Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
herfst

herfst

26-01-2009 om 17:17

Slapen overdag - creche/thuis

Hallo allemaal,

Ons zoontje van bijna 8 maanden gaat al sinds 4 maanden naar de creche. Hij gaat 3 dagen per week..
Eigenlijk al sinds het begin slaapt hij slecht overdag. In elk geval minder dan de 'gemiddelde' baby. Op de creche 'klagen' ze een beetje dat hij zo weinig slaapt, maar ik ben eigenlijk allang blij dat hij snachts in elk geval 12 uur slaapt..
Nu heb ik het idee dat hij langzaamaan een soort van ritme begint te krijgen en heb ik vaste slaaptijden voorgesteld aan de creche. Maar vandaag voor de eerste dag geprobeerd en hij heeft dus 4x een half uur geslapen.

Wat nu?

Ten eerste: is dit erg? dat baby's overdag zo weinig slapen?

Ten tweede: 3 dagen op de creche, is moelijk een ritme te krijgen of lukt dat jullie wel?

Dan derde vraag: kunnen baby's twee gewoontes hebben? dus thuis gewoon beter en langer slapen dan op de creche?

Ik zit hier eigenlijk vooral mee omdat ze op de creche steeds commentaar leveren, alsof ik het niet goed doe (of dat ik mijn gevoel in elk geval dat ik ervan krijg).

Hoe zit dit bij jullie kindjes??? Ik ben heel benieuwd wel.

Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
uma

uma

26-01-2009 om 17:46

Hier ook hoor

hoi herfst,

ons meisje is al iets ouder maar gaat net als jouw kindje 3 dagen nr de creche.
de eerste maanden dat ze ging probeerde ik ook een slaapritme "op te leggen" aan de verzorgsters daar maar dat werkt niet...
je kindje zal zelf een ritme vinden daar en misschien een ander ritme thuis, en da's zeker geen probleem!
ons meisje sliep op 8 maand 1x in de voormiddag en 1x in de namiddag.
sommige periodes liep dat vlotjes, en soms ging dat moeilijk.
in een creche is de situatie natuurlijk anders, thuis kan je je kindje makkelijker een beetje laten huilen tot het in slaap valt, maar in de opvang maakt ze zo wel de anderen die slapen wakker, ik denk dat je vertrouwen moet hebben in de verzorgsters en er niet "te veel" moet mee in je hoofd zitten.
de nachten gaan alvast goed, dat duurde bij ons toch wel langer, denk dat ze pas sinds haar 11 maand ging doorslapen.
succes!

Anna3

Anna3

26-01-2009 om 20:29

Hier ook

Dag Herfst,
Hier ook een slechte slaapster. Dochter is 6 maanden en slaapt meestal 's ochtends een half uur en 's middags 1 of 2 keer een half uur. Daarna van 19.00 tot 07.00 goed slapen, maar wel onderbroken door een voeding rond 22.00 en rond 04.00.
Een enkele keer slaapt ze zomaar uit het niets 's middags twee uur achter elkaar. Zou heerlijk zijn als ik het van tevoren zou weten, ik zou dan ook zelf in bed willen kruipen, maar helaas 'overkomt' het me en sta ik me dan ieder kwartier bij de deur te verbazen dat ze nog steeds lekker slaapt.
Ik geloof niet dat het op het kdv beter gaat dan thuis, maar gelukkig 'klagen' de leidsters niet. Ik vind het raar dat de leidsters van jouw zoontje dat wel doen.
Ik denk dat sommige baby gevoeliger zijn voor prikkels (geluid) en heel graag willen spelen. Denk ook niet dat dat 'erg' is.
Ik hoop trouwens dat als onze dochter de leeftijd heeft om 1 (middag)slaap per dag te doen, dat ze dan wat langer gaat slapen, 1,5 uur bijvoorbeeld.
Misschien wordt het 'beter' als ze gaan kruipen en lopen, omdat ze dan lichamelijk moe zijn?
Anna

Karlijn

Karlijn

26-01-2009 om 20:36

Leidster

Hallo, ik ben een leidster op een kdv. Jij doet echt niks verkeerd hoor! Er zijn best wel veel kindjes die op het kdv een ander slaapritme hebben. Dat lijkt me ook niet zo gek, ze hebben hier veel meer indrukken te verwerken en het is lang niet zo stil als thuis. En je hebt ook kindjes die niks willen missen. Als ik jou was zou ik het misschien wel meer aan de leidsters overlaten qua slaaptijden. Vertrouw erop dat ze de signalen van je zoontje oppikken wanneer hij moe of overprikkeld is.
Zelf heb ik een jongetje op de groep van 9 maanden, die 2 keer op een dag drie kwartier slaapt. Niks mis mee, hij 'doet' het verder goed. Thuis slaapt hij langer, maar het is een vrolijk ventje en hij heeft het naar zijn zin.
Als de kinderen wat ouder zijn of wat langer op het kdv gewend, dan krijgen ze vaak wel wat meer een bepaald ritme. Zo gaan de oudere kinderen allemaal na het middageten naar bed, tenzij ouders aangeven dat ze dat niet meer willen. Ze hoeven niet te slapen, maar even wat rust om hun heen is ook goed.

succes ermee!

Hanne.

Hanne.

27-01-2009 om 09:06

Heel verschillend

Mijn kinderen hadden op het KDV en thuis een heel andere manier van doen, qua slapen, eten, spelen. Eigenlijk alles. Creche leidsters herkenden de verhalen van thuis soms ook niet en wij hun verhalen niet.

Mijn regel is: op het KDV mogen ze het regelen zoals zij het willen, zolang het kind er niet onder lijdt. Dus daar 2x slapen terwijl het thuis nog maar 1x slaapt prima, als dat thuis niet tot drama's 's avonds leidt.

herfst

herfst

27-01-2009 om 09:12

Thanks!

bedankt voor jullie geruststellende reacties. ik zal het proberen wat meer los te laten in mijn hoofd. in het begin zat ik ook niet mee maar omdat de leidsters dus steeds erover beginnen, werd ik er erg onzeker van.
hij doet het verder wel goed - spelen en eten en lachen...
fijn om van jullie gelijksoortige verhalen te lezen, dat stelt me toch gerust

herfst

Gek hoor van die leidsters

Hoi,

Ben het helemaal eens met alle berichtjes die je gehad hebt en vind het net als anna3 een beetje raar dat ze op het kdv "klagen". Waarschijnlijk is het meer werk voor hen als jouw kindje niet zo veel slaapt, maar goed, daar zijn ze toch voor en daar worden ze toch voor betaald? Gisteren zei een meisje dat voor mijn dochtertje zorgt dat ze het "goed doet", maar "ze heeft graag iemand dicht bij haar". Mijn dochter is net 8 maanden dus het lijkt met heel logisch en absoluut normaal dat dat zo is. Ik zou me zorgen als ze het niet zo was. En dat heb ik die leidster ook gezegd. Ik denk dat ze het niet bedoelde hoe het eruit kwam, en zo is het misschien bij jou ook.

Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.