Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
BSO moeder

BSO moeder

26-06-2020 om 20:52

Uren vakantieopvang

Van de belastingdienst wordt de eigen bijdrage voor de kinderopvang over de 2,5 maand dat de scholen zijn gesloten aan ons vergoed. Nu bedacht onze opvang dat we de uren vakantieopvang die we in die periode hebben opgebouwd gecorrigeerd gaan worden omdat wij daar toch een vergoeding voor hebben gekregen van de belastingdienst. Nu gaan ze er aan voorbij dat wij de opvang organisatie gewoon hebben betaald voor die uren.

Uiteraard is de mail vanavond om 17:01 aan ons verzonden, zodat ze niet gelijk platgebeld worden door ouders en ze hopen dat het na het weekend wegebt.

Is het zo raar dat wij het onbeschoft vinden dat deze uren worden afgepakt? Nu krijgen ze dus voor een deel van uren dubbel betaald, terwijl wij die uren inmiddels keihard nodig hebben we hebben immers flink wat vrije uren op moeten nemen


Famke

Famke

26-06-2020 om 21:56

Ik snap niet wat je bedoelt met

'Nu bedacht onze opvang dat we de uren vakantieopvang die we in die periode hebben opgebouwd gecorrigeerd gaan worden omdat wij daar toch een vergoeding voor hebben gekregen van de belastingdienst. Nu gaan ze er aan voorbij dat wij de opvang organisatie gewoon hebben betaald voor die uren.'

Wat heeft de bso precies gedaan?

BSO moeder

BSO moeder

26-06-2020 om 22:06

BSO heeft gedaan....

Wij kopen per jaar een x aantal vakantieopvang aan opvang in, bijvoorbeeld 12 dagen vakantieopvang. Nu betalen we daar dus maandelijks voor, we kopen iedere maand dus 1 dag in.

De opvang heeft nu dus 2,5 opvang dag van het tegoed afgehaald, omdat ze vinden dat omdat wij er een vergoeding voor hebben gekregen dat we geen recht hebben op die uren.

Echter wij hebben immers aan hen dat bedrag gewoon betaald! Dus als wij die 12 dagen nodig hebben krijgen we straks weer een rekening van 2,5 erbij.

Bso moeder

Ik weet niet zeker of ik het snap, maar je vind dat de bso niet mag genieten van de voor hen gunstige regeling van de regering? Je hebt betaald, dus moeten ze er ook alsnog voor werken, ook al zegt de overheid dat ze dat geld mogen krijgen (niet van jullie, jullie schieten het alleen voor) maar van de overheid, zonder er voor te hoeven werken?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2020 om 23:12

Cijfermatig

Wie schiet er nu bij in? Krijgen jullie ook compensatie voor die niet afgenomen vakantie-uren? Bij ons zat dat gewoon bij het maandbedrag in. Je betaalde elke maand hetzelfde bedrag ongeacht of er een vakantie in zat. Als je dan nog extra moet betalen in andere maanden zou je er dus wel slechter van worden, denk ik.

Famke

Famke

26-06-2020 om 23:29

Het hangt er vanaf

hoe de bso het heeft geregeld. Bij onze bso heb je een contract voor 8, 12, 40, 48 of 52 weken. Of je hebt alle vakantieweken opvang (12- of 52- wekencontract), of 8 vakantieweken (8- of 48-wekencontract). Of geen vakantie-opvang (40 weken). Als je alle weken opvang hebt, heb je er geen nadeel van. De meivakantie is immers al geweest. Als je een 8 of 48-wekencontract hebt, dan geef je van tevoren door welke weken je geen opvang hebt.

Als jullie kind in de meivakantie was gekomen, vind ik het niet gek dat de bso ervan uitgaat dat de uren verbruikt zijn.

BSO moeder

BSO moeder

27-06-2020 om 07:11

Flexibele vakantieopvang

Wij sparen uren en kunnen beslissen wanneer we die uren opnemen. Het belastingvoordeeltje is voor de ouders en de BSO heeft eind van die jaar van ons gewoon voor 12 dagen bso opvang betaald gekregen.we hebben onze vakantieuren van het werk moeten gebruiken in de corona periode omdat we toen geen opvang hadden. Die 12 opvang dagen hebben we dus keihard nodig. Dit Ik overigens flexibel in te zetten dagen dus moet verbonden aan bepaalde vakanties. Als we die 12 dagen nu dus gaan gebruiken krijgen we achteraf nog een rekening voor 2,5 dag en daar krijgen we dan ook geen toeslag over want het blijft zo dat we maar 12 dagen hebben afgenomen.

Het gaat erom dat ze onze compensatie willen gebruiken om uren dubbel betaald te krijgen.

vlinder72

vlinder72

27-06-2020 om 07:29

Niet akkoord

Jullie hebben immers de BSO gewoon doorbetaald alsof er BSO was.

Vervolgens betaalt de belastingdienst ooit een deel hiervan weer terug (ik heb nog niks ontvangen)

De BSO kan nu niet jullie recht op uren schrappen.

BSO moeder

BSO moeder

27-06-2020 om 07:46

Vlinder

Vlinder dat was precies onze gedachte. De BSO heeft in die tijd echt niet om inkomsten verlegen gezeten, die noodopvang heeft hen genoeg opgebracht en dan gaan ze dit ook nog proberen af te pakken.

Ja we hebben het ook nog niet gekregen hoor die vergoeding, maar dat krijgen we dus nog wel.

BSO moeder

BSO moeder

27-06-2020 om 08:38

Enigr

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat zij gekort worden voor het bedrag wat wij terug krijgen. Dan kan ik het me voorstellen maar ze geven alleen aan dat omdat wij via de belastingdienst geld terugkrijgen dat zij onze uren gaan nnemen.

Hoeveel dagen

Ze nemen toch alleen 2,5 dag af en niet alle dagen? Je houdt dan toch 9,5 dag over voor de rest van het jaar?

BSO moeder

BSO moeder

27-06-2020 om 09:41

Thera

Ja die moet je dus opnieuw inkopen.

Jo

Jo

27-06-2020 om 10:05

Wat is nu eigenlijk het probleem

Je spaart 1 dag per maand.
Je kind is bijna 2,5 maand niet naar school geweest.
In deze 2,5 maand viel ook de meivakantie.
Je hebt toen geen gebruik hoeven maken van vakantieopvang.

Is dit nu een principiële kwestie of gebruik je altijd je 12 dagen vakantieopvang in de tweede helft van een kalender jaar en kom je daarom te kort?
Of moest je andere jaren ook extra dagen inkopen en wil je er dit jaar goedkoper uit zijn?

BSO moeder

Die 2,5 moet je op nieuw opkopen alleen als je iver de overige 9,5 maanden meer dan 9,5 vakantieuren gaat opnemen.

Ik heb trouwens ook gehoord dat het bedrag dat je terug gaat krijgen van de belastingdienst het bedrag is gebaseerd op de geschatte opvanguren die je zelf aan de belastingdienst hebt doorgegeven.

Dat is nadelig voor ouders die die schatting aan de lage kant hebben gehouden. Maar dat is weer een ander verhaal.

BSO moeder

BSO moeder

27-06-2020 om 10:21

Natuurlijk gaan we die uren opmaken we wilden in de meivakantie 1 dag gebruiken en voor de rest hadden er het anders opgelost (ze strepen er 2,5 weg hé). Dus 1 dag hebben we dus niet kunnen gebruiken hebben we een vakantiedag op het werk moeten gebruiken (waarde ongeveer 2 keer de prijs van opvang) Maar dat doet er niet toe. Wij betalen de opvang organisatie voor 12 dagen opvang, en nu gaan ze er 2,5 wegstrepen omdat zij vinden dat onze vergoeding hen toekomt.

De vergoeding

die is ook bedoeld vooral om hen tegemoet te komen. Zodat niet na deze periode de opvangorganisaties het loodje hebben gelegd maar weer klaar kunnen staan.

Jesse_1

Jesse_1

27-06-2020 om 10:51

Eh...

Ik zit er niet helemaal goed meer in, hoor, de kinderopvang, maar ik probeer het te snappen.

Maar als ik het goed begrijp krijg je de eigen bijdrage terug van de belastingsdienst om te zorgen dat mensen de kinderopvang gewoon doorbetalen.
Nu betalen jullie een bedrag voor flexibele opvang, dus ik zou zeggen - redelijkerwijs - dat jullie de opvang 'inleveren' die jullie normaal gesproken afgenomen zouden hebben. En niet de opvang voor 2,5 maand, omdat jullie gedurende die 2,5 maand uitsluitend de meivakantie gebruik zouden maken van de (flexibele) opvang.

Ik snap het idee van de kinderopvangorganisatie wel hoor, maar dat geldt in principe alleen voor de structurele opvang.
Stel dat de corona nu precies in de zomervakantie was gevallen, gedurende 2 maanden, zouden ze dan maar 2 dagen hebben ingehouden en jij 10 dagen overhouden voor de overige vakanties? Of als het precies tussen vakanties in was gevallen, waren er dan ook dagen ingehouden?
Dit dus als het gaat om flexibele opvang die bedoeld is om opvang in de vakantie te regelen.
Logischerwijs zou ik dus zeggen dat het inhouden van de dagen obv de officiële vakantieweken redelijk is. Dan zou het om 2 dagen meivakantie gaan (zomer 6, herfst 1, krokus 1, kerst 2).

Blij dat ik van de kinderopvang af ben

Jo

Jo

27-06-2020 om 11:12

BSO moeder

"Wij betalen de opvang organisatie voor 12 dagen opvang, en nu gaan ze er 2,5 wegstrepen omdat zij vinden dat onze vergoeding hen toekomt."

Staat dat laatste in hun mail? Of is dat jouw conclusie?

Ik begrijp nog steeds niet waarom je zo oververhit bent.

In deze coronacrisis is het geven in en nemen. Om welk bedrag krijg jij nu een maagzweer?

Wees blij dat je nog een baan hebt en de kinderenopvang nog steeds overeind staat. Er zijn heel veel mensen die grotere offers hebben moeten brengen.

Nog twee nachtjes slapen en dan is het maandag. Kun je even bellen naar de opvang en vragen om uitleg.

BSO moeser

BSO moeser

27-06-2020 om 11:19

Het gaat nu misschien om 2,5 dagen opvang die ik moet kopen maar komt wel bovenop een rekening van een hele zooi vakantiedagen die we hebben moeten opnemen om de zorg van ons kind te kunnen betalen.

Ik heb betaald voor die opvang en wil het dus ook afnemen.

BSO moeder

BSO moeder

27-06-2020 om 11:33

Bedrag

Bedrag voor 2,5 dag is dus 240 euro.

De kinderopvang heeft al die tijd doorbetaald gekregen, extra inkomsten gekregen uit noodopvang en hun flexwerkers maar beperkt in te hoeven zetten. M.a.w. die valt niet om.

Flexwerkers

Niet zo eerlijk als de flexwerkers ineens zonder werk zitten, die zouden toch juist wel moeten worden uitbetaald voor bijvoorbeeld het aantal uren dat ze gemiddeld werken?

En trouwens als ik het goed begrijp en jij eens een keer een dag extra werkt, kun je daarmee voor twee dagen opvang betalen?

Yaron

Yaron

27-06-2020 om 12:18

Gelijk

Ik vindt dat je gelijk hebt en ik denk dat je juridisch ook sterk staat, je hebt voor die uren betaald en wat je terug hebt gekregen via de belasting staat daar los van. Je hoeft ook niet coulant te zijn en akkoord te gaan, omdat je blij mag zijn nog werk te hebben en dat het toch maar 240 euro. En of zij nu wel of meer verdiend hebben doet er niet toe. Ik zou een mail sturen met uitleg en dat je niet akkoord gaat. En als dat niet helpt zou ik er een jurist naar laten kijken.

Yaron

Yaron

27-06-2020 om 12:19

Oef

Vindt

Yaron

“Ik vindt dat je gelijk hebt en ik denk dat je juridisch ook sterk staat, je hebt voor die uren betaald en wat je terug hebt gekregen via de belasting staat daar los van. ”

Die snap ik niet, dat dat daar los van staat. De overheid is de ouders gaan beloven dat ze hun eigen bijdrage terug krijgen juist opdat ze zouden blijven betalen ook al namen ze niet af in die periode.

ElenaH

ElenaH

27-06-2020 om 12:44

Nou

'je hebt voor die uren betaald en wat je terug hebt gekregen via de belasting staat daar los van.'

Maar als de belastingdienst ook de reservering van de vakantie-opvang heeft terugbetaald (of gaat terugbetalen), heeft TS toch feitelijk niet voor die uren betaald? Dus dan is TS degene die dubbelop wil: eerst de reservering van de belastingdienst terug krijgen, en 'm dan alsnog gratis willen afnemen.

Yaron

Yaron

27-06-2020 om 12:48

Anders

Anders krijgt de opvang organisatie toch dubbelop betaald. En ts heeft extra vakantiedagen moeten opnemen van haar werk om de opvang van haar kind te organiseren, die zijn ook niet gratis.

Angela67

Angela67

27-06-2020 om 12:51

simpel

als de overheid had gezegd: u krijgt als ouders geld van ons en de BSO krijgt dat weer van u terug dan had BSO gelijk. Maar dat staat nergens. Dus als de BSO vindt dat het niet terecht is dat zij minder geld krijgen/alsnog jouw opvang moeten regelen dan mag de BSO naar de overheid toe.
Het is niet dat ik niemand iets gun in slechte tijden, maar dat gaat dan bijvoorbeeld over concertkaatjes niet terugvragen etc. Stel je voor dat alle kinderopvang organisaties in Nederland op deze manier ter werk zouden gaan zonder dat dit landelijk aangekondigd is, dat klopt toch niet?
De tijdelijke verandering van de regeling door de overheid betekent niet dat een individuele bso daaraan conclusies mag verbinden.
gr Angela

BSO moeder

BSO moeder

27-06-2020 om 12:53

Yaron

Precies er hebben heel wat vakantiedagen in moeten leveren op het werk. En hebben die vakantieopvang dus keihard nodig.

Angela

Dat staat wel ergens. De ouders krijgen hun bijdrage betaald met als voorwaarde dat zij die eerst aan de opvang betaald hebben.

Yaron

De opvang krijgt helemaal niet dubbelop. Die krijgen zelf niets extra van de overheid, de overheid heeft er alleen voor willen zorgen dat de ouders hun normale bedrag door zouden betalen.

Jo

Jo

27-06-2020 om 12:57

Ik kan je niet volgen

"Dus 1 dag hebben we dus niet kunnen gebruiken hebben we een vakantiedag op het werk moeten gebruiken " #7

"een rekening van een hele zooi vakantiedagen die we hebben moeten opnemen om de zorg van ons kind te kunnen betalen." #19

Wat is het nu? 1 vakantiedag of een hele zooi?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.