Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Verschil gedrag thuis en op kdv

Het is wat iets wat denk ik veel voorkomt, ook bij basisschoolkinderen, maar toch even een nieuw draadje.
Bijna elke week als ik zoon kom ophalen bij het kdv (hij gaat twee dagen per week) zegt zijn vaste leidster 'oh, hij is zo lief geweest, je hebt geen kind aan hem'. Alleen maar lof, lief, gezellig, kan zo leuk zelf spelen. Fijn natuurlijk, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Hij praat namelijk nauwelijks op het kdv, terwijl hij thuis de oren van mijn hoofd kletst. Ook speelt hij altijd in dezelfde hoek, terwijl hij thuis het hele huis doorvliegt.
Thuis zie ik een kind wat aanwezig is, dat graag samen wil spelen en dan wil bepalen wat er gebeurt, die me meesleept in boekjes lezen, liedjes zingen, etc. En die ook echt wel boos kan worden als dingen niet gaan zoals hij wil. Als ik hem op het kdv kom halen zit hij meestal bij de juffen op de bank (meerdere groepen en zij spelen na 16.30 uur allemaal samen in de hal) een beetje te zitten. Juf zegt wel dat hij het lastig vindt om in de drukke hal te spelen.
Zoon gaat 's morgens altijd zonder tegenstribbelen en bij het ophalen reageert hij blij. Geen concrete signalen dat hij het niet leuk heeft, maar toch zit het me niet lekker dat hij zo anders is in zijn gedrag dan thuis. Een soort extravert versus introvert. En op het kdv hebben ze geen last van hem, doordat hij zo zoet is, waardoor zij geen 'last' zullen ervaren.
Herkennen jullie dit bij jullie kinderen? Zou het erbij horen of moet ik dit toch eens ter sprake brengen? Overigens gaan we verhuizen en zoek ik bewust naar een kleiner kdv voor zoon na de verhuizing. Waar ze aan het einde van de dag met minder groepen samen zijn, want dat lijkt nu vooral het latsigste moment.
Dank vast voor de reacties!
Maanve

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

20-12-2012 om 12:34

Ik zou me geen zorgen maken

Mensen doen nu eenmaal niet hetzelfde in verschillende situaties. Thuis ben ik vrij stil, maar op werk kan ik aardig kletsen bijvoorbeeld.

Mijn oudste zoon kan ons thuis de oren van de kop kletsen, maar op school staat hij bekend als een rustige jongen. Hij vindt school trouwens wel leuk (hij is 6, dus we kunnen het vragen). Maar dan is hij meer bezig met te kijken wat anderen doen.

Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar om 16.30u zijn de meeste kinderen vrij moe. Fijn dus dat hij gewoon rustig kan zitten ergens.

Hier

Inmiddels de tweede, waar oudste het KDV tolereerde, ze ging zonder mopperen maar leuk vond ze het ook niet echt zo een groep. Vindt jongste het vanaf dag 1 leuk, geniet van de drukte, doet mee, speelt mee, gaat echt lekker.

Oudste vond school vanaf dag 1 super, daar had ze helemaal geen moeite met de groep en de drukte...

Karakter dingetje denk,ik, zal ook wel bij jou zoon zijn.

Overigens de tweede zit wel op een kleinere locatie van KDV dan oudste, misschien dat het zal helpen straks?

Maanve

Het lastig spelen in de drukke hal herken ik van mijn zoon. Die heeft zijn hele eerste vier jaar op hetzelfde kdv gezeten met grotendeels dezelfde leidsters en het ging uitstekend. Maar als we 's ochtends binnenkwamen en iedereen nog door de hal rende voordat men naar de eigen groep ging dan wilde hij altijd in een hoekje met een boekje.

Het lijkt mij op zich allemaal ook niet echt zorgwekkend eigenlijk, en met name niet omdat hij geen problemen geeft als je m wegbrengt. Als hij thuis niet op zijn mondje is gevallen zou hij het toch heus wel laten blijken als hij een hekel aan het kdv had.

Groeten,

Temet

vaasje

vaasje

20-12-2012 om 20:28

Ik vind het

Wel belangrijk dat mijn zoon ongeveer hetzelfde is als thuis. Tuurlijk is iets minder aanwezig niet raar.
Dus dat zou voor mij wel iets zijn waar ik me zorgen over zou maken.
Niet in een drukke gang spelen komt mij wel bekend voor, maar dat ken ik ook van thuis. Dus dat matcht met thuis.

Ik denk dat je een verstandige keuze maakt als je voor een kleiner kdv gaat. Misschien is een gastouder ook nog het overwegen waard? Een minder drukke plek waar je kindje beter tot z'n plek komt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

20-12-2012 om 21:06

Tja

Ik weet niet anders dan dat beide kinderen buitenshuis voorbeeldige engeltjes zijn en thuis regelmatig iets minder engelachtig gedrag vertonen. Onze zoon kan thuis echte jengelperiodes hebben, op het kdv zijn ze bijna hysterisch over zijn eeuwig goede humeur. Ik moet er altijd wel om lachen. Blijkbaar mag ik opdraaien voor de al te menselijke kantjes .

Mama_Lynn

Mama_Lynn

20-12-2012 om 21:22

Herkenbaar hoor

Buiten de deur altijd lieve, schattige en voorbeeldige kinderen, maar bij ons thuis ontzettend lieve en schattige draakjes die de boel heel erg flink op stelten kunnen zetten met driftbuien waar de hele buitenwereld echt geen weet van heeft. (maar verder zijn ze wel lief).

Lynn

vaasje

vaasje

20-12-2012 om 23:12

Hoeveel

Dagen gaat hij eigenlijk naar het kdv?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maanve

Maanve

21-12-2012 om 10:36 Topicstarter

Tja tja tja...

Dank jullie wel voor alle reacties en vooral de geruststellende woorden. Het is niet zo dat ik me dagelijks zorgen maak hoor, maar ik zou graag voor zoon willen dat hij zich op het kdv net zo ontspannen en open kan gedragen als thuis. Maar dat is allemaal mijn eigen interpretatie/projectie, want wie weet is hij inderdaad in groepen gewoon meer op de achtergrond en in kleine kring zijn uitbundige zelf.
Wat MarSy schrijft herken ik wel, zoon lijkt het niet heel stom te vinden of heel leuk, maar hij tolereert het kdv. Misschien is dat wel het hoogst haalbare. Ik laat het nu maar zoals het is en dan zien we het wel op het nieuwe kdv of hij opbloeit van kleinschaligheid of het gewoon hetzelfde blijf.
Vaasje, zoon gaat twee dagen (man en ik werken beiden vier dagen, een dag opvang in de familie). Ik kan me voorstellen dat het lastiger voor hem zou zijn wanneer hij minder zou gaan.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

21-12-2012 om 20:32

Ha!

Sprak toevallig vandaag de mentor van zoon (21 mnd) op het kdv. En wat zei ze? Dat hij zo veranderd was, want als baby had hij zoveel aandacht nodig en was hij moeilijk leesbaar. En nu is het een vrolijk jochie dat overal aan meedoet en zelden huilt of zeurt. En ik maar denken dat hij net als thuis een voorbeeldige baby was daar, ze zeiden nooit dat hij moeilijk deed. Of ik hoorde niet goed tussen de regels door, dat is het waarschijnlijk. Zo zie je maar, zo'n kdv is een andere wereld en hoeveel opschrijfboekjes je er ook tegenaan gooit, het blijft wat mysterieus allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.