is. Daar moet je lichamelijk best fit voor zijn. Weet je zeker dat je dat aankunt Elisa? Als je de afspraak maakt om op te passen dan moeten de ouders van die meisjes er wel op kunnen rekenen.

Goed, als je op alle punten er positief over denkt, zou ik in jouw geval liever hebben dat de meisjes bij jou thuis zijn. Ben jij op je eigen stek, kan je nog wat rommelen aan je huishouden en kan er ondertussen ook zijn voor je eigen zoon.

Succes met je keuze!

groetjes van Purk

Aansprakelijkheid

Hoe zit het met aansprakelijkheid als er wat gebeurt, god verhoede natuurlijk? Hoe zit het met verzekeringen?
En wie geeft je de zekerheid dat de schoonmoeder niet toch vaak thuis is? Ik bedoel, ze woont er en zou drie dagen kunnen oppassen, dus waar gaat ze dan naartoe als jij daar oppast?
Ik zou er nog heel diep over nadenken....
Succes!

dc

dc

10-04-2011 om 21:26

Niet daar

Ik zou het wel doen, maar niet bij haar thuis, maar bij jou. Het lijkt me niet prettig 2 dagen per week voor een minimale bijdrage in iemand's anders huis te zitten, waar ook nog andere mensen rondlopen.

Financieel moet je rekening houden met wie de spullen levert (eten, luiers, etc.etc.)

Verder weet ik niet goed hoeveel ik per dag zou vragen, hopelijk weten anderen dat beter!

dc

dc

10-04-2011 om 21:28

Ook

Als ze er zo negatief tegenover staan, dan kun je verwachten dat je bij alles commentaar krijgt. Dingen zijn weg? Jij krijgt de schuld, etc.etc etc.

Echt niet bij hun thuis doen hoor.

Vic

Vic

10-04-2011 om 22:15

Uitkering

Vraag ook even na of je niet gekort wordt op je uitkering als je bijverdient.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2011 om 22:23

Kom hier eens buurten

Als je echt alleen bent als je op moet passen zie ik niet waarom je niet bij je buurvrouw kunt oppassen, maar ik zou daar wel hele duidelijke afspraken over maken. Is er iemand thuis, dan hoef jij niet op te passen en anders brengt ze de kinderen maar bij jou. Ik zou ook goed met haar bespreken dat jij geen problemen met de familie wilt. Als je daar dagelijks mee geconfronteerd zou worden is dat geen pretje.
Als je echt aan een soort burendienst denkt zou je het op 25 euro per dag kunnen houden, hoewel ik 42-48 euro wel 'eerlijker' vind naar jou toe. 6 euro per uur voor een volwassen oppas lijkt me redelijk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-04-2011 om 14:00

Oppassen

Dank voor jullie reacties! Ik heb uiteindelijk besloten om niet te gaan oppassen vanwege verschillende redenen. Hoe vervelend ik het ook vind voor buurvrouw...

Kaaskopje

euh 6 euro per uur????
dan zijn ze veeeel duurder it dan via het gastouderburo, daar krijgen we namelijk maar ongeveer 4,75 per uur... en moeten daar nog van afdragen naar de belasting toe... was het maar waar dat ik voor 6 euro zwart kon oppassen!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2011 om 01:16

Inkie

Ik keek net op een site over kinderopvang en daar wordt genoemd dat een 15-jarige ongeschoolde oppas al 5 euro mag vragen. En: Opvang voor 0- tot 4-jarigen kost gemiddeld € 5,72 per uur per kind. Dat is vaak inclusief luiers, eten en drinken. Bso's rekenen gemiddeld € 6,03 per uur per kind. Gastouderopvang zit daar ergens tussenin.
Ik begrijp dat, omdat je 'zelfstandige' bent, er ook belasting over betaald moet worden waardoor je minder overhoudt. Maar de mensen waar je voor moet oppassen staan daar buiten. Die zijn zo'n beetje 5,85 kwijt volgens bovenstaande. Maar okee, ik zak wat in de prijs. Als je het zwart doet is 5 euro toch wel het minste.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.