Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Tijgeroog

Tijgeroog

18-12-2009 om 20:59

Peuterspeelzaal-pilot (den bosch?)

Ik zit in de oudercommissie van een peuterspeelzaal/kinderdagverblij centrum en we mogen advies uit brengen voor een pilot die binnenkort gestart gaat worden. De bedoeling is dat de groepen van de psz en het kdv gemixt worden, om de kinderen beter te laten integreren (omdat de kinderen van de psz en het kdv verscillende typen achtergronden zouden hebben). De pszkinderen gaan dan ook dagdelen van 5,5 uur, ipv 2 of 3 uur zoals het nu is.
Op zich is het leuk, een paar uur extra (2 uur is wel heel kort), maar 5,5 uur vind ik erg lang, zeker ´s middags (ivm het middagslaapje) en bovendien zullen er niet veel meer extra activiteiten zijn, omdat er meer tijd nodig is voor de verzorging. Dat vind ik niet nodig, dat kan ik thuis ook, daarvoor kies ik niet voor een psz. Ook geloof ik niet zo in die integratie, de kindreen die ik bij ons op de psz en kdv zie hebben een vergelijkbare achtergrond.
Kortom, ik ben nogniet erg enthousiast. Maar ik wil m´n mening niet alleen baseren op m´n gevoel. (en ik heb het vermoeden dat deze pilot voortkomt uit het kabinetsbeleid "samen leven begint met samen spelen") Nu weet ik dat er in 2004/2006 een vergelijkbare pilot is geweest in Den Bosch. Ik kan daar aankondigingen van vinden (http://www.onderwijsachterstanden.nl/php/print.php?artikel=doengembos003.html), maar niet de resultaten van de pilot. En daar ben ik natuurlijk erg in geinteresseerd. Ook omdat ik nergens kan vinden dat er nog steeds op die manier gewerkt wordt.
Dus ik ben benieuwd of er iemand is die weet hoe het daar verder is gegaan met de pilot. Of hoe het met vergelijkbare initiatieven op andere pszen/kdven is gegaan. Zodat ik wat meer heb dan alleen m´n gevoel...

Bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

19-12-2009 om 22:07

Ervaring

In het hele land zijn al organisaties die het peuterspeelzaalwerk hebben laten integreren in halve dagen kinderopvang. Niet alleen om de reden dat een ontwikkelingsgerichte aanpak dan gedurende veel meer uren per week het kind bereikt, maar ook om financiële redenen. Kinderopvang is voor heel veel ouders goedkoper dan een peuterspeelzaal, voor de organisatie is kinderopvang financieel veel aantrekkelijker dan peuterspeelzaalwerk. Gemeentes werken vaak ook mee met het invoeren van VVE-programma's in peutergroepen binnen de kinderopvang.
Het mes snijdt dus aan twee kanten: kinderen krijgen meer uren per week een ontwikkelingsgericht programma aangeboden, en organisaties worden er erg vrolijk van.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-12-2009 om 11:54

Minet

Bedankt voor je reactie!

Worden de voordelen niet onderschat? In ieder geval voor de peuterspeelzaalkinderen? Want die krijgen die ontwikkelingsgerichte aanpak al in de uren dat ze op de psz zijn. De extra uren zullen voornamelijk besteed worden aan verzorging, wat ik thuis ook goed aan kan (en graag doe)
Wat betreft de financieen: voor de vele kinderen waarvan een ouder fulltime thuis is (bij ons op de psz is dat zeker de helft) maakt het niet uit, die blijven het oude tarief betalen omdat ze niet onder de wet kinderopvang vallen.
Ik begrijp wel dat het voor de organisaties/gemeente goedkoper is (dat bleek ook wel uit de adviesaanvraag), maar voor mij als ouders is dat natuurlijk niet interessant, ik wil vooral een goede peuterspeelzaal-mogelijkheid voor m'n kinderen.
Of zie ik nog iets over het hoofd?

Minet

Minet

20-12-2009 om 17:11

Tijgeroog

Een methode om bv. taalontwikkeling te stimuleren houdt niet op na een aktiviteit met een groepje peuters, dat werkt door in alles wat er dat dagdeel staat te gebeuren.
Dus ook tijdens eet/drinkmomenten, verzorging etc.
De peuter krijgt binnen de kinderopvang dus bijna dubbel zoveel uren dit aanbod.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.