Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Opvang voor 6uur, ervaring? Slaapproblemen?

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, een koppel uit mijn dichte omgeving verwachten een kindje.
Nu hebben ze een job waarbij ze zeker drie dagen in de week beginnen om 5uur.
Ze hebben een opvang gevonden waar ze de baby om 4u30 kunnen brengen (dus kindje moet rond 3u30 opstaan).
Indien de opvang geen plaats heeft brengen ze de baby van maandag tot donderdag middag bij de grootouders vanaf dat het drie maanden is.

Nu ze vroegen mijn mening en ik heb dit ten zeerste afgeraden.. waarop ze boos waren.
Ten eerste hechting baby, baby moet bij zijn ouders zijn.
Ten tweede als ze starten met de opvang is tot 4jaar ontwikkeld dat kind dan gaan slaapproblemen?
Heeft er iemand ervaring met deze manier van opvang en hoe reageert jullie kindje hier op?

Ik had de suggestie gegeven van één van beiden te veranderen van werk voor stabiliteit en structuur maar dat willen ze niet.
Ik heb zelf twee kinderen en die regelmaat en structuur zorgt juist voor veel voorspelbaarheid en rust.
Maar misschien maak ik mij teveel zorgen. Iemand hier ervaring mee?

Groetjes

Angela67

Angela67

19-02-2020 om 10:37

google op gegevens mbt ploegendiensten e.d.

daarin is duidelijk herkenbaar dat de mens niet gemaakt is voor ploegendiensten die het waak/slaap ritme erg beïnvloeden. dus ik zou investeren in iemand die bij hen komt slapen.

al jouw andere opmerkingen mbt rust en regelmaat en dat het kind per se bij de ouders moet zijn vind ik vooral moralistisch. Maar biologisch zo afwijken mbt dag/nacht ritme is voor 'de mens' niet verstandig. Als zij dat zelf helemaal geen probleem vinden wordt het moeilijk voor hen om dit argument waarde toe te kennen.

Daarbij: ik zou het zelf inderdaad wel een keer tegen hen zeggen, desnoods via mail, met de biologische argumentatie, maar daarna moet je het echt heel erg snel bij hen laten liggen. Die uitstraling moet je sowieso hebben natuurlijk. Want hé wie ben jij . . behalve dat je je zorgen maakt.... Op zich hebbben ze plan A en plan B. Dus het is niet dat ze niet nadenken. Maar ik zelf zou het niet willen doen inderdaad.

Dan nog eerder baby bij grootouders brengen 's avonds en volgende dag ophalen.

gr Angela

Merel

Merel

19-02-2020 om 11:52

uitproberen

Ik zou dat ook niet zien zitten, maar een baby van 3 maanden 'staat' toch niet een uur van tevoren op? Ik zou dan mezelf klaar maken en op het moment van vertrek, de baby gewoon slapend in de maxicosi leggen en bij de opvang afgeven. Wordt de kleine tijdens de rit wel wakker dan neem ik aan dat ze dat bij de opvang wel overnemen (verschonen en flesje geven o.i.d.)
Of ze moeten hun diensten niet gelijk gaan draaien maar op verschillende dagen, dan kan de kleine gewoon in bedje blijven.
Bij ons in de buurt heb je trouwens ook een 'kinderhotel' waar de kinderen kunnen blijven slapen, het is een 24 uurs kinderdagverblijf, maar dat wordt hier voornamelijk voor uitzonderingen gebruikt, niet 3x in de week (wordt ook wel erg prijzig dan)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-02-2020 om 15:08

ontdekken in de praktijk

TS, het is deze mensen hun eerste kindje, ze hebben nog geen idee hoe de realiteit zal zijn. Ik snap dat je je zorgen maakt, maar dit kindje is hun verantwoordelijkheid en ze zullen zelf ondervinden wat al dan niet goed werkt.

...ik zou alleen niet een van die grootouders willen zijn... elke week zo lang (van maandag tot donderdag!) de zorg en verantwoordelijkheid voor zo'n ukkie, het grote effect op mijn eigen leven, daar zou ik niet voor kiezen!

Hechting?

Het is maar 3 dagen in de week. Die andere 4 dagen is het kindje gewoon thuis. Dus met de hechting zal het wel meevallen. Als kinderen overdag naar de opvang gaan, zijn ze toch net zo veel uren weg van hun ouders?

Merel

Merel

19-02-2020 om 18:16

willen ze dat straks nog wel

Er is ook nog een kans dat ze, zodra de kleine geboren is, hun plannen helemaal omgooien. Ik vond het toen ineens zelfs vreselijk om parttime te werken (heb het wel gedaan) maar was zo verliefd op de baby, dat ik het zelfs al moeilijk vond om haar naar oma te brengen. (oma had aangeboden om 1 dag per week op te passen, wat natuurlijk super lief was). Uiteraard wel naar oma gebracht, maar zo makkelijk als ik er vantevoren over gedacht had, was het niet.
Dus wacht nog maar eens af na die 3 maanden.

An88

An88

19-02-2020 om 19:39 Topicstarter

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties. Mijn ongerust komt voort uit meerdere zaken dan hetgeen ik hier beschrijf.

Angela67 hun plan A en B hebben anderen voor hun geregeld.. ze hebben er niet over nagedacht..

@sydney Het oorspronkelijke idee was dat de baby vanaf drie maanden bij oma ging van maandag tot vrijdag. Telkens met nachten inclusief.. Het ging altijd om meer uren dan je, je kindje naar de opvang zou brengen.

@wilgenkatje Inderdaad, maar hun realiteit is eerder fantasie..
Ik begrijp ook niet dat iemand dat zou zien zitten niet als de oma en niet als ouder. Ik ben de slapeloze nachten nog niet vergeten.. en zou mijn baby'tje nooit zolang afgegeven hebben.
Ze liepen ook tegen veel onbegrip aan..

Dan heeft de toekomstige peter (mijn man) hun adressen aangeboden van verschillende opvangen om aan te tonen dat er wel oplossingen mogelijk zijn. Want ze hadden dus gewoon nog niet gezocht.. Ze denken aan wat voor hun het gemakkelijkste is in plaats van voor de baby..

Daarom hier mijn vraag of iemand ervaring heeft met zo een opvang..

@Merel ik hoop vooral dat het inderdaad zodanig gaat veranderen na de geboorte..

@Merel in het begin zal die baby inderdaad slapen maar een baby blijft dit niet doen he. Gewoon in maxi cosi leggen en blijven slapen lukt niet met alle kinderen.

Groetjes

Brenda

Brenda

19-02-2020 om 20:53

ze komen er zelf wel achter

Ik zal het ook nooit doen, maar ze moeten er zelf maar achterkomen.

Ik heb ook een vriendin, ze wilde 5 dagen blijven werken en dan is ze pas om 19 uur thuis van het werk. Ze werkte dan 1 dag in het weekend en dan was de kleine maar 4 dagen bij haar moeder.

Ik dacht echt, neee!

Nu is de kleine 2.5 jaar oud, ze is al een dag minder aan het werken en ze is op zoek naar een andere baan waarin ze toch wel eerder thuis is omdat ze toch wel gezellig samen willen eten. Vooral als de kleine dadelijk naar school gaat, want dan ziet ze hem niet echt, want die moet dan op bed liggen.

An88

'Het oorspronkelijke idee was dat de baby vanaf drie maanden bij oma ging van maandag tot vrijdag. '

Maar dan zou de baby zich toch goed kunnen hechten aan oma?

An88

An88

19-02-2020 om 22:34 Topicstarter

Opvang oma

@Sydney
Een oma hoort deze taak niet op zich te nemen. Is ook een ongezonde relatie als de oma de rol van ouder overneemt. Een oma neemt het minder nauw met een opvoedkundige rol.

Op deze leeftijd tot drie jaar is het kind eerder een vreemde voor de ouders dan de grootouders. Ik als ouder kan niet begrijpen dat je daar voor zou kiezen.

@Brenda
Dat mag ik ook hopen!! Ik begrijp niet hoe je tot zo een beslissing komt..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2020 om 00:34

Tja ik weet het niet

Oma neemt het niet zo serieus met de opvoedkundige rol? De ouders zeker ook niet als ik het zo lees. Het is dus maar de vraag of de baby niet toch beter af als deze van maandag tot vrijdag bij oma is. Soms gaat dat gewoon zo.

Oma

Oma

20-02-2020 om 01:09

Pardon?

Ik ben net 53 en ook oma. Hoezo zou ik het opvoeden niet serieus nemen bij oppassen? Ik heb mijn eigen snotapen heel goed afgeleverd, denk dat de dochter nog wel wat van oma kan opsteken.

Ik zou liever zelf het kindje opvangen dan dat het naar de (slaap)opvang moet.
Itt wat iemand hierboven zei, heb ik die impact graag voor mijn kleinkind over. Een mooier doel bestaat niet

An88

An88

20-02-2020 om 06:35 Topicstarter

Opvang oma

@oma

Ik spreek zeker niet over elke oma. Maar jammer genoeg heeft deze oma dit reeds bewezen bij vorige kleinkinderen. Het zou nu het zesde kleinkind zijn. Ze is ook 68 en volgens mij onderschat ze de impact van het opvangen.

Bijvoorbeeld haar dochter het zoontje heeft een koemelkallergie. Ze bleef halsstarrig volhouden dat zoiets in haar tijd ook niet bestond. Maar dat ze zich aan het dieet ging houden.
Het kleinkind was heel veel ziek en telkens als het van oma kwam. Ging twee dagen per week naar oma. Uiteindelijk moeten toegeven dat ze haar zin deed en het niet ging veranderen. De dochter heeft haar zoontje dan toch naar een kinderdagverblijf gebracht. Ze bleef het doen.
Ik heb nog een paar voorbeelden dit is de ergste. De zussen en broers hebben gezegd dat het voor nog meer problemen ging zorgen als je deze rol door de oma zou laten opnemen. Maar de ouders denken enkel aan de gemakkelijkste weg. Uiteindelijk heeft geen enkele broer of zus gekozen voor een vaste opvang dag bij oma omdat er telkens problemen bij kwamen..

En ik denk dat we kunnen eens zijn dat het toch de bedoeling als je een kind verwacht dat je deze zelf gaat opvoeden? Mijn mama en schoonmama zijn ook geweldige oma's maar moest ik bij hun met het idee afkomen van dag en nachtopvang bij hun thuis zouden ze een hartig woordje met mij spreken. Ze zijn op de hoogte van de situatie en kunnen al het gedoe niet begrijpen.

Ze zijn financieel in de mogelijkheid om 1 van de 2 van werk te veranderen. Maar de ouders geven als antwoord. Wij hebben geen last met vroeg opstaan. Euhm nee misschien niet maar de kleine op termijn wel.. En de oma wilt er toch verzorgen dus dat lost zichzelf toch op..
Dus ik vind in de eerste plaats de ouders onverantwoord. Ik hoop op veranderingen..

Dus zoals ik al zei het gaat veel ruimer dan hetgeen ik omschreven heb hierboven. Ik vroeg mij vooral af of er mensen zijn die gebruik maken van zo een opvang voor 6uur en hoe het kindje daarop reageert.

vlinder72

vlinder72

20-02-2020 om 09:00

An88

Je klinkt als een jaloerse schoonmoeder of als een zeer bemoeizuchtige "vriendin"

Laat de ouders zelf beslissen wat ze doen.

Je kan hooguit als tip geven om op zoek te gaan naar oppas aan huis. Iemand die bereid is om 's morgens heel vroeg te komen. Of om te kijken naar mogelijkheden om de werkuren beter op elkaar af te stemmen zodat het kind van reguliere kinderopvanguren gebruik kan maken.

En zo niet dan niet en regelen ze zelf maar iets. Zoals je al hebt gelezen is de kans best groot dat na verloop van tijd er toch wel wat verandert. Mijn man en ik hebben de afgelopen 17 jaar zo vaak iets gewijzigd aan onze werkuren (en nee, er is helemaal niks mis met kinderopvang, kinderen worden echt niet minder gehecht aan hun ouders als je ze niet continu ziet).

Mijn buren werkte ook onregelmatige uren. Zij hebben hun kinderen heel vaak naar een kinderhotel laten gaan. DAt ging prima. Kinderen zijn nu jongvolwassen en het zijn heel normale, leuke mensen geworden.

Triva

Triva

20-02-2020 om 09:53

Stel

Dat deze mensen om 20:00 naar bed gaan en om 15:30 warm eten. Wat maakt dat uit voor de baby? Als ouders naar Moskou emigreren valt een kind inhetzelfde patroon. Daar gaat het niet dood van...

Merel

Merel

20-02-2020 om 09:59

inderdaad wat Triva schrijft

Het is eigenlijk alleen een vreemd ritme als je het vergelijkt met de rest van de wereld. Maar deze ouders moeten zelf neem ik aan ook gewoon aan hun slaap komen. Dus als ze juist alle 3 dan straks hetzelfde ritme hebben, dan zou er niets aan de hand moeten zijn, dat komt pas als de kleine naar school gaat.
Deze ouders zijn natuurlijk wel heel vroeg weer thuis, vermoedelijk rond 13.00-14.00 uur en hebben dan de rest van de dag weer tijd met hun baby.

An88

An88

20-02-2020 om 12:31 Topicstarter

Opvang

Zo wil ik zeker niet over komen 🙂. Ik ben verpleegkundige en werkte in het begin zelf in ploegen. Mijn kinderen gaan naar de opvang. Dus daar heb ik uiteraard geen problemen mee. Ik heb een goede afstemming met mijn man. Zodat ze toch steeds hetzelfde ritme konden behouden. We pasten ons werk tijdig aan, aan de kinderen.

Het gaat mij meer over het dag/nacht ritme. Drie dagen in de week om drie uur er uit en andere dagen een "gewoon" ritme. Ik ken niemand die gebruikt maakt van zo een opvang systeem daarom mijn vraag hier. Wat het effect is op kinderen. Ik had mijn vraag concreet moeten stellen 🙂.

Maar zoals de meesten hier zeggen het zal inderdaad zichzelf uitwijzen. De tip voor opvang aan huis ga ik wel eens mee geven. Lijkt ook nog een mogelijke oplossing.

Alvast bedankt iedereen voor de reacties

Maar

'Ik ken niemand die gebruikt maakt van zo een opvang systeem daarom mijn vraag hier. Wat het effect is op kinderen. '

Hier in de randstad zijn meerdere chreches met nachtopenstelling. Juist vanwege de nacht- en wisseldiensten van de ouders. En er zijn zat landen/volkeren waar grootouders of buurvrouwen standaard voor de (klein)kinderen zorgen. Het zou mijn ding niet zijn, maar daarmee is het niet meteen kindermishandeling.

Triva

Triva

20-02-2020 om 16:29

ritme

Over het ritme van een kind tot een jaar of 2/3 hoef je je geen zorgen te maken tenzij de ouders het wakkere kind op hun uitslaapdagen gaan mishandelen om het stil te krijgen. Kind is wakker of niet, ik ken genoeg ouders die last hebben van een wakker kind om half zes terwijl ze liever nog tot 9 uur doorslapen. Daar heeft dat kind toch geen last van? Waarom vraag je naar dat effect op kinderen? Het effect op de ouders is vele malen groter.

Lente

Lente

20-02-2020 om 16:54

Misschien een andere tip voor de ouders

Misschien kunnen ze op de dagen dat ze niet werken, wel ongeveer het werkschema volgen. Zodat baby één ritme heeft.
Dat hoeft niet per se te zijn dat ze op die dagen ook zo vroeg opstaan, maar bijvoorbeeld niet meer dan twee uur later.
En dan vooral baby zo laat mogelijk wakker maken op werkdagen.

Of baby slapend ergens brengen. Dat zou nog makkelijker zijn. Stel dat baby dan doorslaapt tot 7.00 uur. Dan heeft baby toch een Nederlands ritme.
En dan kunnen ze op de niet-werkdagen later opstaan. Net zoals iedereen doet in het weekend.

3 dagen en nachten bij Oma lijkt me geen goed idee. Maar de kans is erg groot dat ze dat, na de geboorte, helemaal niet meer willen. Daar zou ik geen energie in stoppen.

An88

An88

20-02-2020 om 17:40 Topicstarter

Opvang

@lente
Bedankt voor je reactie dat zijn inderdaad een goede tips!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.