Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Mamoe

Mamoe

04-12-2020 om 01:32

Twijfel keuze pspzl

Wij hebben voor onze zoon na wat rondkijken gekozen voor een antroposofische pspzl. Toen we hier gingen starten wisten we nog niet naar welke school we hem wilden sturen, dus waren alle opties qua pspzl open. We wisten wel dat hij niet naar de bijbehorende vrije school zou gaan. Na een tijdlang naar de inloopspeelochtenden te zijn geweest, dachten we dat deze plek bij ons paste; klein, warm, rustig en met veel oog voor het kind. En een pre; Pedagogisch medewerkers die heel bewust voor het vak en deze plek hadden gekozen en er duidelijk met hart en ziel hun werk deden.
Nu is onze zoon een maand of vier geleden gestart. Coronatijd, dus het naar binnen gaan mocht niet samen. Wel mocht ik een paar keer mee om te ‘wennen’. Dat ging goed, hij was vooral erg nieuwsgierig, maar toen hij alleen moest ging het al snel slechter. Tot drama’s die thuis begonnen en krijsend afgeven aan meester.
Ik zag de spanning bij zoon per keer meer opbouwen, op pspzl dagen was hij om 5.00u wakker en niet te handelen thuis. Zelf besloten dat we hem voortaan later brengen, zodat een ouder mee naar binnen mag en even jas uit kan doen etc. Dat hielp en nu geen drama meer, maar nog steeds gaat hij niet graag (zijn we niet van hem gewend).
Inmiddels heb ik zelf wat meer oog gekregen op aanpak op de groep en het is zo anders dan verwacht. De kinderen ‘moeten’ continue vanalles, het is een aaneenrijging van rituelen, kringetjes etc. De leiders lijken vooral gestressed, omdat ze steeds bezig zijn de kinderen in het gareel te krijgen voor een activiteit, wat dus met een hoop gedoe en onrust gepaard gaat. Naar mijn idee blijft er weinig ruimte over voor spelen, knutselen etc. En wordt er ook weinig aangeboden. Er lijkt weinig geknutseld, gepuzzeld, voorgelezen etc. geworden. Ik merk dat ik steedswat geïrriteerder begin te raken over alles wat ik in beetjes zie. Toen ik gisteren zag dat de kinderen het eerste uur bezig zijn geweest met ‘moet’ dingen en toen pas gingen spelen, begon ik te twijfelen of ik hem hier wel wilde laten blijven. We kunnen overwegen om hem naar de pspzl bij zn toekomstige school over te plaatsen. Dat betekent wel weer verandering terwijl het huilen nu minder is. En hang ik dan de ‘curling-ouder’ uit? Ik vind het zo’n zonde, omdat ik het idee heb dat zoon juist zoiets als pspzl heel leuk kan vinden (leergierig, nieuwsgierig en graag op andere plekken dan thuis aan het spelen). Wat denken jullie?

Maro

Maro

04-12-2020 om 02:24

maar

denk je dat het ergens anders beter is? Ik ken reguliere peuterspeelzalen en antroposofische en ze doen niet voor elkaar onder qua stress van de begeleidsters.

Mamoe

Mamoe

04-12-2020 om 07:24

Begeleiders

Nee dat weet ik natuurlijk niet. Daar hoop ik natuurlijk op, maar ik merk dat alles valt of staat met wie er voor de groep staat. Ik hoor dat meerdere ouders zeggen dat met een ander duo beter ging en hun kinderen sinds zij op de groep staan niet meer willen.

Ze zijn continue aan het duwen en trekken met die kinderen, omdat ze zoveel moeten. En ze kijken daarbij in mijn ogen niet meer naar wat een kind nodig heeft op die leeftijd. Ze willen mijns inziens niet afwijken van hun ‘ritme’ ook al is het soms misschien beter voor de rust in de groep. Is dat op een reguliere peutergroep ook zo? Peuters bij aanvang een uur lang in een activiteit houden, voordat ze mogen spelen?

Ik heb een beetje het gevoel dat een ander duo voor de groep het misschien ook anders aan zou pakken. Dus dat het niet perse inherent is aan antroposofische.

Ik vraag me dus af of er op de meeste peutergroepen vooral gespeeld wordt of dat er ook zoveel verplichte activiteiten zijn? En ja dan nog valt of staat alles met wie voor de groep staat, daarom twijfel ik ook. Een wissel van plek proberen en die meteen koppelen aan toekomstige school met kans op nog zoiets of t maar zo laten.

Guera

Guera

04-12-2020 om 07:52

Kijken

Ga zelf es kijken bij een andere psz. Wat ze daar doen of mag dat allemaal niet. Onzinnig dst er dit soort dingen niet zouden mogen...
Ik heb altijd begrepen dat psz meer voorbereiding is op school ook qua werkjes. En kinderdagverblijf meer spelen. Toch kijken of je breder kunt oriënteren. Vervelend als je kind ergens niet lekker zit. Daarnaast hebben sommige kinderen ook meer wentijd nodig. Hoe vaak gaat hij? Hoe oud is hij?

@Emma

@Emma

04-12-2020 om 09:12

Vrije school

Klinkt allemaal erg vrij en leuk en creatief, maar dat is het niet. Het barst van de vooropgezette levensfasen die iedereen op dezelfde manier moet doorlopen met bijbehorende spreuken, werkjes en rituelen. Doodmoe word je ervan. Ik zie het helemaal voor me op de pspzl en wat akelig dat je kind zo van slag is!
Natuurlijk kiezen die leidsters hier bewust voor en ze zijn op hun manier vast heel toegewijd. Ik zou ergens anders gaan kijken waar lekker gespeeld wordt en waar de leiding oog heeft voor de ontwikkeling van het individuele kind. Dat is een veel betere voorbereiding op de basisschool.

@Emma

@Emma

04-12-2020 om 09:16

En nog iets

Je bent abdoluut geen curling ouder !

Pirata

Pirata

04-12-2020 om 10:10

Weg

Hij vindt het afschuwelijk daar, weg dus. Je zoon is geen Steinerjongen.
Psz gaat volgens mij om samen leren spelen. Niet als een soort strafkamp. Voor een peuter!

Tessa

Tessa

04-12-2020 om 16:16

Opgegeven

"Dat betekent wel weer verandering terwijl het huilen nu minder is."

Waarom huilt hij minder? Mijn zoon stopte met huilen omdat hij het opgaf. Hij wilde er nog steeds niet zijn maar begreep dat hij gewoon zijn tijd moest uitzitten eer hij weer weg mocht.
Ik wilde dat ik toen wist wat ik nu weet want ik heb dat kind een hoop ellende aangedaan.

Mamoe

Mamoe

04-12-2020 om 19:15

Tessa

Wat bedoel je met ‘een hoop ellende’?

We hebben de dagen van de week gekoppeld aan pspzl of niet. Hij zegt nu iedere ochtend ‘vandaag is het ..dag he, dan hoef ik niet naar school he?’. Daaruit maak ik op dat het hem bezig houdt en hij niet graag gaat. Ik merk wel dat ik het lastig vindt bij een peuter om helemaal aan te voelen of hij gewoon moet wennen aan de drukte en zonder mij erbij of dat hij echt niet op zn plek zit daar.

Mamoe

Mamoe

04-12-2020 om 19:18

Ergens anders kijken

We hebben overigens vandaag besloten om inderdaad ook ergens anders te gaan kijken. En al contact gelegd.

Maartje

Maartje

04-12-2020 om 22:20

Natuurlijk stoppen

Onmiddellijk, en dan goed je tijd nemen om een wel fijne psz te zoeken.

Nanne

Nanne

06-12-2020 om 01:28

Idd gaan kijken bij die andere

En vragen stellen, misschien ken je ouders van kinderen die op die andere psz zitten? Vraag naar hun ervaringen
Maar ik zou zeker op zoek gaan naar een alternatief. Kan hij misschien proefdraaien bij die andere psz?
En nee, je bent geen curlingouder wmb

Ik heb van nichtje trouwens altijd begrepen dat ze vanuit ff antroposofische hoek kinderen niks aanbieden (behalve dan de rituelen); kinderen moeten hun eigen belangstelling volgen. Dus pro-actief iets aanbieden ‘mag’ niet. Ook valt mij bij nichtje op dat het allemaal helemaal niet ‘vrij’ is maar juist nogal veel wordt bepaald, alles heeft thema’s, rituelen, fases etc. Ik vind (maar dat zal per instelling en persoon verschillen) dat kinderen veel meer ‘geframed’ worden dan elders. Kortom, ik ben geen fan

En sws; volg je gevoel. Dat is je belangrijkste kompas. Je kind is niet happy en daar kun je wat aan doen.

Tessa

Tessa

06-12-2020 om 08:16

Hoop ellende

Zoon vond het niet leuk en is het ook nooit leuk gaan vinden. Dat heeft z'n hele school carrière doorgewerkt. Ik heb hem zo vaak moeten dwingen om naar school te gaan. Dat was om wanhopig van te worden. Zat ik daar met een kind dat verplicht naar school moest maar wat dat absoluut niet wilde en ik moest maar ervoor zorgen dat hij wel op school kwam. Hij was diep ongelukkig toen en ik super gestrest.

Bosbes

Bosbes

06-12-2020 om 11:35

nee, geen antroposofische..

Het 'vrije' van 'Vrije school' slaat helemaal niet op vrijheid, mocht er nog iemand zijn die dat denkt. Dat heeft ergens anders mee te maken.

Wat mij betreft voordeel van de vrije school (of antroposofische creche): gemiddeld best veel leuke ouders, leid(st)ers die er bewust voor kiezen (maar wat mij betreft niet per se voor het goede..), aandacht voor natuur, vaak ook veel creativiteit, veel 'lieve' dingen.

Maar de nadelen zijn voor mij veel groter: strakke (en afhankelijk voor de leiding ook starre) schema's, weinig ruimte om zelf als kind iets op je eigen tijdstip te ontdekken -al denkt de leiding mogelijk het tegenovergestelde.

Ik moest een keer met mijn dreumes met spoed op zoek naar een andere creche en ben in de buurt bij de Antroposofische gaan kijken. Eerste idee: lief en mooi. Even later: oeps, die kinderen kunnen niks, worden in hun stoeltjes vastgebonden en zullen NU mee moeten doen anders worden ze genegeerd.
Gelukkig was deze creche uiteindelijk niet nodig want ik was best wel geschrokken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.