Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Tv

Als ik mijn zoontje ophaal bij het KDV zitten de kids regelmatig met z'n allen voor de TV naar Dora of Bob te kijken. Nou geven ze bij dat KDV nogal hoog op over hun pedagogisch beleid...

Het lijkt mij persoonlijk wel een makkelijke manier om je KDV geld te verdienen. Lekker in je luie stoel gaan zitten en de TV de oppas laten doen.

VZVIW raden 'opvoedingsdeskundigen' het gebruik van de TV als oppas af.

Hoe denken anderen hier over?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat is regelmatig?

Op het kdv van mijn kinderen was de tv ook not-done, maar toch stond ie af en toe tegen de ophaaltijd wel eens aan, zeker als het buiten niet zulk mooi weer was.
Ze zitten nu op een nieuwe locatie, en daar hebben ze volgens mij niet eens een tv.

Ach ik had er eigenlijk nooit zo'n problemen mee, zo hoefden ze het Sinterklaasjournaal tenminste niet te missen...

amk

amk

11-01-2010 om 22:04

Niet voor de kinderen maar voor de ouders

op het kdv waar mijn dochter tot september naar toe ging was wel een tv. Niet voor de kinderen maar voor de ouders.
Een paar keer per maand werd daar een fotoserie op getoond van die week op het kdv. Wat deden de kinderen, met wie speelden ze etc.
De kinderen hadden maar mondjesmaat belangstelling voor die plaatjes. Alleen als ze er zelf op staan gingen ze enthousiast aanwijzen.
Verder werd de tv niet gebruikt.

angel3

angel3

12-01-2010 om 09:36

Navragen

hoe vaak en wanneer die tv aanstaat. Niet meteen conclusies trekken. Op het kdv werd tv soms aangezet bij slecht weer en bij de opblijvers (kindjes die niet meer slapen). Op de BSO staat ie vaker aan maar eigenlijk alleen rond ophaaltijd....
Bij andere BSO s hoor ik echter dat de tv zo n beetje de hele tijd aanstaat. Dan zou ik er wat van zeggen

Geen tv

Er is er geen een, gelukkig. Wel hebben ze een computer waar zoon graag op speelt. Daar hebben ze een systeem voor zodat elk kind niet meer dan 20 minuten per dag speelt.

Hier zelden

op het KDV onder de 3 eigenlijk nooit, misschien 2 keer per jaar?En bij de 3+ af en toe een keer als het in het theam valt.
De Bso heeft m denk ik 2 keer per maand aanstaan...als we er aan denken
De computers gaan gemiddeld maar 1 keer per 2 maanden een week aan, per toerbeurt.

Annet

Annet

12-01-2010 om 22:12

Angel, wat is ophaaltijd?

Als de bso open is tot 18.30 uur, dan stel ik me bij ophaaltijd iets voor van 17.00 - 18.30 uur. Dan zijn er dus kinderen die 1,5 uur tv kijken.
Ik vind voor een kdv een half uur per dag tv acceptabel, bijvoorbeeld een vast programma op vaste tijden. Tijdens de slaaptijd van de slapers vind ik een heel goed idee. Dan sla je precies de jongere kinderen over.
Voor een bso lijkt me tv op een gewone schooldag niet nodig. Zolang duurt de opvang niet.
Op een vrije middag (woensdag of zo) vind ik 30-45 minuten prima. Hetzelfde geldt op een vakantiedag.

Tango

Tango

15-01-2010 om 21:10

Hier

Op de bso staat de tv alleen in de vakanties aan het eind van de middag aan, dat vind ik wel prima. Tijdens schoolweken niet, alleen met het sinterklaasjournaal.
Verder is er een Wii, waar de kinderen om de beurt op mogen, zodat ze er dus nooit erg lang achter staan.

Voorheen zat Tangozoon op een KDV waar geen tv was, af en toe keken ze eens een tv-programma op de computer, maar eigenlijk zelden. Vond ik wel best hoor, hij keek thuis vaak genoeg. Daar vermaakte hij zich juist met de andere kinderen, thuis in zijn eentje kon hij dat niet.
De BSO daar, waar Tangodochter toen ook zat, had ook een Wii, die altijd aan stond en waar Tangodochter ook eindeloos achter stond. Daar heb ik toen wel iets van gezegd. Ze werd er thuis namelijk niet echt gezelliger van.

angel3

angel3

15-01-2010 om 22:41

Annet

klopt ophaaltijd is inderdaad tussen 5 en half 7. Om 5 staat ie echt nog zeker niet aan. Eerder rond kwart voor 6.... mijn ophaaltijd
Vaak zitten de kids er dan net voor.....of zijn ze nog bezig aan te zetten en dan BAAAAAAAAAAAAAAALEN mijn kinderen dat ik er AL ? ben

judiths mama

judiths mama

16-01-2010 om 20:28

Tv op de bso...

De tv wordt bij ons op de bso alleen tijdens vakanties gebruikt. (behalve tijdens het sinterklaasjournaal!)
In vakanties is het dan ook niet aan het eind van de dag, maar halverwege, om een rustmoment in te bouwen. Als er kinderen geen tv willen kijken, moeten ze iets anders rustigs doen (spelletje aan tafel, met de lego o.i.d.)

marie

marie

17-01-2010 om 11:22

En thuis dan?

hallo
Het kdv en bso proberen denk ik zoveel mogelijk een "thuissituatie" na te bootsen. En ja daar hoort ook tv bij. Want over het algemeen kijken kinderen thuis ook wel eens tv. En zolang het incidenteel is, zal het toch niet zo'n groot probleem zijn?
groetjes

Thuis

Kijken wij overdag ook geen TV. Zoon is net 3, dus dat speelt mee maar hij kijkt ongeveer een half uurtje 's ochtends (niet altijd) en 's avonds. Vandaar dat het van mij overdag - en zeker op het kdv - dus niet hoeft.

Dat er een tv aanwezig is!

Ik vind het eigenlijk heel gek dat er kdv's zijn met een tv op de groep. Ik werk zelf op een dagverblijf, en heb er werkelijk nog nooit van gehoord. Er zijn genoeg andere dingen te doen om een rustmoment in te bouwen, een spelletje doen, boekje voorlezen. Ik zie tv kijken vooral als handig voor de verzorgers die dan even de handen vrij hebben, en vind dat absoluut niet passen bij het werk van een leidster. Kinderen kijken volgnes mij thuis al genoeg tv, dan lijkt het me niet nodig om die kleintjes ook op het kdv nog te laten kijken.
Bso vind ik een ander verhaal, die kinderen zijn ouder en zijn naar school geweest. Kan me voorstellen dat die het erg fijn vinden om even voor de tv te zitten.

Hanne.

Hanne.

19-01-2010 om 09:33

Bso vs kdv

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je na een schooldag wel TV zou mogen kijken maar aan het einde van een dag naar het KDV gaan niet. Dan is het toch ook fijn om even voor de tv te zitten.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-01-2010 om 12:58

Tv thuis

Ik probeer de tv thuis zo veel mogelijk te beperken, en dat gaat prima. Als de tv aanstaat is dat vaak omdat ik dan even m'n handen vrij wil hebben om te koken.
Maar op een kdv zouden de leidsters naar mijn mening alle aandacht voor de kinderen moeten hebben, en zou er dus vrijwel nooit "noodzaak" zijn om de tv aan te zetten. Zo nu en dan als iets bijzonders moet kunnen, maar wat mij betreft niet regelmatig en zeker niet dagelijks.

liora

liora

19-01-2010 om 14:31

Ook niet op bso

Hoi,

Ik vind ook op een bso tv kijken heel vreemd. Hooguit op de lange vakantiedagen, maar dan nog bij uitzondering.

Verder vind ik dat kinderen op allerlei andere manieren ook kunnen relaxen. Tv is voor thuis inderdaad, omdat ouders nog duizend andere dingen soms moeten doen, maar ook thuis mag er niet onbeperkt gekeken worden.

Liora

Leeftijd

Voor mij is het grote verschil tussen bso en kdv de leeftijd van de kinderen. Ik vind het voor kinderen tot 4 jaar niet nodig om op de opvang tv te kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.