Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
oppas

oppas

30-11-2010 om 16:48

Vraag aan en over gastouders

Sinds een half jaar ben ik gastouder en pas op 2 kinderen in hun eigen huis. Ik heb er geen huishoudelijke taken, ben er dus alleen voor de kinderen. Ik ga elke dag naar buiten: bos, speeltuin of kinderboerderij.Met oudste kind maak ik dagelijks een knutselwerkje, jongste kind (1jaar) wil alleen maar spelen. Maar ja, spelen doet het kind zelf. Ik doe natuurlijk vaak genoeg mee, probeer ook een boekje voor te lezen maar het overgrote deel van de dag gaat alles dus vanzelf. Net zoals trouwens bij mijn eigen kinderen vroeger. Maar nu heb ik het gevoel dat ik te weinig doe, ik ben er tenslotte de hele dag voor hen, maar ik heb dus tijd zat om een boek te lezen of zo. En dat dus onder werktijd.
Wat verwachten jullie van jullie oppas dat ze met de kinderen doet? En aan de gastouders: wat doen jullie in vredesnaam de hele dag?
Voor de goede orde, de kinderen zijn blij als ik kom en de ouders zijn tevreden. Het is dus mijn eigen gevoel waar ik last van heb.Maar ik ben erg benieuwd naar verhalen van ander gastouders en vraagouders.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

30-11-2010 om 18:03

Mijn gastouder

Toen ik nog in Frankrijk woonde had ik een gastouder voor de kinderen, en die kookte overdags een warme maaltijd voor de kinderen (met groente). Dit vond ik heel erg fijn, want dan is er een stuk minder stress 's avonds om moeie kinderen nog groente naar binnen zien te werken.

Kun je misschien overleggen, als je van koken houdt? Mijn oppas deed hiervoor de boodschappen, en ik betaalde hier een extra bijdrage voor.

Ineke P.

Ineke P.

30-11-2010 om 18:26

Koken

Ik ben niet helemaal compleet geweest. ik kook al voor de kinderen (en de ouders). Daar krijg ik niet ekstra voor betaald, dat vind ik gewoon fijn voor de kinderen. En ik heb er tijd genoeg voor. Ik doe ze ook vaak al vast in bad. Als de ouders thuiskomen zijn de kinders dus helemaal klaar om naar bed te gaan.
Het gaat me meer om wat ik overdag nog meer met de kinderen zou kunnen doen. Ik voel me bezwaard om te niksen terwijl de kinderen zichzelf vermaken. Maar ik heb geen behoefte om het huishouden te gaan doen, ik wil de tijd dus echt aan de kinderen besteden. Of vind men dat helemaal niet nodig?
dc, hoe vind jij het idee dat je oppas een boek leest terwijl jij haar betaald?

dc

dc

01-12-2010 om 08:29

Geen probleem

Ik weet dat kinderen niet de hele tijd bezig gehouden hoeven te worden. Integendeel, ik zou niet blij zijn met een oppas die ze niet af en toe hun gang laten gaan. Je bent beschikbaar voor ze, daar gaat het om. En je doet al meer dan "hoort". Verder zul je ook dagen hebben, dat de kinderen hangerig zijn en je nergens aan toe komt.

En laten we eerlijk zijn, dat zit wel ingecalculeerd in je salaris hoor. Zoveel verdienen gastouders ook niet, voor het (voor mij) zware werk dat ze doen.

Trouwens, ik betaalde dus voor de ingredienten, want zij deed de boodschappen voor het eten, niet voor het koken op zich hoor.

Chippie

Chippie

01-12-2010 om 12:03

Hier...

Je hebt de leeftijd van de kinderen niet vermeld. Dit is natuurlijk wel van belang. Met de jongste gaat de oppas wandelen, boodschapje (voor haarzelf) halen, naar kinderboerderij. De oudsten haalt ze van school op. Vaak nemen ze een vriendje mee. Ranja drinken etc. Ze doen weleens een spelletje maar vaker willen de kinderen buiten spelen of knutselen. Ze zijn oud genoeg om dat zelfstandig te doen. Ik vind het dan prima dat ze een tijdschriftje leest. Hier doet de oppas ook de strijk (zit in totaalbedrag; ze krijgt 10 euro netto per uur).

Maylise

Maylise

03-12-2010 om 14:49

Genoeg

Ik vind dat je genoeg doet. Zoveel krijgt een gastouder niet betaald ten eerste. Ten tweede is het ook werken als je op dat moment even niet met de kinderen bezig bent. Immers je bent verantwoordelijk en moet opletten. Vergelijk het met een nachtbewaker in een kantoor. Die heeft vaak ook momenten dat hij rustig even tv kan kijken of kan zitten. Echter hij moet er wel zijn en alert zijn. Of iemand die slaapdiensten doet in een opvang. Die persoon kan gewoon gaan slapen maar als er wat is dan is hij eerste aanspreekpunt. Dat is dus gewoon werk.

De gastmoeder van mijn kinderen vroeger ving de kinderen in haar eigen huis op dus die deed gewoon boodschappen en haar eigen huishouding tussen door. Ze had ongeveer 5 verschillende gastkinderen en die speelden gezellig met elkaar. Ik geloof dat ze heel af en toen wel eens iets met de kinderen ging knutselen. Daarnaast ging ze elke dag naar het park met de kinderen waar de kinderen vervolgens ook gewoon met elkaar speelden. Ik vond het prima hoor. Mijn kinderen hadden het goed naar hun zin en ze was enorm lief tegen de kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.