Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
ano

ano

07-11-2009 om 14:35

Oproep m.b.t. bso's / enorme kostenstijging

Ik ben lid van een Oudercommissie (OC) van een BSO van KMN Kind en Co. De ouders van onze BSO hebben onlangs de brief gekregen van KMN Kind & Co over de harmonisatie en de nieuwe tarieven voor 2010. Onze BSO is op dit moment ook in de zomervakantie open, maar nu heb je nog de keuze of je daar gebruik van maakt (en dus of je daar voor betaalt). Per 1 januari 2010 verdwijnt die keuzemogelijkheid en moet je er sowieso voor betalen. Verder komen er meer urenuitbreiding (o.a 's ochtends een half uur extra), waar wij geen gebruik van willen maken, maar wel voor moeten betalen. De kosten gaan hierdoor echt gigantisch omhoog (ruim 40% (!!) voor de helft van de ouders, omdat wij in de zomervakantie in het geheel geen gebruik maken van de BSO) en ca. 25% voor de andere ouders die nu 3 weken gebruik maken van zomervakantieopvang. Wijzelf, maar ook andere ouders van onze BSO, zijn daarover ontstemd. Dit geldt ook voor andere BSO's in onze regio die onder KMN Kind en Co vallen. Ons uurtarief is nl. hoog (per 1/1/2010 EUR 6,10) en ze gaan nu voor 1 dag opvang per week 24:30 uur per maand in rekening brengen.

KMN Kind en Co zegt dat heel veel BSO's in het land contracten hebben voor 52 weken per jaar (bij ons dus 46 weken incl. kleine vakanties, maar excl. zomervakantie). Ik vraag me af of dat klopt en of het met uurtarief en in rekening gebracht aantal uren vergelijkbaar is.

Graag hoor ik van mensen wat voor soort contracten zij hebben. Als je wilt reageren kan je dan opgeven:
1. welke organisatie zitten jullie (naam + plaats)
2. hoeveel weken per jaar heb je verplicht opvang?
3. wat is jullie uurtarief per 2010?
4. hoeveel uren brengen ze per maand in rekening voor 1 dag opvang (ervan uitgaande dat je 12 maanden per jaar hetzelfde per maand betaalt)?
Je mag in dit draadje reageren maar mocht je dat vanwege de specifieke informatie (naam BSO / organisatie) niet willen, dan kan je me ook mailen op ...

Indien er ouders zijn die ook te maken hebben met enorme kostenstijging doordat de organisatie het aantal uren (flink) uitbreidt: weet dat dat een eenzijdige contractswijziging is waar je niet mee akkoord hoeft te gaan en een schriftelijke klacht over kan/moet indienen! Evt. naar Geschillencommissie. Boink heeft meer info en voorbeeld klachtbrief.

Ik hoop op veel reacties in onze actie tegen KMN Kind en Co.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

07-11-2009 om 22:36

Klinkt bekend

Is hier vorig jaar een behoorlijke rel over geweest. Hier kun je meer lezen, het verhaal is redelijk lang/ingewikkeld: http://kernaktie.pbworks.com/

Wij hebben er destijds voor gekozen om dochter van de BSO te halen, de prijs zou verdubbelen. Na de rel was er wel een compromis bedacht voor de groep ouders die nooit vakantieopvang gebruikte.

Minet

Minet

08-11-2009 om 10:34

Martine

Een paar uurtjes googlen op websites van kinderopvangorganisaties levert je al heel snel de door jou gezochte informatie op.

Martine

Martine

08-11-2009 om 10:37

Linda

Wat voor compromis is er bij jullie gevonden? Via het linkje kan ik dat niet terugvinden. Had die aktie van Kern inderdaad al eerder gezien.

Martine

Martine

08-11-2009 om 10:41

Minet

Bedankt voor de tip, maar als je weet hoeveel "uurtjes" wij hier al mee bezig zijn... Vaak is zo'n site ook niet meteen duidelijk. Ik weet niet waar we (naast onze banen) al die tijd vandaan moeten halen, vandaar mijn oproep.

Dus als mensen de gegevens die ik vroeg willen opgeven (voor 1 dag), zouden wij zeer geholpen zijn!

Linda99

Linda99

08-11-2009 om 20:31

Volgens mij

...was het compromis dat er een jaar lang de helft van de originele verhoging betaald mocht worden. Een "overgangsjaar" dus.

Volgens de rechter had de organisatie niets gedaan wat niet mocht dus vandaar de term "compromis."

Hoe dan ook zijn er veel mensen naar een andere opvangorganisatie overgegaan en een concurrent heeft daar goed op ingespeeld waardoor er meer BSO aanbod is hier tegenwoordig.

5ke

5ke

08-11-2009 om 20:59

Niet herkenbaar hier

Het Martine,

Ik herken je verhaal niet, maar dat komt misschien omdat ik bij een kleine BSO zit.

2. hoeveel weken per jaar heb je verplicht opvang?

Mijn kinderen zitten 2 dagen van 15 tot 17 uur op de BSO. Ik betaal ook alleen die uren. De vakantie uren komen op een strippenkaart te staan (dus in mijn geval 12 weken * 4 uur is 48 uur opvang). Heb ik in de vakantie opvang nodig, zet ik mijn strippenkaart in. Is die op koop ik extra uren bij. Heb ik geen vakantie opvang nodig, kan ik die uren inzetten op een keer een extra dag of langere BSO of het opvangen van een studiedag van school. Als ik de uren niet inzet in de vakantie of voor extra opvang, ben ik de uren aan het einde van het jaar kwijt. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik neem dus 52 weken 4 uur BSO per week af. In vakantie moet ik uren bijkopen. Die zitten niet standaard in de prijs.

3. wat is jullie uurtarief per 2010?

Volgens mij 6,10

4. hoeveel uren brengen ze per maand in rekening voor 1 dag opvang (ervan uitgaande dat je 12 maanden per jaar hetzelfde per maand betaalt)?

Voor 1 dag opvang (in mijn geval van 15 tot 17 uur, ik betaal echt per uur, niet per dagdeel) betaal ik per maand 8,67 uur ((52 * 2)/12).

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Groetjes

Jesse_1

Jesse_1

08-11-2009 om 21:33

Okay

Onze BSO valt sinds enige tijd onder Prokino, toevallig heb ik kort geleden een uitgebreide brief ontvangen met alle info:
2) wij hebben nog 40 weken per jaar verplicht opvang, voor 'nieuwe' ouders is er te kiezen tussen 46-weeks en 52-weeks.
3) voor ons is het uurtarief € 6,20 per uur. (voor 46-weeks is het € 6,10/uur voor korte middag, voor 52-weeks is het € 5,96/uur voor korte middag)
4) per maand betalen we 11,67 uur. Dit is voor één korte middag van 15.15-18.00 (we betalen vanaf 14.30 ivm het halen uit school, ruim berekend dus om het tarief zo laag mogelijk te houden).
Voor extra afgenomen uren betaal je € 6,76/uur, dus bij ons ook een vakantiedag BSO (7.30-18.00). Je kunt ook verlengde opvang krijgen van 7.00 of tot 18.30, maar dat is facultatief.
Aangezien we de opvang tijdens vakanties tegenwoordig meestal zelf weten te regelen houden we het zo, en nemen het hogere tarief voor lief... Al zit het opzeggen van BSO nog wel in mijn hoofd.
Daarentegen is opvang gegarandeerd, mits minimaal 4 weken van tevoren aangevraagd. Ook studiemiddagen etc.
Jesse

groene specht

groene specht

08-11-2009 om 22:28

Ook hier

Net vandaag de nieuwe berekening 2010 van de BSO-firma grondig bestudeerd. Tot mijn schrik is de wettelijke uurprijsvergoeding voor Bso 5,82 per uur, en de uurprijs voor normale opvang is hier al 6,25 p/u maar voor vakantieopvang bedraagt hij 6,99 voor een hele dag van 10 uur (die wij in ieder geval nooit helemaal afnemen, de spechtjes komen hooguit van 9 - 16.30 u). Ik kom er ook nog es niet achter of ik met mijn 52-wekencontract voor alle vakantiedagen moet dokken, terwijl de spechtjes in de zomer maar 1 week gaan. Dan gaat er wel heel veel geld naar die lui. En als het nou nog eens de Bso van amk was (zie hierboven) dan was het vast nog wat waard geweest, maar dit is niet zo'n hele leuke firma. En het gesoebat altijd maar weer, ze vinden die Bso zelf ook helemaal niet leuk. Ik begin behoorlijk te balen van deze geldklopperij.

groentje-30

groentje-30

13-11-2009 om 20:34

Verplichte vakantieopvang hier ook - helaas!

Beste Martine,

Bij Catalpa (3 jaar gelden) kon ik kiezen voor alleen schoolweken opvang of met vakanties of zelfs alleen vakanties. Ideaal want ik ben gescheiden en heb daardoor nooit vakantieopvang nodig en dus ook minder kosten!

Ik ben 2 jaar gelden verhuisd naar Den Haag en zit bij Triodus, hier betaal ik voor 52 weken en daar ben ik echt niet blij mee. Ik heb nu dus ook een oppas aan huis voor 2 dagen en alleen nog BSO voor 1 dag per week. Ik hou de BSO aan, omdat een oppas er toch zo mee kan stoppen en ik dan sneller kans heb op uitbereiding.

De oppas betaal ik tot 18.00 uur en betaal haar niet als ze niet kan of ze vakantie/studiedag hebben en ze niet hoeft op te passen. Dit is dus veel voordeliger en ook flexibeler (bv bij cursus ver weg en dus later thuis) .
Helaas gaat de maximale uurprijs in 2010 naar benden en de kosten voor het gastouderbureau (nodig voor de toeslag) omhoog.

Groentje
Ik moet dus gaan rekenen of BSO toch goedkoper is, helaas want de kinderen vinden thuis met oppas veel fijner en is voor mij ook prettiger!

Groeten Femke

Annet

Annet

13-11-2009 om 21:36

Bso vestiging van humanitas

Wij zitten bij een bso vestiging van Humanitas.
We kunnen kiezen tussen drie contracten: bso en vakantieopvangm, alleen bso, alleen vakantieopvang met een minimum van 6 weken. De laatste twee kunnen ook gecombineerd worden.
De tarieven zijn verschillend per contract.
Bso met volledige vakantieopvang: 5,95 per uur.
Bso zonder vakantie: 7,40 per uur
Vakantie opvang: 6,35

Aantal uren voor alleen bso: 150 uur voor 1 dag per week
Aantal uren voor alleen vakantie van 6 weken: 88 uur voor 1 dag per week.

Ik heb het nu zelf nagerekend. Voor ons is het voordeliger om over te gaan op een contract van bso en vakanties. Het nadeel is dat je dan betaalt voor alle vakantieweken, terwijl wij er minstens 4 tot 6 niet afnemen. Het vooordeel is dat het uurtarief lager is en past binnen de norm voor de bijdrage van de belastingdienst.

joer

joer

14-11-2009 om 10:43

Annet klopt niet!

Het uurtarief bso dat de belastingdienst vergoed in 2010 is € 5,82 (of € 5,85 weet het niet meer zeker).

Dus jouw bso met vakantie zit boven het uurtarief van de belastingdienst. Dit betekent dat je € 0,13 per uur opvang zelf betaald.

Groeten Joer.

groene specht

groene specht

16-11-2009 om 21:31

5,82 vergoeding per uur

Dat is het maximum dat je van de belastingdienst kunt krijgen voor Bso. Eerdere jaren probeerde de kinderopvangorganisatie daar precies op te zitten, maar nu zijn ze er aardig overheen gegaan, en niet alleen hier - lees ik aal jullie postings.
Wij zijn in ieder geval maar overgegaan op een 40-wekencontract. Duurder per uur, maar in ieder geval betaal ik niet meer voor niet afgenomen dure hele dagen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.