Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Wendi19

Wendi19

01-12-2009 om 20:41

Taalontwikkeling

Hallo Allemaal
Ik ben werkzaam in de kinderopvang. En heb een aantal taalontwikkelings activiteiten uitgewerk voor kinderen vanaf 2 jaar. Nu is mij vraag of jullie eventueel nog ideeen hebben.

Groetjes Wendi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bah wat flauw

Ik vind het echt misplaatst. Als Wendi in de kinderopvang werkt heeft ze waarschijnlijk mbo gedaan. Je kunt geen krant openslaan of je leest dat het taalonderwijs ernstig tekort schiet.

Wendi vraagt nu om input, ze stelt zich kwetsbaar op. Ze vraagt helemaal niet om correctie.

Kijk, dit is dus de manier om dit forum een zachte dood te laten sterven. En Wendi, die actie onderneemt en op een positieve manier bezig is, blijft zonder antwoord...

@Wendi: als je wat meer vertelt over wat je precies van plan bent en over wat je vragen zijn krijg je hopelijk wat productievere reacties.

tonny

tonny

02-12-2009 om 18:59

Ah joh

de meeste kinderen tussen twee en vier lezen en schrijven nog niet dus kom op meiden!

Wendy, 't lijkt me dat je op je opleiding genoeg leert hierover, en anders is een bijscholing samen met je collega's een goed plan.

Kun je eens vertellen wat je zoal hebt bedacht, misschien kunnen we dan aanvullingen geven?

tonny

Beemer

Ik heb even nagedacht hoe ik op jouw verhaal moet reageren.
Je kraakt Wendi meer af dan ze verdient op grond van wat ze aangedragen heeft. Het wordt echt heel sarcastisch. Je kan haar ook moeilijk grote maatschappelijke fenomenen, zoals het professionaliseren van de opvang, in de schoenen schuiven.

Ik heb verder nooit met jou gediscussieerd hier geloof ik, en ik kan het niet zo goed plaatsen allemaal. Het klinkt geërgerd zonder dat de ergernis 1 op 1 verband lijkt te houden met het aangewezen object van de ergernis.

Beo

Beo

02-12-2009 om 22:37

Ja maar.

Ik heb "sorry" gezegd

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

02-12-2009 om 23:38

Bericht van Forumbeheer

Van mij mag iemand in de kinderopvang best een vraag stellen, zolang het niet om een makkelijke manier gaat om even een scriptie vol te schrijven of zo.

Wendi, als je (nog) meeleest: reageer dan even op de antwoorden.

Aan de anderen: graag on topic blijven, dus geen gedoe meer over taalfouten en andere zijpaadjes.

Forumbeheer Ouders Online

Mamvantwee

Mamvantwee

03-12-2009 om 09:50

Dames, spelling is geen taal!

Ik vind de reacties erg flauw, dames. Plus dat iedereen onterecht denkt dat spelling hetzelfde is als taal, want dat is niet waar. Spelling is slechts een afspraak (net als verkeersregels) en taal is waar het in deze vraag om gaat (zo is autorijden ook iets anders dan je aan de regels houden).

Terug naar het topic: ik vind het een goed idee van Wendi en ik ben blij dat er nog mensen zijn die zich willen inzetten voor de taalontwikkeling van peuters. Want het kan voor een aantal kinderen echt het verschil maken.

Wendi: als je aanvullende ideeën van ons wilt, wil ik graag weten wat je al tot nu toe hebt bedacht?

groet, Mamvantwee

Vic

Vic

03-12-2009 om 11:05

Taalontwikkelingsactiviteiten

Alles waarbij je praat is een taalontwikkelingsactiviteit. Poppenkast spelen, liedjes zingen, voorlezen, samen een verhaaltje verzinnen, spelletjes waarbij je steeds een voorwerp wegneemt en de kinderen moeten raden wat, etc. Bij een kdv-leidster m/v (en eigenlijk bij iedereen) vind ik het belangrijk dat hij/zij foutloos Nederlands spreekt, dus niet 'hij heb' of 'een jongetje die' etc.

Manier waarop

Ik denk dat het ook redelijk universeel is allemaal. De houding van de leidster is heel bepalend, of het nou om taal gaat of om sociale dingen of motoriek... maakt niet uit.

Ruimte bieden, niet te veel invullen...

tijd en aandacht.

Ik denk dat het bijvoorbeeld belangrijk is voor de taalontwikkeling van peuters dat er een goede werksfeer en een goed personeelsbeleid is. Dan zit de leidster beter in haar vel en kan ze beter haar volle aandacht geven. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een nieuwe ordner vol regels en eisen.

Qwendo

Qwendo

03-12-2009 om 14:01

Super

Super, ik ben zelf leidinggevende op een vve dagverblijf (vroege voorschoolse educatie).

Taal staat natuurlijk de hele dag centraal.
Maar door met thema's te werken en voor al veel te herhalen merk je toch echt dat je kinderen in hun taalontwikkeling enorm stimuleert.

Tips.
Verteltassen
Thema tafel (maandelijks thema, kinderen kunnen spullen van huis meenemen)
Liedjes mandje (voorwerpen in mandje die verwijzen naar een liedje (muis,olifant,clownje etc)
Na een activiteit er over praten (terugkijken naar de activiteit)

Succes het is echt heel leuk om er mee te werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.