Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Minet

Minet

11-12-2009 om 07:13

Paniek in gastouderland?

Naar aanleiding van alle berichtgeving in de media ben ik heel benieuwd hoe het in de praktijk nu werkelijk is.
Wie is er volgend jaar gastouderloos? Staan er echt 100000 kinderen 'op straat'?

Wat is dan de reden dat de gastouder geen opvang meer kan bieden? De verplichte scholing? Het feit dat de gastouder nog maar op 1 adres mag werken? Het feit dat de beloning minder wordt?

Is er andere opvang voor handen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

Gastouderloos zal wel meevallen, als ik het gastouderbureau mag geloven waar ik bij aangesloten ben. Maar ik stop wel als gastouder, dus voor mijn gastkindjes moet een andere gastouder danwel een andere vorm van opvang gezocht worden.

Ik denk dat vooral de kinderen die opgevangen worden door opa's en oma's er goed vanaf komen. Kan me niet voorstellen dat je als grootouders je kleinkinderen niet meer op wilt vangen omdat je er niet voor betaald krijgt! Maar de "echte" gastouders worden er wel de dupe van, net als natuurlijk de vraagouders.

An

An

11-12-2009 om 13:57

Gelukkig niet

Op het laatste moment heeft mijn gastouder besloten toch de opleiding te gaan doen, pfffffffff. Het kost haar wel veel geld, we zien nog of we dat (gedeeltelijk) gaan compenseren.
Maar..........ik vind deze gang van zaken belachelijk. Ze(het overkoepelend orgaan, de bonafide gastouderbureaus) hebben duidelijk niet hard genoeg stampij getrapt. Mocht mijn gastouder de opleiding voortijdig afbreken dan heb ik dus een heeeeel groot probleem. Hier hoor ik veel verhalen van gastouders die ermee stoppen omdat ze geen opleiding willen doen. Of (en dat gebeurt heel veel) de illegaliteit ingaan. Zwart oppassen dus. Heel handig.

Groet, An

Astrid

Astrid

11-12-2009 om 15:03

Ik wel, zie draadje hierboven

En ik ben er ook wel een beetje boos om. Natturlijk kan ik mij heel goed voorstellen dat er extra eisen komen voor de kwaliteit en het toezicht op de gastouder bureaus. Maar een groot deel van de problemen die het afgelopen jaar zijn ontstaan hadden m.i. heel goed van te voren bedacht kunnen worden. Dit zet veel mensen voor het blok. Daar komt bij dat de eisen aan een opleiding misschien iets meer vat kunnen geven op de kwaliteit maar de regel dat een gastouder niet meer op meerdere adressen mag oppassen (dus bij de kinderen thuis) vind ik onzin. Ik zie hier de kwaliteitsbevorderende waarde ook niet van.

Maar gelukkig heb ik het samen met mijn gastouder opgelost, maar ook voor haar is het niet leuk. Zij voldoet aan de opleidingseisen maar gaat er flink in inkomen op achteruit terwijl ze hetzelfde ervoor zal moeten doen.

Het pakt voor mij redelijk oke uit gelukkig...

in 1 week 4 aanvragen voor gastouderopvang....
het is duidelijk dat er veel mensen stoppen als gastouder, ik heb gelukkig de papieren... en ons gastouderburo heeft zelf oplossingen bedacht om er financieel niet te hard op achteruit te gaan...
maar feit dat ik 4 aanvragen in 1 week krijg betekend dus wel dat er veel mensen stoppen....

Polly Shearman

Polly Shearman

14-12-2009 om 21:32

Ik begrijp het niet

waarom stoppen gastouders omdat ze nu een papiertje moeten halen.?
het is toch heel logisch dat je een diploma hebt voor het werk dat je doet? gastkinderen in huis hebben is echt iets anders dan je eigen kinderen.
En waar zijn die gastouders bang voor?
Het valt reuze mee, dat examen stelt echt weinig voor, als je gewoon werkzaam bent als gastouder en je gezond verstand hebt, is dat diploma echt het probleem niet.
Ik ben zelf gastouder, dankzij een diploma dat ik al heb, heb ik vrijstelling, ik hoef alleen maar een ehbo certificaat te halen speciaal gericht op kinderen. Mijn gastouderburo vergoed alle kosten!
Kleine moeite groot plezier.
Volgend jaar september ga ik stoppen, omdat mijn jongste dan naar school gaat en ik weer buiten de deur wil werken. Dit weet ik al jaren, daarom heb ik nooit mee gedaan aan de gastouder modules,
dat zijn korte cursusen die je kon volgen via internet, met aan het eind een toets, en zo kon je je diploma bij elkaar sparen.
Mijn mede gastouders hebben dat gedaan en ook die hebben dus nu vrijstelling voor het diploma.
Ik begrijp niet waarom dat gastouders stoppen omdat ze niet de moeite willen nemen om dat diploma te halen.
Dan hou je niet genoeg van je vak neem ik aan?!?!
gastouder zijn doe je niet om makkelijk geld te verdienen, want zoveel geld is het niet en zo makkelijk al helemaal niet.
Ik doe het nu 10 jaar, en ik vind het mooi geweest, maar daar heeft dat diploma niks mee te maken.

groet, Polly

Dana5

Dana5

15-12-2009 om 00:14

Tja

Ik ben zelf 8 jaar gastouder geweest. 4 jaar langer dan ik gepland had. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om tussentijds te stoppen zodat 1 of meer kindjes weer aan een andere gastouder moest(en) wennen. Mijn laatste kindje is nu een paar maanden weg. Ik kan mij wel voorstellen dat gastouders ermee stoppen door deze regeling. Ikzelf vond juist de charme van het gastouderschap dat het allemaal niet zo officieel was. Gewoon in goed overleg met de ouders en voor de rest hoorde het kindje gewoon bij het gezin. Mijn gastouderbureau vergoed helemaal niks van de opleiding en EHBO diploma dus het kost je behoorlijk. Zeker als je maar 3,55 bruto per uur verdient. Maar goed, ik had maximaal 2 kindjes en meestal maar 1 kindje erbij. Dat is misschien wat anders als je een minicreche runt. Dat is in mijn ogen een stuk officieler qua opvang.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.