Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
bezorgd moedertje

bezorgd moedertje

28-02-2011 om 22:25

Video gebruikelijk op kdv bij opleiding

op het nieuwe kdv van mijn kind is een man werkzaam, die is in opleiding. HIj vroeg of ik wilde tekenen voor toestemming, zodat er gefilmd mag worden en de leraar van hem gebruikt dat voor onderwijsdoeleinden. Is dit gebruikelijk ??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

28-02-2011 om 23:19

Hier niet

Misschien ben ik para geworden maar ik heb er nog nooit van gehoord en het komt op mij niet zo lekker over.... wordt dit ondersteund door de leiding? Heb je geen formele brief van kdv? ik zou wel een soort vooraankondiging verwachten over zoiets?
Nou heb ik zelf op een school gezeten met gaatje in muur damestoilet, je raadt t al.... dus ook voor alle nare verhalen in de media was ik al huiverig van dit soort dingen.

ff checken lijkt me raadzaam, of gewoon niet tekenen, nee is ook een antwoord :o)

laat je nog even weten hoe het afloopt?
succes,
ely

bezorgd moedertje

bezorgd moedertje

28-02-2011 om 23:32

Tja, al getekend

vandaag ging mijn kind wennen, dus voor het eerst naar het kdv, en toen ik weg wilde gaan, overviel hij me min of meer bij de kapstokken, kind moest de jas aan, en wilde niet, hectisch enz..en toen heb ik getekend. Ik was ook bang dat ik anders te veel generaliseerde, omdat hij een man is.. maar nu achteraf vind ik het niks. Het lag nog net op het puntje van mijn tong om te zeggen;' ja dat is goed,maar niet zonder kleren ' , erg he. te veel vooroordelen misschien, dus ik wilde graag hier even wat ervaringsdeskundigen raadplegen, of ik para ben of niet ..

Monet

Monet

01-03-2011 om 08:41

Zeker niet gebruikelijk

Dit is zeker niet gebruikelijk. Vraag aan hem een kopie van het formulier dat jij hebt getekend, en neem ook gelijk contact op met de lokatiemanager van het kdv, en vraag daar om een toelichting. Terugdraaien kan natuurlijk ook gewoon he! Je vraagt het originele formulier terug, klaar.

amk

amk

01-03-2011 om 10:39

Hier wel

ik heb inmiddels ervaring met 2kdv's en 1 bso (niet van 1 organisatie) en bij alle drie werd gemeld dat er bij de stagieres maar ook bij het vaste personeel gebruik gemaakt wordt van video opnames om te zien hoe zij hun werk doen en hier over met elkaar te overleggen om zo de omgang met de kinderen te verbeteren waar mogelijk.

Op het moment dat het daadwerkelijk gaat plaatsvinden wordt je gevraagd om toestemming. En dat gaat niet op het laatste moment haast haast bij de kapstok, maar keurig via een thuis gestuurde brief met uitleg.
Je geeft dan toestemming voor een bepaalde periode, meestal 2 maanden.

Monet

Monet

01-03-2011 om 17:39

Filmen

is zeer zeker wel gebruikelijk, er wordt in de kinderopvang steeds meer gewerkt met video-interactie-begeleiding. Mijn antwoord sloeg op de mededeling dat een stagaire haar dit formulier in de handen drukte ter ondertekening. Dat is absoluut niet gebruikelijk.

Vic

Vic

01-03-2011 om 22:06

Jawel hoor

De video-opnamen zijn niet ongewoon. Op ons oude kdv werd dat ook gebruikt bij stagiaires maar ook voor bijscholing van leidsters. Ik heb alleen bij de plaatsing een formulier getekend voor toestemming voor het maken van foto's/video's. Dat was een SKON-dagverblijf, dus ik neem aan dat dat volgens de regels was.

Toestemming vragen natuurlijk gebruikelijk!

Natuurlijk is het gebruikelijk dat er vooraf gevraagd wordt of jij toestemming geeft dat in het kader van "opleiding weet ik veel" of " cursus zus en zo" jouw kind gefilmd wordt. Het gaat dan om de manier waarop de begeleider met de kinderen omgaat (en in het bijzonder over- whatever het onderwerp van de cursus is). Bij ons werd dat nabesproken met de persoon in opleiding door de cursusleider Daarna worden de beelden vernietigd. Die worden dus nergens anders voor gebruikt.
Als ouders weet je dan ongeveer wat er gefilmd wordt (bijv. positieve interacties tijdens de maaltijd), wie het te zien krijgt (alle pedagogisch medewerkers en de de trainer van het bureau ) en wanneer de boel is afgelopen (het filmen gebeurt de komende 4 weken).
En dan vind je dat goed en kan je kind op film komen (en verder onbekend blijven, alleen met naam aangesproken worden) of: je vind het niet goed, en dan wordt om je kind heen gefimd. Waarbij waarschijnlijk niet voor 100% uit te sluiten valt dat jouw blauwe truitje op de achtergrond voorbij wandelt- maar goed, niet vol in beeld als onderwerp.
Dus: wie, wanneer, waarvoor, waarom hier?
En dan mag je rustig nee zeggen als je het niet wil, maar raar is de vraag dus niet.
Algebra

Sarcas

Sarcas

03-03-2011 om 16:56

"Is dit gebruikelijk"

Ja, het is gebruikelijk, en zelfs verplicht. Zowel het filmen als het vragen van toestemming

Ikzelf (studeer hbo-pedagogiek) heb momenteel het vak 'pedagogische methodieken', en we leren nu over de VIB (video-interactie-begeleiding). Iedereen moet voor dit vak twee filmpjes maken van een 'pedagogische situatie'. Veel studenten doen dit op hun stageplaats (opvang, kdv, school of een ander instelling). Je bent verplicht om toestemming aan de ouders te vragen. Dus zowel het filmen als het vragen van toestemming zijn normaal.

S.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.