Missa
16-06-2009 om 15:54
Toeslag belastingdienst?
Wie kan mij helpen met het volgende:
Ik heb totaal geen ervaring met kdv/nso etc. Gelukkig kunnen beide kinderen binnenkort naar het kdv en nso. Maar nu begint het administratieve gedeelte.
Het kdv wil dat ik het gehele bedrag (incl. toeslag NSO) aan kinderopvangtoeslag op hun rekening laat storten. Zij storten dan het verschil (toeslag - toeslag kdv) weer terug op mijn rekening, waarmee ik dus NSO (+ eigen bijdrage NSO) kan betalen. Daarnaast moet ik dan natuurlijk nog mijn eigen bijdrage betalen aan kdv.
- kunnen ze je daartoe verplichten?
- hoe kan ik zeker zijn dat ze het verschil idd terugbetalen op tijd? Of dat ze opeens falliet gaan/verdwijen en ik de toeslag NSO 'kwijt' ben?
- is dit gebruikelijk?
Ik persoonlijk heb het liefste dat de toeslagen op mijn rekening wordt gestort en ik weer apart de NSO/kdv het bruto bedrag betaal.
Alvast bedankt,
Missa

Yta Chalne
16-06-2009 om 16:28
Raar
Ik ken dit soort constructies niet. KDV stuurt een rekening, nso ook, ik betaal die bederagen gewoon en hoevel toeslag etc. ik dan weer krijg is mijn zorg, daar heeft de kinderopvang niets mee te maken. Lijkt me meer dan onwaarschijnlijk dat ze je tot zoiets kunnen verplichten.

Nasha 1st
16-06-2009 om 16:37
Niet doen!
Jaren geleden heeft zo'n constructie via Kidsconcern ouders heel veel problemen opgeleverd!

Missa
16-06-2009 om 16:47
Bedankt
Ik heb haar net een email gestuurd waarin ik vermeld dat ik dat dus niet wil en liever het gehele bruto bedrag aan hun overmaak.
Voor het overzicht lijkt mij dat het verstandigste, daarnaast ben ik hoofdelijk aansprakelijk voor die uitbetaalde toeslag.
Eens afwachten wat ze nu gaat terugmailen.

Missa
16-06-2009 om 17:01
Of laten storten of geen plek!
Tja... ik krijg net haar antwoord: of op hun rekening het gehele toeslagbedrag laten storten of mijn plek is weg! Graag of niet dus.
Helaas is het niet mogelijk. **** heeft graag een rechtstreekse storting van de tegemoetkoming. Alle ouders *** hebben dit geaccepteerd en het loopt allemaal prima. Alles wat de belastingen stort is zichtbaar op de factuur en tevens doorzichtig en opvraagbaar bij zowel de moppetoet als bij de belastingen.
Indien je hiermee niet akkoord gaat, dan ben ik bang dat de plaatsing niet door kan gaan.

Yvon Meijer
16-06-2009 om 20:32
Belachelijk
Waar bemoeien ze zich mee. Hun enige zorg zou moeten zijn of jij hún rekeningen wel op tijd betaalt en bijvoorbeeld een automatische incasso vragen. Wat jij met je toeslagen doet is jouw zaak. Kan je naar een andere opvang? Groetjes, Yvon.

Minet
16-06-2009 om 21:03
Missa
Ze kunnen dit echt niet verplicht stellen.
Ik ken meerdere organisaties die ook vragen of de kinderopvangtoeslag aan heb betaald kan gaan worden, maar het is JOUW toeslag, dus JIJ beslist wie die gaat ontvangen.
Om die reden mogen ze jou echt de opvangplek niet weigeren. Doen ze dit wel, dan dien je direct een klacht in bij de directie van de org.
Ik snap dat een org. graag de kinderopvangtoeslag wil ontvangen. Zij zijn dan verzekerd van een groot deel van de inkomsten, er zijn helaas ouders die de kinderopvangtoeslag voor zichzelf gebruiken en de rekening van de opvang niet betalen.
Maar verplichten kan het echt niet!

Missa
16-06-2009 om 21:48
Boink
Ik heb Boink gemaild hierover, ik zal ze morgen wel bellen.
Maar ik sta met mijn rug tegen de muur. Gemiddelde wachttijd hier in de buurt is 3/4 jaar. Ik moet er dus wel mee akkoord gaan, anders is mijn plek weg.
Idd een vriendin die bij een creche werkt vertelde dat veel ouders wel het geld krijgen gestort maar niet de creche betalen. Tja, ik begrijp het wel, maar het is wel mijn toeslag. En als er iets misgaat klopt de bd bij mij aan.

Nasha 1st
16-06-2009 om 22:00
Yep
vraag me overigens af of de belasting het eigenlijk wel mag en kan uitbetalen aan een ander dan jij....

Hanne.
16-06-2009 om 22:19
Betwijfel of ze je kunnen verplichten
Kan me niet voorstellen dat ze je kunnen verplichten. (ouders die geen toeslag krijgen mogen blijkbaar geen plaats afnemen....).Als ze bang zijn dat ouders de rekening niet betalen moeten ze maar automatische incasso's in geen stellen.
Ik heb de voorgaande twee jaren mijn inkomen overigens te hoog ingeschat, waardoor ik nu terug moet betalen, zou dat dan ook rechtstreeks van hun rekening gaan....
en als je besluit pas eind volgend jaar de toeslag aan te vragen, blijven ze dan ook wachten, of als je (uit principe) weigert om toeslag aan te vragen, of als je het met terugwerkende kracht wil doen (volgens mij kan het tot 3 maanden na het einde van het jaar). Is het dan ook goed dat zij het dan pas overgemaakt krijgen??

Jesse_1
16-06-2009 om 22:21
Jahoor, de belastingdienst kan dat
Wij hebben het in het verleden ook wel gedaan.
Probleem waar je tegenaanloopt is echter dat de belastingdienst maar één rekeningnummer in het systeem kan hebben voor het terugbetalen van jouw kinderopvangtoeslag. Dus als je bijv. een keer kinderopvangtoeslag terugkrijgt van een vorig jaar, dan gaat dat automatisch ook naar het kinderopvangcentrum (wat dan als het goed is wel weer wordt ingehouden op je rekeningen, maar het vergemakkelijkt de overzichtelijkheid niet). Vandaar dat wij het hebben laten terugdraaien.
Hier was het dus ook gevraagd door het kinderopvangcentrum (voor hen ivm verminderd risico), maar zeker niet verplicht! Maar misschien kunnen ze dat wel (je kunt een héleboel in je voorwaarden zetten...).
Jesse

Missa
16-06-2009 om 22:30
Belastingdienst
die kan idd het maar naar 1 rekening toesturen. Juist daar verwacht ik gedoe. Daarbij hebben we ook een eigen zaak, dat inkomen is dus wel te schatten, maar valt altijd weer anders uit. Vervolgens moet dat gecorrigeerd worden.. via hun rekening???
Aangezien ik ook toeslag voor de NSO krijg zou de gehele toeslag naar kdv gaan.
In hun offerte stond dit:
9. Tegemoetkoming Kinderopvang kosten belastingen;
- Het is verplicht om de kosten “tegemoetkoming kinderopvang belastingen” rechtstreeks op de rek. van de **** te laten overmaken, (inleveren kopie van de beschikking)
- met uitzondering van ouders die ook gebruik maken van naschoolse opvang alleen indien de belastingen de gelden van KDV en NSO niet gescheiden verwerkt. U dient er zorg voor te dragen dat 100% van de kosten automatisch van uw rekening kan worden overgeschreven. (ook kopie beschikking inleveren.)
Ik heb daar ook naar verwezen, maar ze bleef voet bij stuk houden. Dat alle ouders het zo doen en dat ze persoonlijk garant staat dat er niets mis gaat. Ik mailde terug dat ik daar niets aan heb als de bd voor mijn deur staat.
Maar ja, ik kan moeilijk ruzie gaan maken met iemand waar ik afhankelijk van ben.

Nasha 1st
16-06-2009 om 22:44
Maar
je hebt dus NSO? Dan kun je je toch op die uitzondering beroepen? Laten zij dan maar bewijzen dat de belasting die gelden gescheiden verwerkt

Missa
17-06-2009 om 08:31
Nso
Jah de oudste moet naar de NSO, bd kan dat niet gescheiden overmaken. Ondanks dat het in hun offerte staat (als uitzondering), zegt ze per email: graag of niet!

Minet
17-06-2009 om 08:49
Missa
Ik ging er persoonlijk naar toe, liet ze ter plekke zien wat ze in hun eigen papieren hebben staan, confronteerde ze met de onmogelijkheid om zowel aan hen als aan een andere org. waar jij de NSO hebt de kinderopvangtoeslag over te laten maken.
Ze kunnen daar wel vanalles roepen, maar ze hebben ECHT geen poot om op te staan.
Jij tekent gewoon je offerte, maakt een aantekening bij het punt over die kinderopvangtoeslag, en laat de boel daar achter.
Succes!

Nasha 1st
17-06-2009 om 10:19
leuk dit, het staat in hun eigen voorwaarden, ze kunnen je geen fluit maken!!!! Ja, dit zou leuk voer voor een rechter zijn!

amk
17-06-2009 om 10:36
Dus
is jullie inkomen zo hoog dat jullie geen recht op de toeslag hebben. Hoeft er ook niets aan hun over gemaakt te worden.
De beschikking vul je gewoon een mega hoog inkomen in zodat je geen toeslag meer krijgt, wacht de beschikking af. Stuurt een wijziging in met het goede inkomen en ontvang de toeslag op de goede rekening.

Vic
17-06-2009 om 10:39
Haha
De oplossing die Amk voorstelt had ik ook in gedachten. Ik vind het echt belachelijk zoals de organisatie dit in gedachten heeft. Ik heb jarenlang twee opvangorganisaties gehad. Als ze allebei die eis zouden hebben, zou dat al praktisch onmogelijk zijn. Daarbij houd ik financiële zaken graag in eigen hand, het is al ingewikkeld genoeg zonder derden erbij.

Missa
17-06-2009 om 11:06
Amk
goed plan, alleen kan het in theorie niet. De belastingdienst betaald namelijk altijd het werkgeversdeel. Maar goed, dan gaat het om 170 euro per maand ipv 800. Dat scheelt al.
Het idee dat mijn geld wordt gestort op de rekening van een 3e vind ik zeer onprettig. Ik stort toch ook niet mijn salaris naar de Nuon. Zij halen de energiekosten ervanaf en dan krijg ik de rest???

amk
17-06-2009 om 12:40
Werkgeversdeel?
dat bestaat al eventjes niet meer. Die heeft er ook niets mee te maken, de toeslag is afhankelijk van jullie totale inkomen.
Dus je vult gewoon een mega hoog inkomen in. Dat gaat het kdv namelijk ook niets aan. Volgens mij komen ze met deze regel dus ook in de knoop met de privacy wetgeving.
Je bent ook niet verplicht die toeslag aan te vragen trouwens. Je kunt er onoverkomelijke gemoedsbezwaren tegen hebben.
Ik doe hetzelfde omdat ik aan het eind van het jaar niet weet hoe hoog mijn inkomen werkelijk is geweest. En daarom vul ik gewoon een veel hoger inkomen in en aan het eind van het jaar nadat ik mijn belastingaangifte heb gedaan een wijziging zodat ik nog wat terug krijg. De methode die ik beschrijf is niet anders.

Nasha 1st
17-06-2009 om 13:13
Erg omslachtig allemaal
terwijl het gewoon weg door hun eigen voorwaarden niet eens hoeft/kan!!! Gewoon poot stijf houden en desnoods dreigen met advocaat!

Missa
17-06-2009 om 16:34
Boink
Ik heb Bionk gebeld, zij stellen dat het niet kan (met name omdat in hun offerte staat dat er een uitzondering mogelijk is), maar dat er sprake is van een machtspositie (aangezien ik die opvang nodig heb).
Zij adviseren om de offerte te tekenen en in het contract (wat later wordt toegezonden) goed te kijken of die uitzondering er ook in staat. Dan vervolgens doen alsof je gek bent en zeggen: maar het stond in jullie contract.
@AMK: jouw idee was heel slim, alleen mis ik dan dus die toeslag. Het later opgeven van de juiste inkomensgegevens en een ander rekeningnummer kan, maar dan stopt ook de toeslag naar het kdv.

Leandra
17-06-2009 om 19:54
Vrij gebruikelijk hoor!
Het is vrijgebruikelijk om je geld van de belastingdienst direct te laten storten bij de organisatie voor kinderopvang en dan hoef je zelf alleen nog je eigen bijdrage te betalen. Bedoel je dat?Veel organisaties vragen dat (werk zelf bij een grote organisatie voor kinderopvang). Men kan je niet verplichten, maar wel erom vragen. Ik vind het zelf ook erg makkelijk. Je krijgt alleen een rekening voor je ouderbijdrage.Het wordt ook vooral gevraagd zodat men dit gedeelte al binnen heeft en alleen de ob nog maar hoeft te innen. Vooral voor mensen die moeite met hun financiën hebben, is dit handig. Bovendien, het geld is bestemd voor de opvang en niet voor jezelf.
Groetjes Leandra

Leandra
17-06-2009 om 19:57
Nog even missa
Neem je NSO van een andere organisatie af? Dan kunnen ze het doorstorten. Maar ik kan me voorstellen dat je dat eng vindt. Dan zou ik het geld zelf doorstorten van beide organisaties. Als je bijdrage voor NSO en ob niet veelverschilt, zou je het wel kunnen laten door storten. Dan gebruik je je ob van het kdv als NSO geld. Maar goed, ik weet natuurlijk niet om welke bedragen het gaat.
Groetjes Leandra

Missa
17-06-2009 om 20:32
@ leandra
Bedankt voor je reactie. Ik kan begrijpen dat het kdv dat graag wil (ivm wanbetalers), maar ik word liever niet 'gechanteerd' dit te doen.
Het gaat om zo'n 800 euro (toeslag nso/kdv) elke maand. Stel ik zeg op bij creche, geef dit door aan het bd en die heeft vertraging. Dus bd blijft doorstorten aan kdv. Vervolgens moet ik het vorderen van kdv. Dat kan helemaal goed gaan, maar ook helemaal fout en dan wel 800 euro per maand. Mijn man heeft eigen zaak, dus op een gegeven moment komt er een correctie (ik heb hoog ingeschat, dus krijg dan geld terug). Hup dat gaat naar rekening kdv, ik moet dit vervolgens weer aan hun vragen.
Nogmaals ik snap het kdv, maar ze wijken nu af van hun eigen voorwaarden in hun offerte. Daarnaast ik sluit toch een contract af met het kdv en hoe ik het betaal/van welk geld gaat het kdv toch niets aan? Mss komt het wel uit een oude sok...
Ik wil gewoon de keuze hebben.

LouiseB
17-06-2009 om 20:43
En de oudercommissie?
Wat vind de oudercommissie van deze gang van zaken? Hebben zij daarmee ingestemd? Als het gaat om wanbetalers te weren dan kunnen ze beter in de voorwaarden stellen dat bij een achterstand van 2 maanden de plek vervalt. Dat heeft volgens mij meer zin dan deze actie.
Hoe zit het contract in elkaar? Moet je meteen al de belastinggegevens invullen of moet je verklaren dat je dat gaat doen? Heb je een rechtsbijstand verzekering? In dat geval zou ik het contract ondertekenen, de bepalingen van de belastingdienst eruit halen met een beroep op hun eigen voorwaarden (nso en kdv geld kan niet gescheiden uitbetaald worden), dus tekenen met dit voorbehoud. Als ze je naar aanleiding van dat contract de plaats weigeren zou ik een advocaat van de rechtsbijstand een brief laten sturen. Eens kijken hoe ver ze het willen voeren. Ik denk dat ze er dan wel op terugkomen.
Overigens heeft een hoog inkomen invullen echt geen zin, je krijgt altijd (ook al verdien je een paar ton) eenderde deel van de kosten, dit waren vroeger de werkgeverskosten. Deze worden door de belasting teruggevorderd bij de werkgevers via een algemene heffing voor alle bedrijven.
Succes ermee!

Vic
17-06-2009 om 22:43
Leandra
"Bovendien, het geld is bestemd voor de opvang en niet voor jezelf."
Van zo'n uitspraak raak ik, plaatsvervangend, erg geïrriteerd. Die kinderopvangtoeslag is een zaak van mij en de Belastingdienst en daar heeft de opvangorganisatie geen bal mee te maken. Bovendien krijg ik de toeslag de 19e en hoef ik de rekening van de bso pas de 26e te betalen (wordt geïncasseerd), en is het geld dus een week lang alleen van mij. Mijn salaris komt de 24e, dus misschien heb ik die toeslag wel hard nodig om 5 dagen boodschappen van te betalen.

Leandra
18-06-2009 om 09:17
Vic
Dat vind ik nu onzin. je krigjt het geld omdat je kind naar de opvang gaat. Je boodschappen horen uit een ander potje betaald te worden. Zo krijg je dus wanbetalers. mensen die geld voor de opvang ergens anders voor gerbuiken en dan geen geld meer hebben voor het kdv. Ik zeg niet dat jij dat doe, hoor . Ik ken helaas veel voorbeelden met uitzetting tot gevolg. Dat is niet fijn.
Groetjes Leandra

Vic
19-06-2009 om 11:08
Leandra
Dat vind ik geen onzin. Het gaat soms om heel grote bedragen en bij sommige mensen luistert het heel nauw wat er op bepaalde dagen op de betaalrekening staat. Als je dus op de 19e je toeslag krijgt (paar 100 euro) kan het zijn dat je betaalrekening bijna op 0 staat. Dat is niet erg, want je krijgt een paar dagen later je salaris (paar 1000 euro), en daarvan betaal je dan zonder problemen je kinderopvang. Mijn betaalrekening bestaat niet uit verschillende 'potjes'. Er komen bedragen binnen op verschillende dagen per maand, en zo gaat het er ook weer uit. Ik heb er geen trek in om dagen rood te staan omdat de opvangorganisatie meent alvast vooraf mijn geld te incasseren via de Belastingdienst. Als de opvangorganisatie problemen heeft met wanbetalers moet ze die mensen aanpakken (opvang opschorten ofzo), en niet de goeden onder de kwaden laten lijden.

amk
19-06-2009 om 12:38
Idd vic
mijn geld is 1 pot, waar op bepaalde momenten bedragen in en uit gaan. Ik heb 4 momenten waar er geld binnen komt. 24 / 29 / 15 / 20 En dan komt er per maand wel voldoende binnen om alles te regelen, maar er staat niet voldoende op om alles in 1x te kunnen betalen.
Het bedrag is dus wel gereserveerd, maar dan wel in combinatie met een bepaalde periode van afschrijven. En dat heb ik het liefst zelf in de hand.

Nasha 1st
19-06-2009 om 22:08
Hier ook
en als salaris er is, gaat de rekening kinderopvang de deur uit....